Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 03.02.2018 przez Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych

    Sylabus

     

    SYLABUS

     

    rok akademicki 2017/2018

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Choroby wewnętrzne

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    - Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych

    - Klinika Kardiologii

    - Klinika Hematologii

    - Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych

    - Klinika Alergologii i Chorób Wewnętrznych

    - Klinika Nefrologii i Transplantologii z Ośrodkiem Dializ

    - Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych

    e-mail jednostki

    endodiab@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    Jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne i niestacjonarne

    Język przedmiotu

    polski

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy  ¢                               fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £   II £   III¢   IV £  V £  VI £

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 ¢   6 ¢   7 £   8 £  9£     10  £  11 £   12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów kształcenia zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    145 godzin, w tym: wykłady – 42 godzin, ćwiczenia – 103 godzin

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego oraz roli badań laboratoryjnych i obrazowych w diagnostyce i leczeniu najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, działań profilaktycznych w wybranych stanach chorobowych, poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób, znać zasady prowadzenia dokumentacji medycznej oraz zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań, ze szczególnym uwzględnieniem zmian występujących w jamie ustnej, jak również wiedzieć, kiedy należy skierować pacjenta do szpitala.

    Student powinien umieć: samodzielnie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe, napisać historię choroby, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe (laboratoryjne i obrazowe), przeprowadzić różnicowanie oraz ustalić rozpoznanie i zaplanować leczenie najczęstszych chorób, zapoznać się z zasadami wykonywania procedur i zabiegów lekarskich stosowanych w postępowaniu diagnostyczno – terapeutycznym.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - dyskusja

    - prezentacja przypadków klinicznych

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - zajęcia praktyczne

    -konsultacje 1x w miesiącu 1 wtorek miesiąca 12.00-13.00

    Imię i nazwisko osoby (osób) prowadzącej(ych) przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Kardiologii, Gastroenterologii, Nefrologii, Hematologii oraz Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych UMB

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

     

     

    Symbol i numer

    efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    opis kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

     

     

    Wiedza (zgodnie ze szczegółowymi efektami kształcenia)

     

    E.W1

    Znajomość związku pomiędzy nieprawidłowościami morfologicznymi a funkcją zmienionych narządów i układów oraz objawami klinicznymi a możliwościami diagnostyki i leczenia.

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny (test)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    E.W2

    Znajomość podstawowych metod badania lekarskiego oraz roli badań dodatkowych w diagnostyce, monitorowaniu, leczeniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowych i układowych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w jamie ustnej.

    E.W3

    Znajomość etiologii, patogenezy, objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem jednostek chorobowych, których objawy dotyczą jamy ustnej, w tym:

    1. chorób układu krążenia: choroba niedokrwienna serca i zawał serca, niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze i przełom nadciśnieniowy, zatorowość płucna, tętniak rozwarstwiający aorty, najczęstsze zaburzenia rytmu i przewodnictwa, zespól MAS
    2. chorób układu oddechowego: ostra niewydolność oddechowa, zapalenia płuc, przewlekła choroba obturacyjna płuc
    3. chorób o podłożu alergicznym: wstrząs anafilaktyczny, obrzęk naczynioruchowy, astma oskrzelowa
    4. chorób układu pokarmowego: choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, marskość wątroby, kamica pęcherzyka żółciowego, ostre zapalenie pęcherzyka żółciowego, ostre zapalenie trzustki, nieswoiste choroby zapalne jelit:, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Cohna, rak jelita grubego
    5. chorób układu wydzielania wewnętrznego: nadczynność i niedoczynność tarczycy, cukrzyca i ostre powikłania cukrzycy, nadczynność i niedoczynność kory nadnerczy, guz chromochłonny, niedoczynność przytarczyc (tężyczka), otyłość
    6. chorób układu moczowego: zakażenia układu moczowego, ostra i przewlekła niewydolność nerek, najważniejsze glomerulopatie
    7. chorób układu kostno-stawowego: reumatoidalne zapalenie stawów, przewlekłe zapalenie stawów, układowe choroby tkanki łącznej, choroba zwyrodnieniowa stawów
    8. chorób układu krwiotwórczego: niedokrwistości, białaczki, z uwzględnieniem zmian w jamie ustnej, skazy krwotoczne, agranulocytoza

    E.W20

    Wiedza, kiedy chorego należy skierować do szpitala.

     

    umiejętności (zgodnie ze szczegółowymi efektami kształcenia)

    Metody podsumowujące np.:

    -realizacja określonego zadania

    -prezentacja

    Metody formujące, np.

    -obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    -dyskusja w czasie zajęć

    E.U1

    Umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób osób dorosłych

    E.U2

    Umiejętność oceny i opisu stanu somatycznego i psychicznego pacjenta.

    E.U3

    Umiejętność planowania postępowania diagnostycznego i leczniczego w przypadku najczęstszych chorób występujących u osób dorosłych.

    E.U4

    Umiejętność interpretacji wyników najważniejszych badań laboratoryjnych.

    E.U20

    Umiejętność wykonania podstawowych procedur i zabiegów lekarskich: pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, pulsoksymetria, leczenie tlenem, wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, pomiar stężenia glukozy we krwi włośniczkowej

    kompetencje społeczne (zgodnie z ogólnymi efektami kształcenia)

    K1

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    Ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    K2

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K3

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    K4

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

     

    Punkty ECTS

    8

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady

    42

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria

     

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia

    103

    1. Egzamin

     

    1. fakultety

     

     

    godziny razem:       145

    Samodzielna praca studenta

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć

    15

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    30

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    50

     

    godziny razem: 95

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Tematyka

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    Forma

    Zasady badania podmiotowego

    E.W1, E.W2

    wykład

    Badanie stanu ogólnego

    E.W1, E.W2

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu oddechowego ( I )

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu oddechowego ( II )

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu krążenia ( I )

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu krążenia ( II )

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób przewodu pokarmowego ( I )

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób przewodu pokarmowego ( II )

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu dokrewnego ( I )

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu dokrewnego ( II )

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu krwiotwórczego ( I )

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu krwiotwórczego ( II)

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu moczowego

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Wywiad, badanie i główne objawy chorób układu kostno-stawowego

    E.W1, E.W2, E.W3

    wykład

    Nowoczesne metody diagnostyczne w chorobach wewnętrznych

    E.W2, E.W3, E.U3, E.U4

    wykład

    Nadciśnienie tętnicze i przełom nadciśnieniowy

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Choroba niedokrwienna serca i zawał serca

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Najczęściej występujące zaburzenia rytmu serca i przewodnictwa

    E.W1,E.W3,E/W20

    wykład

    Niewydolność krążenia

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Choroby gastroenterologiczne z objawami klinicznymi w postaci zmian w jamie ustnej

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Stany zagrożenia życia w gastroenterologii

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Cukrzyca i ostre powikłania cukrzycy

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Stany zagrożenia życia w endokrynologii

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Choroby autoimmunologiczne z uwzględnieniem zmian w jamie ustnej

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Stany zagrożenia życia w alergologii

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Niedokrwistości

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Białaczki, z uwzględnieniem zmian w jamie ustnej

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Diagnostyka i leczenie skaz krwotocznych

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Problemy stomatologiczne w nefrologii

    E.W1,E.W3,E.W20

    wykład

    Wywiad - schemat wywiadu, skargi z zakresu układu oddechowego, skargi z zakresu układu krążenia, skargi z zakresu układu pokarmowego, skargi z zakresu układu moczowego i kostno-stawowego

    E.W1,E.W2,E.W3, E.U2

    ćwiczenia

    Badanie przedmiotowe- badanie stanu ogólnego, badanie głowy i szyi, układu oddechowego, układu krążenia, układu pokarmowego, układu moczowego i kostno-stawowego

    E.W1,E.W2,E.W3, E.U2

    ćwiczenia

    Układ krążenia: ostre zespoły wieńcowe (niestabilna choroba wieńcowa, zawał mięśnia sercowego), obrzęk płuc, omdlenie, zatorowość płucna, tętniak rozwarstwiający aorty, zespół MAS

    E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20

    ćwiczenia

    Układ pokarmowy: choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, marskość wątroby, kamica pęcherzykowa, ostre zapalenie pęcherzyka żółciowego, ostre zapalenie trzustki, nieswoiste choroby zapalne jelit (wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Cohna), rak jelita grubego

    E.W1,E.W2,E.W3, E.U1, E.U3, E.U20

    ćwiczenia

    Układ dokrewny: nadczynność i niedoczynność tarczycy, niedoczynność przytarczyc, nadczynność i niedoczynność kory nadnerczy, guz chromochłonny, cukrzyca

    E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20

    ćwiczenia

    Układ oddechowy: ostra niewydolność oddechowa (ALI, ARDS), zapalenie płuc, przewlekła obturacyjna choroba płuc

    E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3,, E.U20

    ćwiczenia

    Schorzenia o podłożu alergicznym: wstrząs anafilaktyczny, obrzęk naczynioruchowy, astma oskrzelowa

    E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20

    ćwiczenia

    Układ krwiotwórczy: niedokrwistości ( z niedoboru żelaza, złośliwa, w chorobach nerek, niedokrwistość chorób przewlekłych), ostre białaczki (ogólna charakterystyka, zmiany w jamie ustnej), skazy krwotoczne, agranulocytoza

    E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20

    ćwiczenia

    Układ moczowy: zakażenia układu moczowego, ostra i przewlekła niewydolność nerek

    E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20

    ćwiczenia

    Układ ruchu: reumatoidalne zapalenie stawów, przewlekłe zapalenie stawów, układowe choroby tkanki łącznej, choroba zwyrodnieniowa stawów

    E.W1,E.W2, E.W3, E.U1, E.U3, E.U20

    ćwiczenia

    Interpretacja podstawowych wyników badań laboratoryjnych

    E.U4

    ćwiczenia

    Literatura podstawowa i uzupełniająca:

     

    Literatura podstawowa:

    1.W. Orłowski: Zarys ogólnej diagnostyki lekarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1994

    2. Choroby wewnętrzne pod red. A. Szczeklika, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, stan wiedzy na rok 2012

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń- ustna (dyskusja w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta, ocena aktywności w czasie zajęć)

    Sposób i forma zaliczenia całości zajęć dydaktycznych w danej jednostce prowadzącej ćwiczenia z zakresu chorób wewnętrznych – praktyczne zaliczenie badania podmiotowego i przedmiotowego (Semestr V) oraz ustne zaliczenie z zakresu etiopatogenezy, symptomatologii oraz planowania diagnostyki i leczenia najważniejszych chorób układu oddechowego, pokarmowego, krążenia, dokrewnego, moczowego i kostno-stawowego.

    Zaliczenie chorób wewnętrznych – egzamin pisemny (testowy).

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczeń z wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów.

    W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z asystentem prowadzącym zajęcia.

     

     

     

    ……………………………………………………………………………...

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

     

     

     

    ……………………………………………………..                                    …………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia                   oraz                      koordynatora przedmiotu)