SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2021/2022
Nazwa przedmiotu/modułu | Anatomia i histologia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka Zakład Histologii i Embriologii | |
e-mail jednostki | anatomia@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Higiena Stomatologiczna | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne | |
Język przedmiotu | polski | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | |
Rok studiów/semestr | I | 2 |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym . | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | Wykłady – 10 Seminarium - 10 Ćwiczenia - 30 | |
Założenia i cele przedmiotu | Zapoznanie studentów z budową narządów i układów ciała ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem budowy twarzoczaszki, jamy ustnej i stawu skroniowo- żuchwowego. Budowa histologiczna i rozwój zębów i tkanek przyzębia. Wykorzystanie zdobytych umiejętności w praktyce. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - dyskusja - prezentacje - samodzielne dochodzenie do wiedzy - zajęcia praktyczne w oparciu o preparaty narządowe oraz fantomy | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Prof. dr hab. Wiesława Niklińska, lek. stom. Katarzyna Kitlas, | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, Prof. dr hab. Wiesława Niklińska, lek. stom. Katarzyna Kitlas, |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | ||||
W1 | Opisuje stosunki topograficzne między narządami twarzoczaszki i szyi | WK1 | Wykład, ćwiczenie | Obecność na poszczególnych wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie (kolokwia) poszczególnych bloków tematycznych, egzamin końcowy pisemny (pytania testowe i otwarte). |
W2 | Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim | WK1 | Wykład, ćwiczenie | |
W3 | Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna) | WK1 | Wykład, ćwiczenie | |
W4 | Zna dokładną budowę histologiczną oraz rozwój zębów i tkanek przyzębia | WK2 | Seminarium
| |
umiejętności | ||||
U1 | Potrafi posługiwać się mikroskopem świetlnym. Rozpoznaje pod mikroskopem podstawowe typy tkanek oraz struktury jamy ustnej. Potrafi prawidłowo ocenić preparaty mikroskopowe z krwi, ślinianek oraz tkanek zęba i przyzębia | UK1 | Seminarium
| Obecność na poszczególnych wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie (kolokwia) poszczególnych bloków tematycznych, egzamin końcowy pisemny (pytania testowe i otwarte). |
U2 | Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym | UK1 | Wykład, ćwiczenie | |
U3 | Omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka | UK1 | Wykład, ćwiczenie | |
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | KK1 | ćwiczenia | - ocenianie ciągłe przez nauczyciela |
K3 | Student okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro | KK3 | ćwiczenia | |
K4 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role | KK4 | ćwiczenia | |
K5 | Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu | KK5 | Ćwiczenia seminarium |
Punkty ECTS | 4,5 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 20 | |
| 20 | |
| 10 | |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 50 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 33 | |
| 15 | |
| 15 | |
| godziny razem: 63 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | tematyka |
W1 Opisuje stosunki topograficzne między narządami twarzoczaszki i szyi
W2 Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim
W3 Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna)
W4 Zna dokładną budowę histologiczną oraz rozwój zębów i tkanek przyzębia | Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, jama brzuszna, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna). Budowa czaszki. Anatomia głowy i szyi.
Budowa tkanek i ich funkcje, rozwój poszczególnych tkanek. Budowa histologiczna narządów jamy ustnej.
Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim.
|
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
Anatomia człowieka (podręcznik i atlas dla studentów licencjatów medycznych. E. Suder, S. Brużewicz, Anatomia kliniczna głowy i szyi. Aleksandrowicz R, Ciszek B. Histologia. Podręcznik dla studentów medycyny i stomatologii. M. Zabel
|
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
Anatomia człowieka atlas dla studentów licencjatów medycznych. E. Suder, S. Brużewicz, |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady, seminaria oraz ćwiczenia). Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone. Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie, seminarium lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego. Nieobecność usprawiedliwiona na egzaminie upoważnia do przystąpienia do kolejnego terminu egzaminu – usprawiedliwienie musi być dostarczone w terminie 7 dni od daty egzaminu. Nieobecność nieusprawiedliwiona uniemożliwia przystąpienie do egzaminu poprawkowego.
|
…29.09.2021 Prof. dr hab. Wiesława Niklińska………………………………………………………………………...
(podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)