Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 10.06.2022 przez Zakład Histologii i Embriologii

    Sylabus

     

     

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2021/2022

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Anatomia i histologia

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Zakład Histologii i Embriologii

    e-mail jednostki

    anatomia@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Higiena Stomatologiczna

    Poziom kształcenia

    I stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne                                 

    Język przedmiotu

    polski                                                  

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy                                 

    Rok studiów/semestr

    I  

    2

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym .

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    Wykłady – 10

    Seminarium - 10

    Ćwiczenia - 30

    Założenia i cele przedmiotu

    Zapoznanie studentów z budową narządów  i układów ciała ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem budowy twarzoczaszki, jamy ustnej i stawu skroniowo- żuchwowego. Budowa histologiczna i rozwój zębów i tkanek przyzębia. Wykorzystanie zdobytych umiejętności w praktyce.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - dyskusja

    - prezentacje

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - zajęcia praktyczne w oparciu o preparaty narządowe oraz fantomy

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Prof. dr hab. Wiesława Niklińska, lek. stom. Katarzyna Kitlas,           

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, Prof. dr hab. Wiesława Niklińska, lek. stom. Katarzyna Kitlas,      

     

    efekty uczenia się przedmiotowe (symbol

    i numer)

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (opis)

    Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer)

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    W1

    Opisuje stosunki topograficzne między narządami twarzoczaszki i szyi

    WK1

    Wykład, ćwiczenie

    Obecność na poszczególnych  wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie (kolokwia) poszczególnych bloków tematycznych, egzamin końcowy pisemny (pytania testowe i otwarte).

    W2

    Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim

             WK1

    Wykład, ćwiczenie

    W3

    Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna)

    WK1

    Wykład, ćwiczenie

    W4

    Zna dokładną budowę histologiczną oraz rozwój zębów i tkanek przyzębia

    WK2

    Seminarium

     

    umiejętności

    U1

    Potrafi posługiwać się mikroskopem świetlnym. Rozpoznaje pod mikroskopem podstawowe typy tkanek oraz struktury jamy ustnej.  Potrafi prawidłowo ocenić preparaty mikroskopowe z krwi, ślinianek oraz tkanek zęba i przyzębia

    UK1

    Seminarium

     

    Obecność na poszczególnych  wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie (kolokwia) poszczególnych bloków tematycznych, egzamin końcowy pisemny (pytania testowe i otwarte).

    U2

    Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym

    UK1

    Wykład, ćwiczenie

    U3

    Omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka

    UK1

    Wykład, ćwiczenie

    kompetencje społeczne

    K1

    Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

    KK1

    ćwiczenia

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    K3

    Student okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro

    KK3

    ćwiczenia

    K4

    Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role

    KK4

    ćwiczenia

    K5

    Student potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z wykonywaniem zawodu

    KK5

    Ćwiczenia

    seminarium

     

    Punkty ECTS

    4,5

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    20

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    20

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 50

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    33

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    15

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    15

     

    godziny razem: 63

       

                                                                                                                                 

    Treści programowe przedmiotu:

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (symbol i numer)

    tematyka

     

    W1 Opisuje stosunki topograficzne między narządami twarzoczaszki i szyi

     

    W2 Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim

     

     

    W3 Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna)

     

    W4  Zna dokładną budowę histologiczną oraz rozwój zębów i tkanek przyzębia

    Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, jama brzuszna, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna).

    Budowa czaszki. Anatomia głowy i szyi.

     

    Budowa tkanek i ich funkcje, rozwój poszczególnych tkanek.

    Budowa histologiczna narządów jamy ustnej.

     

    Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim.

     

     

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    Anatomia człowieka (podręcznik i atlas dla studentów licencjatów medycznych. E. Suder, S. Brużewicz,

    Anatomia kliniczna głowy i szyi. Aleksandrowicz R, Ciszek B.

    Histologia. Podręcznik dla studentów medycyny i stomatologii. M. Zabel

     

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    Anatomia człowieka atlas dla studentów licencjatów medycznych. E. Suder, S. Brużewicz,

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    • Ćwiczenie kończy się zaliczeniem, w trakcie którego można uzyskać 1 punkt. Bloki tematyczne z czaszki oraz głowy i szyi kończą się zaliczeniem teoretycznym w formie testowej (kolokwium), które jest oceniane w punktach. Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania w trakcie kolokwiów i ćwiczeń wynosi 35. Punktacja uzyskana w trakcie ćwiczeń i zaliczeń bloków tematycznych jest punktacją ostateczną. Uzyskanie powyżej 31 punktów umożliwia przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym. Uzyskanie poniżej 14 punktów uniemożliwia przystąpienie (nie dopuszcza) do sesji egzaminacyjnej. Nieobecność na ćwiczeniach i kolokwiach uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego. Student ma prawo wglądu do pracy zaliczeniowej przez okres siedmiu dni od daty podania jej wyniku. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sesji letniej w formie egzaminu testowego.

     Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady, seminaria oraz ćwiczenia). Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone. Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie, seminarium lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego. Nieobecność usprawiedliwiona na egzaminie upoważnia do przystąpienia do kolejnego terminu egzaminu – usprawiedliwienie musi być dostarczone w terminie 7 dni od daty egzaminu. Nieobecność nieusprawiedliwiona uniemożliwia przystąpienie do egzaminu poprawkowego.

     

     

     

     

     

    …29.09.2021  Prof. dr hab. Wiesława Niklińska………………………………………………………………………...

    (podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)