SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2020/2021
Nazwa przedmiotu/modułu | Ginekologia i położnictwo | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Perinatologii Klinika Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej Klinika Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej Zakład Endokrynologii Ginekologicznej i Ginekologii Wieku Rozwojowego | |
e-mail jednostki | Zakład Endokrynologii Ginekologicznej i Ginekologii Wieku Rozwojowego endogin@umb.edu.pl, Klinika Perinatologii uterus@umb.edu.pl Klinika Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej ginekol@umb.edu.pl , Klinika Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej endorepro@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne x | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy x fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £ IV x V x VI x
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 x 9 x 10£ 11 x 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Anatomia, Fizjologia, Patofizjologia, Patomorfologia, Choroby wewnętrzne, Chirurgia Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | IV rok – wykłady – 20; ćwiczenia – 35; seminaria – 25; V rok – wykłady – 40; ćwiczenia – 70; seminaria – 25; VI rok – ćwiczenia – 30, seminaria – 30; | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu fizjologii żeńskich narządów płciowych, urologii i onkologii ginekologicznej, podstawowych funkcji układu rozrodczego żeńskiego i męskiego, fizjologii i regulacji cyklu płciowego kobiety, przebiegu okresu dojrzewania, endokrynologii ciąży, fizjologii i patofizjologii ciąży, opieki przedporodowej, prawidłowego i powikłanego przebiegu porodu oraz połogu. Student powinien umieć przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjentki, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę i właściwą terapię. Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie opieki nad ciężarną, rodzącą, położnicą oraz w zakresie profilaktyki, diagnostyki i leczenia schorzeń ginekologicznych oraz dalsze pogłębianie wiedzy w dziedzinie fizjologii i patologii ciąży, porodu i połogu, a także etiopatogenezy, diagnostyki i terapii chorób kobiecych. | |
Metody dydaktyczne
| - wykład - seminarium - ćwiczenie - praktyczne rozwiązywanie problemów klinicznych - dyskusja - prezentacja i analiza przypadków klinicznych - inne zajęcia praktyczne (zajęcia na fantomach oraz w Centrum Symulacji Klinicznych) - analiza literatury - konsultacje indywidualne i grupowe | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Klinika Perinatologii - Dr hab. Adam Lemancewicz Dr hab. Mariusz Skotnicki Dr n. med. Jerzy Przepieść Dr n. med. Sławomir Redźko Dr n. med. Agnieszka-Mikucka-Niczyporuk Lek. med. Anna Cepowicz Lek med. Krzysztof Kołodziejczyk Lek med. Michał Ryń Klinika Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej - Prof. dr hab. Sławomir Wołczyński Dr hab. Ewa Czeczuga-Semeniuk Dr n. med. Monika Leśniewska Prof. dr hab. Marian Szamatowicz Lek. Michał Szamatowicz Lek. G. Sokołowska Klinika Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej - Prof. dr hab. Jacek Szamatowicz Prof. dr hab. Maciej Jóźwik Dr hab. Paweł Knapp Dr hab. Mariusz Kuźmicki Dr n. med. Michał Zdrodowski Zakład Endokrynologii Ginekologicznej i Ginekologii Wieku Rozwojowego – Dr hab. Monika Zbucka-Krętowska - Koordynator Dr n.med. Angelika Sobota-Grzeszyk Lek med. Wiktor Bortnik Dr n. med. Piotr Sitnik | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Zakład Endokrynologii Ginekologicznej i Ginekologii Wieku Rozwojowego – Dr hab. Monika Zbucka-Krętowska - Koordynator | |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
E.W5 | zna podstawowe sposoby diagnostyki i terapii płodu; | Wykłady Semin. Ćwicz. Praktyczne Rozwiązywanie Problemów Klinicznych (PRPK) | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru) Metody formujące: - zaliczenia wstępne - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - opis przypadku | |
F.W3 | zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania | j.w | ||
F.W9 | zna funkcje rozrodcze kobiety, zaburzenia z nimi związane oraz postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne, dotyczącą w szczególności: 1. cyklu miesiączkowego i jego zaburzeń, 2. ciąży, 3. porodu fizjologicznego i patologicznego oraz połogu, 4.zapaleń i nowotworów w obrębie narządów płciowych, 5. regulacji urodzeń, 6. menopauzy, 7. podstawowych metod diagnostyki i zabiegów ginekologicznych | Wykłady Semin. Ćwicz. PRPK Ćwicz. realizowane w Centrum Symulacji Medycznych (CSM) | ||
Umiejętności | ||||
F.U1 | asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, przygotowuje pole operacyjne i znieczula miejscowo okolicę operowaną; | Ćwicz. |
Metody podsumowujące: - egzamin praktyczny (z fantomem) - realizacja określonego zadania Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - opis przypadku | |
F.U2 | posługuje sią podstawowymi narzędziami chirurgicznymi | j.w. | ||
F.U3 | stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki | j.w. | ||
F.U4 | zaopatruje prostą raną, zakłada i zmienia jałowy opatrunek chirurgiczny | j.w. | ||
F.U5 | zakłada wkłucie obwodowe | j.w. | ||
F.U6 | bada sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonuje badanie palcem przez odbyt; | j.w. | ||
F.U13 | rozpoznaje objawy podmiotowe i przedmiotowe świadczące o nieprawidłowym przebiegu ciąży (nieprawidłowe krwawienia, czynność skurczową macicy); | Ćwicz. PRPK Ćwicz. realizowane w CSM | ||
F. U14 | interpretuje wyniki badania fizykalnego ciężarnej (ciśnienie tętnicze, czynność serca matki płodu) oraz wyniki badań laboratoryjnych świadczących o patologiach ciąży; | Ćwicz. PRPK | ||
F.U15 | interpretuje zapis kardiotokografii (KTG) | j.w | ||
F.U16 | rozpoznaje rozpoczynający się poród i nieprawidłowy czas jego trwania; | j.w.
| ||
F.U17 | interpretuje objawy podmiotowe i przedmiotowe w czasie połogu | j.w. | ||
F.U18 | ustala zalecenia, wskazania i przeciwwskazania dotyczące stosowania metod antykoncepcji; | j.w. | ||
kompetencje społeczne | ||||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta | Ćwicz.
| Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych | j.w. | ||
K3 | kieruje się dobrem pacjenta | j.w. | ||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | Wykłady Ćwicz. Semin. PRPK
| ||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | Ćwicz. | ||
K6 | propaguje zachowania prozdrowotne | |||
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | Wykłady Ćwicz. Semin. PRPK | ||
K8 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | Ćwicz. PRPK
| ||
K9 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | j.w
| ||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | j.w. | ||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | j.w. | ||
Punkty ECTS | 5 (rok IV) , +5 (rok V), +4 (rok VI) | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 60 | |
| 80 | |
| 135 | |
|
| |
| Klinika Perinatologii: poniedziałek w godzinach 12.00 - 14.00; Klinika Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej: czwartek w godzinach 12.00 - 14.00; Klinika Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej: pierwszy wtorek miesiąca w godzinach 12.00 - 14.00; Zakład Endokrynologii Ginekologicznej i Ginekologii Wieku Rozwojowego- ostatni czwartek miesiąca 12.00-14.00 | |
| godziny razem: 275 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 45 | |
| 20 | |
| 30 | |
| godziny razem: 95 | |
Treści programowe przedmiotu: | ||
Efekty uczenia się (symbol i numer) | Tematyka | |
Klinika Perinatologii | ||
E.W.5, F.W.9, F.U4, F.U5, F.U.13, F.U.14, F.U.15, F.U.16, F.U.17, ,K1,K2 K3, K4, K5, K6, K7, K8 K9, K10, K11
| IV ROK WYKŁADY
SEMINARIA
ĆWICZENIA
V ROK WYKŁADY
SEMINARIA
ĆWICZENIA
VI ROK ĆWICZENIA
PRAKTYCZNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW KLINICZNYCH 1. Farmakoterapia porodu przedwczesnego. 2. Profilaktyka i leczenie stanu przedrzucawkowego. 3. Diagnostyka i leczenie cholestazy ciążowej. 4. Diagnostyka aberracji chromosomalnych w I trymestrze ciąży. 5. Zahamowanie postępu porodu w I okresie. 6. Postępowanie w krwotoku położniczym. 7. Zespół przetoczenia krwi między płodami (TTTS) 8. Powikłania w ciąży bliźniaczej 9. Wewnątrzmaciczne ograniczenie wzrastania płodu (IUGR) 10. Przedwczesne pęknięcie błon płodowych | |
Klinika Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej | ||
E.W.5, F.W.9, F.U4, F.U5, F.U.13, F.U.14, F.U.15, F.U.16, F.U.17, ,K1,K2 K3, K4, K5, K6, K7, K8 K9, K10, K11
| IV ROK WYKŁADY
SEMINARIA
V ROK WYKŁADY
SEMINARIA
| |
Klinika Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej | ||
E.W.5, F.W.9, F.U4, F.U5, F.U.13, F.U.14, F.U.15, F.U.16, F.U.17, ,K1,K2 K3, K4, K5, K6, K7, K8 K9, K10, K11
| IV ROK WYKŁADY 1. Cykl płciowy u kobiet. Zaburzenia cyklu płciowego. 2. Prokreacja u człowieka – zapłodnienie, rozwój zarodka, implantacja, rozwój płodu. Budowa i czynność łożyska i błon płodowych. Endokrynologia ciąży. SEMINARIA 1. Brak miesiączki – przyczyny i diagnostyka. 2.Hiperprolaktynemia V ROK WYKŁADY 1. Zaburzenia różnicowania płci 2. Łagodne i złośliwe schorzenia gruczołu piersiowego. 3. Czynnościowe krwawienia z dróg rodnych 4. Diagnostyka i współczesne metody leczenia niepłodności. 5. Diagnostyka hormonalna w położnictwie i ginekologii. SEMINARIA
| |
Zakład Endokrynologii Ginekologicznej i Ginekologii Wieku Rozwojowego | ||
E.W.5, F.W.9, F.U4, F.U5, F.U.13, F.U.14, F.U.15, F.U.16, F.U.17, ,K1,K2 K3, K4, K5, K6, K7, K8 K9, K10, K11
| IV ROK WYKŁADY Antykoncepcja SEMINARIA Postępowanie z niepłodną parą V ROK WYKŁADY 1. Łagodne guzy macicy- objawy, diagnostyka i postępowanie 2. Hormonalna terapia menopauzalna SEMINARIA 1.Problematyka ginekologii wieku rozwojowego 2.Przedwczesne i opóźnione dojrzewanie płciowe 3.Poradnictwo przedkoncepcyjne 4.Endometrioza – problemy kliniczne 5.Badania profilaktyczne chorób nowotworowych narządu rodnego 6.Guzy przydatków 7.PID | |
Literatura podstawowa: |
Ginekologia i położnictwo: G. Bręborowicz – „Położnictwo i ginekologia” t. 1/2 PZWL 2012r., Wznowienie 2016. M. Obladen, W. Pschyrembel, J. Dudenhausen – “Położnictwo praktyczne i operacje położnicze”, PZWL 2010 |
Literatura uzupełniająca: |
M. Troszyński - „Położnictwo - Ćwiczenia” PZWL 2003r.Wznowienia 2009-2016. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Warunkiem zaliczenia zajęć z położnictwa i ginekologii na IV, V i VI roku jest obecność i czynny udział we wszystkich obowiązujących formach nauczania przedmiotu oraz zaliczenie pisemne, odbywające się na zakończenie cyklu zajęć, odpowiednio na IV i V roku (zestaw obowiązujących zagadnień jest wywieszony na tablicy ogłoszeń) i egzamin praktyczny na roku VI. Przed przystąpieniem do egzaminu końcowego, każdy student VI roku powinien zdać egzamin praktyczny u wyznaczonych pracowników naukowo- dydaktycznych/dydaktycznych, w jednostkach dydaktycznych prowadzących zajęcia (omówienie przypadku – wybranej jednostki chorobowej: badanie podmiotowe i przedmiotowe, propozycja badań dodatkowych, postawienie diagnozy, proponowane leczenie, rokowanie, a więc praktyczne rozwiązanie problemu klinicznego). Egzamin odbywa się w sesji zimowej (semestr XI). Zasady przeprowadzenia egzaminu z ginekologii i położnictwa: A. Ustalenia wstępne 1) Egzamin z położnictwa i ginekologii na roku VI jest egzaminem testowym 2) Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu testowego. 3) Zalecany podręcznik: G. Bręborowicz – „Położnictwo i ginekologia” t. 1/2 PZWL 2012r., Wznowienie 2016. M. Obladen, W. Pschyrembel, J. Dudenhausen – “Położnictwo praktyczne i operacje położnicze”, PZWL 2010 4) Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu. B. Egzamin 1. Egzamin testowy składa się ze 100 pytań. Pytania testowe obejmują wszystkie dyscypliny ginekologii i położnictwa zgodnie z sylabusem z zakresu ginekologii i położnictwa z lat IV – VI. 2. Test musi być rozwiązywany samodzielnie. Kontaktowanie się z innymi osobami podczas egzaminu testowego, a także wszelkie formy korzystania z niedozwolonych materiałów pomocniczych, multimediów, telefonów komórkowych i elektronicznych środków komunikacji będą stanowić podstawę do przerwania egzaminu testowego w momencie stwierdzenia naruszenia tego punktu regulaminu i będą skutkować dyskwalifikacją osoby egzaminowanej. Dyskwalifikacja jest jednoznaczna z uzyskaniem oceny niedostatecznej z egzaminu testowego (patrz również pkt 9. Regulaminu). 3.Zestawy pytań są przygotowywane w sposób gwarantujący obiektywizm oraz komfortowy przebieg egzaminu i układane tak, aby osoby siedzące obok siebie miały odmienną kolejność pytań lub dystraktorów. 4. Wynik egzaminu testowego uznaje się za pozytywny, jeżeli osoba zdająca udzieli co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi. Uzyskanie mniejszej liczby punktów jest równoznaczne z niezdaniem egzaminu, tj. z oceną niedostateczną w pierwszym terminie. Wyniki egzaminu testowego zostaną podane na stronie internetowej nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od daty przeprowadzenia egzaminu przy zachowaniu obowiązujących przepisów ochrony danych osobowych. Punktacja i skala ocen egzaminu testowego opierają się na przedstawionych poniżej kryteriach: a. <60% - ocena niedostateczna (2) b. 60.00 – 67.99% - ocena dostateczna (3) c. 68.00 -74.99% - ocena dość dobra (3,5) d. 75.00 – 81.99% - ocena dobra (4) e. 82.00 – 89.99% - ocena ponad dobra (4,5) f. 90.00-100% - ocena bardzo dobra (5). 5. Uwagi do pytań testowych można składać tylko i wyłącznie w formie pisemnej bezpośrednio po zakończeniu testu na przeznaczonym do tego formularzu i przed opuszczeniem sali egzaminacyjnej. W przypadku uznania zgłoszonego zastrzeżenia pytanie testowe objęte zastrzeżeniem jest pomijane przy ustalaniu wyniku egzaminu w stosunku do wszystkich zdających, co odpowiednio obniża liczbę możliwych do uzyskania punktów. 6. Student może zapoznać się z wynikami swojego testu (kartą odpowiedzi) w terminie do 3 dni od ogłoszenia wyników egzaminu testowego w sekretariacie Kliniki organizującej egzamin. 7. Nie przewiduje się zwolnień z egzaminu. 8. Dokumentacja dotycząca przebiegu studiów z przedmiotu położnictwo i ginekologia wraz z pracami egzaminacyjnymi, przechowywana jest przez 5 lat od zakończenia sprawy w archiwum Kliniki Perinatologii. |
……………………………………………………..…………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)


