Regulamin zajęć z przedmiotu „Podstawy parazytologii”
Położnictwo I stopnia – Licencjat I rok, semestr I
Odpowiedzialna za dydaktykę – prof. dr hab. n. med Anna Moniuszko - Malinowska
Koordynator odpowiedzialny za plany i studentów – dr n. med. Sambor Grygorczuk
Miejsce: Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji U M w Białymstoku
Uniwersytecki Szpital Kliniczny, ul. Żurawia 14, Białystok
Wykłady: 10 godz.
Ćwiczenia: 10 godz.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na wszystkich wykładach i ćwiczeniach
§ W przypadku nieobecności usprawiedliwionej (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański) student zobowiązany jest odrobić zaległości najpóźniej do końca semestru.
§ Przystąpienie do zaliczenia przedmiotu uwarunkowane jest odrobieniem wszystkich zaległości.
Możliwości i formy wyrównywania zaległości powstałych na skutek nieobecności
- W przypadku nieobecności usprawiedliwionej (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański) student zobowiązany jest zaliczyć tematy ćwiczeń u asystenta, u którego była absencja nie później jednak niż wyznaczony termin zaliczenia testowego ( przed zaliczeniem testowym).
- Inne nieobecności – dwie nieobecności na zajęciach powodują niedopuszczenie do pisania testu zaliczającego, a więc nie zaliczenie przedmiotu podstawy parazytologii.
Kryteria oceniania:
§ Po ostatnich ćwiczeniach przeprowadzane jest zaliczenie testowe 30 pytań jednokrotnego wyboru
- max. ilość punktów – 30 (100 %)
- ilość punktów zaliczających przedmiot – 18 (60 %)
- poniżej 18 punktów przedmiot nie zaliczony
Literatura obowiązkowa:
1. „Choroby pasożytnicze –epidemiologia, diagnostyka, objawy” – Alicja Buczek Lublin 2003 r.
Zalecany podręcznik:
1. „Choroby zakaźne i pasożytnicze-epidemiologia i profilaktyka” – W. Magdzik, D. Naruszewicz-Lesiuk, A. Zieliński
Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||
Kierunek studiów | Położnictwo | ||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki X praktyczny | ||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji | ||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. n. med. Justyna Dunaj-Małyszko | ||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne □ | ||||||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Parazytologia | ||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | ||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Przybliżenie studentom wiadomości o pasożytach człowieka, epidemiologii chorób pasożytniczych i zasadach ich diagnostyki oraz sposobach zapobiegania zarażeniom pasożytami. Zwrócenie uwagi na produkty żywnościowe jako możliwe źródło zakażenia chorobami pasożytniczymi człowieka. Parazytozy występujące w krajach tropikalnych. Zagrożenia zarażeniem pasożytami podczas wyjazdów do krajów tropikalnych. | |||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady – wykład informacyjny, ćwiczenia –dyskusja, pokaz, obserwacja, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury. | ||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii oraz metody stosowane w diagnostyce mikrobiologicznej. | A.W21 | Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu | |||||||||||
W2 | Zna i rozumie klasyfikację drobnoustrojów, z uwzględnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych w mikrobiocie fizjologicznej człowieka. | A.W22 | Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu | |||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||
U1 | Potrafi rozpoznawać najczęściej spotykane pasożyty człowieka na podstawie ich budowy i cykli życiowych oraz wywoływanych przez nie objawów chorobowych. | A.U7 | Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja, obserwacja studenta podczas ćwiczeń | |||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||
K1 | Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta niezależnie od różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatią. | K01 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||
K2 | Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta. | K02 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||
K3 | Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. | K03 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||
K4 | Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe. | K04 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||
K5 | Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. | K05 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||
K6 | Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta. | K06 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||
K7 | Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. | K07 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | |||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 20 | ||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | ||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 10 | ||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 5 | ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 2 | ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 3 | ||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 25 | ||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | ||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||
WYKŁADY | 1. Wstęp do parazytologii. Podstawowe pojęcia i definicje. Bąblowica. Toksoplazmoza. | W1, W2 | 2 | ||||||||||||
2. Profilaktyka chorób zakaźnych i pasożytniczych. Medycyna podróży i wybrane choroby pasożytnicze tropikalne. | W1, W2 | 3 | |||||||||||||
3. Zakłucia ostrym sprzętem medycznym wśród personelu ochrony zdrowia. Choroby pasożytnicze ośrodkowego układu nerwowego (OUN). | W1, W2 | 1 | |||||||||||||
ĆWICZENIA | 1. Pierwotniaki przewodu pokarmowego i układu moczowo-płciowego. Choroby wywołane przez pierwotniaki – pasożyty krwi i tkanek. | W1, W2, U1, K1-K7 | 2 | ||||||||||||
2. Toksoplazmoza ciężarnych. | W1, W2, U1, K1-K7 | 1 | |||||||||||||
3. Przywry wątroby. Tasiemczyce. | W1, W2, U1, K1-K7 | 2 | |||||||||||||
4. Nicienie – pasożyty przewodu pokarmowego. | W1, W2, U1, K1-K7 | 1 | |||||||||||||
5. Nicienie tkankowe. | W1, W2, U1, K1-K7 | 1 | |||||||||||||
6. Zajęcia praktyczne na oddziale. | W1, W2, U1, K1-K7 | 1 | |||||||||||||
7. Diagnostyka laboratoryjna w chorobach pasożytniczych. | W1, W2, U1, K1-K7 | 1 | |||||||||||||
8. Zajęcia praktyczne w pracowniach przyklinicznych (Immunoserologii, Biologii Molekularnej). | W1, W2, U1, K1-K7 | 1 | |||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) | 1. Boroń-Kaczmarska A., Wiercińska-Drapało A. (red.): Choroby zakaźne i pasożytnicze. PZWL, Warszawa 2019. 2. Błaszkowska J., Ferenc T., Kurnatowski P. (red.): Zarys parazytologii medycznej. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021. | ||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) | 1. Magdzik W., Naruszewicz-Lesiuk D., Zieliński A.: Choroby zakaźne i pasożytnicze - epidemiologia i profilaktyka. Alfa Medica Press, Bielsko – Biała 2022. 2. Buczek A.: Choroby pasożytnicze: epidemiologia, diagnostyka, objawy. Koliber, Lublin 2010. | ||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie pisemne w formie testu, liczba pytań – 30, pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. | ||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność musi być usprawiedliwiona najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. | ||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Teoretyczne zaliczenie (w ustalonym terminie) materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach. | ||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia pisemnego jest obecność na wykładach oraz zaliczenie wszystkich ćwiczeń. | ||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||
Do uzyskania zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% max. liczby punktów na zaliczeniu pisemnym. Punktacja – za każde pytanie 1 pkt., maksymalna liczba punktów – 30, minimalna liczba punktów do zaliczenia – 18. | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 18.07.2022 | Sylabus opracował(a): dr hab. n. med. Justyna Dunaj-Małyszko | ||||||||||||||