• Ostatnia zmiana 16.12.2021 przez Zakład Stomatologii Zachowawczej

    Aktualności

                                                   

                                                                                                             UWAGA

    W dniu 22 grudnia 2021 roku ćwiczenia z zakresu stomatologii zachowawczej odbywają się planowo. Ferie świąteczne zaczynają się, zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 35/2021, w dniu 23 grudnia 2021!!!!!!

     

        

     

                                                   Uwaga studenci !

    Wszystkie wykłady i seminaria będą prowadzone w formie online

     

     

    Plan zajęć klinicznych 2021-2022 – semestr zimowy

     

    Poniedziałek

     

    Wtorek

    Środa

    Czwartek

    Piątek

    Waszyngtona 15A

    8.00-11.00 IV rok

    Gr2

    8.00-11.00 II rok

    Gr 9

     

    12.00-15.45 III rok

    Gr 5

    13.00-16.45 III rok

    Gr 3 ns

     

    8.00-11.45 IV rok

    Gr3

    Gr 5

    14.30-18.15 III rok

    Gr 6

    Gr 8

    8.00-11.45 IV rok

    Gr4

    Gr 8

     

    12.00-15.45 IV rok

    Gr 13

    12.00-15.45 V rok

    Gr9

     

    16.00-19.00 II rok

    Gr 11

    Gr12

     

    8.00-11.45 IV rok

    Gr 6

    Gr 11

    12.00-15.45 V rok

    Gr3

    Gr4

    16.00-19.00 II rok

    Gr1ns

    Gr2ns

    8.00-11.45 V rok

    Gr 5

    Gr 7

    12.00-15.45 V rok

    Gr 2

    Gr 6

    16.00- 19.00 II rok

    W1 ( warunek)

    M. Skłodowskiej-Curie 24A

    8.00-11.00 IV rok

    Gr1

    8.00-11.00 II rok

    Gr 8

     

    11.00-14.00 II rok

    Gr 1

    Gr 2

    15.00-18.45 III rok

    Gr 1

    Gr 11

     

    8.00-11.45 IV rok

    Gr 7

     

    12.00-15.45 V rok

    Gr 1

    Gr 12

    16.00-19.00 II rok

    Gr 3

    Gr5

    8.00-11.45 IV rok

    Gr 9

    Gr 10

    12.00-15.00 II rok

    Gr4

    Gr6

    16.00-19.00 II rok

    Gr7

    Gr10

    8.00-11.45 V rok

    Gr 10

    Gr 11

    14.15-18.00 IV rok

    Gr 12

    12.00-15.45 V rok

    Gr 8

    16.00-19.00 II rok

    Gr3ns

     

     

     

     

    12.00-15.45 V rok

    Gr 13

    13.40- 16.40 II rok

    W2 (warunek)

     

    16.40 -19.40 II rok

    W3 (warunek)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Studenci III, IV i V roku

    Na pierwszych zajęciach odbędzie się testowe sprawdzenie wiadomosci z zakresu choroby próchnicowej.

    Studenci V roku proszeni są o przyniesienie usuniętych zębów wielokanałowych, z zachowaną koroną i sklepieniem komory. Obowiązuje teoretyczna znajomość procedur związanych z uzyskaniem endodontycznego dostępu pierwotnego i wtórnego.

     

    Studenci V roku

    Prosimy o zgłaszanie się do skretariatu Zakładu Stomatologii Zachowawczej (od dnia 01.10.2021 do dnia 08.10.2021) w celu odbioru zaświadczeń o średniej ocen ze stomatologii zachowawczej uzyskanych w latach poprzednich. Zaświadczenie to będzie Państwu potrzebne w kwalifikacji na szkolenie z endodoncji w ramach projektu ZPUII.  Szkolenie składa się z dwóch etapów:

    1- szkolenie na fantomach w siedzibie firmy Dentsply w Warszawie (w dwóch grupach 15 osobowych w terminie 27 (1 grupa) i 28 (2 grupa)11.2021),

    2- szkolenie praktyczne w  Zakładzie Stomatologii Zachowawczej UMB  (w 6 grupach 5 osobowych w terminie 14-18.02.2022 w godzinach 8.00-11.45 (grupy 1,2,3) i 12.00-15.45 (grupy 4,5,6).

    Szczegóły dotyczące kwalifikacji, jak również sama kwalifikacja na szkolenie podane/przeprowadzona zostanie przez Dział Projektów Pomocowych UMB.

     

    Zakład Stomatologii Zachowawczej prowadzi badania oceniające wpływ palenia papierosów na parametry immuno-chemiczne śliny, a przez to na zdrowie jamy ustnej. Poszukujemy chętnych osób palących: papierosy tradycyjne, elektroniczne, systemy do podgrzewania tytoniu (IQOS,Glo) do pobrania materiału do badań (ślina oraz krew). Studentów wszystkich roczników serdecznie zapraszamy do współpracy. Osoby zainteresowane udziałem w badaniu proszone są o kontakt mailowy pod adresem sara.zieba@umb.edu.pl.

     

     

     

     

                               

    SYLABUS rok akademicki 2021/2022

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Stomatologia zachowawcza z endodoncją

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Stomatologii Zachowawczej

    e-mail jednostki

    stomzach@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Kierunek lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne █ niestacjonarne █

    Język przedmiotu

    polski █ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy █ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £ II █ III █ IV █V

     

     

    1 £ 2 £ 3 █ 4 █ 5 █ 6 █ 7 █ 8 █ 9 █ 10 █

     

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Stomatologia zachowawcza przedkliniczna, endodoncja przedkliniczna- realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    II r. 12 wykładów, 100 ćwiczeń, 8 seminariów

    III r. 20 wykładów, 75 ćwiczeń, 15 seminariów

    IV r. 20 wykładów, 120 ćwiczeń, 10 seminariów

    V r. 145 ćwiczeń

    Założenia i cele przedmiotu

    Promocja zdrowia i profilaktyka chorób jamy ustnej jamy ustnej. Diagnostyka patologii tkanek twardych zębów, miazgi i tkanek okołowierzchołkowych. Nauczanie praktyczne: leczenie próchnicy zębów i leczenie endodontyczne. Zwalczanie lęku i bólu.

    Metody dydaktyczne

     

    - wykłady,

    - konsultacje,

     

    Asystent/Adiunkt

    Dzień, godz. , miejsce

    Prof. dr hab. Anna Zalewska

    Piątek 11.00 -12.00 Blok M

    Dr n.med. Urszula Kołodziej

    Wtorek 14.00-15.00 CDS

    Dr n.med. Anna Klimiuk

    Wtorek 11.00-12.00 blok M

    Dr n. med. Magdalena Choromańska

    Czwartek 8:00-9:00 CDS

    Dr n.med. Paula Kostecka – Sochoń

    Środa 8.30-9.30 CDS

    Dr n.med. Agnieszka Kossakowska

    Środa 10.00-11.00 blok M

    Dr n.med. Maria Balunowska

    Czwartek 15.00-16.00 CDS

    Dr n.med. Marta Barzał-Nowosielska

    Poniedziałek 13.00-14.00 blok M

    Dr n. med. Katarzyna Fejfer

    Poniedziałek 15.15-16.15 CDS

    Lek. stom. Anna Kotowska-Rodziewicz

    Poniedziałek 9.00-10.00 blok M

    Lek. stom. Joanna Zdanowicz-Wiloch

    Środa 11.00-12.00 blok M

    Lek. stom. Katarzyna Morawska

    Czwartki 12.00-13.00 blok M

    Lek. stom Izabela Zieniewska-Siemieniuk

    Środa 12.00-13.00 CDS

    Lek.stom. Anna Skutnik-Radziszewska

    Poniedziałek 12.00-13.00 CDS

    Lek. stom. Sara Zięba

    Poniedziałek 9.30-10.30 blok M

    Lek. stom. Michał Dziekoński

    Wtorek 17.00-18.00 CDS

    - dyskusja,

    - prezentacja ustna,

    - zajęcia praktyczne,

    - seminaria,

    - analiza literatury.

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Stomatologii Zachowawczej. Doktoranci realizujący obowiązek dydaktyczny w Zakładzie Stomatologii Zachowawczej.

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    II r. dr Sara Zięba

    III r. dr n. med. Katarzyna Fejfer

    IV r. dr n.med. Paula Kostecka – Sochoń

    V r. dr Katarzyna Morawska

    Koordynator dydaktyki: dr n. med. Urszula Kołodziej

     

     

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    F.W1.

    Zna normy zgryzowe na różnych etapach rozwoju osobniczego i odchylenia od norm.

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące|:

     

    II rok –kolokwium końcowe w formie testu, zaliczenie opisów 5 zdjęć RTG związanych z diagnostyką próchnicy

     

     

    III rok- –roczne zaliczenie testowe (40 pytań- wybór z 5odpowiedzi )

     

    IV rok roczne zaliczenie testowe (40 pytań- wybór z 5odpowiedzi )

     

    V rok- egzamin testowy – (60 pytań –wybór z 5 odpowiedzi)

    -egzamin praktyczny na zakończenie przedmiotu

     

    Metody formujące:

    1. Obserwacja pracy studenta.

    2. Ocena przygotowania studenta do zajęć.

    3. Zaliczenie poszczególnych czynności.

    4. Dyskusja w czasie zajęć.

    5. Zaliczenia cząstkowe w formie ustnej lub pisemnej.

    F.W2.

    Zna i rozumie mechanizmy prowadzące do patologii narządowych i ustrojowych (w tym chorób infekcyjnych, inwazyjnych, autoimmunologicznych, z niedoboru odporności, metabolicznych i genetycznych).

    wykłady

    seminaria

    F.W3.

    Zna zasady postępowania profilaktyczno-leczniczego w chorobach narządu żucia w różnym okresie rozwoju.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.W4.

    Zna florę wirusową, bakteryjną i grzybiczą jamy ustnej i jej znaczenie.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.W6.

    Zna zasady przeprowadzania znieczulenia miejscowego tkanek narządu żucia.

    ćwiczenia

    F.W7.

    Zna zasady postępowania w przypadku chorób miazgi i zmineralizowanych tkanek zębów oraz urazów zębów i kości twarzy.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.W8.

    Zna zasady postępowania w przypadku chorób okołowierzchołkowych.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.W9

    Zna morfologię jam zębowych i zasady leczenia endodontycznego oraz instrumentarium.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.W13

    Zna wskazania i przeciwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii estetycznej.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.W14

    Zna przyczyny i zasady postępowania w przypadku powikłań chorób układu stomatognatycznego.

    wykłady

    ćwiczenia

    F.W19

    Zna zasady znieczulania w zabiegach stomatologicznych i podstawowe środki farmakologiczne.

    ćwiczenia

    F.W22

    Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia.

    wykłady

    ćwiczenia, seminaria

    umiejętności

    F.U1

    Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną.

    wykłady

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące|:

    1.Ocena realizacji

    zleconych zadań.

    2. Wykonanie normy procedur leczniczych.

    3. Egzamin praktyczny polegający na badaniu i leczeniu pacjenta.

     

    Metody formujące:

    1.Obserwacja pracy studenta.

    2. Ocena przygotowania studenta do zajęć.

    3. Zaliczenie poszczególnych czynności.

    4. Dyskusja w czasie zajęć.

    F.U2

    Potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta, w tym badanie stawu skroniowo-żuchwowego. Potrafi ocenić zaburzenia okluzyjne i zaproponować terapię zaburzeń okluzyjnych.

    wykłady

    ćwiczenia

    F.U3

    Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony zgodą pacjenta oraz rokowanie.

    wykłady

    ćwiczenia

    F.U4

    Potrafi przekazywać złe informacje o stanie zdrowia pacjenta lub jego bliskich.

    ćwiczenia

    F.U6

    Potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.U7

    Potrafi ustalić wskazania do wykonania określonego zabiegu stomatologicznego.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.U8

    Potrafi zapobiegać występowaniu chorobom jamy ustnej.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.U9

    Potrafi postępować w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.U10

    Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.U11

    Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych.

    wykłady

    ćwiczenia

    seminaria

    F.U13

    Potrafi prowadzić bieżącą dokumentację pacjenta, wypisywać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne.

    ćwiczenia

    F.U14

    Potrafi formułować problemy badawcze związane z dziedziną jego pracy.

    ćwiczenia

    F.U15

    Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w sposób adekwatny do poziomu odbiorców.

    ćwiczenia

    F.U18

    Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatognatycznego.

    ćwiczenia

    F.U19

    Potrafi zastosować odpowiednie leki w czasie i po zabiegu stomatologicznym w celu zniesienia bólu i lęku.

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną.

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące|:

    Ocena ciągła przez nauczyciela.

     

    Metody formujące:

    Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego zajęcia sposobu współpracy i komunikacji student-student oraz student –pacjent

    K2

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym.

    ćwiczenia

    K3

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    ćwiczenia

    K4

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    ćwiczenia

         

     

     

    Punkty ECTS

    7+7+6,5+11

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    52

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    440

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    33

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 525

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    120

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    120

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    180

     

    godziny razem: 420

     

     

     

     

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    tematyka

    F.W1

    Badanie przedmiotowe pacjenta.

    F.W2

     

    Objawy w jamie ustnej i postępowanie profilaktyczno-lecznicze u pacjentów z chorobami ogólnoustrojowymi. Rola śliny w patofizjologii chorób jamy ustnej.

    F.W3

    Postępowanie profilaktyczno-lecznicze w chorobie próchnicowej zębów i ubytkach niepróchnicowego pochodzenia, chorobach miazgi i tkanek okołowierzchołkowych. Określenie ryzyka próchnicy, ocena epidemiologiczna – wskaźniki. Higiena jamy ustnej – środki i metody utrzymania prawidłowej higieny. Kontrola higieny jamy ustnej. Niekonwencjonalne metody leczenia próchnicy. Leczenie endodontyczne.

    F.W4

    Etiopatogeneza próchnicy, chorób miazgi i zapaleń tkanek okołowierzchołkowych.

    F.W6, F.W19, F.U19

    Metody farmakologicznego znoszenia bólu i lęku – środki i techniki znieczulenia miejscowego. Powikłania po znieczuleniu miejscowym.

    F.W7

    Postępowanie terapeutyczne w chorobie próchnicowej. Zastosowanie metod tradycyjnych i małoinwazyjnych. Materiały do wypełnień ubytków tkanek twardych w zębach stałych.

    Choroby miazgi: symptomatologia i diagnostyka endodontyczna. Diagnozowanie i leczenie zaburzeń zwarciowych jako profilaktyka chorób miazgi, chorób przyzębia, chorób SSŻ. Leczenie biologiczne chorób miazgi. Leczenie endodontyczne- metody opracowania kanałów, leki stosowane w leczeniu endodontycznym. Nowoczesne materiały do wypełniania kanałów korzeniowych. Metody wypełniania kanałów korzeniowych. Klasyfikacja, diagnostyka i terapia urazowych uszkodzeń zębów dorosłych.

    F. W8

    Diagnostyka zapaleń tkanek okołowierzchołkowych, klasyfikacja. Symptomatologia endodontyczna – różnicowanie bólów endodontycznych z bólami innego pochodzenia np. bólami spowodowanymi zaburzeniami zwarcia i okluzji. Punkty spustowe, bóle rzutowane a bóle pochodzenia miazgowego. Antyseptyczne leczenie kanałowe: środki stosowane do odkażania kanału na wizycie, metody postępowania w stanach ostrych i przewlekłych. Powtórne leczenie endodontyczne. Zespół endo-perio – klasyfikacja, metody postępowania.

    F.W9

    Endodontium i tkanki okołowierzchołkowe: morfologia i funkcje. Leczenie endodontyczne -dostęp do jamy zęba z uwzględnieniem anatomii jam zębowych, długość robocza zęba, zasady opracowania i wypełniania kanałów korzeniowych. Instrumentarium endodontyczne. Koferdam w endodoncji . Mikroskop zabiegowy w stomatologii zachowawczej i endodoncji.

    F.W13

    Stomatologia estetyczna. Materiały i techniki do estetycznej odbudowy zębów przednich. Odbudowa zębów po leczeniu endodontycznym. Przyczyny przebarwień zębów. Wybielanie zębów –wskazania, przeciwwskazania, środki wybielające, metody wybielania

    F.W14, F.U 11

    Powikłania i postępowanie lecznicze w przypadku komplikacji w leczeniu choroby próchnicowej i terapii endodontycznej. Próchnica wtórna. Resorpcje patologiczne zębów.

    F.W22

    Zagadnienie choroby odogniskowej. Ogniska zakażenia w narządzie żucia- rodzaje, diagnostyka. Rola lekarza stomatologa w leczeniu choroby odogniskowej. Objawy chorób ogólnoustrojowych w jamie ustnej. Biomarkery ślinowe chorób ogólnoustrojowych.

    F.U1,FU2,F.U3,

    F.U4,F.U6,U.7, F.U13,F.U15,F.U18

    Badanie podmiotowe, przedmiotowe i badania dodatkowe, planowanie leczenia. Rentgenodiagnostyka: wskazania i przeciwwskazania do zdjęć RTG, skutki promieniowania jonizującego, elementy ochrony radiologicznej, rodzaje zdjęć stosowanych w stomatologii zachowawczej, rodzaje projekcji, opis rentgenogramu.

    Diagnostyka i postępowanie lecznicze w chorobach tkanek zmineralizowanych, miazgi i tkanek okołowierzchołkowych. Dokumentacja medyczna.

    F.U 8

    Rola płytki nazębnej w etiologii chorób jamy ustnej. Etiopatogeneza chorób miazgi i zapleń tkanek okołowierzchołkowych zębów. Postępowanie profilaktyczne w chorobie próchnicowej zębów. Profilaktyka ognisk zębopochodnych

    F.U 9

    Postępowanie lecznicze w chorobie próchnicowej zębów, ubytkach niepróchnicowego pochodzenia, chorobach miazgi i tkanek okołowierzchołkowych.

    F.U10

    Usuwanie płytki nazębnej i kamienia nazębnego –środki, metody, techniki. Leczenie biologiczne chorób miazgi, leczenie endodontyczne, antyseptyczne leczenie kanałowe.

    F.U14

    Diagnostyka różnicowa schorzeń układu stomatognatycznego.

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1. „Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Zarys kliniczny” pod redakcją Prof. Jańczuka Z., Prof. Kaczmarek U., Prof. Lipskiego M., wydanie 4, PZWL

     

    2. „Kariologia współczesna. Postępowanie kliniczne” pod redakcja Prof. Piątowskiej D., wydanie 1, Med Tour Press

    3. „Endodoncja wieku rozwojowego i dojrzałego” pod redakcją Prof. Barańskiej- Gachowskiej, Prof. Lipskiego M., wydanie 3, Czelej.

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    1.„Współczesna endodoncja w praktyce: pod redakcją Prof. Arabskiej-Przedpełskiej, Prof. Pawlickiej H, wydanie 2, Dentonet

    2.skrypt „Endodoncja krok po kroku” pod redakcją Prof. Zalewskiej A., Dr Kołodziej U.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Zaliczenie po II roku student uzyskuje na podstawie obecność i potwierdzonej przez prowadzącego aktywności na ćwiczeniach klinicznych i seminariach., tj. wykonanie zabiegów praktycznych i zaliczenie materiału teoretycznego.

    Po cyklu ćwiczeń klinicznych odbywających się na III (cały rok w semestrze letnim), IV roku odbywa się zaliczenie końcowe w formie testu. Test obejmuje cały materiał teoretyczny, tzn. po 3 roku: materiał z II i III roku, po roku IV z II, III i IV roku studiów. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest obecność i potwierdzona przez prowadzącego aktywność na ćwiczeniach klinicznych i seminariach., tj. wykonanie normy zabiegów praktycznych i zaliczenie materiału teoretycznego. Nie przewiduje się przyjęć klinicznych pacjentów w okresie wolnym (ferie, wakacje).

    Egzamin dyplomowy- egzamin praktyczny i testowy. Po zaliczeniu wszystkich przewidzianych programem zajęć z przedmiotu na II, III, IV i V roku oraz po uzyskaniu pozytywnej oceny z egzaminu praktycznego student przystępuje do egzaminu dyplomowego w formie testu.

    Nieobecność na ćwiczeniach – obowiązek usprawiedliwienia (zwolnienie lekarskie, zwolnienie wydane przez Dziekana WL z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim), odrobienia ćwiczeń i zaliczenia części teoretycznej w ciągu 2 tygodni u asystenta prowadzącego ćwiczenia (dopuszcza się 2 nieobecności usprawiedliwione w ciągu roku akademickiego).

     data 07.09.2021 Dr n.med. Urszula Kołodziej

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

    data 07.09.2021 Prof. dr hab. Anna Zalewska

    data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    SYLABUS

    rok akademicki 2021/2022

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    ESTETYKA W STOMATOLOGII

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Stomatologii Zachowawczej

    Zakład Protetyki Stomatologicznej

     

    e-mail jednostki

    stomzach@umb.edu.pl, protetyk@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne £ niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £ II £ III £ IV £ V £ VI £

     

     

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7£ 8£ 9£

    10 £ 11 £ 12 £

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu estetyki w stomatologii zachowawczej i protetyce

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    15 h - ćwiczenia

    Założenia i cele przedmiotu

    Zapoznanie się z aspektami estetyki wypełnień stałych, licówek, protez ruchomych i protez stałych

    Metody dydaktyczne

     

    - prezentacja

    - opis przypadku

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    lek. stom. Katarzyna Morawska

    dr. n. med. Ewa Preferansof

    dr n med. Dorota Namiot

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Prof. dr hab. Anna Zalewska

     

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    F.W1

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w celu odbudowy ubytków próchnicowych i braków zębowych

    ćwiczenia

    Metody formujące

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opis przypadku

    F.W2

    zna wybrane zagadnienia z zakresu stomatologii zachowawczej i protetyki stomatologicznej będące wskazaniem do wykonania estetycznych uzupełnień stałych w stomatologii zachowawczej i stałych i ruchomych w protetyce stomatologicznej

    ćwiczenia

    F.W3

    zna zasady kwalifikacji i wykonywania oraz najczęstsze powikłania wypełnień stałych i uzupełnień protetycznych stałych i ruchomych

    ćwiczenia

    F.W20

    Zna zasady budowy i działanie uzupełnień protetycznych ruchomych i stałych i materiałów do wypełnień estetycznych

    ćwiczenia

    umiejętności

    F.U1

    Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną

    ćwiczenia

    Metody formujące

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opis przypadku

    F.U2

    Potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta

    ćwiczenia

    F.U3

    Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie

    ćwiczenia

    F.U6

    Interpretuje wyniki badań dodatkowych

    ćwiczenia

    F.U7

    Potrafi ustalić wskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicznego

    ćwiczenia

    F.U11

    Zna zasady postępowania w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas zabiegów stomatologicznych i po zabiegach stomatologicznych

    ćwiczenia

    F.U18

    Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatologicznego

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    K2

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    ćwiczenia

    K3

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    ćwiczenia

    K4

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    ćwiczenia

     

     

    Punkty ECTS

    0,5

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    15

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 15

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

     

     

    godziny razem:

     

     

     

     

    data 07.09.2021 Dr n.med. Urszula Kołodziej

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

     

     

    data 07.09.2021 Prof. dr hab. Anna Zalewska

    data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu