Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Empatia. Trudne rozmowy z pacjentem.
  • Empatia. Trudne rozmowy z pacjentem.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 13.05.2016 przez Medyk Białostocki

    Empatia. Trudne rozmowy z pacjentem

     

    Autonomia pacjenta: jak dalece lekarz powinien ją szanować? (cz.2) 

    Są lekarze, dla których wartością najwyższą jest życie. Dlatego zatajają przed pacjentami wykonywanie zabiegów, na które ci by się nie zgodzili. Ich zdaniem lepiej mieć na sumieniu oszustwo niż śmierć pacjenta. Kompromis jest niemożliwy - pisze prof. Maria Nowacka (część 2 wykładu).

     

    Autonomia pacjenta: jak dalece lekarz powinien ją szanować (cz.1) 

    Nikt obecnie raczej nie kwestionuje, że w relacjach między lekarzem a pacjentem musi obowiązywać zasada poszanowania autonomii pacjenta, czyli lekarz może wykonywać czynności medyczne tylko za zgodą pacjenta. Oczywiście dopuszcza się pewne wyjątki - stwierdza w swoim wykładzie prof. dr hab.  Maria Nowacka

     

    Empatia w etyce i kulturze współczesnej - część 3 

    Empatia jest relacją. Warunkiem zaistnienia empatii jest zatem podwójność (do empatii, jak do tanga, „trzeba dwojga”; czującego i współodczuwającego).

     

    Empatia w etyce i kulturze - co lekarz wiedzieć powinien – część 2 

    Pojęcie „empatii” wywodzi się z greckiego słowa empátheia, które jest połączeniem dwóch terminów: em, czyli „w” oraz pathos, czyli uczucie. Uwaga - nie dowolne uczucie

     

    Empatia - co lekarz wiedzieć powinien 

    Nie mamy jednej etyki, ale wiele doktryn etycznych; a status naukowy owych doktryn jest wielce wątpliwy

     

     

    Quo vadis medicinae - list do Medyka 

    Żyję już wystarczająco długo, aby rzeczywistość mogła mnie zadziwić, a jednak…rozpoczyna swój list do redakcji prof. Włodzimierz Musiał, kierownik Kliniki Kardiologii

     

    Klient zamiast pacjenta 

    Trawestując św. Pawła: „jeśli miałbyś empatię, a miłości byś nie miał, będziesz jak miedź brzęcząca”. Empatia, oparta na życzliwości i miłości jest cechą szczególnie ważną w pracy lekarza

     

    Profesjonalizm i przysięga Hipokratesa

    Chodzi nam o to, by studenci zaczynając zajęcia kliniczne rozumieli, jak ważne jest znaczenie relacji lekarz - pacjent, żeby na bieżąco zwracali uwagę, które elementy są istotne w budowaniu kontaktu i zaufania – mówi o potrzebie wprowadzenia zajęć z empatii dziekan Wydziału Lekarskiego prof. Irina Kowalska

     

    Uczymy rozmowy z pacjentem - list do "Medyka" 

    W Zakładzie Medycyny Rodzinnej i Pielęgniarstwa Środowiskowego zajęcia na ten temat realizowane są od kilkunastu lat. Wraz z wprowadzeniem przedmiotu „medycyna rodzinna” do programu nauczania wdrożono nowy temat dotyczący komunikowania się lekarza z pacjentem

     

    Będą uczyć empatii 

    Władze Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku chcą by od nowego roku akademickiego wprowadzić przedmiot łączący bioetykę z empatią. Na zajęciach przyszli lekarze będą się uczyć, jak rozmawiać z pacjentami i jak przekazywać im trudne informacje.

     

    Niemówienie jest nieludzkie 

    Lekarz ma leczyć, a jak nie może przywrócić zdrowia, to odsyła do psychologa. A to nie jest tak. Pacjent to nie tylko ciało, ma także duszę, psychikę, emocje – mówi dr Dariusz Kuć, lekarz z białostockiego hospicjum dla dzieci

     

     

    Choruje nie tylko ciało 

    Studenci podczas zajęć na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym uczą się rozmawiać na trudne tematy odgrywając różne scenki. Raz wcielają się w rolę lekarza, innym razem w chorego pacjenta.

     

    Informacja to też lek 

    Na nowotwór nie cierpi tylko pojedyncza osoba. Choroba dotyczy całego jej otoczenia, a w szczególności jego rodziny i najbliższych. To oni obok medycyny, stanowią główne źródło wsparcia, informacji i nadziei.

     

  • 70 LAT UMB            Logotyp Młody Medyk.