Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Program nauczania.
  • 24.09.2025 Administrator UMB

    Program nauczania

    1. Jednostka uczelniana odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu:

    • Zakład Laboratoryjnej Diagnostyki Pediatrycznej UMB

    2. Kierownik:

    • dr hab. n. med. Bogdan Cylwik

    3. Osoba odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu:

    • dr hab. n. med. Bogdan Cylwik

    4. Wymiar godzinowy przedmiotu:

    • Semestr – VIII
    • Wykłady – 30
    • Ćwiczenia – 30
    • Ogółem – 60

    5. Forma zakończenia przedmiotu:

    Przedmiot zalicza się na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach i wpisu „zaliczono” do indeksu.

    6. Cel nauczania:

    Celem nauczania jest wyposażenie studenta w wiedzę w zakresie doboru i interpretacji wyników badań laboratoryjnych u dzieci. Diagnostyka laboratoryjna chorób wieku rozwojowego posiada swoją specyfikę wynikającą z odrębności przemian metabolicznych u dzieci, innych zakresów referencyjnych parametrów hematologicznych i biochemicznych, które zmieniają się wraz z wiekiem dziecka. Ponadto do specyfiki diagnostyki pediatrycznej należy wczesna diagnostyka wrodzonych zaburzeń hormonalnych i wad metabolicznych.

    7. Formy nauczania:

    • Wykłady
    • Ćwiczenia

    8 .Program nauczania:

    Wykłady:

    Odrębności hematopoezy u noworodków i małych dzieci. Diagnostyka wybranych niedokrwistości wieku rozwojowego. Nowoczesna diagnostyka białaczek i niedoborów immunologicznych u dzieci. Wczesna diagnostyka hemoglobinopatii. Diagnostyka zaburzeń hemostazy u noworodków i małych dzieci. Wybrane choroby wieku rozwojowego: celiakia, mukowiscydoza, alergie pokarmowe, zespół Reye’a, dystrofie ze szczególnym uwzględnieniem dystrofii Duchenne’a, choroba Wilsona, choroby spichrzeniowe. Odrębności przemiany bilirubiny u noworodków i małych dzieci. Laboratoryjna diagnostyka wrodzonych zaburzeń hormonalnych. Odrębności fizjopatologiczne nerek u dzieci oraz diagnostyka zespołu nerczycowego. Immunologiczna diagnostyka chorób tkanki łącznej występujących u dzieci. Diagnostyka laboratoryjna zatruć metalami i zaburzenia przemiany metalami u dzieci. Diagnostyka wirusowego zapalenia wątroby u dzieci. Diagnostyka chorób układu pokarmowego. Choroby wątroby, trzustki i jelit. Wybrane choroby nowotworowe w pediatrii.

    Ćwiczenia:

    Oznaczanie magnezu i żelaza, wapnia, wapnia zjonizowanego w surowicy krwi. Badanie ogólne moczu, badania biochemiczne i ich interpretacja w diagnostyce chorób nerek u dzieci. Oznaczanie Na i K w dobowej zbiórce moczu. Morfologia krwi obwodowej u noworodków, wcześniaków i małych dzieci. Interpretacja wyników morfologii krwi obwodowej w niedokrwistościach wieku rozwojowego. Ocena prawidłowych oraz patologicznych preparatów krwi obwodowej noworodków, wcześniaków i małych dzieci. Interpretacja wyników wykonanych metodą cytometrii przepływowej. Laboratoryjna diagnostyka wrodzonych wad przemiany aminokwasów. Diagnostyka laboratoryjna wrodzonych zaburzeń hormonalnych. Oznaczanie hormonów tarczycy (TSH, fT3, fT4, GH, IGF1, kortyzolu, ACTH). Zaburzenia przemiany węg1owodanowej u dzieci oraz badania laboratoryjne w diagnostyce cukrzycy. Wykonanie oznaczania poziomu glukozy we krwi włośniczkowej. Badania oceniające gospodarkę wapniowo-fosforanową i laboratoryjna diagnostyka krzywicy. Oznaczanie poziomu wapnia całkowitego i zjonizowanego. Immunologiczna diagnostyka chorób tkanki łącznej. Wykrywanie czynnika reumatoidalnego i przeciwciał przeciwjądrowych (ANA, dsDNA, Scl-70, SM-RNP), wykonanie odczynu antystreptolizynowego (ASO). Badanie płynu mózgowo-rdzeniowego w chorobach OUN wieku rozwojowego. Mikroskopowa ocena barwionych preparatów PMR wykonanych w cytowirówce. Odrębności diagnostyki zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej u dzieci. Oznaczanie parametrów równowagi kwasowo-zasadowej i oksymetrii. Oznaczanie markerów wirusowego zapalenia wątroby typu B i C (HBs, anty-HBs, HBe, anty-HBe, anty-HCV).

     

      Pobierz sylabus