PRAKTYCZNA NAUKA ZAWODU – 2023/2024
LABORATORYJNA DIAGNOSTYKA PEDIATRYCZNA
V rok Analityka Medyczna
Data | Godzina | Grupa | Temat | Prowadzący |
03.10.2023 10.10.2023 17.10.2023 24.10.2023 07.11.2023 14.11.2023 21.11.2023 28.11.2023 05.12.2023 06.12.2023 12.12.2023 19.12.2023 16.01.2024 23.01.2024 30.01.2024 | 11.30-13.00
08-09.30 (od 05.12. 2023 do 30.01.2024) | P1 (12 osób)
| Diagnostyka płynu mózgowo-rdzeniowego. Mikroskopowa ocena preparatów płynu m-r barwionych metodą May-Grunwalda-Giemsy. Samodzielne określanie liczby komórek w 1 µl (cytoza, pleocytoza) przy pomocy komory Fuscha-Rosenthala. Diagnostyka nefrologiczna u dzieci. Organizacja pracy w Pracowni Analityki Ogólnej i Parazytologii. Zapoznanie się z zasadą pracy analizatora do badania moczu. Samodzielne wykonywanie badania ogólnego moczu i mikroskopowa ocena osadu moczu. Badania biochemiczne i ich interpretacja w diagnostyce chorób nerek u dzieci. Klirens kreatyniny – wykonanie badania, wzory stosowane u dzieci, interpretacja wyników. Badania toksykologiczne u dzieci. Organizacja pracy w Pracowni Toksykologii i Farmakokinetyki. Badania toksykologiczne wykonywane w Pracowni. Zapoznanie się z zasadą działania analizatorów immunochemicznych, przygotowanie aparatów do pracy, programowanie badań. Oznaczanie metodą chromatograficzną narkotyków w moczu (amfetamina, metamfetamina, kokaina, morfina, marihuana), leków (fencyklidyny – PCP, karbamazepiny, metotreksatu, tricyklicznych antydepresantów – TCA), barbituranów, benzodiazepin i ekstazy. Badania laboratoryjne w stanach nagłych u dzieci. Profile badań laboratoryjnych wykonywane w stanach nagłych. Zapoznanie się z zasadą działania i obsługą analizatorów równowagi kwasowo-zasadowej. Samodzielne wykonywanie oznaczeń równowagi kwasowo-zasadowej, gazometrii, oksymetrii i elektrolitów. Rozpoznawanie zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej. Zapoznanie się z systemem informatycznym Diagnostyka alergologiczna u dzieci. Badania alergologiczne wykonywane w Pracowni: 27-paramterowy (alergeny wziewne i pokarmowe) i 10-parametrowe panele pediatryczne. Zapoznanie się z aparaturą stosowaną do oznaczanie alergenów w surowicy krwi u dzieci. Interpretacja wyników badań. Morfologia krwi obwodowej u noworodków, wcześniaków i małych dzieci. Organizacja pracy w Pracowni Hematologii i Hemostazy. Zapoznanie się z zasadą działania analizatora hematologicznego, koagulologicznego i do oznaczania OB. Samodzielne wykonywanie badań morfologii krwi obwodowej. Interpretacja wyników badań i sugerowanie rozpoznania. Wykonywanie preparatów oraz mikroskopowa ocena prawidłowych i patologicznych rozmazów krwi obwodowej noworodków. Diagnostyka białaczek u dzieci. Najczęstsze rodzaje białaczek u dzieci (ostra białaczka limfoblastyczna, ostra białaczka szpikowa) i ich diagnostyka (ocena morfologiczna, cytochemiczna, immunofenotypowanie). Trudności w rozpoznawaniu białaczek u dzieci. Samodzielne wykonywanie i ocena rozmazów krwi obwodowej oraz szpiku noworodków, wcześniaków i małych dzieci ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmiany w układzie białokrwinkowym. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej u dzieci. Organizacja pracy w Pracowni Chemii Klinicznej. Zapoznanie się z zasadą działania analizatorów biochemicznych i programowanie badań. Pobieranie krwi włośniczkowej z opuszki palca i oznaczanie glukozy. Oznaczanie hemoglobiny glikowanej HbA1c na aparacie Hemocue. Wykonanie i interpretacja krzywych cukrowych. Kryteria rozpoznania cukrzycy u dzieci. Zapoznanie się z wewnątrz- i zewnątrzlaboratoryjną kontrolą jakości badań Morfologia krwi obwodowej w wybranych niedokrwistościach wieku rozwojowego. Podział i badania laboratoryjne przydatne w wykrywaniu niedokrwistości u dzieci. Ocena morfologii krwi obwodowej i sugerowanie rozpoznania. Proponowanie dalszej strategii diagnostycznej w kierunku rozpoznania/potwierdzenia niedokrwistości. Badania oceniające gospodarkę wapniowo-fosforanową u dzieci. Przygotowanie do pracy analizatorów biochemicznych. Programowanie badań. Laboratoryjna diagnostyka krzywicy: oznaczanie wapnia całkowitego, fosforanów, parathormonu, witaminy D. Interpretacja wyników badań. Zapoznanie się z systemem informatycznym działającym w laboratorium. Rodzaj i tryb wykonywania badań w laboratorium. Postępowanie z materiałem od chwili przyjęcia do laboratorium do wydania wyniku. Diagnostyka laboratoryjna wrodzonych zaburzeń hormonalnych. Zapoznanie się z zasadą działania analizatorów biochemicznych, programowanie badań. Oznaczanie metodą chemiluminescencyjną hormonów TSH, fT3, fT4, oraz przeciwciał przeciwtarczycowych (TPO, ATG, anty-TSH). Interpretacja wyników badań hormonu wzrostu GH po stymulacji insuliną, argininą, klonidyną. Oznaczanie kortyzolu i ACTH u dzieci z podejrzeniem pierwotnej niedoczynności nadnerczy. Poznanie dobowego rytmu wydzielania hormonów. Immunologiczna diagnostyka chorób tkanki łącznej. Oznaczanie przeciwciał przeciwjądrowych (ANA, dsDNA, SM/RNP. Scl-70, centromerom B, SS-B, SS-A, Ro-52, histonom, nukleosomom), wykonanie odczynu antystreptolizynowego. Elektroforeza białek surowicy. Elektroforeza kapilarna – zasada metody. Analizator do elektroforezy kapilarnej - zasada działania aparatu. Prawidłowy rozdział elektroforetyczny białek surowicy krwi. Przykłady patologicznych proteinogramów. Interpretacja wyników. | Asystenci pracowni diagnostycznych ZLDP
|
04.10.2023 11.10.2023 18.10.2023 25.10.2023 08.11.2023 15.11.2023 22.11.2023 29.11.2023 06.12.2023 13.12.2023 20.12.2023 10.01.2024 17.01.2024 24.01.2024 31.01.2024 | 09.45-11.15
| P2 (12 osób)
| ||
02.10.2023 09.10.2023 16.10.2023 23.10.2023 06.11.2023 13.11.2023 20.11.2023 27.11.2023 04.12.2023 11.12.2023 13.12.2023 18.12.2023 15.01.2024 22.01.2024 29.01.2024
| 09.45-11.15
08-09.30 (dot. 13.12)
| P3 (5 osób)
|
Ćwiczenia odbywają się w pracowniach ZLDP UDSK (p. VII)