Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka ćwiczeń ze Stomatologii zachowawczej przedklinicznej, Ergonomii w stomatologii, Materiałoznawstwa stomatologicznego oraz Endodoncji przedklinicznej.
  • Ostatnia zmiana 08.11.2023 przez Zakład Propedeutyki Stomatologii

    Tematyka ćwiczeń ze Stomatologii zachowawczej przedklinicznej, Ergonomii w stomatologii, Materiałoznawstwa stomatologicznego oraz Endodoncji przedklinicznej

     

     

    ZAJĘCIA Z PRZEDMIOTU:     „Nauczanie przedkliniczne”

    1. stomatologia zachowawcza przedkliniczna  (64 godzin= 48 ćw., 9 semin., 7 wykł.),
    2. endodoncja przedkliniczna  (46 godzin= 40 ćw., 6 wykł.)),
    3. materiałoznawstwo i sprzęt stomatologiczny  (20 godzin= 18 ćw., 2 wykł.),

    ORAZ

    „Ergonomia w stomatologii” (30 godzin= 21 ćw. , 9 wykł.),

    odbywają się w JEDNYM BLOKU ĆWICZENIOWYM przez cały rok (semestr I i II ).

     

    > Miejsce ćwiczeń i seminariów :  Zakład Propedeutyki Stomatologii, budynek Centrum Symulacji Medycznej ul. Szpitalna 30,  sala nr 1.18, 1.19, 1.20.

    > Seminaria (2)- 3 października i 10 października 2023 r.  w godz. 11.30-15.15

     

              Na wszystkie  zajęcia student obowiązany jest posiadać  biały fartuch (długi!) lub dwuczęściowy strój spodnie i ”górę” oraz obuwie na zmianę

     

    SEMINARIUM 1: Próchnica zębów (definicja, czynniki etiologiczne, patomechanizm w zarysie) –  4 h (2 godziny e-learning)

    SEMINARIUM 2: Podział kliniczny i diagnostyka próchnicy. Rodzaje zębiny związane z patologią próchnicy. Anatomiczne uwarunkowania leczenia próchnicy.–  5 h (2 godziny e-learning)

     

    Ćwiczenia odbywają się zgodnie z następującym programem:

                   

    I SEMESTR

     

     

    1. Gabinet stomatologiczny– wyposażenie, podstawowa aparatura i instrumentarium stosowane w zabiegach stomatologicznych (ze zwróceniem szczególnej uwagi na podstawowe ręczne narzędzia diagnostyczne, końcówki i wiertła). Sposób trzymania narzędzi. Nauka pracy narzędziami rotacyjnymi i lusterkiem stomatologicznym.

    Zapoznanie się ze sprzętem i specyfiką pracy w pracowni fantomowej.  4 h

     

    1. Ergonomia. Podstawowe pojęcia ergonomii stomatologicznej. Praca zespołu stomatologicznego. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w gabinecie stomatologicznym. Wady i zalety pracy przy pacjencie siedzącym i leżącym. Nauka prawidłowej pozycji pracy przy pacjencie.         4 h

     

    1. Stomatologia zachowawcza. Klasyfikacje ubytków próchnicowych wg Blacka i Mounta

    -Omówienie zasad opracowywania ubytków klasy I wg Blacka.       

    Zajęcia praktyczne: Opracowywanie ubytków klasy I

    1. w zębie przedtrzonowym (górnym)
    2. w zębie trzonowym (górnym)                       4 h
    1. cd. Opracowywania ubytków klasy I wg Blacka            4 h

     

    1. Omówienie zasad opracowywania ubytków próchnicowych klasy V

    Zajęcia praktyczne: Opracowywanie ubytków klasy V

    a)  w zębie siecznym górnym

    b)  w zębie przedtrzonowym górnym            4 h

     

    6.  Ergonomia. Analiza ergonomiczna pracy lekarza – zasady pracy ( równoległości, pięciu zmian, strefy pracy zespołu stomatologicznego), klasyfikacja ruchów, sektory jamy ustnej. 4 h

     

    1. Omówienie zasad opracowywania ubytków próchnicowych klasy III

    Zajęcia praktyczne: Opracowywanie ubytków klasy III

    1. otwartego od powierzchni językowej (kieł dolny)
    2. otwartego od powierzchni wargowej (siekacz dolny)        4 h

     

    1. Omówienie zasad opracowywania ubytków klasy IV.

    Zajęcia praktyczne: Opracowywanie ubytku klasy IV w siekaczu górnym od powierzchni językowej.       4 h

     

    1. Ergonomia. cd Analizy ergonomicznej pracy lekarza – praca bez asysty (metody). Chwyty narzędzi. Koferdam.  Nauka prawidłowej pozycji pracy przy pacjencie cd.     4 h

     

    1. Omówienie zasad opracowywania ubytków klasy II.

    Zajęcia praktyczne: Opracowywanie ubytków klasy II

    1. w zębie przedtrzonowym AO bez stopnia
    2. w zębie trzonowym AOP  (dolny trzonowy)       4 h

     

     

    1. Powtórzenie wiadomości dotyczących poznanych klasyfikacji ubytków próchnicowych.

    Zajęcia praktyczne: ciąg dalszy opracowania ubytków próchnicowych   4 h

     

    DODATKOWO Podział materiałów stosowanych w stomatologii zachowawczej i ich zastosowanie.  Podstawowe właściwości materiałów stomatologicznych.  Materiały do wypełnień czasowych (cement cynkowo-siarczany, tlenkowo-cynkowo-eugenolowy, szkło-jonomerowy, preparaty samotwardniejące) – skład, właściwości, zastosowanie.

     Część praktyczna: Demonstracja i zarabianie materiałów.        3 h

     

    1. Materiały podkładowe – rodzaje, skład, właściwości i zastosowanie (cementy fosforanowe, polikarboksylowe, szkło-jonomerowe, wodorotlenkowo-wapniowe, MTA, Biodentine).

    Część praktyczna: Demonstracja i zarabianie poszczególnych materiałów.  4 h

     

    DODATKOWO Materiały stosowane do wypełnień stałych – rodzaje, właściwości, zastosowanie. Cementy krzemowe, szkło-jonomerowe, amalgamaty. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo pracy z rtęcią.  

    Część praktyczna: Demonstracja i przygotowywanie materiałów na wypełnienia stałe, sposoby ich aplikacji do ubytków.     3 h

     

     

    1. Materiały adhezyjne do wypełnień stałych – cementy szkło-jonomerowe, materiały złożone (skład, rodzaje, właściwości, zastosowanie). Systemy łączące, procedury adhezyjnego przygotowania powierzchni szkliwa i zębiny. Kompomery, giomery, ormocery.

    Część praktyczna: Demonstracja i przygotowywanie materiałów, sposoby ich aplikacji do ubytków.             4 h

     

    1. Fazy VII-X metodyki Blacka. Wybór materiału (podkład, materiał ostateczny) i wypełnianie ubytków próchnicowych.

    Zajęcia praktyczne: wypełnianie ubytków:

    1. ubytek klasy I w zębie przedtrzonowym – cement szkło-jonomerowy (podkład- wodorotlenek wapnia twardniejący)
    2. ubytek klasy V w zębie siecznym górnym –– kompomer (liner wodorotlenkowo-wapniowy LC)
    3. ubytek klasy V w przedtrzonowcu – cement szkło-jonomerowy                                4 h

     

    1. Ergonomia. cd. Analiza ergonomiczna pracy lekarza – praca na „4 ręce” (praca ze ssakiem, pozycje lekarza i asysty, chwyty i podawanie narzędzi). Nauka prawidłowej pozycji pracy przy pacjencie cd.     4 h

     

    SEMESTR II

     

    1.  Zajęcia praktyczne: wypełnianie ubytków materiałami złożonymi:
    1. ubytek klasy III – kompozyt chemoutwardzalny (podkład cement karboksylowy)
    2. ubytek klasy I w zębie trzonowym – kompozyt chemoutwardzalny (podkład cement karboksylowy)    4 h

     

    1. Wypełnianie ubytków materiałami złożonymi – cd.
    1. ubytek klasy IV – kompozyt światłoutwardzalny (podkład cement szkło-jonomerowy)
    2. ubytek klasy II AOP w zębie trzonowym – kompozyt światłoutwardzalny (podkład- wodorotlenek wapnia twardniejący i cement szkło-jonomerowy) 4 h

     

    1.  Ergonomia. cd Analizy ergonomiczna pracy lekarza – Obciążenie pracą i zagrożenia dla zdrowia lekarza i całego personelu w gabinecie stomatologicznym;

    Doskonalenie nabytych umiejętności.       4 h

     

     DODATKOWO: Zaliczenie z ergonomii 1 h

     

    1. Zaliczenie ćwiczeń ze stomatologii zachowawczej przedklinicznej wraz z materiałoznawstwem. Praktyczne zaliczenie- opracowanie ubytku klasy V w zębie trzonowym górnym (ocena skanerem wewnątrzustnym).         4 h

     

    1. Materiały stosowane w endodoncji - podział, właściwości, sposób stosowania (materiały do wypełnień kanałów: czasowe, ostateczne; materiały dezynfekujące, środki używane do płukania kanałów).

    Część praktyczna: Demonstracja poszczególnych materiałów.    4 h

     

    1. Instrumentarium endodontyczne wg norm ISO. Morfologia jam zębowych. Trepanacja zębów.             4 h

     

    22. Postępowanie w trakcie leczenia kanałowego – endodontyczne opracowanie ubytku (dostęp koronowy, poszerzenie ułatwiające), usunięcie zawartości komory, opracowanie komory, lokalizacja ujść kanałowych i ich opracowanie. Obliczanie długości roboczej różnymi metodami.

           Zajęcia praktyczne: Ustalenie długości roboczej z wykorzystaniem endometru.4h

     

    23 i 24. Chemomechaniczne opracowanie kanałów korzeniowych – różne techniki, zastosowanie, narzędzia, wady i zalety.

          Zajęcia praktyczne: Leczenie kanałowe w zębach fantomowych z opracowaniem kanału metodą

    1. tradycyjną – 1 kanał
    2. step-back – 1 kanał
    3. crown-down – 1 kanał.          2 x 4 h = 8 h

     

    25 i 26. Wypełnianie kanałów korzeniowych – materiały, narzędzia, metody.

            Zajęcia praktyczne: w opracowanych zębach fantomowych

    1. wypełnienie 1 kanału tlenkiem cynku z eugenolem
    2. wypełnienie 1 kanału metodą pojedynczego ćwieka gutaperkowego z pastą,
    3. wypełnienie 1 kanału gutaperką metodą kondensacji bocznej na zimno.

    2x4 h=8h

     

    27. Leczenie przyżyciowe i mortalne (zwrócenie uwagi na niedoskonałości leczenia mortalnego). Środki używane do dewitalizacji miazgi.

              Zajęcia praktyczne: Częściowe opracowanie ubytku i dewitalizacja miazgi w zębie naturalnym.      4 h

     

    28 i 29. Leczenie metodą ekstyrpacyjną – zastosowanie, etapy postępowania.

                 Powikłania w trakcie leczenia kanałowego.

             Zajęcia praktyczne: Wykonanie metody ekstyrpacyjnej i wypełnienie kanałów metodą kondensacji bocznej gutaperki.          2 x 4 h = 8

     

    30. Zaliczenie ćwiczeń z endodoncji przedklinicznej.      4 h