Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka ćwiczeń z Nauczania Przedklinicznego w stomatologii, Ergonomii w stomatologii, Materiałoznawstwa stomatologicznego.
  • Ostatnia zmiana 22.09.2025 przez Zakład Propedeutyki Stomatologii

    Tematyka ćwiczeń z Nauczania Przedklinicznego w stomatologii, Ergonomii w stomatologii, Materiałoznawstwa stomatologicznego

     

    Rok akademicki 2025/2026

     

    Tematyka ćwiczeń z Materiałoznawstwa stomatologicznego, Ergonomii w stomatologii oraz Nauczania przedklinicznego w stomatologii.

     

    Semestr I

     

    1. Materiałoznawstwo stomatologiczne: Podział materiałów stosowanych w stomatologii zachowawczej. Właściwości materiałów stomatologicznych. Materiały na wypełnienia tymczasowe – cement cynkowo-siarczany, preparaty tlenkowo-cynkowo-eugenolowe, pasty fleczeropodobne.

    Zajęcia praktyczne: pokaz zarabiania materiałów na wypełnienia tymczasowe.

     

    1. Materiałoznawstwo stomatologiczne: Materiały podkładowe – cement tlenkowo-cynkowo-eugenolowy, cement polikarboksylowy, cement fosforanowy. Materiały stosowane do leczenia biologicznego miazgi – preparaty wodorotlenkowo-wapniowe twardniejące i nietwardniejące, bioceramiczne cementy krzemowo-wapniowe (MTA, Biodentyna, TheraCal).

    Zajęcia praktyczne: pokaz zarabiania materiałów podkładowych.

     

    1. Materiałoznawstwo stomatologiczne: Adhezja do tkanek zęba. Systemy łączące. Materiały złożone chemoutwardzalne i światłoutwardzalne.

    Zajęcia praktyczne: Demonstracja materiałów złożonych. Pokaz zarabiania kompozytu chemoutwardzalnego.

     

    1. Materiałoznawstwo stomatologiczne: Cementy szkłojonomerowe. Kompomery, giomery, ormocery.

    Zajęcia praktyczne: Demonstracja materiałów. Pokaz zarabiania cementu szkłojonomerowego.

     

    1. Ergonomia w stomatologii: Rola ergonomii w gabinecie stomatologicznym. Układ ergonomiczny. Gabinet stomatologiczny – sprzęt (fotel stomatologiczny, unit stomatologiczny, krzesło lekarza) i narzędzia stomatologiczne (podział narzędzi, zestaw diagnostyczny, narzędzia do opracowywania tkanek twardych). Podstawowe sposoby trzymania narzędzi – chwyt pisarski, sposoby trzymania lusterka stomatologicznego.

    Zajęcia praktyczne: Demonstracja symulatorów. Nauka pracy narzędziami stomatologicznymi.

     

    1. Ergonomia w stomatologii: Zespół stomatologiczny. Strefy pracy zespołu stomatologicznego. Klasyfikacja ruchów. Sektory jamy ustnej. Analiza ergonomiczna pracy lekarza (zasada równoległości, zasada pięciu zmian). Prawidłowa postawa lekarza przy pacjencie.

    Zajęcia praktyczne: Ćwiczenie prawidłowej postawy przy pacjencie. Doskonalenie pracy narzędziami stomatologicznymi. Aranżacja pola zabiegowego w różnych sektorach jamy ustnej.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Klasyfikacja ubytków próchnicowych wg Blacka. Metodyka opracowania ubytków wg Blacka (faza I-VI) z współczesnymi modyfikacjami. Opracowanie ubytków klasy I.

    Zajęcia praktyczne: Opracowanie ubytku klasy I w dolnym zębie trzonowym (36) pod wypełnienie z kompozytu chemoutwardzalnego.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne: Opracowanie ubytków klasy I (c.d).

    Zajęcia praktyczne: Opracowanie ubytku klasy I w górnym zębie przedtrzonowym (24) pod wypełnienie z cementu szkłojonomerowego.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Opracowania ubytków klasy V.

    Zajęcia praktyczne: Opracowanie ubytku klasy V w górnym zębie przedtrzonowym (24) pod wypełnienie z cementu szkłojonomerowego oraz w siekaczu górnym przyśrodkowym (21) pod wypełnienie z materiału złożonego.

     

    1. Ergonomia w stomatologii: Koferdam. Praca w powiększeniu.

    Zajęcia praktyczne: Doskonalenie umiejętności praktycznych.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii:  Opracowanie ubytków klasy III.

    Zajęcia praktyczne: Opracowanie ubytku klasy III w dolnym siekaczu przyśrodkowym (41) otwartego od strony wargowej oraz siekaczu górnym przyśrodkowym na powierzchni mezjalnej (21) otwartego od strony językowej pod wypełnienie z materiału złożonego.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii:  Opracowanie ubytków klasy IV.

    Zajęcia praktyczne: Opracowanie ubytku klasy IV w górnym siekaczu bocznym na powierzchni mezjalnej (22) pod wypełnienie z materiału złożonego.

     

    1. Ergonomia w stomatologii: Praca na cztery ręce. Strefa pracy asysty i podstrefy pracy asysty. Zadania asysty. Krzesło asysty. Chwyty narzędzi i sposoby ich przekazywania. Praca ze ssakiem.

    Zajęcia praktyczne: Doskonalenie umiejętności praktycznych.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Opracowanie ubytków klasy II.

    Zajęcia praktyczne: Opracowanie ubytku klasy II MO bez włączania bruzd w dolnym zębie przedtrzonowym (44)  i ubytku klasy II MOD w dolnym zębie trzonowym(46) pod wypełnienie z materiału złożonego.

     

    1. Ergonomia w stomatologii: Praca bez asysty (metoda solo). 

    Zajęcia praktyczne: Doskonalenie umiejętności praktycznych.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Zaliczenie wiadomości z klasyfikacji ubytków próchnicowych i metodyki Blacka (fazy I-VI).

    Zajęcia praktyczne: Opracowanie ubytku klasy V w dolnym zębie trzonowym (36).

     

     

    semestr II

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Metodyka opracowania ubytków według Blacka (fazy VII-X).

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Wypełnianie ubytków cementem szkłojonomerowym.

    Zajęcia praktyczne: Wypełnianie ubytków w zębie przedtrzonowym górnym (24): klasa V - cement szkojonomerowy bez podkładu.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Wypełnianie ubytków materiałem złożonym chemoutwardzalnym.

    Zajęcia praktyczne: Wypełnianie ubytków klasy I w zębie trzonowym dolnym (36) i ubytku klasy III w zębie siecznym dolnym (41) lub siekaczu górnym przyśrodkowym (21) materiałem złożonym chemoutwardzalnym z podkładem z cementu polikarboksylowego.

     

    1. Ergonomia w stomatologii: Zaliczenie.

    Zajęcia praktyczne: Doskonalenie umiejętności praktycznych.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Wypełnianie ubytków materiałami światłoutwardzalnymi.

    Zajęcia praktyczne: Wypełnianie ubytków klasy V w zębie siecznym górnym przyśrodkowym (21) kompomerem lub kompozytem światłoutwardzalnym i ubytku klasy IV w zębie siecznym górnym bocznym (22 kompozytem światłoutwardzalnym z podkładem bioceramicznym krzemowo-wapniowym).

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Wypełnianie ubytków materiałami światłoutwardzalnymi.

    Zajęcia praktyczne: Wypełnianie ubytków klasy II MOD  w dolnym zębie trzonowym (46) kompozytem światłoutwardzalnym z podkładem światłoutwardzalnym Ca(OH)2.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Zaliczenie bloku ćwiczeń ze stomatologii zachowawczej przedklinicznej.

     

    1. Materiałoznawstwo stomatologiczne: Materiały stosowane w trakcie leczenia kanałowego. Warstwa mazista. 2 godz. lekcyjne

    Zajęcia praktyczne: Demonstracja materiałów.

     

    Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Wprowadzenie do endodoncji. 2 godz. lekcyjne

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Instrumentarium endodontyczne. Endodontium i budowa okolicy przywierzchołkowej kanału. Morfologia jam zębowym.

    Zajęcia praktyczne: Rozpoznawanie narzędzi endodontycznych.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Endodontyczne opracowanie ubytku i komory. Sposoby wyznaczania długości roboczej kanału.

    Zajęcia praktyczne: Trepanacja komory i endodontyczne opracowanie ubytku. Ustalenie długości roboczej z wykorzystaniem endometru.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Chemomechaniczne opracowanie kanałów korzeniowych (metoda tradycyjna i metoda step-back).

    Zajęcia praktyczne: Leczenie kanałowe w zębach fantomowych z opracowaniem kanału w zębie trzonowym (2 kanały).

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Chemomechaniczne opracowanie kanałów korzeniowych (metody koronowo-korzeniowe). Maszynowe opracowanie kanałów korzeniowych.

    Zajęcia praktyczne: Leczenie kanałowe w zębach fantomowych z opracowaniem maszynowym kanału w zębie siecznym.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Wypełnianie kanałów korzeniowych (metoda samą pastą, metoda pojedynczego ćwieka gutaperkowego).

    Zajęcia praktyczne: Wypełnianie kanału w zębach fantomowych w zębie trzonowym (czasowe wypełnienie kanału pastą na igle Lentulo) i w siekaczu (metoda pojedynczego ćwieka ze zwiększoną stożkowatością z uszczelniaczem na bazie żywic syntetycznych).

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Wypełnianie kanałów korzeniowych (metoda kondensacji bocznej gutaperki na zimno, inne metody).

    Zajęcia praktyczne: Wypełnianie kanału w zębach fantomowych w zębie trzonowym (metoda kondensacji bocznej gutaperki).

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Metody leczenia chorób miazgi (ekstyrpacja w znieczuleniu, metody mortalne).

    Zajęcia praktyczne: Leczenie kanałowe w zębie naturalnym (opracowanie i wypełnienie kanału w zębie jednokanałowym). Dewitalizacja miazgi w zębie naturalnym.

     

    1. Nauczanie przedkliniczne w stomatologii: Zaliczenie ćwiczeń bloku ćwiczeń z endodoncji przedklinicznej.

     

     

     

    Tematyka seminariów ze Stomatologii zachowawczej przedklinicznej

     

    1. Wybrane aspekty choroby próchnicowej.

     

    1. Klasyfikacje ubytków próchnicowych i metodyka opracowania ubytków próchnicowych według Blacka.