Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 25.02.2021 przez Zakład Histologii i Embriologii

    Sylabus

     

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2020/2021

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Anatomia i histologia

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Zakład Histologii i Embriologii

    e-mail jednostki

    anatomia@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Techniki dentystyczne

    Poziom kształcenia

    Studia pierwszego stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne x niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski x angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy x fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I x II £ III £ IV £ V £ VI £

     

     

    1 £ 2 x 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £

    11 £ 12 £

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym .

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    Wykłady - 20

    Ćwiczenia - 30

    Założenia i cele przedmiotu

    Zapoznanie studentów z budową narządów i układów ciała ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem budowy twarzoczaszki, jamy ustnej i stawu skroniowo- żuchwowego. Budowa histologiczna i rozwój zębów i tkanek przyzębia. Wykorzystanie zdobytych umiejętności w praktyce.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - dyskusja

    - prezentacje

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - zajęcia praktyczne w oparciu o preparaty narządowe oraz fantomy

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    lek. stom. Katarzyna Kitlas , dr n. med. Andrzej Namiot, prof. Wiesława Niklińska

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Prof. dr hab. Janusz Dzięcioł , lek. stom. Katarzyna Kitlas, prof. Wiesława Niklińska

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    zgodnie ze

    Opis efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    W1

    Zna w zakresie podstawowym rodzaj oraz funkcję klasyfikacji komórek i tkanek.

    wykład

     

     

    Metody podsumowujące :

    - egzamin pisemny (W formie pytań zamkniętych i otwartych.)

     

    Metody formujące:

    - ocena przygotowania do zajęć

    - zaliczenia poszczególnych działów

     

     

     

    W2

    Zna szczegółową budowę tkanek poszczególnych narządów jamy ustnej.

    wykład

    W3

    Zna dokładną budowę histologiczną oraz rozwój zębów i tkanek przyzębia.

    wykład

    W4

    Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim.

    Wykład, ćwiczenie

    W5

    Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna).

    Wykład, ćwiczenie.

    W6

    Opisuje stosunki topograficzne między narządami;

    twarzoczaszki i szyi.

    Wykład , ćwiczenie

    umiejętności

    U1

     

    Zna zasady posługiwania się mikroskopem świetlnym. Rozpoznaje w oparciu o obraz mikroskopowy podstawowe typy tkanek oraz struktury jamy ustnej.

    Potrafi prawidłowo zróżnicować obraz histologiczny utkania ślinianek oraz tkanek zęba i przyzębia.

    wykład

     

    Metody podsumowujące:

    - egzamin praktyczny

    - realizacja określonego zadania

    - projekt, prezentacja

    Metody formujące:

    - ocena przygotowania do zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    U85

    Potrafi pracować w zespole.

     

    U2

    Wyjaśnia anatomiczne podstawy budowy protez zębowych.

    Wykład , ćwiczenie

    U3

    Wnioskuje o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii zdjęcia zębów, pantomogramy, zdjęcia twarzoczaszki.

    Wykład , ćwiczenie

    U4

    Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym.

    Wykład , ćwiczenie

    kompetencje społeczne

    K1

    Jest przygotowany do skutecznego komunikowania się z pacjentem i innym pracownikiem ochrony zdrowia w celu współdziałania dla dobra i zdrowia pacjenta.

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące :

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    K2

    Jest świadom potrzeby ustawicznego doskonalenia zawodowego.

    ćwiczenia

         

     

    Punkty ECTS

    2

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    20

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    30

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem:50

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

     

     

    godziny razem:

       

     

    Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    OM1_W02 Zna w zakresie podstawowym budowę, czynność oraz klasyfikację komórek i tkanek.

    Budowa tkanek i ich funkcje, rozwój poszczególnych tkanek.

    W3 Zna dokładną budowę histologiczną oraz rozwój zębów i tkanek przyzębia.

    Pochodzenie zarodkowe tkanek tworzących struktury anatomiczne.

    W2 Zna szczegółową budowę tkanek i narządów jamy ustnej.

    Budowa histologiczna narządów jamy ustnej.

    W4. Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim.

    Budowa czaszki. Układ nerwowy, narządy zmysłów. Anatomia głowy i szyi. Serce, układ krążenia i układ oddechowy. Układ pokarmowy, układ moczowo- płciowy.

    W5. Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym(kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna).

    Budowa czaszki. Układ nerwowy, narządy zmysłów. Anatomia głowy i szyi. Serce, układ krążenia i układ oddechowy. Układ pokarmowy, układ moczowo- płciowy.

    W6. Opisuje stosunki topograficzne między narządami; twarzoczaszki i szyi.

    Budowa czaszki. Układ nerwowy, narządy zmysłów. Anatomia głowy i szyi. Serce, układ krążenia i układ oddechowy. Układ pokarmowy, układ moczowo- płciowy.

    U1 Potrafi posługiwać się mikroskopem świetlnym Rozpoznaje w obrazie mikroskopowym podstawowe typy tkanek oraz struktury jamy ustnej.

    Rodzaje nabłonków i ich funkcja. Budowa migdałków.

    U1 Potrafi prawidłowo ocenić preparaty histologiczne ślinianek oraz tkanek zęba i przyzębia.

    Histologia zębów, nabłonka jamy ustnej i ślinianki.

    U85 Potrafi pracować w zespole

    Wyjaśnia anatomiczne podstawy budowy protez zębowych.

    Budowa czaszki. Anatomia głowy i szyi.

    U3. Wnioskuje o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii zdjęcia zębów, pantomogramy, zdjęcia twarzoczaszki.

    Budowa czaszki. Anatomia głowy i szyi.

    U4. Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym.

    Narząd ruch. Budowa czaszki. Układ nerwowy, narządy zmysłów. Anatomia głowy i szyi. Serce, układ krążenia i układ oddechowy. Układ pokarmowy, układ moczowo- płciowy.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    Anatomia głowy i szyi – R. Aleksandrowicz, B. Ciszek

    Anatomia – Z. Ignasiak

    Z. Kmieć „Histologia i cytofizjologia zęba i jamy ustnej” – wyd. Urban & Partner, Wrocław

    M. Zabel „Histologia dla studentów medycyny i stomatologii”

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    Atlas anatomii człowieka – J. Sobotta

    T. Cichocki, J. Litwin, J. Mirecka „Kompendium histologii”. Wyd. UJ, Kraków 

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Ćwiczenie kończy się zaliczeniem, w trakcie którego można uzyskać 1 punkt. Bloki tematyczne z czaszki oraz głowy i szyi kończą się zaliczeniem teoretycznym w formie testowej (kolokwium), które jest oceniane w punktach. Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania w trakcie kolokwiów i ćwiczeń wynosi 35. Punktacja uzyskana w trakcie ćwiczeń i zaliczeń bloków tematycznych jest punktacją ostateczną. Uzyskanie powyżej 31 punktów umożliwia przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym. Uzyskanie poniżej 14 punktów uniemożliwia przystąpienie (nie dopuszcza) do sesji egzaminacyjnej. Nieobecność na ćwiczeniach i kolokwiach uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego. Student ma prawo wglądu do pracy zaliczeniowej przez okres siedmiu dni od daty podania jej wyniku. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sesji letniej w formie egzaminu testowego.

    Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady oraz ćwiczenia). Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone. Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego. Nieobecność usprawiedliwiona na egzaminie upoważnia do przystąpienia do kolejnego terminu egzaminu – usprawiedliwienie musi być dostarczone w terminie 7 dni od daty egzaminu. Nieobecność nieusprawiedliwiona uniemożliwia przystąpienie do egzaminu poprawkowego

     

     

     

     

     

    prof. dr hab. Janusz Bogdan Dzięcioł

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)