SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2020/2021
Nazwa przedmiotu/modułu | Anatomia i histologia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka Zakład Histologii i Embriologii | |
e-mail jednostki | anatomia@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Techniki dentystyczne | |
Poziom kształcenia | Studia pierwszego stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy x fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I x II £ III £ IV £ V £ VI £
|
1 £ 2 x 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym . | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | Wykłady - 20 Ćwiczenia - 30 | |
Założenia i cele przedmiotu | Zapoznanie studentów z budową narządów i układów ciała ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem budowy twarzoczaszki, jamy ustnej i stawu skroniowo- żuchwowego. Budowa histologiczna i rozwój zębów i tkanek przyzębia. Wykorzystanie zdobytych umiejętności w praktyce. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - dyskusja - prezentacje - samodzielne dochodzenie do wiedzy - zajęcia praktyczne w oparciu o preparaty narządowe oraz fantomy | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | lek. stom. Katarzyna Kitlas , dr n. med. Andrzej Namiot, prof. Wiesława Niklińska | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Prof. dr hab. Janusz Dzięcioł , lek. stom. Katarzyna Kitlas, prof. Wiesława Niklińska |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze | Opis efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
W1 | Zna w zakresie podstawowym rodzaj oraz funkcję klasyfikacji komórek i tkanek. | wykład |
Metody podsumowujące : - egzamin pisemny (W formie pytań zamkniętych i otwartych.)
Metody formujące: - ocena przygotowania do zajęć - zaliczenia poszczególnych działów
| |
W2 | Zna szczegółową budowę tkanek poszczególnych narządów jamy ustnej. | wykład | ||
W3 | Zna dokładną budowę histologiczną oraz rozwój zębów i tkanek przyzębia. | wykład | ||
W4 | Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim. | Wykład, ćwiczenie | ||
W5 | Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna). | Wykład, ćwiczenie. | ||
W6 | Opisuje stosunki topograficzne między narządami; twarzoczaszki i szyi. | Wykład , ćwiczenie | ||
umiejętności | ||||
U1
| Zna zasady posługiwania się mikroskopem świetlnym. Rozpoznaje w oparciu o obraz mikroskopowy podstawowe typy tkanek oraz struktury jamy ustnej. Potrafi prawidłowo zróżnicować obraz histologiczny utkania ślinianek oraz tkanek zęba i przyzębia. | wykład
| Metody podsumowujące: - egzamin praktyczny - realizacja określonego zadania - projekt, prezentacja Metody formujące: - ocena przygotowania do zajęć - zaliczenia cząstkowe | |
U85 | Potrafi pracować w zespole. |
| ||
U2 | Wyjaśnia anatomiczne podstawy budowy protez zębowych. | Wykład , ćwiczenie | ||
U3 | Wnioskuje o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii zdjęcia zębów, pantomogramy, zdjęcia twarzoczaszki. | Wykład , ćwiczenie | ||
U4 | Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym. | Wykład , ćwiczenie | ||
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Jest przygotowany do skutecznego komunikowania się z pacjentem i innym pracownikiem ochrony zdrowia w celu współdziałania dla dobra i zdrowia pacjenta. | ćwiczenia | Metody podsumowujące : - ocenianie ciągłe przez nauczyciela | |
K2 | Jest świadom potrzeby ustawicznego doskonalenia zawodowego. | ćwiczenia | ||
Punkty ECTS | 2 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 20 | |
| 30 | |
| - | |
|
| |
|
| |
| godziny razem:50 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
OM1_W02 Zna w zakresie podstawowym budowę, czynność oraz klasyfikację komórek i tkanek. | Budowa tkanek i ich funkcje, rozwój poszczególnych tkanek. |
W3 Zna dokładną budowę histologiczną oraz rozwój zębów i tkanek przyzębia. | Pochodzenie zarodkowe tkanek tworzących struktury anatomiczne. |
W2 Zna szczegółową budowę tkanek i narządów jamy ustnej. | Budowa histologiczna narządów jamy ustnej. |
W4. Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim. | Budowa czaszki. Układ nerwowy, narządy zmysłów. Anatomia głowy i szyi. Serce, układ krążenia i układ oddechowy. Układ pokarmowy, układ moczowo- płciowy. |
W5. Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym(kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna). | Budowa czaszki. Układ nerwowy, narządy zmysłów. Anatomia głowy i szyi. Serce, układ krążenia i układ oddechowy. Układ pokarmowy, układ moczowo- płciowy. |
W6. Opisuje stosunki topograficzne między narządami; twarzoczaszki i szyi. | Budowa czaszki. Układ nerwowy, narządy zmysłów. Anatomia głowy i szyi. Serce, układ krążenia i układ oddechowy. Układ pokarmowy, układ moczowo- płciowy. |
U1 Potrafi posługiwać się mikroskopem świetlnym Rozpoznaje w obrazie mikroskopowym podstawowe typy tkanek oraz struktury jamy ustnej. | Rodzaje nabłonków i ich funkcja. Budowa migdałków. |
U1 Potrafi prawidłowo ocenić preparaty histologiczne ślinianek oraz tkanek zęba i przyzębia. | Histologia zębów, nabłonka jamy ustnej i ślinianki. |
U85 Potrafi pracować w zespole Wyjaśnia anatomiczne podstawy budowy protez zębowych. | Budowa czaszki. Anatomia głowy i szyi. |
U3. Wnioskuje o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii zdjęcia zębów, pantomogramy, zdjęcia twarzoczaszki. | Budowa czaszki. Anatomia głowy i szyi. |
U4. Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym. | Narząd ruch. Budowa czaszki. Układ nerwowy, narządy zmysłów. Anatomia głowy i szyi. Serce, układ krążenia i układ oddechowy. Układ pokarmowy, układ moczowo- płciowy. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
Anatomia głowy i szyi – R. Aleksandrowicz, B. Ciszek Anatomia – Z. Ignasiak Z. Kmieć „Histologia i cytofizjologia zęba i jamy ustnej” – wyd. Urban & Partner, Wrocław M. Zabel „Histologia dla studentów medycyny i stomatologii” |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
Atlas anatomii człowieka – J. Sobotta T. Cichocki, J. Litwin, J. Mirecka „Kompendium histologii”. Wyd. UJ, Kraków |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Ćwiczenie kończy się zaliczeniem, w trakcie którego można uzyskać 1 punkt. Bloki tematyczne z czaszki oraz głowy i szyi kończą się zaliczeniem teoretycznym w formie testowej (kolokwium), które jest oceniane w punktach. Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania w trakcie kolokwiów i ćwiczeń wynosi 35. Punktacja uzyskana w trakcie ćwiczeń i zaliczeń bloków tematycznych jest punktacją ostateczną. Uzyskanie powyżej 31 punktów umożliwia przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym. Uzyskanie poniżej 14 punktów uniemożliwia przystąpienie (nie dopuszcza) do sesji egzaminacyjnej. Nieobecność na ćwiczeniach i kolokwiach uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego. Student ma prawo wglądu do pracy zaliczeniowej przez okres siedmiu dni od daty podania jej wyniku. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sesji letniej w formie egzaminu testowego. Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady oraz ćwiczenia). Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone. Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego. Nieobecność usprawiedliwiona na egzaminie upoważnia do przystąpienia do kolejnego terminu egzaminu – usprawiedliwienie musi być dostarczone w terminie 7 dni od daty egzaminu. Nieobecność nieusprawiedliwiona uniemożliwia przystąpienie do egzaminu poprawkowego |
prof. dr hab. Janusz Bogdan Dzięcioł
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)