SYLABUS
rok akademicki 2020/2021
Nazwa przedmiotu/modułu | Mikroskopia elektronowa, histochemia i biologia molekularna jako narzędzie poznawcze wybranych procesów cytofizjologicznych | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Histologii i Embriologii | |
e-mail jednostki | histolog@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | lekarski | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II III IV V VI
|
1 2 £ 3 4 5 6 7 8 10 11 12
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Brak wymagań wstępnych | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 30h ćwiczeń | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien znać: -różnice między metodami histochemicznymi -genetyczne i molekularne podstawy rozwoju - problematykę komórek macierzystych -apoptozę jako jeden z ważniejszych procesów fizjologicznych komórki - podstawy diagnostyki molekularnej chorób nienowotworowych i nowotworowych oraz infekcji wirusami onkogennymi -podstawy immunologii - podstawy mikroskopii elektronowej | |
Metody dydaktyczne | Przekazywanie wiedzy w formie wykładu, prezentacji i dyskusji | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Histologii i Embriologii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr hab. Wiesława Niklińska |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia |
wiedza | |||
A.W5. | Zna mikroarchitekturę tkanek, macierzy pozakomórkowej oraz narządów | ćwiczenia | Metody podsumowujące np.: -zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
B.W21. | Zna sposoby komunikacji między komórkami, a także miedzy komórką a macierzą zewnątrzkomórkową oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce i przykładu zaburzeń w tych procesach prowadzące do rozwoju nowotworu i innych chorób | ||
B.W22. | Zna procesy takie jak :cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza i nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu | ||
B.W23. | Zna w podstawowym zakresie problematykę komórek macierzystych i ich zastosowanie w medycynie | ||
C. W20. | Zna podstawy rozwoju oraz mechanizmy działania układu odpornościowego, w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej | ||
E. W23. | Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych nowotworów człowieka | ||
E. W24. | zna podstawy wczesnej wykrywalno nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii | ||
KC.W17 | Zna problematykę linii komórkowych | ||
umiejętności | |||
A. U2. | Rozpoznaje w obrazach z mikroskopu optycznego lub elektronowego struktury histologiczne odpowiadające narządom, tkankom i strukturom komórkowym, dokonuje opisu i interpretuje ich budowę oraz relacje miedzy budową i funkcją | ćwiczenia | Metody podsumowujące np.: -zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
D. U15. | Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym | ||
D. U16. | Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, planuje własną aktywność edukacyjną | ||
D. U17. | Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, oraz wyciąga wnioski w oparciu o dostępną literaturę | ||
kompetencje społeczne | |||
K4 | Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność ciągłego dokształcania się | ćwiczenia | Metody podsumowujące np.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące, np. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć |
Punkty ECTS | 1 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| 30h | |
|
| |
| godziny razem: 30h | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
1. B.W23.,KC.W17 D.U15., D.U17., K4 2. B. W21., B. W22., E.W24., D.U15., D.U17., K4 3. KC.W17 ., D.U15., D.U16., D.U17., K4 4. A.W5., A .U2., D.U15., D.U17., K4 5. B.W22. D.U15., D.U17., K4 6. C.W20., D.U15., D.U17., K4 7. B.W21., D.U15., D.U17., K4 8. A.W5., A.U2., D.U15., D.U17., K4 | 1. Komórki macierzyste 2. Diagnostyka molekularna chorób nienowotworowych i nowotworowych oraz infekcji wirusami onkogennymi 3. Hodowle komórek nowotworowych 4. Metody histochemiczne czyli podróż w głąb tkanek i narządów 5. Apoptoza jako jeden z ważniejszych procesów fizjologicznych komórki 6. Podstawy immunologii 7.Genetyczne i molekularne podstawy rozwoju 8.Podstawy mikroskopii elektronowej |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
1. S.Stokowska. Hodowla komórek i tkanek.PWN Warszawa 2. J. Bal . Biologia Molekularna w Medycynie.Elementy genetyki klinicznej 3. J.Kawiak i wsp. Podstawy Cytofizjologii |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
1. J Niewiarowska:Nowotworowe komórki macierzyste.Postepy Hig i Medy Dośw. 2.A.Stembalska:Cancerstem cells:theory and perspectives In cancerotherapy.J.AppGenet, 3. K. Labedzka i WSP. Mitochondrium a śmierć komórki. Postępy Hig. Med.Dośw. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Zaliczenie fakultetu odbywa się na podstawie czynnego udziału w zajęciach oraz zaliczenia w formie testowej. |
28.09.2020 Dr Agnieszka Miąsko
……………………………………………………………………………...
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
28.09.2020 Dr hab. Wiesława Niklińska
………………………………………………… …………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)