Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 02.10.2018 przez Klinika Neurologii

    Sylabus

    do Uchwały nr 21/2013 Senatu

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

     

     

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

    pielęgniarstwo

    Profil kształcenia

    ogólnoakademicki x praktyczny □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Zakład Medycyny Klinicznej

    Kontakt (tel./email):

    Tel. (85) 6865063 e-mail:khajduczek@wp.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Prof. dr hab. n med. Hanna Bachórzewska – Gajewska, dr hab. med Jan Kochanowicz

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Dr n. med. Katarzyna Krystyna Snarska, mgr Barbara Kulikowska, prof. dr hab. Alina Kułakowska, dr n. med. Monika Chorąży, dr n. med. Katarzyna Kapica-Topczewska, dr n. med Joanna Tarasiuk, dr n. med Helena Borowik, dr n. med Robert Pogorzelski, dr Dominika Jakubowicz-Lachowska, Dr Karolina Giedrojć-Krutul, dr Agnieszka Iwaniuk

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Anatomia, Fizjologia, Podstawy Pielęgniarstwa, Badania Fizykalne

    - znajomość podstaw anatomii i fizjologii układu nerwowego

    - znajomość i umiejętność wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, zabiegów aseptycznych

    - znajomość podstaw badań fizykalnych wykonywanych wobec pacjenta ze schorzeniami neurologicznymi

    - znajomość objawów patofizjologicznych schorzeń neurologicznych

    Poziom studiów:

    I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne X niestacjonarne

    Rok studiów

    I □ II □ III X

    Semestr studiów:

    1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 X 6 X

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne

    ECTS-9

    Kod modułu

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy X fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego X podstawowy □ kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski X obcy □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    Klinika Neurologii UMB

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

    • Klinika Neurologii UMB,

    • Oddział neurologiczny z pracownią elektroencefalograficzną z pododdziałem udarowym SPP ZOZ im St. Deresza w Choroszczy

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

    50 20/30

    Seminarium

    -

    Ćwiczenia

    -

    Samokształcenie

    -

    Laboratorium

    -

    E-learning

    -

    Zajęcia praktyczne

    80

    Praktyki zawodowe

    80

    Inne ……………………

     

    RAZEM

    210

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    • Przedstawienie głównych problemów neurologicznych.

    • teoretyczne i praktyczne pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu postępowania profilaktycznego oraz pielęgnacyjnego w odniesieniu do pacjenta z chorobą centralnego i obwodowego układu nerwowego

    • kształtowanie pozytywnej postawy w stosunku do chorego z chorobą centralnego i obwodowego układu nerwowego

    • przygotowanie praktyczne studentów do świadczenia profesjonalnej opieki chorym z chorobą centralnego i obwodowego układu nerwowego

    • kształtowanie właściwej postawy zawodowej

    • zadaniem procesu nauczania jest opanowanie przez studentów umiejętności praktycznego myślenia, interpretowania zmian zachodzących stanie pacjenta, samodzielnego rozwiązywania problemów opiekuńczych, prowadzenie dokumentacji procesu pielęgnowania oraz prowadzenie działań wspierająco- edukacyjnych.

    Metody dydaktyczne

    Wykład, dyskusja, pogadanka, dyskusja, opis przypadku, praca z pacjentem, burza mózgów

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, plansze, narzędzia, materiał opatrunkowy, sprzęt medyczny, aparatura medyczna (m. in. drenaż, respirator, kardiomonitor, pompa infuzyjna)

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

    WIEDZA

     

     

    DW02

    charakteryzuje czynniki ryzyka i zagrożeń zdrowotnych pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia

    M1D_W02

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test uzupełniania odpowiedzi

    DW06

    zna zasady planowania opieki nad chorymi w zależności od wieku i stanu zdrowia

    M1D_W06

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Test uzupełniania odpowiedzi

    DW09

    charakteryzuje techniki i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad chorym w zależności od jego wieku i stanu zdrowia

    M1D_W09

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test uzupełniania odpowiedzi

    DW12

    zna rolę pielęgniarki przy przyjęciu chorego do przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego w zależności od wieku i stanu zdrowia pacjenta

    M1D_W12

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Test uzupełniania odpowiedzi

    DW14

    zna swoiste zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej oraz systemu ratownictwa medycznego w Polsce);

    M1D_W14

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test uzupełniania odpowiedzi

    DW15

    różnicuje etiopatogenezę schorzeń wieku podeszłego: cukrzycy, chorób serca, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, zespołów otępiennych, zespołu Parkinsona i depresji;

    M1D_W15

    Ocena przygotowania do zajęć

    Test uzupełniania odpowiedzi

    DW26

    zna metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości i przytomności

    M1D_W26

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Test uzupełniania odpowiedzi

    DW29

    zna możliwości stosowania psychoterapii u chorych z zaburzeniami układu nerwowego

    M1D_W29

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test uzupełniania odpowiedzi

    DW36

    wyjaśnia patofizjologię zaburzeń występujących w przebiegu chorób, urazów układu nerwowego i grożących powikłań

    M1D_W36

    Zaliczenie cząstkowe

    Test uzupełniania odpowiedzi

    UMIEJĘTNOŚCI

     

     

    DU01

    gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki;

    M1D _U01

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Realizacja zleconego zadania

    DU04

    motywuje chorego i jego opiekunów do wejścia do grup wsparcia społecznego

    M1D _U04

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    DU05

    prowadzi profilaktykę powikłań w przebiegu chorób;

    M1D _U05

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Prezentacja, projekt

    DU08

    diagnozuje stopień ryzyka rozwoju odleżyn i dokonuje ich klasyfikacji;

    M1D _U08

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Realizacja zleconego zadania

    DU11

    doraźnie podaje tlen, modyfikuje dawkę stałą insuliny szybko i krótko działającej;

    M1D _U11

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Realizacja zleconego zadania

    DU12

    przygotowuje chorego do badań diagnostycznych pod względem fizycznym i psychicznym;

    M1D _U12

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Realizacja zleconego zadania

    DU20

    rozpoznaje powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego

    M1D _U20

    Sprawdzenie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Realizacja zleconego zadania

    DU22

    prowadzi rozmowę terapeutyczną

    M1A_U22

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Realizacja zleconego zadania

    DU30

    tworzy pacjentowi warunki do godnego umierania;

    M1D _U30

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

     

    DK05

    przestrzega praw pacjenta;

    M1D _K05

    Bieżąca informacja zwrotna

    przedłużona obserwacja przez opiekuna /nauczyciela prowadzącego

    DK06

    rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe

    M1D _K06

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Obserwacja 3600

    DK10

    przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami

    M1D _K10

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Obserwacja 3600

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

     

     


     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    50

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

    -

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    -

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

    5

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

    80

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    -

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    -

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    -

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

    -

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

    10

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

    80

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie

    15

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

    Godziny ogółem

     

    260

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

    9

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY- Neurologia

    20 godz.

      1. Anatomia układu nerwowego.

      1. Choroby naczyniowe

      1. Padaczka.

      1. Choroby demielinizacyjne.

      1. Bóle głowy.

     

    WYKŁADY- Pielęgniarstwo neurologiczne

    30 godz.

    1. Podstawy teoretyczne opieki pielęgniarskiej w neurologii.

    1. Postępowanie z chorym z zaburzeniami wyższych czynności nerwowych.

    1. Przygotowanie pacjenta do badan diagnostycznych stosowanych w rozpoznawaniu schorzeń neurologicznych. Opieka pielęgniarska po badaniu.

    1. Opieka pielęgniarska w chorobach naczyniowych układu nerwowego. Pielęgniarska ocena stanu pacjenta po udarze mózgu – zasady opieki nad chorym w ostrej fazie udaru niedokrwiennego.

    1. Zasady obserwacji i pielęgnowania pacjenta z krwawieniem podpajęczynówkowym w różnych okresach leczenia. Opieka pielęgniarska nad chorym nieprzytomnym

    1. Promocja i prewencja wtórna wobec chorych po udarach mózgowych.

    1. Problemy pielęgnacyjne pacjentów ze Stwardnianiem Rozsianym.

    1. Problemy pielęgnacyjne pacjentów z chorobą Parkinsona.

    9.Rola pielęgniarki w opiece nad pacjentem z miastenią

    1. Postępowanie pielęgnacyjne – lecznicze wobec chorych z zespołami obwodowymi i schorzeniami kręgosłupa.

     

    ĆWICZENIA

     

    SEMINARIA

     

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    80 godz

    1. Metody zbierania i dokumentowania danych o pacjencie neurologicznym. Proces pielęgnowania chorego w oddziale neurologii. Badania diagnostyczne w chorobach neurologicznych – udział pielęgniarki.

    1. Ocena pacjenta po udarze mózgu - zadania pielęgniarki. Zasady opieki nad chorym w ostrej fazie udaru niedokrwiennego.

    1. Problemy pielęgnacyjne pacjentów z krwotokiem podpajęczynówkowym, śródmózgowym i inne okolice mózgu.

    1. Problemy psychologiczno - pielęgnacyjne pacjentów ze Stwardnianiem Rozsianym.

    1. Opieka nad pacjentem z chorobą Parkinsona.

    1. Edukacyjno – pielęgnacyjna rola pielęgniarki wobec chorego z padaczką.

    1. Zasady pielęgnowania chorych z procesem zapalnym CUN i guzem mózgu.

    1. Postępowanie pielęgnacyjno – lecznicze wobec chorych z zespołami obwodowymi. Problemy pielęgnacyjne chorych z polineuropatią.

    1. Zasady kompleksowej opieki nad chorym z dyskopatią i innymi schorzeniami kręgosłupa. Rola pielęgniarki w profilaktyce zespołów bólowych kręgosłupa. Problemy pacjentów z chorobami rdzenia kręgowego.

    1. Problemy chorego z bólem głowy. I urazem czaszkowo- mózgowym. Podsumowanie wyników ćwiczeń, samoocena i ocena pracy studentów.

     

    PRAKTYKI ZAWODOWE

    80 godz

    1. Zasady przyjęcia chorego ze schorzeniami neurologicznymi do oddziału neurologii

    1. Metody opieki nad pacjentem ze schorzeniami naczyniowymi mózgu

    1. Zasady opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów ze schorzeniami nerwów obwodowych

    1. Zasady przygotowania pacjenta do badań diagnostycznych i pielęgnowania po ich wykonaniu

    1. Opieka nad pacjentem wymagającym intensywnego nadzoru neurologicznego

    1. Zasady opieki nad pacjentem ze schorzeniami otępiennymi

    1. Zasady opieki nad pacjentem ze schorzeniami demielinizacyjnymi

    1. Zasady opieki nad pacjentem z urazami czaszkowo- mózgowymi

    SAMOKSZTAŁCENIE

     

    LITERATURA

     

    PODSTAWOWA

    1. Prusiński A.: Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa 2011

    2. Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008

    3. Jabłońska R., Ślusarz R. (red.): Wybrane problemy pielęgnacyjne pacjentów w schorzeniach układu nerwowego. Wyd. Continuo, Wrocław 2012

    4. Kozubski W., Liberski P.P., Moryś J.: Neurologia. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2013

    5. Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarze mózgu. Wyd. Czelej, Lublin 2003

     

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

    1. Kozubski W. (red.): Stany zagrożenia życia w neurologii klinicznej. PZWL, Warszawa 2011

    2. Kotowicz J. (red.): Stwardnienie rozsiane. PZWL, Warszawa 2011

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

    wyżej wymienione formujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia oceniono systemem procentowym lub

    60%

    70%

    80%

    90%

    100%

    punktowym

    30

    35

    40

    45

    50

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

    Obecność na wykładach i zajęciach, przygotowanie teoretyczne do zajęć praktycznych, czynne uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z efektów formułujących i podsumowujących- pozytywne zdanie egzaminu.

    Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia W -2,6,9,12,14,15, 26,29,33- (wiedza) oceniono metodą :

    • Egzamin teoretyczny pisemny

    Efekty nr U 1,4,5,11,12,20,22,30 (umiejętności) oceniane są metodą

    • Realizacji zleconego zadania tak wykonał prawidłowo (2 pkt), wykonał częściowo (1 pkt), nie wykonał (0 pkt.)

    • Czas prezentacji wykonanego zadania 5 – 10 minut

    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej prawidłowe wykonanie zadania

    Efekty K 5,6,10 (kompetencje) oceniane są metodą:

    • Samooceny

    • Student ocenia samodzielnie czy jest w stanie zrealizować dany efekt kształcenia :potrafi (2pkt.), potrafi z pomocą nauczyciela (1pkt.), nie potrafi (0pkt.)

    Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie 13 pkt. w skali 34 punktowej

     

    OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I

    X pozytywny wynik końcowego egzaminu

    X egzamin teoretyczny pisemny

    egzamin teoretyczny ustny

    egzamin praktyczny

    zaliczenie

    • Czas trwania egzaminu 30 minut

    • Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych, jednokrotnego wyboru– 30

    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań egzaminacyjnych

    • Punktacja – za każde pytanie 1 punkt max: 30 pkt min: 18 pkt

      • < 18 pkt niedostateczny (2,0)

      • 18-20 dostateczny (3,0)

      • 21- 22 dość dobry (3,5)

      • 23 – 25 dobry (4,0)

      • 26– 28 ponad dobry (4,5)

      • 29 – 30 bardzo dobry (5,0)

     

    Oświadczenie i podpis prowadzącego zajęcia

    Oświadczam, że treści programowe zawarte w niniejszym sylabusie są rezultatem mojej indywidualnej pracy twórczej wykonywanej w ramach stosunku pracy /współpracy wynikającej z umowy cywilnoprawnej oraz że osobom trzecim nie przysługują z tego tytułu autorskie prawa majątkowe

    Data20.08.2017 ………………………………………………….

     

    PODPIS KIEROWNIKA JEDNOSTKI PROWADZĄCEJ ZAJĘCIA

     

    ………………………………………………………………………………………………………….

     

    Data sporządzenia sylabusa 20.08.2017 r

    Dr n. med. Katarzyna Krystyna Snarska

    Dr n.med. Monika Chorąży

     

     

    AKCEPTACJA DZIEKANA WYDZIAŁU

     

     

    Data…………………………………………… ……………………………………………………………….