• Ostatnia zmiana 25.02.2021 przez Zakład Farmakologii

    Sylabusy

     

     

     

    SYLABUS

     

    rok akademicki 2020/2021

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Farmakologia z farmakologią zintegrowaną

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Farmakologii

    e-mail jednostki

    zfarm@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne x niestacjonarne x

    Język przedmiotu

    polski x angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy x fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £ II £ III x IV £ V £ VI £

     

     

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 x 6 x 7 £ 8 £ 10 £

    11 £ 12 £

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Student zaliczył obowiązkowo fizjologię i biochemię, obligatoryjnie mikrobiologię i patofizjologię i posiada zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji po zakończonych w/w przedmiotach nauk podstawowych wg programu studiów I i II roku.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    130 godzin dydaktycznych: wykłady 35 godz., ćwiczenia 95 godz.

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Podstawowym celem nauczania Farmakologii i toksykologii leków jest odpowiedź na pytanie jak i dlaczego lek działa u człowieka. Zapoznanie studenta z działaniami farmakologicznymi poszczególnych grup leków i wynikających z nich wskazań przeciwwskazań do stosowania. Zapoznanie studenta z działaniami niepożądanymi i toksycznymi leków oraz ich interakcji. Przygotowanie studenta do zdobycia praktycznej umiejętności zapisywania recept

    z podstawowymi wskazaniami farmakoterapii.

    Metody dydaktyczne

     

        - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - zajęcia praktyczne (ćwiczenia) szczególnie z praktycznej umiejętności zapisywania recept

        - dyskusja

    - prezentacja

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

           - konsultacje (wg indywidualnych potrzeb z nauczycielami Zakładu oraz online)

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Prof. dr hab. Adam Hołownia – Kierownik przedmiotu

    pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Farmakologii

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Prof. dr hab. Adam Hołownia – Kierownik przedmiotu

    Dr Edyta Gołąbiewska

     

     

     

     

     

     

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

     

     

     

    Metody podsumowujące np.:

    - egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru)

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności(recepty, teoria)

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe(recepty, testy)

     

     

     

    c. w 34

     

    c. w 35

     

    c. w 36

     

    c. w 37

    c. w 38

     

    c. w 39

     

    c. w 40

     

    c. w 41

     

     

    c. w 42

    c. w 43

     

    c. w 44

    Charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych

    Zna główne mechanizmy działania leków oraz ich przemiany w ustroju zależne od wieku

    Określa wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminacje leków

    Zna podstawowe zasady farmakoterapii

    Zna ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji

    Rozumie problem lekooporności, w tym lekooporności wielolekowej

    Zna wskazania do badań genetycznych w celu indywidualizacji farmakoterapii

    Zna podstawowe kierunki rozwoju terapii, w szczególności możliwości terapii komórkowej, terapii genowej i celowanej w określonych chorobach

    Zna podstawowe pojęcia z toksykologii ogólnej

    Zna grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć

    Zna objawy najczęściej występujących ostrych zatruć, w tym alkoholami, narkotykami, substancjami psychoaktywnymi, metalami ciężkimi oraz wybranymi grupami leków

    Wykłady, ćwiczenia

    umiejętności

     

     

     

    Metody podsumowujące np.:

    - realizacja określonego zadania, umiejętność zapisywania recept

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności(recepty, teoria)

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe (recepty, testy)

     

     

     

    c. u 13

    c. u 14

     

     

    c. u 15

     

    c. u 16

     

    c. u 17

     

    c. u 18

     

    Wykonuje proste obliczenia farmakokinetyczne

    Dobiera leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach

    Projektuje schemat racjonalnej chemioterapii zakażeń, empirycznej i celowanej

    Potrafi poprawnie przygotować zapisy wszystkich form recepturowych substancji leczniczych

    Posługuje się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych

    Potrafi oszacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w stanach niewydolności wątroby i nerek, a także zapobiegać zatruciom lekami

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

     

     

     

    Metody podsumowujące np.:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela na każdym ćwiczeniu

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

     

     

     

     

    K1

     

     

    K2

     

    K3

     

     

    K4

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy

    z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    ćwiczenia

     

     

     

     

     

     

    Punkty ECTS

    9

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    35

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    95

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    1. Udział w konsultacjach

    15

     

    godziny razem: 145

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    35

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    35

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    20

     

    godziny razem: 90

     

     

     

     

    Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    tematyka

     

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

     

     

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c u 13,14,15,16,17,18

     

     

     

     

     

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c u 13,14,15,16,17,18

     

     

     

     

     

     

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c u 13,14,15,16,17,18

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    c w34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,

    c u 13,14,15,16,17,18

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wykłady:

    Wstęp do Farmakologii, Farmakodynamika

    Farmakokinetyka, terapeutyczne monitorowanie leków

    Receptura

    Antybiotykoterapia

    Leki p/grzybicze, p/wirusowe

    Leki p/nowotworowe.

    Leki immunosupresyjne

    Leki układu autonomicznego.

    Leki stosowane w leczeniu bólu

    Leki znieczulające ogólnie i miejscowo

    Wstęp do leków OUN

    Leki p/depresyjne i p/psychotyczne

    Leki hormonalne cz.1- hormony kory nadnerczy, hormony płciowe

    Leki hormonalne cz.2- leki p/cukrzycowe

    Leki stosowane w chorobach układu oddechowego

    Leki stosowane w chorobach układu pokarmowego

    Leki p/płytkowe, p/miażdżycowe

    Leki w zaburzeniach hemostazy

    Leki stosowane w chorobie wieńcowej

    Leki antyarytmiczne

    Leki stosowane w niewydolności serca

    Ćwiczenia:

     

    Moduł I – Receptura. Podstawy farmakologii ogólnej i farmakokinetyki, chemioterapia, leki p/nowotworowe, leki immunosupresyjne.

    Farmakologia ogólna z elementami farmakodynamiki ; Farmakokinetyka, terapeutyczne monitorowanie leków; Podstawy receptury, leki oficynalne i magistralne.; Chemioterapia cz. I: wiadomości ogólne o antybiotykach. Antybiotyki beta-laktamowe, makrolidy, linkozaminy, tetracykliny, aminoglikozydy, kwas fuzydowy, antybiotyki polipeptydowe.; Chemioterapia cz. II: Syntetyczne leki chemioterapeutyczne; sulfonamidy, trimetoprim,fluoro chinolony, pochodne nitroimidazolu, nitrofuranu, środki odkażające. ; Chemioterapia cz. III: leki p/wirusowe, p/grzybicze, p/ pierwotniakowe, p/robacze, p/gruźlicze.; Chemioterapeutyki p/nowotworowe, leki immunosupresyjne.

    Moduł II – Leki układu autonomicznego i ośrodkowego układu nerwowego. Leki p/bólowe.

    Leki ukł. cholinergicznego. Leki zwiotczające, ganglioplegiczne.

    Leki ukł. adrenergicznego.

    Leki p/bólowe. Niesterydowe leki p/bólowe. Leki opioidowe.

    Leki OUN (część 1): Farmakologia leków znieczulających miejscowo i ogólnie.

    Leki OUN (część 2): Leki uspokajające i nasenne. Leki p/padaczkowe,leki stosowane w chorobach neurodegeneracyjnych

    Leki OUN (część 3): leki p/depresyjne. Leki p/psychotyczne i sole litu. Uzależnienia lekowe.

    Moduł III- Farmakologia autakoidów. Immunofarmakologia. Witaminy. Farmakologia układów hormonalnych. Leki układu oddechowego. Leki układu pokarmowego.

    Farmakologia układów hormonalnych cz. I: Hormony podwzgórza i przysadki. Hormony kory nadnerczy.

    Farmakologia układów hormonalnych cz. II: hormony tarczycy i leki stosowane w chorobach tarczycy, gonadotropiny i hormony płciowe. Leki wpływające na układ kostny. Witaminy.

    Farmakologia układów hormonalnych cz. III: Hormony trzustki i leki stosowane w leczeniu cukrzycy.

    Farmakologia autakoidów. Immunofarmakologia. Leki p/histaminowe oraz inne leki stosowane w chorobach alergicznych. Leki stosowane w chorobach reumatoidalnych i dnie moczanowej.

    Farmakologia układu oddechowego: leki rozszerzające oskrzela, leki o działaniu p/zapalnym, leki ułatwiające usuwanie śluzu z dróg oddechowych, leki p/kaszlowe

    Ogólne zasady leczenia astmy oskrzelowej i POCh.

    Farmakologia układu pokarmowego: leki stosowane w leczeniu choroby wrzodowej. Leki wpływające na motorykę żołądka i jelit. Leczenie wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i choroby Leśniowskiego-Crohna. Leczenie czynnościowych zespołów jelitowych. Leki stosowane w chorobach wątroby i trzustki.

     

    Moduł IV – Leki wpływające na układ krążenia, czynność nerek, układ krwiotwórczy i układ krzepnięcia.

    Leki wpływające na procesy krzepnięcia i fibrynolizy. Leki wpływające na układ krwiotwórczy.

    Leki wpływające na gospodarkę wodno-elektrolitową: leki moczopędne.

    Leki wpływające na naczynia krwionośne: leki układu RAA, leki blokujące kanały wapniowe, leki układu autonomicznego, leki przeciw miażdżycowe.

    Leki antyarytmiczne. Leki stosowane w niewydolności mięśnia sercowego.

    Leki stosowane w chorobie wieńcowej.

    Farmakoterapia chorób układu sercowo-naczyniowego: leki stosowane we wstrząsie, leki stosowane w terapii choroby nadciśnieniowej, leki stosowane w chorobie wieńcowej (ostre i przewlekłe zespoły wieńcowe), leki stosowane w terapii ostrej

    i przewlekłej niewydolności serca, leki stosowane w terapii chorób naczyń obwodowych i mózgowych. Interakcje leków układu krążenia i toksyczności.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    Podręczniki podstawowe:

    1. KORBUT R.: FARMAKOLOGIA, PZWL 2012
    2. Buczko W. Danysz A: Farmakologia i farmakoterapia . Erda Urban & Partner, wyd. 6, Wrocław 2016

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    1. MUTSCHLER E.: FARMAKOLOGIA I TOKSYKOLOGIA. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, wydanie II 2010

     

    1. B.C. KATZUNG BASIC AND CLINICAL PHARMACOLOGY13th Ed., McGraw Hill/ Appleton& Lange 2015

    3. LAST MINUTE FARMAKOLOGIA C. Dellas 2017

     

     

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Należy określić w szczególności: zasady dopuszczenia do egzaminu, zwalniania z egzaminu, sposób i warunki zaliczenia zajęć, łącznie z określeniem zasad zaliczania nieobecności oraz określeniem liczby godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu oraz możliwości i formy wyrównywania zaległości

    1. Zajęcia obowiązkowe (wykłady, ćwiczenia, kolokwia) są prowadzone według planu umieszczonego na tablicy ogłoszeń zakładu i na stronie internetowej: www.umb.edu.pl/wl/zaklad-farmakologii

    2. Ćwiczenia odbywają się w salach ćwiczeniowych Zakładu Farmakologii.

    3. Program ćwiczeń jest podzielony na 4 moduły, każdy moduł kończy kolokwium (test lub pytania otwarte z teorii i receptury).

    4. Do kolokwium przystępują studenci którzy zaliczyli co najmniej 4 ćwiczenia w panelu. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi.

    5.Nieobecności na ćwiczeniach i wykładach należy usprawiedliwić najpóźniej na następnych zajęciach i pozostawić w zakładzie kopię dokumentu (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański itp.)

    6. Studenci, którzy nie zaliczyli ćwiczenia z powodu usprawiedliwionej nieobecności powinni odrobić ćwiczenie z inną grupą, a jeśli nie jest to możliwe zaliczyć ćwiczenie u asystenta prowadzącego w ciągu 2 tygodni. Niezaliczone ćwiczenie poprawiane jest jeden raz.

    7. Nieobecności nieusprawiedliwione nie mogą być odrabiane

    8. Prace pisemne, po ich sprawdzeniu i ocenie są udostępniane studentom.

    9. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest

    - Zaliczenie ćwiczeń, obecność na zajęciach obowiązkowych

    - Zaliczenie receptury i 4 kolokwiów

    10. Egzamin końcowy w formie testu jednokrotnego wyboru odbędzie się w sesji letniej po VI semestrze.

         11. Warunkiem zaliczenia egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi.

    Na kolokwiach i egzaminie końcowym obowiązuje następująca skala ocen:

    < 60% - ndst (2) (pozytywnych odpowiedzi lub punktów)

    . 60-69% dst (3)

    . 70-79% d.db (3,5)

    . 80-89% db (4)

    . 90-95% p.db (4,5)

    . >96% - bdb (5)

            12.  Wyniki kolokwiów i egzaminu końcowego zostaną wywieszone na tablicy ogłoszeń, będą także opublikowane na stronie internetowej zakładu.

    24.09.2020

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

    Prof. dr hab. Adam Hołownia Prof. dr hab. Adam Hołownia

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)