Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulaminy.
  • 30.09.2024 Zakład Laboratoryjnej Diagnostyki Klinicznej

    Regulaminy

            

    REGULAMIN

    obowiązujący w Zakładzie Laboratoryjnej Diagnostyki Klinicznej UMB na zajęciach z przedmiotu „Analityka ogólna i technika pobierania materiału”

    dla studentów III roku kierunku Analityka Medyczna

    w roku akad. 2024/2025

     

     

    1. Zajęcia z przedmiotu „Analityka ogólna i technika pobierania materiału” odbywają się w wymiarze godzin przewidzianym programem studiów: 30 h wykładów i 45 h ćwiczeń
    2. Na zajęciach obowiązuje zmiana obuwia i biały fartuch.
    3. Treści programowe (SYLABUS) podane są w gablocie informacyjnej i na stronie internetowej Zakładu Laboratoryjnej Diagnostyki Klinicznej.
    4. Ćwiczenia w ramach w/w przedmiotu realizowane są według harmonogramu wywieszonego w gablocie informacyjnej i na stronie internetowej Zakładu.
    5. Student ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich zajęciach. W przypadku nieobecności należy ją usprawiedliwić, najpóźniej na pierwszych zajęciach, w których student uczestniczy po okresie nieobecności. Honorowane będą tylko zwolnienia lekarskie i dziekańskie.
    6. Odrobienie zajęć opuszczonych usprawiedliwionych jest możliwe po uzgodnieniu terminu z osobą prowadzącą zajęcia.
    7. Warunkiem dopuszczenia do sesji egzaminacyjnej jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń.
    8. Warunki zaliczenia ćwiczeń:
    • na podstawie bieżącej oceny postępów studenta w przyswajaniu wiedzy teoretycznej, dokonywanej przez nauczycieli prowadzących ćwiczenia (zaliczenie ustne lub pisemne)
    • na podstawie oceny opanowania umiejętności praktycznych, polegających na wykonaniu określonych badań laboratoryjnych z analityki medycznej oraz prawidłowej interpretacji wyników
    1. Zaliczenie przedmiotu:
    • egzamin pisemny: test + pytania otwarte

    10. W trakcie zajęć dydaktycznych studenci zobowiązani są do zakrywania nosa i ust przy
    pomocy maski, maseczki, przyłbicy.

     

    11. Osoby uczestniczące w zajęciach w formie stacjonarnej zobowiązane są stosować się
    do wytycznych sanitarnych zawartych w przepisach powszechnych oraz wydanych przez GIS
    i inne uprawnione podmioty, jak również do Zarządzenia nr 51/2020 Rektora Uniwersytetu
    Medycznego w Białymstoku z dnia 4 czerwca 2020r. w sprawie ustalenia procedury
    dotyczącej zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19

    12. Nieobecność na zajęciach spowodowaną złym stanem zdrowia bądź koniecznością odbycia
    kwarantanny, studenci i doktoranci usprawiedliwiają zgodnie z Regulaminem jednolitych
    studiów magisterskich UMB oraz Zarządzenia nr86/2020 Rektora Uniwersytetu Medycznego
    w Białymstoku z dnia 09.09.2020 w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych wynikających
    z programu studiów w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021.

     

      

    Regulamin BHP w Zakładzie Laboratoryjnej Diagnostyki Klinicznej

    Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku

     

    1) Przy pracy z materiałem potencjalnie zakaźnym należy stosować sprzęt ochrony osobistej: fartuch (zapięty), rękawiczki jednorazowe oraz buty ochronne. Długie włosy należy spiąć. Na czas pracy w laboratorium zaleca się zdjąć biżuterię z palców. Paznokcie powinny być krótko obcięte.

    2) Na stołach laboratoryjnych mogą znajdować się tylko niezbędne przyrządy i przybory.

    3) Zabronione jest picie, jedzenie, palenie papierosów itp. oraz obowiązuje bezwzględny zakaz używania telefonów komórkowych w pracowni.

    4) Po kontakcie z materiałem zakaźnym rękawiczki należy traktować jako skażone, tak samo jak wszystkie przedmioty i urządzenia dotykane przez te rękawiczki (np. pipety automatyczne, opakowania odczynników, długopisy, czasomierze itp.).

    5) Nie używać szkła laboratoryjnego uszkodzonego, grożącego skaleczeniem.

    6) Pipetowanie materiału biologicznego jest dozwolone tylko przy użyciu pipety automatycznej.

    7) Aparaturę obsługiwać zgodnie z instrukcją obsługi i dokumentacją techniczno-eksploatacyjną producenta.

    8) Powstające w trakcie pracy niebezpieczne odpady segregować do odpowiednio oznakowanych pojemników znajdujących się w laboratorium i usuwać je zgodnie z obowiązującymi zasadami.

    9) Zabrania się wynoszenia z pracowni jakichkolwiek odczynników oraz preparatów.

    10) Po uprzątnięciu miejsca pracy (badany materiał, szkło laboratoryjne, sprzęt) i dezynfekcji stołu, należy zdjąć skażone rękawiczki, zdjąć fartuch roboczy i natychmiast umyć ręce.

    11) W przypadku awarii sprzętu lub wypadku, do których zalicza się także zbicie naczynia, rozlanie lub rozsypanie odczynnika chemicznego na stół laboratoryjny, podłogę, odzież, należy natychmiast powiadomić pracownika laboratorium.

    12) W przypadku przebicia lub podejrzenia przebicia rękawicy ochronnej należy: natychmiast ją zdjąć, a miejsce na skórze przemyć obficie ciepłą wodą z mydłem a następnie założyć opatrunek wodoszczelny. Zdarzenie zgłosić Asystentowi prowadzącemu zajęcia.

    13) Przestrzeganie tych zaleceń ma decydujące znaczenie dla ochrony życia i zdrowia pracowników i studentów, tym bardziej, że ryzyko pracy z materiałem biologicznym może dotyczyć także ich otoczenia i rodzin.

    14) Każdy student wykonujący prace i badania z materiałem biologicznym w Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku zobowiązany jest do przestrzegania w/w zaleceń.