KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2025/2026 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Elektroradiologia | |||||||||||||||
Profil studiów | T ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Biofizyki Medycznej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Beata Modzelewska
| |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) T II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne T niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I T II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 T 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Radiobiologia i ochrona radiologiczna | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski T angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zajęcia mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów wywołanych w organizmie człowieka przez promieniowanie jonizujące. W ramach tego przedmiotu omawiane są również podstawowe zasady ochrony radiologicznej i zasady postępowania ze źródłami promieniotwórczymi. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład informacyjny | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Opisuje pojęcia i procesy radiobiologii | W04 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W2 | Posiada podstawową wiedzę na temat organizacji ochrony radiologicznej w Polsce, środków i zasad ochrony radiologicznej, limitów dawek oraz poziomów referencyjnych, jak i dozymetrii promieniowania. | W11 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W3 | Zna przepisy prawa krajowego, Unii Europejskiej oraz standardy międzynarodowe z zakresu ochrony radiologicznej. | W12 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W4 | Posiada podstawową wiedzę na temat uwarunkowań prawnych (krajowych i międzynarodowych) organizacji i dokumentacji Systemu Zarządzania Jakością w rentgenodiagnostyce, radiologii zabiegowej, radioterapii i medycynie nuklearnej. | W16 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W5 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej oraz urządzeń z nimi współpracujących tj.: różnych rodzajów aparatów rtg, angiografu, aparatu ultrasonograficznego, tomografu komputerowego i jądrowego rezonansu magnetycznego, densytometru, wywoływarki, urządzeń do przekazywania, przechowywania i utrwalania obrazów, itp. | W21 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W6 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie środków i zasad ochrony radiologicznej personelu i pacjenta (dzieci i dorośli) w rentgenodiagnostyce i radiologii zabiegowej. | W24 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W7 | Zna podstawy onkologii i radioterapii, ze szczególnym uwzględnieniem pojęcia narządów krytycznych, rozkładu izodoz i histogramów objętościowych oraz międzynarodowych zaleceń dotyczących obszarów napromieniowania i dawek tolerancji. | W26 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W8 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury zakładu radioterapii tj.: aparatów kobaltowych, symulatora, akcelatora, cyklotronu, aparatu do brachyterapii, itp. | W30 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W9 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie środków i zasad ochrony radiologicznej personelu i pacjenta (dzieci i dorośli) w radioterapii z uwzględnieniem ryzyka powikłań popromiennych. | W32 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W10 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury medycyny nuklearnej tj.: licznika jedno- i wielokierunkowego, kalibratora dawek, sondy scyntylacyjnej, gamma kamery, skanera PET, aparatury hybrydowej: SPECT/TK, PRT/TK, PET/MR oraz urządzeń pomocniczych np. urządzeń do przekazywania, przechowywania i utrwalania obrazów, itp. | W36 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W11 | Posiada podstawową wiedzę na temat zasad radioizotopowych metod obrazowania narządów ciała ludzkiego w tym obrazowania molekularnego oraz terapii izotopowej. | W37 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
W12 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie środków i zasad ochrony radiologicznej personelu i pacjenta (dzieci i dorośli) w medycynie nuklearnej z uwzględnieniem ryzyka skażeń środowiska. | W39 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć | Test końcowy | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 30 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 30 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 20 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 20 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 50 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 2 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY | Podstawowe pojęcia z zakresu fizyki jądrowej: Zjawisko promieniotwórczości – budowa atomu, prawo rozpadu promieniotwórczego, rodzaje promieniowania, właściwości promieniowania, promieniotwórczość naturalna, promieniotwórczość sztuczna. | W1, W3 | 2 | |||||||||||||
Promieniowanie rentgenowskie – zjawisko oraz mechanizm powstawania promieniowania rentgenowskiego, oddziaływanie jonizującego promieniowania elektromagnetycznego z materią (zjawisko fotoelektryczne, efekt Comptona, tworzenie par, rozproszenie spójne), osłabienie i pochłanianie promieniowania X; całkowity współczynnik pochłaniania, filtracja promieniowania rentgenowskiego. | W1, W5 | 2 | ||||||||||||||
Zasady działania aparatu rentgenowskiego – Rodzaje aparatów rentgenowskich. Elementy zestawu rentgenowskiego – generator wysokiego napięcia, lampa rentgenowska, stolik rozdzielczy, ścianki, statyw detektor obrazu (błona, ekran, tor wizyjny, radiografia cyfrowa). Powstanie obrazu rentgenowskiego – sposoby otrzymywania obrazu, folie wzmacniające, wzmacniacz obrazu, tor wizyjny, zapis obrazu, pamięciowe płyty obrazowe, panele obrazowe, inne metody rejestracji obrazów rentgenowskich. | W1, W5 | 2 | ||||||||||||||
Wymagania ochrony przed promieniowaniem związane z budową i działaniem zestawu rentgenowskiego – przysłony głębinowe i kształt wiązki promieniowania, filtry dodatkowe, kratki przeciwrozproszeniowe, dobór parametrów ekspozycji (różne rodzaje automatów AEC, ABC, itp.,), warunki eksploatacji zestawu rentgenowskiego, osłony przed promieniowaniem. | W1, W5, W7, W8, W9, W12 | 3 | ||||||||||||||
Jednostki pomiarowe stosowane w ochronie radiologicznej. Dawki promieniowania jonizującego – Jednostki dawki, dawki graniczne. Obliczenie dawek i wymaganych grubości osłon wokół źródeł promieniowania rentgenowskiego – Obliczanie dawek promieniowania jonizującego. Osłony przed promieniowaniem X. Obliczanie grubości osłon. | W1, W5, W6, W7, W8, W12 | 3 | ||||||||||||||
Podstawy detekcji promieniowania. Przyrządy dozymetryczne – Sposoby pomiaru promieniowania jonizującego. Detektory gazowe (komora jonizacyjna, licznik proporcjonalny, licznik Geigera-Muellera). Detektory scyntylacyjne. Detektory półprzewodnikowe. Dokładność metod dozymetrycznych. Ocena narażenia. Kontrola dawek otrzymywanych przez pracowników – Istota kontroli otrzymywanych dawek. Organizacja sprawowania kontroli. Podstawy prawne kontroli dawek; pomiary kontrolne dawek indywidualnych i pomiary dozymetryczne w środowisku pracy. Metody wykonywania pomiarów dawek indywidualnych – metoda fotometryczna i inne metody pomiarów. | W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8 | 3 | ||||||||||||||
Działanie promieniowania jonizującego na materię żywą – efekty działania na poziomie molekularnym, komórkowym, na poziomie organizmu. Względna skuteczność biologiczna różnych rodzajów promieniowania. Działanie promieniowania jonizującego na organizm człowieka – następstwa deterministyczne, stochastyczne (nowotwory popromienne – ryzyko wywołania, badania epidemiologiczne nad wywołaniem nowotworów popromiennych, mierniki i modele epidemiologiczne). Dziedziczne następstwa napromieniowania. | W1, W4, W5, W6, W7 ,W8 | 3 | ||||||||||||||
Narażenie i ochrona osób pracujących przy obsłudze aparatów rentgenowskich – sposoby i środki zapewniające bezpieczeństwo pracy przy wykorzystaniu promieniowania jonizującego. Obserwowane poziomy ekspozycji zawodowej. | W1, W2, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W12 | 3 | ||||||||||||||
Ekspozycja medyczna – narażenie pacjentów w diagnostyce rentgenowskiej – diagnostyka rentgenowska jako źródło otrzymywanej dawki promieniowania jonizującego. Ekspozycja pacjentów na promieniowanie X przy różnych typach badań. Odpowiedzialność personelu medycznego wobec pacjentów z tytułu użycia promieniowania jonizującego. Czynniki wpływające na wartość dawki otrzymywanej przez pacjenta. Sposoby ograniczania zbędnego napromieniowania. | W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W12 | 3 | ||||||||||||||
Warunki bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych – podstawowe zasady bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w rentgenodiagnostyce. Program zapewnienia jakości w rentgenodiagnostyce. Program zapewnienia jakości w odniesieniu do aparatów rentgenowskich stosowanych w gabinetach stomatologicznych. Program zapewniania jakości w ciemni fotograficznej. Analiza zdjęć odrzuconych. Kryteria właściwego wykonywania badań rentgenowskich. Ochrona kobiet ciężarnych w warunkach rentgenowskiej ekspozycji medycznej. Warunki stosowania promieniowania jonizującego w radiologii interwencyjnej. | W2,W4,W5,W6,W7,W8,W12U4,K1,K2,K3 | 3 | ||||||||||||||
Zasady systemu ochrony przed promieniowaniem jonizującym – organizacja ochrony radiologicznej w Polsce – Geneza współczesnego systemu ochrony radiologicznej. Warunki funkcjonowania systemu ochrony radiologicznej. Podział odpowiedzialności. Rola Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Optymalizacja ochrony radiologicznej. Zezwolenia wydawane na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo Atomowe. System ochrony radiologicznej w Polsce. Krajowe i europejskie przepisy prawa z zakresu ochrony radiologicznej – Przepisy krajowe, europejskie i zalecenia międzynarodowe. Obowiązki inspektora ochrony radiologicznej w pracowni rentgenowskiej. | W2, W3, W4, W6 | 3 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) | 1. Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe (Dz. U. 2001 Nr 3 poz. 18 z późn. zm.). | |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) | 1. „Biofizyka. Podręcznik dla studentów” – pod red F. Jaroszyka, PZWL, 2001, 2008 2. Hrynkiewicz A.Z. (red.): Człowiek i promieniowanie jonizujące. PWN, Warszawa 2001. | |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie na podstawie obecności + test końcowy – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 60% punktów. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność musi być usprawiedliwiona, materiał z opuszczonego wykładu przyswojony przez studenta i zweryfikowany przez wykładowcę. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Zaległości należy odrobić w terminie dodatkowym ustalonym z osobą prowadzącą zajęcia. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich wykładach (w przypadku nieobecności – odrobienie zaległości w sposób wskazany przez wykładowcę). | |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Test końcowy – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 60% punktów możliwych do zdobycia. | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 28.09.2025 | Sylabus opracował(a): dr hab. Betata Modzelewska | |||||||||||||||

