Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 28.09.2022 przez Zakład Medycyny Sądowej

    Sylabus

                                                                                                                                Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2022/2023

    Kierunek studiów

    Ratownictwo Medyczne

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    X  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Medycyny Sądowej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Anna Niemcunowicz-Janica, dr hab. Michał Szeremeta, dr Iwona Ptaszyńska-Sarosiek

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  X   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  X   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  □    II   □   III  X   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   □   2  □    3   □   4  □  5  □   6  X 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Medycyna sądowa

    Język wykładowy

    polski   X     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze źródłami wiarygodnych i rzetelnych, opartych na dowodach naukowych informacjach dotyczących tanatologii sądowo-lekarskiej, traumatologii sądowo-lekarskiej z uwzględnieniem obrażeń zażyciowych, schyłkowych oraz pośmiertnych. W części dotyczącej traumatologii sądowo-lekarskiej omawiane są różne mechanizmy powstania obrażeń ciała z uwzględnieniem kwalifikacji narzędzi oraz okolicy powstania obrażeń. W części dotyczącej orzecznictwa sądowo-lekarskiego omawiane są przepisy dotyczące biegłych zawarte w kodeksie postępowania karnego oraz postepowania cywilnego, formy orzeczeń lekarskich oraz ocena skutków uszkodzeń ciała w postępowaniu karnym i cywilnym oraz punkty opinii sądowo-lekarskiej w sprawach karnych. Omawiane są przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu (art. 156 i 157 kk). Z zakresu alkohologii sądowo-lekarskiej omawiany jest zarys fizjologii przemian alkoholu w organizmie, metody jego oznaczania we krwi oraz zabezpieczanie i badanie materiału sekcyjnego w kierunku obecności alkoholu. W części dotyczącej serohematologii sądowo-lekarskiej przedstawia się badania polimorfizmu DNA i zastosowanie w sprawach dotyczących spornego ojcostwa oraz w badaniach identyfikacyjnych, w tym śladów biologicznych.

    Metody kształcenia:

    Wykłady – wykład informacyjny

    Seminaria – metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie zasady oceny stanu pacjenta w celu ustalenia sposobu postępowania i podjęcia albo odstąpienia od medycznych czynności ratunkowych, w tym w przypadku rozpoznania zgonu.

    C.W53.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, zaliczenie cząstkowe, samoocena

    Zaliczenie testowe w formie pisemnej

    W2

    Zna i rozumie zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu.

    C.W104.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, zaliczenie cząstkowe, samoocena

    Zaliczenie testowe w formie pisemnej

    W3

    Zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu medycyny sądowej.

    C.W108.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, zaliczenie cząstkowe, samoocena

    Zaliczenie testowe w formie pisemnej

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi prowadzić dokumentację medyczną w zakresie wykonywanych czynności, w tym w przypadku zgonu pacjenta, urodzenia dziecka martwego i odstąpienia od medycznych czynności ratunkowych.

    C.U19.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, zaliczenie cząstkowe, samoocena

    Zaliczenie testowe w formie pisemnej

    U2

    Potrafi interpretować wyniki podstawowych badań toksykologicznych.

    C.U33.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, zaliczenie cząstkowe, samoocena

    Zaliczenie testowe w formie pisemnej

    U3

    Potrafi rozpoznawać toksydromy.

    C.U34.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, zaliczenie cząstkowe, samoocena

    Zaliczenie testowe w formie pisemnej

    U4

    Potrafi stosować skale ciężkości obrażeń.

    C.U54.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, zaliczenie cząstkowe, samoocena

    Zaliczenie testowe w formie pisemnej

    U5

    Potrafi decydować o niepodejmowaniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej lub o odstąpieniu od jej przeprowadzenia.

    C.U56.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, zaliczenie cząstkowe, samoocena

    Zaliczenie testowe w formie pisemnej

    U6

    Potrafi rozpoznawać pewne znamiona śmierci.

    C.U57.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, zaliczenie cząstkowe, samoocena

    Zaliczenie testowe w formie pisemnej

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do samodzielnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do pacjenta, uwzględniającego poszanowanie jego praw

    K.3.

    Realizacja zleconego zadania

    Przedłużona obserwacja studenta przez nauczyciela akademickiego

                                                               METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    20

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    10

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    10

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    5

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    5

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    30

    Liczba punktów ECTS

    1

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Charakterystyka medycyny sądowej. Podstawy prawne czynności biegłych.

    W1-W3

    3

    Tanatologia sądowo-lekarska. Badanie pośmiertne.

    3

    Wypadkowość drogowa. Zasady postępowania na miejscu zdarzenia.

    4

    SEMINARIA

    Traumatologia sądowo-lekarska. Podział narzędzi. Obrażenia zadane narzędziami twardymi, tępymi, tępokrawędzistymi.

    W1-W3, U1-U6, K1

    2

    Traumatologia sądowo-lekarska. Obrażenia zadane narzędziami ostrymi kończystymi. Broń palna.

    2

    Kryminogenna funkcja alkoholu etylowego. Fazy intoksykacji alkoholowe, objawy, możliwości pomyłek diagnostycznych. Prawne aspekty stanu nietrzeźwości. Środki odurzające i substancje psychotropowe. Genetyka sądowa. Badania w sprawach spornego ojcostwa. Badanie śladów biologicznych, zabezpieczanie śladów biologicznych. Badanie plam krwi, nasienia i tkanej ludzkich.

    3

    Wybrane rodzaje śmierci gwałtownej. Podstawy opiniowania sądowo-lekarskiego. Zaliczenie testowe zajęć.

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. DiMaio V.J., DiMaio D.: Medycyna sądowa. Urban & Partner, Wrocław 2008.

    2. Kała M., Wilk D., Wójcikiewicz J. (red.): Ekspertyza sądowa. Zagadnienia wybrane. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2017.

    3. Teresiński G. (red.): Medycyna sądowa. Tom 1-3. PZWL, Warszawa 2019-2021.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Erickson C.K.: Nauka o uzależnieniach. Od neurobiologii do skutecznych metod leczenia. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.

    2. Drewa G., Ferenc T. (red.): Genetyka medyczna. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie pisemne po ukończeniu zajęć - test jednokrotnego wyboru.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Indywidualne zaliczenie u prowadzącego zajęcia. 

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Indywidualne zaliczenie u prowadzącego zajęcia, przygotowanie samodzielne tematów zaległych.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wykładach + zaliczenie ewentualnych nieobecności.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu należy udzielić prawidłowej odpowiedzi na min. 60% pytań w teście zaliczeniowym.

    Data opracowania sylabusa: 07.07.2022

    Sylabus opracował(a): dr hab. Michał Szeremeta