KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2025/2026 | ||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Położnictwo | |||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki T praktyczny | |||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Biofizyki Medycznej | |||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Beata Modzelewska, dr hab. Marzena Tylicka, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr Agnieszka Raciborska, dr Jacek Kapała | |||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) T II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne T niestacjonarne □ | |||||||||||||||||
Rok studiów | I T II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 T 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Biofizyka | |||||||||||||||||
Język wykładowy | polski T angielski □ | |||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zajęcia mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur. | ||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład – wykład informacyjny Ćwiczenia – ćwiczenia laboratoryjne | |||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie podstawy fizykochemiczne działania zmysłów wykorzystujących fizyczne nośniki informacji (fale dźwiękowe i elektromagnetyczne). | A.W21. | Realizacja zleconego zadania | Zaliczenie pisemne – test dopasowania
| ||||||||||||||
W2 | Zna i rozumie wpływ na organizm człowieka czynników zewnętrznych takich jak temperatura, grawitacja, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące, w tym radonu występującego w środowisku. | A.W24. | Realizacja zleconego zadania | Zaliczenie pisemne – test dopasowania | ||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||||
U1 | Potrafi współuczestniczyć w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biofizyki. | A.U7. | Realizacja zleconego zadania | Zaliczenie pisemne – test dopasowania | ||||||||||||||
U2 | Potrafi współuczestniczyć w zapobieganiu błędom przedlaboratoryjnym. | A.U8. | Realizacja zleconego zadania | Zaliczenie pisemne – test dopasowania | ||||||||||||||
U3 | Potrafi właściwie interpretować wyniki badań laboratoryjnych. | A.U9. | Realizacja zleconego zadania | Zaliczenie pisemne – test dopasowania | ||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||||
K1 | Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych w ramach uprawnień zawodowych położnej. | K.07. | Obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 10 | |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 5 | |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 5 | |||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 30 | |||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1 | |||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||||
WYKŁADY | Zjawiska elektryczne w komórkach i tkankach. Podstawy elektrokardiografii. | W1, W2 | 2 | |||||||||||||||
Biofizyczne podstawy zmysłu słuchu. Cechy fizyczne dźwięków. | W1, W2 | 2 | ||||||||||||||||
Ultradźwięki i ich zastosowania medyczne. | W1, W2 | 2 | ||||||||||||||||
Sposoby wymiany ciepła pomiędzy organizmem a otoczeniem; termoregulacja. | W1, W2 | 2 | ||||||||||||||||
Oddziaływanie światła widzialnego, ultrafioletu i promieniowania podczerwonego na organizm. Wpływ promieniowania jonizującego na organizm. Ochrona przed promieniowaniem. | W1, W2 | 2 | ||||||||||||||||
ĆWICZENIA | Osłabienie promieniowania gamma – wyznaczanie współczynnika osłabienia i grubości połowiącej. | W1, W2, U1, U2, U3, K1 | 3 | |||||||||||||||
Pomiar ciśnienia tętniczego krwi. | W1, W2, U1, U2, U3, K1 | 4 | ||||||||||||||||
Elektrokardiografia. | W1, W2, U1, U2, U3, K1 | 3 | ||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA
|
| |||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie przedmiotu obejmuje materiał wykładów i ćwiczeń. Ćwiczenia podzielone są na 2 działy tematyczne. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w zeszycie. Studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia oraz test zaliczeniowy, otrzymują zaliczenie z przedmiotu biofizyka. W przypadku niezaliczenia testu studenci mogą zaliczyć go pisząc test poprawkowy w terminie ustalonym z Kierownikiem Zakładu. | |||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Student, który nie uczestniczył w zajęciach, jest obowiązany dostarczyć zwolnienie lekarskie. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej należy o niej poinformować osobę prowadząca zajęcia w nieprzekraczalnym terminie 7 dni. | |||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Dodatkowy termin zajęć wyrównawczych uzgodniony z osobą prowadzącą zajęcia. | |||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń. | |||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności i pozytywnego wyniku testu końcowego (min. 60% punktów). | ||||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 16.06.2025 | Sylabus opracował(a): dr hab. Beata Modzelewska | |||||||||||||||||

