Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 05.12.2025 przez Zakład Biofizyki Medycznej

    Sylabus

                                                                                                    

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2025/2026

    Kierunek studiów

    Położnictwo

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    T  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biofizyki Medycznej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Beata Modzelewska, dr hab. Marzena Tylicka, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr Agnieszka Raciborska, dr Jacek Kapała

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  T   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  T   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  T    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   □   2  T   3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Biofizyka

    Język wykładowy

    polski   T     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zajęcia mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur.

    Metody kształcenia:

    Wykład – wykład informacyjny

    Ćwiczenia – ćwiczenia laboratoryjne

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie podstawy fizykochemiczne działania zmysłów wykorzystujących fizyczne nośniki informacji (fale dźwiękowe i elektromagnetyczne).

    A.W21.

    Realizacja zleconego zadania

    Zaliczenie pisemne – test dopasowania

     

    W2

    Zna i rozumie wpływ na organizm człowieka czynników zewnętrznych takich jak temperatura, grawitacja, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące, w tym radonu występującego w środowisku.

    A.W24.

    Realizacja zleconego zadania

    Zaliczenie pisemne – test dopasowania

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi współuczestniczyć w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biofizyki.

    A.U7.

    Realizacja zleconego zadania

    Zaliczenie pisemne – test dopasowania

    U2

    Potrafi współuczestniczyć w zapobieganiu błędom przedlaboratoryjnym.

    A.U8.

    Realizacja zleconego zadania

    Zaliczenie pisemne – test dopasowania

    U3

    Potrafi właściwie interpretować wyniki badań laboratoryjnych.

    A.U9.

    Realizacja zleconego zadania

    Zaliczenie pisemne – test dopasowania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych w ramach uprawnień zawodowych położnej.

    K.07.

    Obserwacja pracy studenta

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    20

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    10

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    10

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    5

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    5

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    30

    Liczba punktów ECTS

    1

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Zjawiska elektryczne w komórkach i tkankach. Podstawy elektrokardiografii.

    W1, W2

    2

    Biofizyczne podstawy zmysłu słuchu. Cechy fizyczne dźwięków.

    W1, W2

    2

    Ultradźwięki i ich zastosowania medyczne.

    W1, W2

    2

    Sposoby wymiany ciepła pomiędzy organizmem a otoczeniem; termoregulacja.

    W1, W2

    2

    Oddziaływanie światła widzialnego, ultrafioletu i promieniowania podczerwonego na organizm. Wpływ promieniowania jonizującego na organizm. Ochrona przed promieniowaniem.

    W1, W2

    2

    ĆWICZENIA

    Osłabienie promieniowania gamma – wyznaczanie współczynnika osłabienia i grubości połowiącej.

    W1, W2, U1, U2, U3, K1

    3

    Pomiar ciśnienia tętniczego krwi.

    W1, W2, U1, U2, U3, K1

    4

    Elektrokardiografia.

    W1, W2, U1, U2, U3, K1

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

      1. pozycji)
    1. Jaroszyk F.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2008.
    2. Kubisz L.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2024.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Miękisz A., Hendrich A.: Wybrane zagadnienia z biofizyki. Volumed, Wrocław 1998.
    2. Blokesz A., Wąsowicz J., Wolny P.: (Nie)bezpieczne związki fizyki z medycyną: Cz. 1. WSiP, Warszawa 2014.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie przedmiotu obejmuje materiał wykładów i ćwiczeń.

    Ćwiczenia podzielone są na 2 działy tematyczne.

    Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w zeszycie.

    Studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia oraz test zaliczeniowy, otrzymują zaliczenie z przedmiotu biofizyka. W przypadku niezaliczenia testu studenci mogą zaliczyć go pisząc test poprawkowy w terminie ustalonym z Kierownikiem Zakładu.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Student, który nie uczestniczył w zajęciach, jest obowiązany dostarczyć zwolnienie lekarskie. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej należy o niej poinformować osobę prowadząca zajęcia w nieprzekraczalnym terminie 7 dni.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Dodatkowy termin zajęć wyrównawczych uzgodniony z osobą prowadzącą zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności i pozytywnego wyniku testu końcowego (min. 60% punktów).

    Data opracowania sylabusa: 16.06.2025

    Sylabus opracował(a): dr hab. Beata Modzelewska