Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 23.10.2025 przez Zakład Biofizyki Medycznej

    Sylabus

                                                                                                                             

     

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2025/2026

    Kierunek studiów

    Elektroradiologia

    Profil studiów

    T  ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biofizyki Medycznej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Beata Modzelewska

     

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  T   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  T   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  T    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1      2  T    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Radiobiologia i ochrona radiologiczna

    Język wykładowy

    polski   T     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zajęcia mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów wywołanych w organizmie człowieka przez promieniowanie jonizujące. W ramach tego przedmiotu omawiane są również podstawowe zasady ochrony radiologicznej i zasady postępowania ze źródłami promieniotwórczymi.

    Metody kształcenia:

    Wykład informacyjny

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Opisuje  pojęcia  i procesy radiobiologii

    W04

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W2

    Posiada podstawową wiedzę na temat organizacji ochrony radiologicznej w Polsce, środków i zasad ochrony radiologicznej, limitów dawek oraz poziomów referencyjnych, jak i dozymetrii promieniowania.

    W11

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W3

    Zna przepisy prawa krajowego, Unii Europejskiej oraz standardy międzynarodowe z zakresu ochrony radiologicznej.

    W12

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W4

    Posiada podstawową wiedzę na temat uwarunkowań prawnych (krajowych i międzynarodowych) organizacji i dokumentacji Systemu Zarządzania Jakością w rentgenodiagnostyce, radiologii zabiegowej, radioterapii i medycynie nuklearnej.

    W16

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W5

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej oraz urządzeń z nimi współpracujących tj.: różnych rodzajów aparatów  rtg, angiografu, aparatu ultrasonograficznego, tomografu komputerowego i jądrowego rezonansu magnetycznego, densytometru, wywoływarki, urządzeń do przekazywania, przechowywania i utrwalania obrazów, itp.

    W21

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W6

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie środków i zasad ochrony radiologicznej personelu i pacjenta (dzieci i dorośli) w rentgenodiagnostyce i radiologii zabiegowej.

    W24

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W7

    Zna podstawy onkologii i radioterapii, ze szczególnym uwzględnieniem pojęcia narządów krytycznych, rozkładu izodoz i histogramów objętościowych oraz międzynarodowych zaleceń dotyczących obszarów napromieniowania i dawek tolerancji.

    W26

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W8

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury zakładu radioterapii tj.: aparatów kobaltowych, symulatora, akcelatora, cyklotronu, aparatu do brachyterapii, itp.

    W30

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W9

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie środków i zasad ochrony radiologicznej personelu i pacjenta (dzieci i dorośli) w radioterapii z uwzględnieniem ryzyka powikłań popromiennych.

    W32

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W10

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania aparatury medycyny nuklearnej tj.: licznika jedno- i wielokierunkowego, kalibratora dawek, sondy scyntylacyjnej, gamma kamery, skanera PET, aparatury hybrydowej: SPECT/TK, PRT/TK, PET/MR oraz urządzeń pomocniczych np. urządzeń do przekazywania, przechowywania i utrwalania obrazów, itp.

    W36

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W11

    Posiada podstawową wiedzę na temat zasad radioizotopowych metod obrazowania narządów ciała ludzkiego w tym obrazowania molekularnego oraz terapii izotopowej.

    W37

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    W12

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie środków i zasad ochrony radiologicznej personelu i pacjenta (dzieci i dorośli) w medycynie nuklearnej z uwzględnieniem ryzyka skażeń środowiska.

    W39

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test końcowy

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    30

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    30

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    20

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    20

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    50

    Liczba punktów ECTS

    2

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Podstawowe pojęcia z zakresu fizyki jądrowej: Zjawisko promieniotwórczości – budowa atomu, prawo rozpadu promieniotwórczego, rodzaje promieniowania, właściwości promieniowania, promieniotwórczość naturalna, promieniotwórczość sztuczna.

    W1, W3

    2

    Promieniowanie rentgenowskie – zjawisko oraz mechanizm powstawania promieniowania rentgenowskiego, oddziaływanie jonizującego promieniowania elektromagnetycznego z materią (zjawisko fotoelektryczne, efekt Comptona, tworzenie par, rozproszenie spójne), osłabienie i pochłanianie promieniowania X; całkowity współczynnik pochłaniania, filtracja promieniowania rentgenowskiego.

    W1, W5

    2

    Zasady działania aparatu rentgenowskiego – Rodzaje aparatów rentgenowskich. Elementy zestawu rentgenowskiego – generator wysokiego napięcia, lampa rentgenowska, stolik rozdzielczy, ścianki, statyw detektor obrazu (błona, ekran, tor wizyjny, radiografia cyfrowa). Powstanie obrazu rentgenowskiego – sposoby otrzymywania obrazu, folie wzmacniające, wzmacniacz obrazu, tor wizyjny, zapis obrazu, pamięciowe płyty obrazowe, panele obrazowe, inne metody rejestracji obrazów rentgenowskich.

    W1, W5

    2

    Wymagania ochrony przed promieniowaniem związane z budową i działaniem zestawu rentgenowskiego – przysłony głębinowe i kształt wiązki promieniowania, filtry dodatkowe, kratki przeciwrozproszeniowe, dobór parametrów ekspozycji (różne rodzaje automatów AEC, ABC, itp.,), warunki eksploatacji zestawu rentgenowskiego, osłony przed promieniowaniem.

    W1, W5, W7, W8, W9, W12

    3

    Jednostki pomiarowe stosowane w ochronie radiologicznej. Dawki promieniowania jonizującego – Jednostki dawki, dawki graniczne. Obliczenie dawek i wymaganych grubości osłon wokół źródeł promieniowania rentgenowskiego – Obliczanie dawek promieniowania jonizującego. Osłony przed promieniowaniem X. Obliczanie grubości osłon.

    W1, W5, W6, W7, W8, W12

    3

    Podstawy detekcji promieniowania. Przyrządy dozymetryczne – Sposoby pomiaru promieniowania jonizującego. Detektory gazowe (komora jonizacyjna, licznik proporcjonalny, licznik Geigera-Muellera). Detektory scyntylacyjne. Detektory półprzewodnikowe. Dokładność metod dozymetrycznych. Ocena narażenia. Kontrola dawek otrzymywanych przez pracowników – Istota kontroli otrzymywanych dawek. Organizacja sprawowania kontroli. Podstawy prawne kontroli dawek; pomiary kontrolne dawek indywidualnych i pomiary dozymetryczne w środowisku pracy. Metody wykonywania pomiarów dawek indywidualnych – metoda fotometryczna i inne metody pomiarów.

    W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8

    3

    Działanie promieniowania jonizującego na materię żywą – efekty działania na poziomie molekularnym, komórkowym, na poziomie organizmu. Względna skuteczność biologiczna różnych rodzajów promieniowania. Działanie promieniowania jonizującego na organizm człowieka – następstwa deterministyczne, stochastyczne (nowotwory popromienne – ryzyko wywołania, badania epidemiologiczne nad wywołaniem nowotworów popromiennych, mierniki i modele epidemiologiczne). Dziedziczne następstwa napromieniowania.

    W1, W4, W5, W6, W7 ,W8

    3

    Narażenie i ochrona osób pracujących przy obsłudze aparatów rentgenowskich – sposoby i środki zapewniające bezpieczeństwo pracy przy wykorzystaniu promieniowania jonizującego. Obserwowane poziomy ekspozycji zawodowej.

    W1, W2, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W12

    3

    Ekspozycja medyczna – narażenie pacjentów w diagnostyce rentgenowskiej – diagnostyka rentgenowska jako źródło otrzymywanej dawki promieniowania jonizującego. Ekspozycja pacjentów na promieniowanie X przy różnych typach badań. Odpowiedzialność personelu medycznego wobec pacjentów z tytułu użycia promieniowania jonizującego. Czynniki wpływające na wartość dawki otrzymywanej przez pacjenta. Sposoby ograniczania zbędnego napromieniowania.

    W2, W3, W4,  W5, W6, W7, W8, W9, W12

    3

    Warunki bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych – podstawowe zasady bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w rentgenodiagnostyce. Program zapewnienia jakości w rentgenodiagnostyce. Program zapewnienia jakości w odniesieniu do aparatów rentgenowskich stosowanych w gabinetach stomatologicznych. Program zapewniania jakości w ciemni fotograficznej. Analiza zdjęć odrzuconych. Kryteria właściwego wykonywania badań rentgenowskich. Ochrona kobiet ciężarnych w warunkach rentgenowskiej ekspozycji medycznej. Warunki stosowania promieniowania jonizującego w radiologii interwencyjnej.

    W2,W4,W5,W6,W7,W8,W12U4,K1,K2,K3

    3

    Zasady systemu ochrony przed promieniowaniem jonizującym – organizacja ochrony radiologicznej w Polsce – Geneza współczesnego systemu ochrony radiologicznej. Warunki funkcjonowania systemu ochrony radiologicznej. Podział odpowiedzialności. Rola Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Optymalizacja ochrony radiologicznej. Zezwolenia wydawane na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo Atomowe. System ochrony radiologicznej w Polsce. Krajowe i europejskie przepisy prawa z zakresu ochrony radiologicznej – Przepisy krajowe, europejskie i zalecenia międzynarodowe. Obowiązki inspektora ochrony radiologicznej w pracowni rentgenowskiej.

    W2, W3, W4, W6

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe (Dz. U. 2001 Nr 3 poz. 18 z późn. zm.).

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. „Biofizyka. Podręcznik dla studentów” – pod red  F. Jaroszyka, PZWL, 2001, 2008

    2. Hrynkiewicz A.Z. (red.): Człowiek i promieniowanie jonizujące. PWN, Warszawa 2001.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie na podstawie obecności + test końcowy – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 60% punktów.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność musi być usprawiedliwiona, materiał z opuszczonego wykładu przyswojony przez studenta i zweryfikowany przez wykładowcę.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Zaległości należy odrobić w terminie dodatkowym ustalonym z osobą prowadzącą zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich wykładach (w przypadku nieobecności – odrobienie zaległości w sposób wskazany przez wykładowcę).

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Test końcowy – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 60% punktów możliwych do zdobycia.

    Data opracowania sylabusa: 28.09.2025

    Sylabus opracował(a): dr hab. Betata Modzelewska