Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 05.12.2025 przez Zakład Biofizyki Medycznej

    Sylabus

                                                                                                     

                                                                                                                                                                                    

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2025/2026

    Kierunek studiów

    Pielęgniarstwo

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    T  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biochemii Lekarskiej (jednostka zaliczająca moduł zajęć)

    Zakład Biofizyki Medycznej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr Katarzyna Miniewska (koordynator), dr hab. Małgorzata Wolańska, dr hab. Lech Romanowicz, dr Tomasz Gogiel, dr Justyna Bączyk, dr Marta Bruczko-Goralewska, dr Anna Tokarzewicz (Zakład Biochemii Lekarskiej)

    dr hab. Beata Modzelewska (Zakład Biofizyki Medycznej)

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  T   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  T   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  T    II   □   III  □   IV  □  V  □         

    Semestr studiów:

    1   T   2  □   3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □  8  □   9  □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Biochemia i biofizyka

    Język wykładowy

    polski   T     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Biochemia:

    zapoznanie studentów ze strukturą molekularną i metabolizmem organizmu ludzkiego. Student powinien znać i rozumieć strukturę molekularną organizmu i przemiany w nim zachodzące w stanie zdrowia i choroby.

    Biofizyka:

    Zajęcia mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur.

    Metody kształcenia:

    Wykłady: wykład informacyjny

    Ćwiczenia: ćwiczenia laboratoryjne

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie podstawy fizykochemiczne działania zmysłów wykorzystujących fizyczne nośniki informacji (fale dźwiękowe i elektromagnetyczne).

    A.W16.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    W2

    Zna i rozumie mechanizmy regulacji i biofizyczne podstawy funkcjonowania metabolizmu w organizmie człowieka.

    A.W17.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    W3

    Zna i rozumie rolę witamin, aminokwasów, nukleozydów, monosacharydów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych, wchodzących w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach, macierzy zewnątrzkomórkowej i płynach ustrojowych.

    A.W18.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    W4

    Zna i rozumie wpływ na organizm człowieka czynników zewnętrznych takich jak temperatura, grawitacja, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące, w tym radonu występującego w środowisku.

    A.W19.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi współuczestniczyć w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biochemii i biofizyki.

    A.U7.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    U2

    Potrafi współuczestniczyć w zapobieganiu błędom przedlaboratoryjnym.

    A.U8.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    U3

    Potrafi właściwie interpretować wyniki badań laboratoryjnych.

    A.U9.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    U1

    Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

    K.07.

    Obserwacja pracy studenta; ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie - test

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    30

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20, w tym:

    10 – Zakład Biochemii Lekarskiej;

    10 – Zakład Biofizyki

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    10, w tym:

    10 – Zakład Biochemii Lekarskiej

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    10

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    10

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    50

    Liczba punktów ECTS

    2

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Zakład

    Biochemii Lekarskiej

    Peptydy, białka, enzymologia.

    W2, W3

    2

    Metabolizm cukrów i tłuszczów, regulacja metabolizmu, bioenergetyka.

    W2, W3

    2

    Nukleotydy i kwasy nukleinowe, ekspresja genu, podstawy biologii molekularnej.

    W2, W3

    2

    Regulacja metabolizmu, hormony.

    W2, W3

    2

    Biochemia tkanek i witaminy.

    W2, W3

    2

    WYKŁADY

    Zakład Biofizyki

    Zjawiska elektryczne w komórkach i tkankach. Podstawy elektrokardiografii.

    W1,W4

    2

    Biofizyczne podstawy zmysłu słuchu. Cechy fizyczne dźwięków.

    W1,W4

    2

    Ultradźwięki i ich zastosowania medyczne.

    W1,W4

    2

    Sposoby wymiany ciepła pomiędzy organizmem a otoczeniem; termoregulacja.

    W1,W4

    2

    Oddziaływanie światła widzialnego, ultrafioletu  i promieniowania podczerwonego na organizm. Wpływ promieniowania jonizującego na organizm. Ochrona przed promieniowaniem.

    W1,W4

    2

    ĆWICZENIA

    Zakład

    Biochemii Lekarskiej

    Aminokwasy i białka, właściwości białek krwi.

    U1-U3, K1

    4

    Kwasy nukleinowe, fosfolipidy, steroidy i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

    U1-U3, K1

    3

    Ogólne właściwości enzymów, enzymy przewodu pokarmowego.

    U1-U3, K1

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Bańkowski E.: Biochemia. Podręcznik dla studentów studiów licencjackich i magisterskich. Wyd. 2. Med Pharm Polska, Wrocław 2013.

    2. Jaroszyk F. (red.): Biofizyka. Wyd. 2. PZWL, Warszawa 2022.

    3. Kubisz L.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2024.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Hames B.D., Hoopper N.M.: Biochemia. Krótkie wykłady. Wyd. 4. PWN, Warszawa 2021.

    2. Miękisz S. (red.): Wybrane zagadnienia z biofizyki. Volumed, Wrocław 1998.

    3. Hewitt P.G.: Fizyka wokół nas. PWN, Warszawa 2015.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zajęcia podzielone są na 2 części: Biochemiczną obejmującą wykłady i ćwiczenia oraz część Biofizyczną obejmującą wykłady. Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach.

    Zaliczenia cząstkowe obejmują sprawdziany pisemne na każdym z ćwiczeń, a także rozmowy ze studentami weryfikujące wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne. Zaliczenie przedmiotu odbywa się po jego zakończeniu, a jego termin ustalany jest ze starostą roku na ostatnich zajęciach.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Student, który nie uczestniczył w zajęciach, jest obowiązany na kolejnych zajęciach dostarczyć zwolnienie lekarskie. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej należy o niej poinformować osobę prowadząca zajęcia w nieprzekraczalnym terminie 7 dni. Każde zajęcia muszą zostać odrobione przez studenta.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Dodatkowy termin zajęć wyrównawczych uzgodniony z osobą prowadzącą zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu obu zaliczeń (z części biochemicznej oraz z części biofizycznej) osobno. Zaliczenie z części biofizycznej przeprowadzane jest w formie testu i weryfikuje wiedzę podaną na wykładach z części biofizycznej. Student uzyskuje zaliczenie z części biofizycznej po uzyskaniu min. 60% punktów możliwych do zdobycia w teście zaliczeniowym. Zaliczenie z części biochemicznej odbywa się po zakończeniu zajęć z biochemii na podstawie opracowania wymaganych zagadnień.

    Data opracowania sylabusa: 16.06.2025

    Sylabus opracował(a): dr Katarzyna Miniewska, dr hab. Beata Modzelewska, dr Justyna Bączyk