KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2025/2026 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Logopedia z Fonoaudiologią | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki T praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Biofizyki Medycznej | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Beata Modzelewska, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr Agnieszka Raciborska | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) T II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne T niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I T II □ III □ IV □ V □ | Semestr studiów: | 1 T 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Elementy fizyki z elektroniką | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski T angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zajęcia z fizyki z elektroniką mają na celu podanie podstaw fizycznych procesów emisji i odbierania fal akustycznych przebiegających w organizmie człowieka, jak również podstaw działania aparatury terapeutycznej i diagnostycznej. W ramach tego przedmiotu omawiane są: właściwości fizyczne ruchu harmonicznego i falowego, procesy emisji i absorpcji promieniowania, podstawowe własności pól elektrycznych i magnetycznych, przepływ prądu elektrycznego. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia rachunkowe | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
Zna elementarną terminologię używaną w diagnostyce i terapii zaburzeń jakości głosu, mowy i słuchu. | W01 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym | Egzamin pisemny | ||||||||||||||||
W2 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie anatomii narządu głosu, fizjologii procesu głosowego oraz patologii głosu o charakterze czynnościowym i organicznym | W02 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
W3 | Zna podstawowe metody diagnostyki patologii narządu słuchu równowagi (badania audiologiczne, diagnostyka obrazowa). | W12 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Posiada umiejętność diagnozowania zaburzeń jakości głosu w oparciu o dane z badania podmiotowego i przedmiotowego. | U01 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja | |||||||||||||||
U2 | Posiada umiejętność prezentacji zdobytej wiedzy w formie czytelnego przekazu. | U05 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja | |||||||||||||||
U3 | Potrafi wykonać i ocenić wyniki badań audiometrycznych (audiometria tonalna audiometria mowy, otoemisja). | U09 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja | |||||||||||||||
U4 | Potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim. | U22 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1 | Potrafi współpracować z foniatrą, otolaryngologiem, audiologiem, protetykiem słuchu, radiologiem w ocenie patologii narządu głosu i słuchu i wdrożenia metod terapii. | K04 | Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego
| |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 40 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 35 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 15 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych | 10 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 10 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 75 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY | Zasady Dynamiki. Dynamika i statyka bryły sztywnej. Maszyny proste. | W1,W2 | 2 | ||||||||||||||||
Ruch drgający. | W1,W2 | 2 | |||||||||||||||||
Fale mechaniczne. | W1,W2 | 2 | |||||||||||||||||
Elementy elektrostatyki. | W1,W2 | 2 | |||||||||||||||||
Teoria przewodnictwa, przewodniki, półprzewodniki. | W1,W2 | 2 | |||||||||||||||||
ĆWICZENIA | Fizyczne i fizjologiczne cechy dźwięków. | W1,W2,U2,U4,K1 | 4 | ||||||||||||||||
Prawo Absorpcji Promieniowania. | W1,W2,U2,U4,K1 | 4 | |||||||||||||||||
Oscylator harmoniczny. | W1,W2,U2,U4,K1 | 4 | |||||||||||||||||
Fale mechaniczne. | W1,W2,U2,U4,K1 | 4 | |||||||||||||||||
Fale elektromagnetyczne. | W1,W2,U2,U4,K1 | 4 | |||||||||||||||||
Audiometria progowa tonalna. | W1,W2,W3,U1,U2,U3,U4,K1 | 5 | |||||||||||||||||
Oscyloskop. Analiza cech fizycznych dźwięków za pomocą oscyloskopu. | W1,W2,W3,U1,U2,U3,U4,K1 | 5 | |||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Ćwiczenia podzielone są na 2 bloki ćwiczeniowe. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w „Zeszycie do ćwiczeń z biofizyki”. Każdy z dwóch bloków kończy kolokwium podsumowujące dany blok nauki. Przystąpić do niego mogą studenci, którzy zaliczyli wszystkie ćwiczenia z danego bloku. W czasie każdego ćwiczenia student może uzyskać dodatkowe punkty za aktywność i wykazanie się ponadprzeciętną wiedzą. Kolokwia składają się z pytań z zakresu ćwiczeń oraz pytań obejmujących materiał omawiany na wykładach. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | W przypadku niezaliczenia ćwiczenia należy poprawić je przed terminem pisania kolokwium z danego bloku ćwiczeniowego. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Zaległości są odrabiane w terminie ustalonym z osobą prowadzącą zajęcia | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wszystkich ćwiczeniach i wykładach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń i zdanie obu kolokwiów kończących poszczególne bloki nauczania. | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
60-68% | 69-76% | 77-84% | 85-90% | 91-100% | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 16.06.2025 | Sylabus opracował(a): dr hab. Beata Modzelewska | ||||||||||||||||||

