Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 05.12.2025 przez Zakład Biofizyki Medycznej

    Sylabus

                                                                                                                                                                                                

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2025/2026

    Kierunek studiów

    Logopedia z Fonoaudiologią

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    T  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biofizyki Medycznej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Beata Modzelewska, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr Agnieszka Raciborska

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  T   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  T   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  T    II   □   III  □   IV  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   T   2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Elementy fizyki z elektroniką

    Język wykładowy

    polski   T     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zajęcia z fizyki z elektroniką mają na celu podanie podstaw fizycznych procesów emisji i odbierania fal akustycznych przebiegających w organizmie człowieka, jak również podstaw działania aparatury terapeutycznej i diagnostycznej. W ramach tego przedmiotu omawiane są: właściwości fizyczne ruchu harmonicznego i falowego, procesy emisji i absorpcji promieniowania, podstawowe własności pól elektrycznych i magnetycznych, przepływ prądu elektrycznego.

    Metody kształcenia:

    Wykład, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia rachunkowe

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna elementarną terminologię używaną w diagnostyce i terapii zaburzeń jakości głosu, mowy i słuchu.

    W01

    Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym

    Egzamin pisemny

    W2

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie anatomii narządu głosu, fizjologii procesu głosowego oraz patologii głosu o charakterze czynnościowym i organicznym

    W02

    Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym

    Egzamin pisemny

    W3

    Zna podstawowe metody diagnostyki patologii narządu słuchu równowagi (badania audiologiczne, diagnostyka obrazowa).

    W12

    Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym

    Egzamin pisemny

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Posiada umiejętność diagnozowania zaburzeń jakości głosu w oparciu o dane z badania podmiotowego i przedmiotowego.

    U01

    Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym

    Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja

    U2

    Posiada umiejętność prezentacji zdobytej wiedzy w formie czytelnego przekazu.

    U05

    Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym

    Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja

    U3

    Potrafi wykonać i ocenić wyniki badań audiometrycznych (audiometria tonalna audiometria mowy, otoemisja).

    U09

    Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym

    Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja

    U4

    Potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim.

    U22

    Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym

    Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Potrafi współpracować z foniatrą, otolaryngologiem, audiologiem, protetykiem słuchu, radiologiem w ocenie patologii narządu głosu i słuchu i wdrożenia metod terapii.

    K04

    Bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium praktyczne, ocena w systemie punktowym

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

     

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    40

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    30

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    35

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    15

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    10

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    10

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    75

    Liczba punktów ECTS

    3

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Zasady Dynamiki. Dynamika i statyka bryły sztywnej. Maszyny proste.

    W1,W2

    2

    Ruch drgający.

    W1,W2

    2

    Fale mechaniczne.

    W1,W2

    2

    Elementy elektrostatyki.

    W1,W2

    2

    Teoria przewodnictwa, przewodniki, półprzewodniki.

    W1,W2

    2

    ĆWICZENIA

    Fizyczne i fizjologiczne cechy dźwięków.

    W1,W2,U2,U4,K1

    4

    Prawo Absorpcji Promieniowania.

    W1,W2,U2,U4,K1

    4

    Oscylator harmoniczny.

    W1,W2,U2,U4,K1

    4

    Fale mechaniczne.

    W1,W2,U2,U4,K1

    4

    Fale elektromagnetyczne.

    W1,W2,U2,U4,K1

    4

    Audiometria progowa tonalna.

    W1,W2,W3,U1,U2,U3,U4,K1

    5

    Oscyloskop. Analiza cech fizycznych dźwięków za pomocą oscyloskopu.

    W1,W2,W3,U1,U2,U3,U4,K1

    5

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Kostrzewska A. (red.): Materiały do ćwiczeń z biofizyki. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Białystok 2008.
    2. Kubisz L.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2024.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Feynman R.P., Leighton R.B., Sands M.: Feynmana wykłady z fizyki. PWN, Warszawa 2012.
    2. Blokesz A., Wąsowicz J., Wolny P.: (Nie)bezpieczne związki fizyki z medycyną: Cz. 1. WSiP, Warszawa 2014.
    3. Hewitt P.G.: Fizyka wokół nas. PWN, Warszawa 2015.
    4. Halliday D., Resnick R., Walker J.: Podstawy fizyki. PWN, Warszawa 2015.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Ćwiczenia podzielone są na 2 bloki ćwiczeniowe. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w „Zeszycie do ćwiczeń z biofizyki”.

     Każdy z dwóch bloków kończy kolokwium podsumowujące dany blok nauki. Przystąpić do niego mogą studenci, którzy zaliczyli wszystkie ćwiczenia z danego bloku.

    W czasie każdego ćwiczenia student może uzyskać dodatkowe punkty za aktywność i wykazanie się ponadprzeciętną wiedzą.

    Kolokwia składają się z pytań z zakresu ćwiczeń oraz pytań obejmujących materiał omawiany na wykładach.

    Zasady zaliczania nieobecności

    W przypadku niezaliczenia ćwiczenia należy poprawić je przed terminem pisania kolokwium z danego bloku ćwiczeniowego.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Zaległości  są odrabiane w terminie ustalonym z osobą prowadzącą zajęcia

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wszystkich ćwiczeniach i wykładach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń i zdanie obu kolokwiów kończących poszczególne bloki nauczania.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    60-68%

    69-76%

    77-84%

    85-90%

    91-100%

    Data opracowania sylabusa: 16.06.2025

    Sylabus opracował(a): dr hab. Beata Modzelewska