Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 05.12.2025 przez Zakład Biofizyki Medycznej

    Sylabus

                                                                                                           

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2025/2026

    Kierunek studiów

    Zdrowie Publiczne i Epidemiologia

    Profil studiów

    T  ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biofizyki Medycznej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Beata Modzelewska

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  T   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  T   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  T    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   T   2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Biofizyka

    Język wykładowy

    polski   T     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zajęcia z biofizyki maja na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur.

    Metody kształcenia:

    Wykład informacyjny

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka, a także podstawowy zakres wiadomości z zakresu budowy i czynności poszczególnych układów i narządów.

    W01

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne

    W2

    Zna i rozumie wpływ czynników behawioralnych i środowiskowych na stan zdrowia

    W05

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne

    W3

    Rozumie i właściwie interpretuje istniejące relacje pomiędzy zdrowiem a środowiskiem pracy.

    W22

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    15

    Udział w wykładach (wg planu studiów) (realizowane przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość)

    15

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    25

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    25

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    40

    Liczba punktów ECTS

    1,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    (realizowane przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość)

    Bierne właściwości elektryczne tkanek.

    W1-W3

    1

    Efekty związane z przepływem prądu elektrycznego przez tkanki.

    W1-W3

    2

    Zjawiska elektryczne w komórkach.

    W1-W3

    2

    Biologiczne skutki promieniowania jonizującego.

    W1-W3

    2

    Właściwości światła laserowego, medyczne zastosowanie laserów.

    W1-W3

    2

    Magnetyczny rezonans jądrowy.

    W1-W3

    2

    Pola elektromagnetyczne i ich wpływ na organizm.

    W1-W3

    1

    Tomografia komputerowa.

    W1-W3

    1

    Wpływ ciśnienia na organizm ludzki.

    W1-W3

    1

    Wpływ temperatury na organizm ludzki.

    W1-W3

    1

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Jaroszyk F.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2008.
    2. Kubisz L.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2024.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Miękisz A., Hendrich A.: Wybrane zagadnienia z biofizyki. Volumed, Wrocław 1998.
    2. Blokesz A., Wąsowicz J., Wolny P.: (Nie)bezpieczne związki fizyki z medycyną : Cz. 1. WSiP, Warszawa 2014.
    3. Hewitt P.G: Fizyka wokół nas. PWN, Warszawa 2015.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie przedmiotu kończy się sprawdzianem zawierającym treści z materiału realizowanego na wykładach.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Student, który nie uczestniczył w zajęciach, jest obowiązany na kolejnych zajęciach dostarczyć zwolnienie lekarskie. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej należy o niej poinformować osobę prowadząca zajęcia w nieprzekraczalnym terminie 7 dni.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Dodatkowy termin zajęć wyrównawczych uzgodniony z osobą prowadzącą zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich wykładach.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności i pozytywnego wyniku testu końcowego (min. 60% punktów).

    Data opracowania sylabusa: 16.06.2025

    Sylabus opracował(a): dr hab. Beata Modzelewska