KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2025/2026 | |||||||||||||||
Kierunek studiów | Zdrowie Publiczne i Epidemiologia | ||||||||||||||
Profil studiów | T ogólnoakademicki □ praktyczny | ||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Biofizyki Medycznej | ||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Beata Modzelewska | ||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) T II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne T niestacjonarne □ | ||||||||||||||
Rok studiów | I T II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 T 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Biofizyka | ||||||||||||||
Język wykładowy | polski T angielski □ | ||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zajęcia z biofizyki maja na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur. | |||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład informacyjny | ||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||
W1 | Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka, a także podstawowy zakres wiadomości z zakresu budowy i czynności poszczególnych układów i narządów. | W01 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie pisemne | |||||||||||
W2 | Zna i rozumie wpływ czynników behawioralnych i środowiskowych na stan zdrowia | W05 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie pisemne | |||||||||||
W3 | Rozumie i właściwie interpretuje istniejące relacje pomiędzy zdrowiem a środowiskiem pracy. | W22 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie pisemne | |||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 15 | ||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) (realizowane przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość) | 15 | ||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 25 | ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 25 | ||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 40 | ||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1,5 | ||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||
WYKŁADY (realizowane przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia na odległość) | Bierne właściwości elektryczne tkanek. | W1-W3 | 1 | ||||||||||||
Efekty związane z przepływem prądu elektrycznego przez tkanki. | W1-W3 | 2 | |||||||||||||
Zjawiska elektryczne w komórkach. | W1-W3 | 2 | |||||||||||||
Biologiczne skutki promieniowania jonizującego. | W1-W3 | 2 | |||||||||||||
Właściwości światła laserowego, medyczne zastosowanie laserów. | W1-W3 | 2 | |||||||||||||
Magnetyczny rezonans jądrowy. | W1-W3 | 2 | |||||||||||||
Pola elektromagnetyczne i ich wpływ na organizm. | W1-W3 | 1 | |||||||||||||
Tomografia komputerowa. | W1-W3 | 1 | |||||||||||||
Wpływ ciśnienia na organizm ludzki. | W1-W3 | 1 | |||||||||||||
Wpływ temperatury na organizm ludzki. | W1-W3 | 1 | |||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie przedmiotu kończy się sprawdzianem zawierającym treści z materiału realizowanego na wykładach. | ||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Student, który nie uczestniczył w zajęciach, jest obowiązany na kolejnych zajęciach dostarczyć zwolnienie lekarskie. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej należy o niej poinformować osobę prowadząca zajęcia w nieprzekraczalnym terminie 7 dni. | ||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Dodatkowy termin zajęć wyrównawczych uzgodniony z osobą prowadzącą zajęcia. | ||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich wykładach. | ||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||
Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności i pozytywnego wyniku testu końcowego (min. 60% punktów). | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 16.06.2025 | Sylabus opracował(a): dr hab. Beata Modzelewska | ||||||||||||||

