Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Syllabus.
  • Ostatnia zmiana 05.12.2025 przez Zakład Biofizyki Medycznej

    Syllabus

                                                                                                                          

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2025/2026

    Kierunek studiów

    Fizjoterapia

    Profil studiów

    T  ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biofizyki Medycznej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Beata Modzelewska, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr Jacek Kapała, dr hab. Marzena Tylicka, dr Agnieszka Raciborska

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  □   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie T

    Forma studiów

    stacjonarne  T   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  T   II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   T 2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Biofizyka

    Język wykładowy

    polski   T     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zajęcia z biofizyki mają na celu poznanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur, elementy biomechaniki.

    Metody kształcenia:

    ćwiczenia laboratoryjne

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie zewnętrzne czynniki fizyczne i ich wpływ na organizm człowieka.

    A.W12.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, zaliczenie każdego ćwiczenia

    Zaliczenie końcowe (test z pytaniami otwartymi)

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi oceniać wpływ czynników fizycznych na organizm człowieka, odróżniając reakcje prawidłowe i zaburzone.

    A.U8.

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

    K5.

    Realizacja zleconego zadania

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K2

    Korzysta z obiektywnych źródeł informacji.

    K6.

    Realizacja zleconego zadania

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    15

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    15

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    10

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    5

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    5

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    25

    Liczba punktów ECTS

    1

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    ĆWICZENIA

    Wyznaczanie stężeń roztworów metodami optycznymi.

    W1, U1, K1, K2

    2

    Właściwości  światła laserowego.

    W1, U1, K1, K2

    2

    Oddziaływanie fotonów z materią.

    W1, U1, K1, K2

    2

    Radioaktywność. Podstawy dozymetrii.

    W1, U1, K1, K2

    3

    Analiza sygnałów elektrycznych za pomocą oscyloskopu.

    W1, U1, K1, K2

    3

    Dynamika układu krążenia – podstawy fizyczne.

    W1, U1, K1, K2

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Miękisz A., Hendrich A.: Wybrane zagadnienia z biofizyki. Volumed, Wrocław 1998.
    2. Jaroszyk F.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2008.
    3. Kubisz L.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2024.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Przestalski S.: Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009.
    2. Blokesz A., Wąsowicz J., Wolny P.: (Nie)bezpieczne związki fizyki z medycyną: Cz. 1. WSiP, Warszawa 2014
    3. Hewitt P.G.: Fizyka wokół nas. PWN, Warszawa 2015.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    1. W ramach pracy własnej student ma obowiązek samodzielnego przygotowania się do ćwiczeń.

    2. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w „Zeszycie do Ćwiczeń z Biofizyki”.

    3. W przypadku niezaliczenia ćwiczenia należy poprawić je przed terminem pisania kolokwium końcowego z biofizyki.

    4.  Cykl ćwiczeń kończy kolokwium obejmujące pytania z zakresu ćwiczeń.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić, a ćwiczenie odrobić w terminie ustalonym z asystentem (usprawiedliwieniem może być zwolnienie lekarskie, bądź poświadczone przez Kierownika Zakładu oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego).

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Odrabianie zaległości w terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Warunkiem uzyskania zaliczenia z Biofizyki (dopuszczenia do kolokwium końcowego) jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń .

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia  z kolokwium końcowego.

    Data opracowania sylabusa: 16.06.2025

    Sylabus opracował(a): dr hab. Beata Modzelewska