Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulamin Dydaktyczny Jednostki.
  • Ostatnia zmiana 20.02.2023 przez Zakład Symulacji Medycznych

    Regulamin Dydaktyczny Jednostki

    Uprzejmie przypominam, że zmiana obuwia oraz fartuch lekarski są obowiązkowe na zajęciach w ZSM.

    Stetoskop możemy pożyczyć :)

     

    Regulamin zajęć w skrócie:

    Ćwiczenia odbywają się na zasadzie udziału w scenariuszu symulacji wysokiej wierności z użyciem symulatorów, studenci pełnią rolę członków zespołu wielodyscyplinarnego opiekującego się pacjentem. Po przeprowadzeniu scenariusza studenci wraz z nauczycielem omawiają postępowanie oraz wyciągają wnioski edukacyjne. Każde ćwiczenie składa się z teoretycznego wprowadzenia w tym sprawdzenia wiedzy studenta, następnie realizacji scenariusza oraz omówienia.

    Proponujemy Państwu realizację scenariusza obejmującego jedno lub więcej zagadnienia z poniższej problematyki chorób wewnętrzych. Spróbujemy zrealizować i omówić 3 takie scenariusze w ciągu 3 godzin zajęć.

    Ponieważ zajęcia z symulacji medycznej mają pomóc Państwu przygotować się do pracy z pacjentami chcielibyśmy prosić o traktowanie zajęć poważnie i stosowanie się do podobnych zasad jak podczas zajęć z chorymi. Z tego powodu na zajęciach obowiązuje strój "szpitalny" (fartuch). Ważne aby ubrać się wygodnie bo symulacja medyczna to ćwiczenia z pełnym zaangażowaniem psychicznym a często i fizycznym. Bardzo prosimy o przynoszenie ze sobą stetoskopu.


    Co trzeba mieć ze sobą na zajęcia:

    - wygodny strój, zmiana obuwia

    - fartuch medyczny

    - stetoskop

    - kartka papieru i długopis

    Czego nie wolno na zajęciach:

    - nie można mieć włączonego telefonu komórkowego / tabletu

    - nie wolno robić zdjęć oraz kręcić filmów

     

     

    • Regulamin  zajęć klinicznych z zakresu chorób wewnętrznych w Zakładzie Symulacji Medycznych UMB

       

      1. Regulamin zajęć w Zakładzie Symulacji Medycznych z zakresu chorób wewnętrznych jest zgodny z Regulaminem Studiów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

      2. Podczas ćwiczeń obowiązuje zmiana obuwia i posiadanie białego, czystego, wyprasowanego fartucha oraz stetoskopu.

      3. Torby, odzież wierzchnia itp. powinny być pozostawione w szatni studenckiej.

      4. Podczas zajęć zabronione jest samowolne opuszczanie pomieszczeń dydaktycznych.

      5. Student ma prawo przebywać na salach chorych jedynie za przyzwoleniem asystenta.

      6. Podczas zajęć obowiązuje wyłączenie telefonów komórkowych. Zabronione jest również używanie elektronicznego sprzętu nagrywającego (dyktafony, aparaty fotograficzne itp.)

      7. Zabronione jest spożywanie pokarmów i picie napoi podczas zajęć.

      8. Na terenie całego Centrum Symulacji Medycznych zabronione jest palenie papierosów i korzystanie z e-papierosów.

      9. W trakcie zajęć student zobowiązany jest do profesjonalnego, kulturalnego zachowania w szczególności przestrzegania zasad tajemnicy lekarskiej.

      10. Student ma obowiązek być teoretycznie przygotowany do zajęć, co asystent ma prawo sprawdzić w formie ustnej lub pisemnej.

      11. Student jest zobowiązany do systematycznego uczęszczania na zajęcia.

      12. Nieobecność na poszczególnych zajęciach musi być usprawiedliwiona pisemnie. W przypadku komplikacji zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, w innych przypadkach – zaświadczenie dziekańskie.

      13. Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach skutkują niemożliwością zaliczenia bloku i brakiem pozytywnego wpisu końcowego do dzienniczka zajęć.

      14. W przypadku absencji usprawiedliwionej przekraczającej 2 tygodnie student ma prawo do odrobienia zajęć z inną grupą (po uzgodnieniu z asystentem).

      15. W przypadku nieobecności równej lub przekraczającej 50% czasu trwania zajęć w jednym semestrze student nie ma szans na ukończenie bloku ze swoją grupą. Zajęcia muszą zostać odrobione z inną grupą.

      16. Wszelkie zmiany w przewidzianym czasie zajęć powinny być uzgodnione przez Starostę roku z koordynatorem ds. dydaktyki w klinice (prof. Włodzimierz Łuczyński).

      17. Każdego studenta bezwzględnie obowiązuje znajomość regulaminu BHP Zakładu Symulacji Medycznych.

      18. Zaliczenie wpisywane jest na koniec zajęć w, przez asystenta grupy, do indywidualnego dzienniczka zajęć na podstawie listy obecności, oceny kompetencji studenta w trakcie zajęć oraz wyników sprawdzianów (w formie zaplanowanej dla poszczególnych zajęć)  przeprowadzonych podczas bloku.

       

      Zasady bezpieczeństwa obowiązujące w Zakładzie Symulacji Medycznych UMB

       

      1. Wstęp do sal centrum mają wyłącznie studenci odbywający zajęcia w centrum zgodnie z harmonogramem. Nieuzasadnione wprowadzanie osób postronnych na teren centrum jest surowo zabronione.

      2. Zabrania wnoszenia się na teren sal ubrań wierzchnich, wszelkich toreb lub plecaków.

      3. Zabrania się studentom przebywania w gabinetach zabiegowych oraz wykonywania jakichkolwiek procedur medycznych bez opieki/nadzoru asystenta prowadzącego zajęcia.

      4. W trakcie zajęć w Zakładzie student jest zobowiązany do zachowania spokoju i okazywania należytego szacunku chorym pacjentom oraz personelowi medycznemu.

      5. W trakcie zajęć student zobowiązany jest do posiadania czystego fartucha, zmienionego obuwia oraz identyfikatora imiennego zawierającego co najmniej następujące informacje: imię i nazwisko, nazwa wydziału i kierunek studiów oraz określenie "student".

      6. Student w trakcie ćwiczeń w Zakładzie jest zobowiązany do przestrzegania zasad aseptyki i antyseptyki. Każdorazowo przed przystąpieniem do badania pacjenta lub wykonywania procedury medycznej oraz bezpośrednio po ich zakończeniu student jest zobowiązany do właściwego odkażenia rąk i użytego sprzętu medycznego (np. stetoskop) zgodnie z instrukcją. W przypadku widocznego zabrudzenia rąk zaleca się przeprowadzenie mycia higienicznego. Należy używać środków ochrony osobistej (rękawiczki, fartuchy ochronne) oraz środków czystości i dezynfekcyjnych zgodnie z ich przeznaczeniem.

      7. Zasady stosowania środków ochrony osobistej, prawidłowego użycia środków do dezynfekcji rąk i sprzętu medycznego (w tym stetoskopów) oraz ich lokalizację na terenie Centrum są omawiane w trakcie pierwszych zajęć w Zakładzie. Student z objawami infekcji jest zobowiązany do zgłaszania tego faktu asystentowi prowadzącemu przed rozpoczęciem zajęć w celu zastosowania odpowiednich środków ochrony epidemiologicznej i zapewnienia bezpieczeństwa pacjentom.

      8. W przypadku urazu, skaleczenia lub kontaktu z materiałem biologicznym należy niezwłocznie powiadomić asystenta prowadzącego ćwiczenia.
      9. Rękawiczki, szpatułki oraz inny sprzęt jednorazowego użytku należy bezpośrednio po ich użyciu umieścić w pojemniku na materiały skażone (worki / pojemniki oznaczone czerwonym kolorem).

      10. W trakcie badania fizykalnego pacjentów obowiązuje zakaz noszenia biżuterii na rękach.

      11. W trakcie zajęć na salach chorych prosimy o zwracanie uwagi na bezpieczeństwo przebywających tam pacjentów.

      12. Obowiązuje bezwzględny zakaz wynoszenia z Zakładu/Centrum przętu medycznego, w szczególności materiałów skażonych biologicznie.

      13. W oddziałach szpitalnych Klinik obowiązuje bezwzględny zakaz wnoszenia i spożywania jakichkolwiek pokarmów i napojów, a także żucia gumy podczas zajęć.

      14. Na całym terenie Centrum Symulacji Medycznych obowiązuje bezwzględny zakaz palenia tytoniu. Zakaz ten dotyczy również tzw. e-papierosów.

      15. Studentom zabrania się używania jakichkolwiek źródeł ognia, w szczególności w pobliżu instalacji tlenowych.

      16. W przypadku zauważenia niekontrolowanego źródła ognia lub jakiegokolwiek zagrożenia powstałego w miejscu prowadzenia zajęć student jest zobligowany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie asystenta prowadzącego ćwiczenia lub innego pracownika szpitala.

      17. Na terenie Centrum znajdują się środki gaśnicze odpowiednio oznaczone kolorem czerwonym.

      18. W przypadku konieczności ewakuacji Centrum należy bezwzględnie wykonywać polecenia koordynatora akcji i podporządkować się instrukcjom.W przypadkach wymagających udzielenia natychmiastowej pomocy każdy poinformowany o tym lekarz, przebywający w pobliżu zdarzenia, jest zobowiązany do jej udzielenia.