Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. OSCE.
  • Ostatnia zmiana 25.04.2024 przez Zakład Symulacji Medycznych

    OSCE

    Kontakt:

    - uwagi dotyczące treści strony oraz zajęć OSCE: wlodzimierz.luczynski@umb.edu.pl

    - uwagi dotyczące terminów, nieobecności itp: symulacje@umb.edu.pl


    Aktualizacja 24-04-2024:

    Przygotowujemy się do przeprowadzenia zajęć o charakterze Obiektywnego Strukturyzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) na VI roku kierunku lekarskiego. Termin prowadzenia zajęć to czas wybranego przedmiotu klinicznego. Rozpoczynamy 13 maja (pliki harmonogramu poniżej - wersje dla studentów i dla nauczycieli). Proszę o zwrócenie uwagi, iż w wyznaczonym dniu do CSM przychodzą zarówno studenci jak i asystenci, którzy tego dnia prowadzą zajęcia (lub osoby przez Państwa wyznaczone). Studenci przychodzą do CSM wyłącznie w godzinach wpisanych do harmonogramu jako "OSCE egzamin," asystenci z sześciu jednostek - na dwa dni (7.45-14.00). Asystent z Kliniki jest osobą współprowadzącą egzamin. Zajęcia dotyczą również English Division. Regulamin egzaminu, stacje oraz listy kontrolne dostarcza Zakład Symulacji Medycznych, mile widziana współpraca. Warto zauważyć, iż podział na grupy jest inny niż ten z początku roku. Dokładne dane z przypisaniem studenta do numeru grupy dostarczył Państwu Dziekanat WL.

     

    Harmonogram OSCE 2024

     

    Harmonogram OSCE dla nauczycieli akademickich

     

    Skróty i nazwy jednostek z Wybranego Przedmiotu Klinicznego

     

    Zmiany w harmonogramie:

    1. Grupy i nauczyciele z dnia 27 maja przychodzą w dniu 4 czerwca.

    2. Grupy i nauczyciele z dnia 28 maja przychodza w dniu 5 czerwca.

     

    W związku z bardzo dokładnym planem OSCE (liczba studentów, nauczycieli, aktorów, specjalistów, tematy stacji) nie ma możliwości zmiany liczby studentów danego dnia. W wyjątkowych przypadkach można zamienić się z osobą z innej grupy na zasadzie 1:1.

     

    Szkolenie dla pacjentów symulowanych - 25.04.2024 godz 13.00 (koordynator ze strony pacjentów - dr Wiktor Bzdęga).

     

    Szkolenie dla nauczycieli akademickich

    Uprzejmie informuję, iż szkolenie dla nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia typu OSCE odbędą się w dniu 25.04.2024 o godz 12.00 w  CSM (spotkanie na parterze budynku, hol główny). W czasie spotkania omówimy program, organizację OSCE, sposób oceny stacji oraz zasady zajęć. Czas szkolenia ok 1h. Zapraszamy przede wszystkim osoby, które przyjdą ze swoją grupą do CSM na zajęcia OSCE (Zakładka w Harmonogramie Wybrany Przedmiot Kliniczny). Uprzejmie proponuję oddelegować jedną, maksymalnie dwie osoby z Kliniki. Przypominam, że OSCE dotyczy również ED. Spotkanie nie jest obowiązkowe dla osób, które odbyły szkolenie w poprzednim roku akademickim, ale program OSCE ulega zmianie (6-7 stacji zamiast 5. 6 nauczycieli).

    Pozdrawiam serdecznie

    Włodzimierz Łuczyński, Zakład Symulacji Medycznych, UMB

     

    Ogólne zasady zajęć typu OSCE:

    Zajęcia "OSCE" są pilotową formą Obiektywnego Strukturyzowanego Egzaminu Klinicznego. Sprawdzają wiedzę studenta w zakresie umiejętności praktycznych, w tym badania podmiotowego, przedmiotowego, stawiania rozpoznania, różnicowania oraz leczenia. W tym celu zostaną użyte symulacje medyczne w salach dydaktycznych CSM.

    Zajęcia odbędą się w czasie wybranego przedmiotu klinicznego zgodnie z harmonogramem. Każdy student w czasie zajęć będzie miał do wykonania cześć - siedem zadań (6 x 10 min lub 5 x 10 min + 2 x 5 min). Przykłady zadań zamieszczono poniżej. Każde zadanie student wykonuje indywidualnie. Jeśli do wykonania zadania potrzebny będzie członek zespołu to będzie to pracownik CSM. Osoba ta: wykona każde polecenie studenta, wykona je prawidłowo, nie wykona nic bez polecenia. W niektórych przypadkach może to być osoba "wirtualna".

    Treść zadania student otrzymuje na kartce umieszczonej na sali, należy stosować się ściśle do zawartych tam instrukcji. Stacja trwa maksymalnie 10 minut. Koniec stacji jest sygnalizowany przez studenta lub głos instruktora "Koniec stacji". Student po zakończeniu stacji pozostaje w sali symulacyjnej do czasu zmiany zadania (dźwięk dzwonka).

    Szczegółowy regulamin zajęć - poniżej.

     

    Plan zajęć OSCE (ok 2.5 godziny dydaktyczne):

    - omówienie zasad zajęć

    - omówienie środowiska symulacyjnego i organizacji sal (symulator, sprzęt medyczny, zasady komunikacji)

    - stacje

    - podsumowanie zajęć, wnioski na przyszłość

    - zwracamy się z uprzejmią prośbą o zgłaszanie wniosków ewaluacyjnych - uzyskane informacje będą uwzględnione w następnych latach OSCE

    Ze względu na napięty plan zajęć OSCE części wprowadzenie oraz podsumowanie będa skrócone - proszę o dokładne zapoznanie się z materiałami na stronie oraz wypełnienie anonimowej ankiety na koniec zajęć. Zasady poruszania się w czasie OSCE podobne jak w czasie zajęć pre-OSCE. Proszę o przygotowanie teoretyczne do zajęć. Obowiązuje regulamin CSM.

     

    Serdecznie zapraszamy :)

    WŁ i zespół specjalistów CSM

     

    Przydatne linki:

    Szczegółowy regulamin OSCE

    Uwagi techniczne dotyczące stacji OSCE

    Plan sal w czasie OSCE

     

    Filmy z przykładowych stacji OSCE:

    1. Zatrucie lekami

    2. Intubacja.

     

    Przykładowe tematy stacji OSCE w roku akademickim 2024/2024 (lista zamknięta dnia 19-04-2023):

     

    Medycyna ratunkowa / anestezjologia:

    • Wypadek na basenie (resuscytacja dziecka po podtopieniu, użycie AED).
    • Badanie urazowe pacjenta dorosłego.
    • Zatrzymanie krążenia u dorosłego (resuscytacja, ALS, BLS, defibrylacja).
    • Niewydolność oddechowa: tlenoterapia bierna,
    • Intubacja (stacja zarówno techniczna jak i wysokiej wierności)
    • Pacjent z zaburzeniami przewodnictwa przedsionkowo-komorowego - diagnostyka i leczenie w warunkach SOR. W tym migotanie przedsionków.

     

    Pediatria:

     

    Choroby wewnętrzne:

     

    Medycyna rodzinna:

    • Umiejętność zbierania wywiadu (główne dolegliwości: SOKRATES, metoda stożka, screening, klaryfikacje, aktywne słuchanie, profesjonalizm) np. pacjent zgłaszający ból. Przewodnik dla studentów
    • Informowanie pacjenta o rozpoznaniu choroby przewlekłej (np. astmy oskrzelowej - patrz przewodnik powyżej).
    • Udzielanie pacjentowi instrukcji używania inhalatora proszkowego (Film nr 1, film nr 2)
    • Prawidłowe korzystanie z aplikatora sterydów donosowych (Film).
    • Technika badania otoskopowego (film)
    • Rozpoznawanie paciorkowcowego zapalenia migdałków podniebiennych i prawidłowe leczenie
    •  

    Chirurgia / ortopedia:

     

    Ginekologia/położnictwo:

     

    Psychiatria / Neurologia:

     

    Okulistyka:

     

    Dermatologia:

    • Świerzb – obraz kliniczny, rozpoznanie i leczenie.

     

    __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________