Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Poł POZ.
  • Ostatnia zmiana 17.01.2024 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus Poł POZ

    Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023

    Kierunek studiów

    Położnictwo

    Profil studiów

    □ ogólnoakademicki x praktyczny

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr n. o zdr. Ewa Perkowska, dr n. o zdr. Anna Owłasiuk, mgr Bożena Ziemczyk

    Poziom studiów

    I stopnia (licencjackie) x II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne □ niestacjonarne □

    Rok studiów

    I □ II □ III x I V □ V □

    Semestr studiów:

    1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 x 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □

    Nazwa modułu zajęć

    Podstawowa opieka zdrowotna

    Język wykładowy

    polski x angielski □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    Samodzielny Szpital Miejski im. PCK w Białymstoku, Gabinet Położnej POZ,

    Centrum Symulacji Medycznej UMB

    praktyk zawodowych

    Samodzielny Szpital Miejski im. PCK w Białymstoku, Gabinet Położnej POZ

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Poznanie struktury, organizacji i zadań podstawowej opieki zdrowotnej.

    Poznanie kompetencji położnej pracującej w POZ.

    Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów zdrowotnych kobiet w środowiskowej opiece

    Zrozumienie zadań, roli i funkcji pielęgniarstwa położniczego w środowiskowej opiece zdrowotnej oraz poznanie metod pracy z rodziną jako podmiotem opieki pielęgniarskiej.

    Doskonalenie umiejętności prowadzenia poradnictwa pielęgniarskiego w stosunku do kobiety i jej rodziny

    Metody kształcenia:

    Wykłady – wykład informacyjny

    Ćwiczenia – metoda przypadków, dyskusja

    Zajęcia praktyczne – metody symulowane, wykonywania określonych czynności zawodowych pod nadzorem nauczyciela akademickiego

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie organizację i funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie, z uwzględnieniem zadań położnej i innych pracowników ochrony zdrowia.

    C.W17

    Zaliczenia cząstkowe

    Egzamin pisemny

    W2

    Zna i rozumie kompetencje położnej podstawowej opieki zdrowotnej oraz warunki realizacji i zasady finansowania świadczeń położniczych w podstawowej opiece zdrowotnej.

    C.W18.

    Zaliczenia cząstkowe

    Egzamin pisemny

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi realizować świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej zgodnie z kompetencjami położnej.

    C.U27.

    Opis przypadku, zaliczenie poszczególnych czynności

    Realizacja zleconego zadania

    U2

    Potrafi diagnozować sytuację kobiety i jej rodziny w środowisku zamieszkania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych i podejmować działania na rzecz ochrony zdrowia kobiety i jej rodziny.

    C.U28.

    Opis przypadku, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Realizacja zleconego zadania

    U3

    Potrafi współpracować z zespołem podstawowej opieki zdrowotnej sprawującym opiekę nad kobietą i jej rodziną (z pielęgniarką i lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej oraz asystentem rodziny).

    C.U29.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Realizacja zleconego zadania

    U4

    Potrafi rozpoznawać przemoc domową i inne patologie społeczne oraz dokonywać interwencji w sytuacji kryzysu w rodzinie.

    C.U30.

    Opis przypadku, obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Realizacja zleconego zadania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta niezależnie od różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatią.

    K01

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K2

    Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta.

    K02

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K3

    Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem.

    K03

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K4

    Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe.

    K04

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K5

    Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.

    K05

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K6

    Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta.

    K06

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K7

    Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

    K07

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach i zajęciach praktycznych

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    80

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    20

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

    40

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    30

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    5

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

    5

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

    80

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    20

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem:

    190

    Liczba punktów ECTS

    7

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Geneza i przekształcenia POZ oraz obecna struktura organizacyjna.

    W1

    1

    1. POZ i inne modele organizacyjne w krajach UE.

    W1

    2

    1. Kontraktowanie świadczeń.

    W1, W2

    2

    1. Problemy zdrowotne pacjentów POZ.

    W1, W2

    2

    1. Pielęgniarstwo rodzinne – zadania w opiece nad zdrowym i chorym w środowisku domowym. Problematyka pracy położnej rodzinnej.

    W1, W2

    2

    1. Badania profilaktyczne, bilanse zdrowia i szczepienia ochronne dzieci i młodzieży – obowiązkowe i zalecane.

    W1, W2

    3

    1. Opieka nad kobietą w poszczególnych fazach jej życia: opieka przedkoncepcyjna, opieka nad pacjentką w okresie menopauzy.

    W1, W2

    2

    1. Środowiskowa opieka nad kobietą w okresie ciąży – edukacja przedporodowa

    W1, W2

    2

    1. Środowiskowa opieka poporodowa – ocena i interpretacja problemów w okresie połogu. Laktacja – istotny proces połogu.

    W1, W2

    2

    1. Środowiskowa opieka nad noworodkiem – przygotowanie rodziców do sprawowania opieki nad dzieckiem.

    W1, W2

    2

    ĆWICZENIA

    1. Zasady i źródła finansowania świadczeń zdrowotnych w POZ.

    U1

    2

    1. Realizacji świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotne.

    U1

    2

    1. Poradnictwo położnej w stosunku do pacjentki w okresach przedkoncepcyjnym i menopauzalnym.

    U1, U2, U3, U4

    2

    1. Wykonanie planu opieki prenatalnej (plan wizyt kontrolnych zalecanych badań, zalecenia w poszczególnych tygodniach ciąży) – prowadzenie edukacji przedporodowej.

    U1, U2, U3

    3

    1. Prowadzenie poradnictwa pielęgniarskiego wobec kobiety w okresie połogu.

    U1, U2, U3, U4

    5

    1. Udzielania zaleceń dotyczących prawidłowego postępowania przy rozpoczynaniu i podtrzymywaniu laktacji.

    U1, U2, U3

    3

    1. Badanie noworodka, pielęgniarska ocena stanu zdrowia.

    U1, U2, U3, U4

    5

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    1. Specyfika pracy położnej POZ.

    U1, K1-K7

    4

    1. Organizacja i wyposażenie gabinetu położnej POZ.

    U1, K1-K7

    3

    1. Opieka nad matką i dzieckiem w środowisku domowym – wizyta patronażowa.

    U1, U2, U3, K1-K7

    10

    1. Opieka nad kobietą ciężarną.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    10

    1. Zasady współpracy położnej POZ z innymi członkami zespołu interdyscyplinarnego.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    1. Dokumentowanie świadczeń położnej POZ.

    U1, K1-K7

    5

    PRAKTYKI ZAWODOWE

    1. Spotkanie wprowadzające w gabinecie położnej POZ, elementy współpracy z zespołem opiekującym się kobietą i jej rodziną.

    U1, K1-K7

    8

    1. Poznanie specyfiki pracy w środowisku rodzin podopiecznych – przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, rozpoznawanie problemów zdrowotnych i pielęgnacyjnych.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    1. Wizyty patronażowe w pierwszym tygodniu połogu i okresu noworodkowego – ocena charakterystycznych procesów połogu i pielęgniarska ocena stanu zdrowia noworodka.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    1. Wizyty patronażowe w drugim tygodniu połogu i okresu noworodkowego – udzielanie zaleceń podopiecznej.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    1. Wizyty patronażowe w trzecim tygodniu połogu i okresu noworodkowego – udzielanie zaleceń podopiecznej.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    1. Wizyty patronażowe w czwartym tygodniu połogu i okresu noworodkowego – ocena rozwoju noworodka po skończeniu I miesiąca życia.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    1. Wizyty patronażowe w piątym tygodniu połogu i okresu noworodkowego – udzielanie zaleceń podopiecznej.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    1. Wizyty patronażowe w szóstym tygodniu połogu i okresu noworodkowego – udzielanie zaleceń podopiecznej oraz ocena przebiegu okresu połogu i ocena adaptacji kobiety do macierzyństwa.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    1. Realizacja świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej – edukacja przedporodowa kobiet ciężarnych.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    1. Realizacja świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej – diagnoza sytuacji zdrowotnej pacjentek po operacjach ginekologicznych i schorzeniach onkologicznych.

    U1, U2, U3, U4, K1-K7

    8

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Pietrzak M., Knoff B., Kryczka T.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. PZWL, Warszawa 2021.
    2. Ślusarska B., Marcinowicz L., Kocka K.: Pielęgniarstwo rodzinne i opieka środowiskowa. PZWL, Warszawa 2019.
    3. Dmoch-Gajzlerska E.: POZ w Polsce: struktura, zadania, funkcje. PZWL, Warszawa 2017.
    4. Bręborowicz G.H. (red.): Położnictwo, t. 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

      1. pozycji)
    1. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Tom I. Wyd. Makmed, Lublin 2008.
    2. Dudenhausen J.W.: Położnictwo praktyczne i operacje położnicze. PZWL, Warszawa 2013.
    3. Wojtyniak B., Goryński P.: Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2020.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Student powinien odbyć wszystkie zajęcia z przedmiotu lub zaliczyć je według zasad regulaminu, tj. zaliczyć zlecone zadanie oraz zdać egzamin końcowy z przedmiotu.

    Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się z zakresu wiedzy ocenia się metodą:

    Egzamin teoretyczny pisemny

    Czas trwania egzaminu: 40 minut

    Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 40

    Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań egzaminacyjnych

    Punktacja – za każde pytanie 1 punkt; max: 40 pkt, min: 24 pkt

    <24 pkt niedostateczny (2,0)

    24 – 27 pkt dostateczny (3,0)

    31 – 28 pkt dość dobry (3,5)

    35 – 32 pkt dobry (4,0)

    38 - 36 pkt ponad dobry (4,5)

    39 - 40 pkt bardzo dobry (5,0)

    Zasady zaliczania nieobecności

    1. nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Wszystkie nieobecności należy zaliczyć w formie pisemnego sprawdzianu lub odpowiedzi ustnej na koniec semestru z wiedzy prezentowanej na opuszczonych zajęciach.

    Zaliczenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (obecność na wszystkich zajęciach, zaliczenie poszczególnych czynności, zaliczenie zleconego zadania).

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych - wykładach, ćwiczeniach, ew. wyrównanie zaległości.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    60%

    70%

    80%

    90%

    100%

    24 pkt

    28 pkt

    32 pkt

    36 pkt

    40 pkt

    Data opracowania sylabusa: 13.07.2022

    Sylabus opracował(a): dr n. o zdr. Ewa Perkowska