Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Piel - Etyka zawodu pielęgniarki.
  • Ostatnia zmiana 28.09.2025 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus Piel - Etyka zawodu pielęgniarki


     

     

     

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2025/2026

    Kierunek studiów

    Pielęgniarstwo

    Profil studiów

    □ ogólnoakademicki X praktyczny

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Jolanta Lewko

    Poziom studiów

    I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne X niestacjonarne □

    Rok studiów

    I X II □ III □ I V □ V □

    Semestr studiów:

    1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □

    Nazwa modułu zajęć

    Etyka zawodu pielęgniarki

    Język wykładowy

    polski X angielski □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    • Przekazanie studentom wiedzy o znaczeniu etyki w praktyce pielęgniarskiej.
    • Kształtowanie u studenta umiejętności odpowiedzialności moralnej i zawodowej oraz kształtowanie wrażliwości etycznej.
    • Przygotowanie studenta do rozumienia i rozwiązywania dylematów etycznych.
    • Przekazanie studentom wiedzy o regulacjach prawnych wykonywania zawodu pielęgniarki.

    Metody kształcenia:

    Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie przedmiot etyki ogólnej i zawodowej pielęgniarki.

    B.W34.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Projekt, prezentacja

    W2

    Zna i rozumie istotę podejmowania decyzji etycznych i zasady rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki.

    B.W35.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Projekt, prezentacja

    W3

    Zna i rozumie problematykę etyki normatywnej, w tym wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy pielęgniarki.

    B.W36.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Esej refleksyjny

    W4

    Zna i rozumie odrębności kulturowe i religijne oraz wynikające z nich potrzeby pacjentów, ich rodzin lub opiekunów oraz zasady interwencji pielęgniarskich zgodnych z etyką zawodową.

    B.W37.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Ocena 360°

    W5

    Zna i rozumie Kodeks etyki dla pielęgniarek Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (International Council of Nurses, ICN) i Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej.

    B.W38.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Ocena 360°

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi rozwiązywać dylematy etyczne i moralne występujące w praktyce zawodowej pielęgniarki.

    B.U18.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Ocena 360°

    U2

    Potrafi rozpoznawać potrzeby pacjentów, ich rodzin lub opiekunów w zakresie odrębności kulturowych i religijnych oraz podejmować interwencje zgodne z zasadami etyki zawodowej pielęgniarki.

    B.U19.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Ocena 360°

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem.

    K.03.

    Obserwacja aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena 360°

    K2

    Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

    K.07.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena 360°

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    35

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    15

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    20

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    12

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    2

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

    3

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    2

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    5

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem:

    47

    Liczba punktów ECTS

    2

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Wprowadzenie do przedmiotu. Historia etyki i wpływ Międzynarodowej Rady Pielęgniarek na kształtowanie postawy moralnej w pielęgniarstwie.

    W1-W5

    3

    Filozoficzne podstawy etyki pielęgniarskiej. Antropologia filozoficzna jako podstawa wiedzy etycznej. Wzory osobowe nowatorskich postaw pielęgniarek

    3

    Regulacje prawne dotyczące zawodu pielęgniarki, międzynarodowe uregulowania prawne zawodu pielęgniarki.

    3

    Odpowiedzialność pracowników ochrony zdrowia, prawo i jego źródła, stosunek prawny, problemy odpowiedzialności w przypadkach zespołowego działania w medycynie.

    3

    Problemy etyczne związane z rozwojem nauk biomedycznych.

    3

    SEMINARIA

    Podstawowe pojęcia w etyce, systemy etyczne. Etyka ogólna i szczegółowa w pielęgniarstwie.

    W1-W5, U1, U2, K1, K2

    2

    Filozoficzne podstawy etyki pielęgniarskiej. Socjologia moralności.

    2

    Kodeks etyki zawodowej. Funkcje kodeksów etycznych.

    2

    Prawa człowieka, prawa pacjenta. Współczesne koncepcje etyczne w praktyce pielęgniarskiej.

    2

    Dylematy etyczne. Analiza sytuacji moralnej i procesu podejmowania decyzji moralnej, wartości, normy i oceny moralne.

    2

    Dylematy etyczne w pracy pielęgniarki i ich rozwiązywanie w oparciu o opis przypadku.

    2

    Odpowiedzialność zawodowa pielęgniarki – przykłady przewinień zawodowych.

    2

    Wybrane zagadnienia z bioetyki.

    2

    Komunikowanie w pielęgniarstwie – aspekty moralne.

    2

    Etyka w badaniach naukowych.

    2

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Wrońska I., Mariański J. (red.): Etyka w pracy pielęgniarskiej. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2002.
    2. Fry T.S., Johnstone M-J.: Etyka w praktyce pielęgniarskiej. Zasady podejmowania decyzji etycznych. Wydawnictwo MakMed, Warszawa-Lublin 2009.
    3. Rogala-Pawelczyk G.: Odpowiedzialność zawodowa pielęgniarek i położnych: postępowanie rzecznika odpowiedzialności zawodowej, prewencja wykroczeń zawodowych. Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, Warszawa 2008.
    4. Pacian J., Pacian A., Skórzyńska H., Kaczoruk M.: Eutanazja – zabójstwo człowieka czy uśmierzenie bólu. Regulacje prawne wybranych państw świata. Hygeia Public Health 2014, 49(1): 19-25
    5. Uchwała nr 18 VIII Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych z dnia 17 maja 2023 r. w sprawie uchwalenia „Kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej".

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Dobrowolska B.: Wprowadzenie do medycznej etyki troski. Wydawnictwo Branta 2010.
    2. Poznańska S.: Pielęgniarstwo wczoraj i dziś. PZWL, Warszawa 1988.
    3. Widomska-Czekajska T., Górajek-Jóźwik J. (red.): Przewodnik encyklopedyczny dla pielęgniarek. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1996.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Egzamin

    Zasady zaliczania nieobecności

    Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej. Nie wymagają odrabiania i zaliczania usprawiedliwione nieobecności z powodu urlopów dziekańskich, hospitalizacji (do 3 dni). W przypadku dłuższych urlopów dziekańskich decyzję podejmuje Kierownik Zakładu.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    W ramach odrabiania nieobecności można uczestniczyć w zajęciach na ten sam temat z inną grupą

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

     

    Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się oceniane są metodą:

    Egzamin – test pisemny (jednokrotnego wyboru)

    Czas trwania egzaminu – 30 minut

    Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 25

    Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań egzaminacyjnych

    Punktacja – za każde pytanie 1 punkt max: 25 pkt min: 15 pkt

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    15-17 pkt

    18-19 pkt

    20-22 pkt

    23 pkt

    24-25 pkt

    Data opracowania sylabusa: 16.06.2025

    Sylabus opracował(a): prof. dr hab. Jolanta Lewko