Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 02.10.2018 przez Klinika Neurologii

    Sylabus

     

    rok akademicki 2018/2019


     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Neurologia

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Neurologii UMB

    e-mail jednostki

    neurosek@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne X niestacjonarne X

    Język przedmiotu

    polski X angielski

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy X fakultatywny

    Rok studiów/semestr

    I II III IV X V VI X

    1 2 3 4 5 6 7 X 8 9

    10 11 12 X

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Anatomia układu nerwowego.

    Histologia układu nerwowego

    Fizjologia układu nerwowego

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    wykłady 32, ćwiczenia 68

    (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny)

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: podmiotowego i przedmiotowego badania neurologicznego, symptomatologii, diagnostyki oraz leczenia chorób układu nerwowego.

    Student powinien umieć: przeprowadzić podmiotowe i przedmiotowe badanie neurologiczne, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe wykorzystywane w diagnostyce chorób układu nerwowego, ustalić diagnozę i leczenie chorób układu nerwowego.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - konsultacje

    - prezentacja przypadków klinicznych

    - dyskusja w grupach ćwiczeniowych na temat przypadków klinicznych

    - dyskusja w grupach ćwiczeniowych na temat objawów oraz diagnostyki i leczenia chorób układu nerwowego

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Dr hab. med. Jan Kochanowicz

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Prof dr hab. Alina Kułakowska, Dr n med. Monika Chorąży

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    E.W 13.

    zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów neurologicznych

    Ćwiczenia

    + wykłady

    Metody podsumowujące:

    Ćwiczenia - zaliczenie ustne

    Zaliczenie zajęć - egzamin testowy pisemny

     

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

    E.W14.

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego, w tym:

    1. bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V,

    2. chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu,

    3. padaczce,

    4. zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych,

    5. otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych,

    6. chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona,

    7. chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym,

    8. chorobach układu nerwowo–mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej,

    urazach czaszkowo–mózgowych, w szczególności wstrząśnieniu mózgu;

    Ćwiczenia

    +wykłady

    E.W3.

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci: mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki

    Ćwiczenia

    +wykłady

    Umiejętności

    E.U16.

    planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne

    Ćwiczenia

     

     

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny

     

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

    E.U17.

    przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi

    Ćwiczenia

     

    E.U18.

    proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej

    Ćwiczenia

     

    E.U32.

    potrafi planować konsultacje specjalistyczne

    Ćwiczenia

     

    E.U30.

    asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich:

    nakłuciu lędźwiowym,

    Ćwiczenia

    E.U38.

    potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta

    Ćwiczenia

     

    E.U20

    kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego;

    Ćwiczenia

     

    E.U1

    przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;

    Ćwiczenia

     

    E.U3

    przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;

    Ćwiczenia

     

    E.U7

    ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;

    Ćwiczenia

     

    E.U12

    przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci;

    Ćwiczenia

     

    E.U13

    ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta;

    Ćwiczenia

     

    E.U14

    rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;

    Ćwiczenia

     

     

    kompetencje społeczne

    K1

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    Ćwiczenia

     

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela

     

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym

    Ćwiczenia

     

    K3

    kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu

    Ćwiczenia

     

    K4

    posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się

     

     

    Punkty ECTS

    6

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    32

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    68

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem:102

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    20

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    10

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    18

     

    godziny razem: 48

     

     

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W13 zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów neurologicznych

    E.U1 przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym

    E.U3 przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego

    E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;

    E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta;

    E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;

    Badanie nerwów czaszkowych

    Badanie kończyn górnych, tułowia i kończyn dolnych

    Badanie chorego nieprzytomnego

    Zespoły czuciowe i ruchowe

    Zespoły wynikające z uszkodzenia układów sterujących (pozapiramidowe i móżdżkowe)

    Zespoły złożone rdzeniowe i niezlokalizowane

     

    E.W14 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego, w tym:

    1. bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V,

    2. chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu,

    3. padaczce,

    4. zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych,

    5. otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych,

    6. chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona,

    7. chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym,

    8. chorobach układu nerwowo–mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej,

    urazach czaszkowo–mózgowych, w szczególności wstrząśnieniu mózgu;

    E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci:

    mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki

    E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci;

    E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne

    E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi

    E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej

    E.U20 kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego;

    E.U32 potrafi planować konsultacje specjalistyczne

    E.U38 potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta

    Guzy mózgu i kanału kręgowego.

    Choroby naczyniowe układu nerwowego

    Padaczka i stany utraty przytomności z punktu widzenia neurologii

    Bóle głowy samoistne i objawowe.

    Choroby zwyrodnieniowe i metaboliczne mózgu

    Stwardnienie rozsiane.

    Choroby mięśni.

    Choroby zwyrodnieniowe rdzenia kręgowego

    Choroby obwodowego układu nerwowego.

    Zespoły korzeniowe podrażnieniowe.

     

    E.U30 asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich:

    nakłuciu lędźwiowym

    Choroby zwyrodnieniowe rdzenia kręgowego

    Choroby obwodowego układu nerwowego.

    Zespoły korzeniowe podrażnieniowe.

     

    Literatura podstawowa:

    - Neurologia – podręcznik dla studentów medycyny – W. Kozubski, P.P. Liberski, 2006

    - Neurologia kliniczna dla lekarzy i studentów medycyny – R. Mazur, 2005

    Literatura uzupełniająca:

    - Neurologia Merritta – L. P. Rowland, 2004

    - Neurologia i Neurochirurgia - podręcznik ilustrowany – K. W. Lindsay i I. Bone (red. wyd. pol.

    W. Kozubski, 2006)

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

     

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów.

    W przypadku nieobecności - obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem d/s dydaktyki

    Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest zaliczenie obu semestrów.

    Egzamin teoretyczny pisemny – test jednokrotnego wyboru. Czas trwania egzaminu – 90 minut. Liczba pytań egzaminacyjnych 100. Punktacja – za każde pytanie 1 punkt.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia:

    -na ocenę 3 (student osiągnął dany efekt w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia) – 60%

    -na ocenę 3,5 (student osiągnął dany efekt w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia i rokującym na dalszy rozwój) – 70%

    -na ocenę 4 ( student osiągnął dany efekt w stopniu świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia) – 80%

    -na ocenę 4,5 (student osiągnął dany efekt w stopniu świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji) – 90%

    -na ocenę 5 (student osiągnął dany efekt w stopniu zakładanym przez prowadzącego za optymalny dla danego kierunku kształcenia) – 95%.

     

     

    ………………………………………………………………………...

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

     

     

     

    …………………………………………………….. …………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)