KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2025/2026 | ||||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Ratownictwo Medyczne | |||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki T praktyczny | |||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Biofizyki Medycznej | |||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr hab. Beata Modzelewska, dr Jacek Kapała, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr hab. Marzena Tylicka, dr Agnieszka Raciborska | |||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) T II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne T niestacjonarne □ | |||||||||||||||||||
Rok studiów | I T II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 T 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Biofizyka | |||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski T angielski □ | |||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zajęcia z biofizyki mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur. | ||||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne | |||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego oraz jego oddziaływanie z materią. | A.W28. | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium | Egzamin pisemny | ||||||||||||||||
W2 | Zna i rozumie prawa fizyki wpływające na przepływ cieczy i czynniki oddziałujące na opór naczyniowy przepływu krwi. | A.W29. | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium | Egzamin pisemny | ||||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||||||
U1 | Potrafi wykorzystywać znajomość praw fizyki do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych takich jak temperatura, przyspieszenie, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące na organizm człowieka. | A.U8. | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium | Egzamin pisemny | ||||||||||||||||
U2 | Potrafi stosować zasady ochrony radiologicznej. | A.U9. | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć, zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium | Egzamin pisemny | ||||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||||||
K1 | Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. | K.05. | Realizacja zleconego zadania | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego | ||||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 15 | |||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 5 | |||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| |||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 10 | |||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 35 | |||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 1,5 | |||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||||||
WYKŁADY | Wpływ pola elektrycznego i magnetycznego na organizm. | W1, W2, U1, U2, K1 | 2 | |||||||||||||||||
Promieniowanie jonizujące. | W1, W2, U1, U2, K1 | 2 | ||||||||||||||||||
Wymiana ciepła między organizmem i otoczeniem. | W1, W2, U1, U2, K1 | 2 | ||||||||||||||||||
Wpływ zmian ciśnienia i przyspieszeń na organizm. | W1, W2, U1, U2, K1 | 2 | ||||||||||||||||||
Biofizyka układu krążenia i układu oddechowego. | W1, W2, U1, U2, K1 | 2 | ||||||||||||||||||
ĆWICZENIA | Elektrokardiografia. | U1, U2, K1 | 3 | |||||||||||||||||
Dynamika krążenia krwi – podstawy fizyczne. | U1, U2, K1 | 4 | ||||||||||||||||||
Radioaktywność. Podstawy dozymetrii. | U1, U2, K1 | 3 | ||||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) | 1. Jaroszyk F.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2008. 2. Kostrzewska A. (red.): Materiały do ćwiczeń z biofizyki. Akademia Medyczna w Białymstoku, Białystok 2008. 3. Kubisz L.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2024. | |||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w „Zeszycie do Ćwiczeń z Biofizyki”. W czasie każdego ćwiczenia student może uzyskać dodatkowe punkty za aktywność i wykazanie się ponadprzeciętną wiedzą. Cykl ćwiczeń kończy kolokwium obejmujące pytania z zakresu ćwiczeń i pytania z zakresu materiału omawianego na wykładach. | |||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić, a ćwiczenie odrobić w terminie ustalonym z asystentem (usprawiedliwieniem może być zwolnienie lekarskie, bądź poświadczone przez Kierownika Zakładu oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego). | |||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | W terminie ustalonym przez osobę prowadząca zajęcia. | |||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz zaliczenie kolokwium. | |||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | ||||||||||||||||
60-68% | 69-76% | 77-84% | 85-90% | 91-100% | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 16.06.2025 | Sylabus opracował(a): dr hab. Beata Modzelewska | |||||||||||||||||||

