Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 05.12.2025 przez Zakład Biofizyki Medycznej

    Sylabus

     

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2025/2026

    Kierunek studiów

    Ratownictwo Medyczne

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    T  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Biofizyki Medycznej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. Beata Modzelewska, dr Jacek Kapała, dr hab. Tomasz Kleszczewski, dr hab. Marzena Tylicka, dr Agnieszka Raciborska

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  T   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  T    niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  T     II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   T    2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Biofizyka

    Język wykładowy

    polski   T     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zajęcia z biofizyki mają na celu podanie podstaw fizycznych i biofizycznych procesów życiowych przebiegających w organizmie człowieka. W ramach tego przedmiotu omawiane są: podstawy fizyczne oddziaływania na ustrój pól elektrycznych i magnetycznych, przepływu prądu o różnej częstotliwości, promieniowania jonizującego i niejonizującego, ciepła i niskich temperatur.

    Metody kształcenia:

    Wykład informacyjny, ćwiczenia laboratoryjne

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego oraz jego oddziaływanie z materią.

    A.W28.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć,

    zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium

    Egzamin pisemny

    W2

    Zna i rozumie prawa fizyki wpływające na przepływ cieczy i czynniki oddziałujące na opór naczyniowy przepływu krwi.

    A.W29.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć,

    zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium

    Egzamin pisemny

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi wykorzystywać znajomość praw fizyki do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych takich jak temperatura, przyspieszenie, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące na organizm człowieka.

    A.U8.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć,

    zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium

    Egzamin pisemny

    U2

    Potrafi stosować zasady ochrony radiologicznej.

    A.U9.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć,

    zaliczenie każdego ćwiczenia, kolokwium

    Egzamin pisemny

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

    K.05.

    Realizacja zleconego zadania

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    20

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    10

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    15

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    5

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    10

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    35

    Liczba punktów ECTS

    1,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Wpływ pola elektrycznego i magnetycznego na organizm.

    W1, W2, U1, U2, K1

    2

    Promieniowanie jonizujące.

    W1, W2, U1, U2, K1

    2

    Wymiana ciepła między organizmem i otoczeniem.

    W1, W2, U1, U2, K1

    2

    Wpływ zmian ciśnienia i przyspieszeń na organizm.

    W1, W2, U1, U2, K1

    2

    Biofizyka układu krążenia i układu oddechowego.

    W1, W2, U1, U2, K1

    2

    ĆWICZENIA

    Elektrokardiografia.

    U1, U2, K1

    3

    Dynamika krążenia krwi – podstawy fizyczne.

    U1, U2, K1

    4

    Radioaktywność. Podstawy dozymetrii.

    U1, U2, K1

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Jaroszyk F.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2008.

    2. Kostrzewska A. (red.): Materiały do ćwiczeń z biofizyki. Akademia Medyczna w Białymstoku, Białystok 2008.

    3. Kubisz L.: Biofizyka. PZWL, Warszawa 2024.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Miękisz A., Hendrich A.: Wybrane zagadnienia z biofizyki. Volumed, Wrocław 1998.
    2. Blokesz A., Wąsowicz J., Wolny P.: (Nie)bezpieczne związki fizyki z medycyną: Cz. 1. WSiP, Warszawa 2014.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest wykazanie się przez studenta wiedzą teoretyczną z zakresu przygotowanego materiału, prawidłowe przeprowadzenie eksperymentu przez studenta (lub zespół), analiza wyników i przedstawienie ich wraz z wnioskami w formie sprawozdania w „Zeszycie do Ćwiczeń z Biofizyki”.

    W czasie każdego ćwiczenia student może uzyskać dodatkowe punkty za aktywność i wykazanie się ponadprzeciętną wiedzą.

    Cykl ćwiczeń kończy kolokwium obejmujące pytania z zakresu ćwiczeń i pytania z zakresu materiału omawianego na wykładach.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić, a ćwiczenie odrobić w terminie ustalonym z asystentem (usprawiedliwieniem może być zwolnienie lekarskie, bądź poświadczone przez Kierownika Zakładu oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego).

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    W terminie ustalonym przez osobę prowadząca zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz zaliczenie kolokwium.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    60-68%

    69-76%

    77-84%

    85-90%

    91-100%

    Data opracowania sylabusa: 16.06.2025

    Sylabus opracował(a): dr hab. Beata Modzelewska