SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2022/2023
Nazwa przedmiotu/modułu | Histologia, cytofizjologia i embriologia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Histologii i Embriologii | |
e-mail jednostki | histolog@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarsko-Dentystyczny | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie. | |
Forma studiów |
| |
Język przedmiotu |
| |
Rodzaj przedmiotu |
| |
Rok studiów/semestr |
|
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 90 godz.: Wykłady 20 godzin Ćwiczenia 70 godzin | |
Założenia i cele przedmiotu | Celem nauczania jest opanowanie podstaw wiedzy z zakresu budowy histologicznej komórek, tkanek, narządów oraz wzajemnych związków pomiędzy układami i narządami. Szczególny nacisk położony jest na narząd żucia (budowa jamy ustnej, budowa i rozwój zęba). Program obejmuje opanowanie przez studenta umiejętności rozpoznawania tkanek i narządów w mikroskopie świetlnym i elektronowym. Z zakresu embriologii ogólnej omawiany jest rozwój przedzarodkowy, zarodkowy, płodowy z uwzględnieniem rozwoju głowy, szyi i tkanek jamy ustnej. Uwzględnione są także zaburzenia i nieprawidłowości dotyczące rozwoju głowy i szyi. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - ćwiczenia praktyczne poprzedzone prezentacją (dotyczy bieżącego tematu) – w trakcie ćwiczeń rysowanie preparatów mikroskopowych, dyskusja, analiza obrazu mikroskopowego , praca indywidualna ze studentem - konsultacje - indywidualne u asystenta lub osoby odpowiedzialnej za dydaktykę - konsultacje - indywidualne u asystenta lub osoby odpowiedzialnej za dydaktykę - prof. dr hab. W. Niklińska – wtorek 10.00-11.00 - dr hab. B. Szynaka - Wtorek 11.45-12.45 - dr hab. E. Czykier - Poniedziałek 14.15-15.15 - dr A. Miąsko-Kłubowicz - Poniedziałek 13.15-14.15 - dr hab. J. Pancewicz - Czwartek 12.30-13.30 - dr M. Łukasik – Poniedziałek 10.00-11.00 | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo – dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Histologii i Embriologii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr hab. Elżbieta Czykier |
Symbol i numer efektu uczenia się zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
Wiedza | ||||
A.W1. | Zna i rozumie struktury organizmu ludzkiego: komórki, tkanki, narządy i układy, ze szczególnym uwzględnieniem układu stomatognatycznego; | wykład ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności (prawidłowo wykonanych rysunków preparatów mikroskopowych) - ocena przygotowania do zajęć (kartkówka, odpowiedź ustna) - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe ( kolokwia po określonej partii materiału) | |
A.W2. | Posiada wiedzę na temat rozwoju narządów i całego organizmu, ze szczególnym uwzględnieniem narządu żucia | wykład ćwiczenia | ||
Umiejętności | ||||
A.U2 | Obsługuje mikroskop, także w zakresie korzystania z immersji, oraz rozpoznaje pod mikroskopem strukturę histologiczną narządów i tkanek, a także dokonuje opisu i interpretacji budowy mikroskopowej komórek, tkanek i narządów oraz ich funkcji; | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - przewiduje się wprowadzenie egzaminu praktycznego w roku akademickim 2014/2015 Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności (prawidłowo wykonanych rysunków preparatów mikroskopowych) - ocena przygotowania do zajęć (kartkówka lub odpowiedź ustna) - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe (kolokwium po określonej partii materiału) | |
kompetencje społeczne | ||||
K6 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | Wykład, ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć | |
K8 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K9 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | |||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | |||
Punkty ECTS | 7 ECTS | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 70 | |
| 20 | |
| - | |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 90 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 56 | |
| 32 | |
| 32 | |
| godziny razem: 120 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
1. A.W1., A.U2 2. A.W1., A.U2 3. A.W1., A.U2. 4. A.W1., A.U2. 5. A.W1., A.U2. 6. A.W1., A.U2. 7. A.W1., A.U2. 8. A.W1., A.U2. 9. A.W1., A.W2., A.U2. 10. A.W1., A.U2. 11. A.W1., A.U2. 12. A.W1., A.U2. 13. A.W1., A.U2. 14. A.W1., A.U2. 15. A.W2. 16. A.W2.
|
|
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
Histologia - „Histologia dla studentów medycyny i stomatologii”. M. Zabel - „Histologia i cytofizjologia zęba i jamy ustnej”. Z. Kmieć Embriologia - „Embriologia”. H. Bartel - „ Embriologia i wady wrodzone. Od zapłodnienia do urodzenia”. K.L. Moore, 2013 (Elsevier) |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
- „Histologia”. W. Sawicki - „Kompendium histologii”. T. Cichocki |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
1. Student zalicza ćwiczenie jeśli poprawnie narysuje i opisze preparaty mikroskopowe oraz zaliczy część teoretyczną. 2.Forma i warunki zaliczenia kolokwium: Kolokwium składa się z pisemnej części teoretycznej ( pytania otwarte ), za którą student może uzyskać maksymalnie 40 punktów i z części praktycznej, na której student może uzyskać maksymalnie 4 punkty, po 2 punkty za każdy prawidłowo rozpoznany preparat mikroskopowy. Maksymalnie student może uzyskać 44 punkty z każdego kolokwium, co daje w ciągu roku 220 punktów (5 kolokwiów). W przypadku nieobecności usprawiedliwionej na kolokwium student zalicza daną partię materiału w ostatnim tygodniu semestru dydaktycznego. Usprawiedliwienie powinno być złożone u asystenta najpóźniej pierwszego dnia po zakończonym zwolnieniu. Jednodniowe zwolnienia lekarskie nie będą honorowane. Nieobecność nieusprawiedliwiona na kolokwium skutkuje uzyskaniem 0 punktów z danego kolokwium, bez możliwości jego zaliczenia na koniec semestru. Student ma wgląd w prace kolokwialne w czasie zajęć, na których uzyska informację o ilości zdobytych punktów. Student ma prawo do przystąpienia do zaliczenia zaległego jednego kolokwium w danym semestrze. 3.Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Przedmiot rozliczany jest po dwóch semestrach, egzaminem końcowym, który składa się z części praktycznej i teoretycznej. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest otrzymanie co najmniej dostatecznej oceny z każdej części. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie minimum 121 pkt. z kolokwiów (55% ze 220 punktów). Student, który uzyska mniej niż 55% punktów ale minimum 30% jest kierowany na dodatkowe zaliczenie (wejściówka) z całości materiału ( wykłady, seminaria, ćwiczenia). Student nie jest dopuszczony do sesji egzaminacyjnej jeśli: - uzyskał w ciągu roku mniej niż 30% punktów z kolokwiów - nie zaliczył wejściówki Egzamin praktyczny obejmuje cały materiał ćwiczeń. Polega na rozpoznaniu narządów / tkanek i zawartych w nich struktur w preparatach mikroskopowych. Za każdy prawidłowo rozpoznany preparat student może uzyskać 1 pkt - 0,5 pkt za prawidłowo rozpoznany narząd/tkankę oraz 0,5 pkt za wskazaną strukturę (wskazana struktura będzie oceniana tylko przy prawidłowym rozpoznaniu narządu/tkanki. Student zalicza egzamin praktyczny jeśli prawidłowo rozpozna 70% preparatów.
Egzamin teoretyczny (otwarte, próg zdania 60%) obejmuje materiał z histologii, embriologii i cytofizjologii. Niezgłoszenie się na egzamin w ustalonym terminie bez usprawiedliwienia skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej i powoduje utratę prawa do egzaminów poprawkowych. Usprawiedliwienie nieobecności powinno być złożone w sekretariacie Zakładu najpóźniej w dniu egzaminu, a w wyjątkowych przypadkach w ciągu 7 dni po terminie egzaminu. Jednodniowe zwolnienia lekarskie nie będą honorowane. Ocena końcowa z egzaminu
Ocena niedostateczna z części praktycznej jest jednoznaczna z oceną niedostateczną z całości egzaminu końcowego. Studentowi, który uzyska minimum 60% pkt. z części teoretycznej dodatkowo dolicza się od 2 do 6 punktów według poniższych kryteriów: - 2 pkt. za uzyskanie 80% na części praktycznej - 4 pkt. za uzyskanie 90% na części praktycznej - 6 pkt. za uzyskanie 100% na części praktycznej
Egzamin oceniany jest według skali: - 60% ocena dostateczna - 80% ocena dobra - 95% i więcej ocena bardzo dobra. |
30.09. 2022 Wiesława Niklińska
……………………………………………………..…………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)