Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Piel - Praktyka zawodowa pielęgniarki oparta na dowodach naukowych.
  • Ostatnia zmiana 29.09.2025 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus Piel - Praktyka zawodowa pielęgniarki oparta na dowodach naukowych

                                                                                                        

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2025/2026

    Kierunek studiów

    Pielęgniarstwo

    Profil studiów

    X ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Jolanta Lewko

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  □   II stopnia (magisterskie) X  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  X   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  X    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   X   2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Praktyka zawodowa pielęgniarki oparta na dowodach naukowych

    Język wykładowy

    polski   X     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    W wyniku procesu kształcenia student zdobędzie umiejętności potrzebne do wykorzystania aktualnych i wiarygodnych informacji niezbędnych  w codziennej praktyce zawodowej w ramach tzw. dobrych praktyk. Pozna korzyści dla praktyki zawodowej opartej na dowodzie zewnętrznym a także wynikające z ustawicznego kształcenia w miejscu pracy.

    Metody kształcenia:

    Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie zasady i etapy praktyki zawodowej pielęgniarki opartej na dowodach naukowych (Evidence Based Nursing Practice).

    C.W11.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne

    W2

    Zna i rozumie założenia i zasady opracowywania standardów postępowania pielęgniarskiego, z uwzględnieniem praktyki zawodowej pielęgniarki opartej na dowodach naukowych oraz praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie.

    C.W12.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne

    W3

    Zna i rozumie zasady i etapy przygotowania rekomendacji, wytycznych i zaleceń w zakresie praktyki zawodowej pielęgniarki opartej na dowodach naukowych.

    C.W13.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie pisemne

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi wskazać różnice między praktyką opartą na dowodach naukowych a praktyką opartą na faktach.

    C.U9.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U2

    Potrafi wskazać etapy praktyki opartej na dowodach naukowych.

    C.U10.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U3

    Potrafi scharakteryzować poziomy i stopnie dowodów naukowych.

    C.U11.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U4

    Potrafi wykorzystywać wyniki badań naukowych w zakresie opieki pielęgniarskiej do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej pielęgniarki.

    C.U12.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U5

    Potrafi przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki pielęgniarskiej w oparciu o dowody naukowe.

    C.U13.

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych.

    K.01.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Ocena 360°

    K2

    Jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów.

    K.02.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Samoocena

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    30

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    20

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    30

    Liczba punktów ECTS

    2,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Nauka - podział i funkcje nauki. Dziedziny i dyscypliny naukowe. Współczesne uwarunkowania pielęgniarstwa a nowe wyzwania opieki zdrowotnej. Istota idei i główne założenia Medycyny Opartej na Dowodach Naukowych (EBM), Praktyki Pielęgniarskiej Opartej na Faktach (Evidence Based Nursing Practice - EBNP) oraz Dowodów Naukowych Ochrony Zdrowia (Evidence Based Health Care - EBHC). Możliwości i ograniczenia w realizacji EBNP.

    W1-W3

    4

    2. Podstawy podejmowania decyzji klinicznych oraz rozwiązywania problemów pielęgnacyjnych pacjenta. Sześć kroków EBM. Sztuka zadawania pytań. Klucz ułatwiający stawianie klinicznie istotnych pytań - PICO. Rekomendacje w zakresie opieki pielęgniarskiej w oparciu o dowody naukowe.

    3

    3. Podstawy opracowania naukowego, elementy abstraktu. Obszary badań naukowych. Instytucje odpowiedzialne za prowadzenie badań naukowych. Koordynacja badań naukowych w Polsce.

    3

    SEMINARIA

    1. Źródła dowodów naukowych i wykorzystywanie ich w praktyce. Znaczenie badań randomizacyjnych. Metaanalizy.

    U1-U5, K1, K2

    4

    1. Wykorzystanie „dobrych praktyk” opartych na EBM dla rozwoju zawodu. Krytyczne myślenie.

    4

    1. Analiza wybranych artykułów naukowych w aspekcie ich znaczenia dla rozwoju praktyki. Opracowanie autorskich rekomendacji dla praktyki pielęgniarskiej z wykorzystaniem podejścia EBNP.

    4

    1. Zasady korzystania ze źródeł naukowych. Rzetelność naukowa – plagiat, autoplagiat, skutki prawne i moralne. Etyka w badaniach naukowych.

    4

    1. Kształcenie Ustawiczne w Miejscu Pracy (Work Based Learning). Zalety szkolenia ustawicznego w miejscu pracy, korzyści dla zakładu pracy. Znaczenie autorefleksji w pracy pielęgniarki.

    4

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Uchmanowicz I., Rosińczuk J., Jankowska-Polańska B.: Badania naukowe w pielęgniarstwie i położnictwie. Tom 1. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2014-2017.
    2. Czasopisma: Medycyna Praktyczna, Analiza Przypadków. Pielęgniarstwo i Położnictwo, Pielęgniarstwo XXI wieku, Problemy Pielęgniarstwa, Chirurgia Polska, Diabetologia Praktyczna, Gerontologia Polska, Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu, Leczenie Ran, Magazyn Pielęgniarki Operacyjnej, Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne, Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne (PNN) (The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing).
    3. Medyczne linki tematyczne: http://ebm.org.pl/; https://medtube.pl/; http://www.czytelniamedyczna.pl/; http://dane-i-analizy.pl/; http://gbl.home.pl/cgi-bin/gblbase.pl/pblb09; http://www.termedia.pl/; http://www.biomedcentral.com/journals; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/
    4. Kilańska D., Grabowska H., Gaworska-Krzemińska A. (red.): E-zdrowie : wprowadzenie do informatyki w pielęgniarstwie. PZWL, Warszawa 2018.
    5. Ackley B.J.,. Ladwig G.B: Podręcznik diagnoz pielęgniarskich. Przewodnik planowania opieki opartej na dowodach naukowych. GC Media House Sp. z o.o., Warszawa 2011.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Kent B.,  McCormack B.: Clinical Context for Evidence-based Nursing Practice. Wiley-Blackwell,  Hoboken 2010.
    2. Bick D., Graham I.: Evaluating the Impact of Implementing Evidence-Based Practice. Wiley-Blackwell,  Hoboken 2010.
    3. Nunan D, O'Sullivan J, Heneghan C, Pluddemann A, Aronson J, Mahtani K. Ten essential papers for the practice of evidence-based medicine. Evid Based Med. 2017;22(6):202-204.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    W ramach odrabiania nieobecności obowiązuje zaliczenie treści ustnie.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z zaliczenia pisemnego.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie pisemne, udzielenie odpowiedzi na 3 pytania opisowe. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać co najmniej 60% punktów.

    Data opracowania sylabusa: 16.06.2025

    Sylabus opracował(a): prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Jolanta Lewko