Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Piel - Promocja zdrowia.
  • Ostatnia zmiana 29.09.2025 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus Piel - Promocja zdrowia

                                                                                                                                                                                              

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2025/2026

    Kierunek studiów

    Pielęgniarstwo

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    X  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr n. o zdr. Ewa Perkowska

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  X   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  X   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  X    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   X   2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □  

    Nazwa modułu zajęć

    Promocja zdrowia

    Język wykładowy

    polski   X     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    • Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej "PROMED - SCHOL" w Białymstoku. Gabinet profilaktyki zdrowotnej w Szkole Podstawowej nr 4
    • Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej "PROMED - SCHOL" w Białymstoku. Gabinet profilaktyki zdrowotnej w IV Liceum Ogólnokształcącym

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    • Zapoznanie z ideą i założeniami promocji zdrowia.
    • Kształtowanie umiejętności opracowywania i wdrażania programów profilaktycznych i edukacyjnych.
    • Przygotowanie do realizacji programów edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w obszarze opieki nad człowiekiem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym, niepełnosprawnym.

    Metody kształcenia:

    Wykład, dyskusja, pokaz, obserwacja, ćwiczenia, instruktaż, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie koncepcje i założenia promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

    C.W13.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    W2

    Zna i rozumie zadania pielęgniarki w promocji zdrowia i zasady konstruowania programów promocji zdrowia.

    C.W14.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    W3

    Zna i rozumie strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym.

    C.W15.

    Bieżąca informacja zwrotna

    Test dopasowania

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem narzędzi pomiaru.

    C.U44.

    Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności

    Realizacja zleconego zadania

    U2

    Potrafi dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób, kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych oraz opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych.

    C.U47.

    Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie seminarium

    Realizacja zleconego zadania

    U3

    Potrafi rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia.

    C.U48.

    Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, próba pracy

    Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem, jego rodziną lub opiekunem.

    K.01.

    Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego

    K2

    Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem.

    K.03.

    Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego

    K3

    Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe.

    K.04.

    Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego

    K4

    Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta.

    K.06.

    Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    40

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    10

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

    20

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    20

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

    15

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    5

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    60

    Liczba punktów ECTS

    2

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Pojęcie zdrowia, jego uwarunkowania i ocena. Mandala zdrowia – model ekosystemu człowieka. Mierniki stanu zdrowia.

    W1

    2

    1. Karta Ottawska – dokument programowy promocji zdrowia. Kierunki działań w promocji zdrowia.

    W3

    2

    1. Promocja zdrowia – definicja, rodzaje, obszary działań. Promocja zdrowia a profilaktyka chorób. Role zawodowe w promocji zdrowia.

    W1

    2

    1. Siedliskowy wymiar promocji zdrowia.

    W2, W3

    2

    1. Projekty promocji zdrowia. Szkoła Promująca Zdrowie. Szpital Promujący Zdrowie. Projekt „Zdrowe Miasta.”

    W2, W3

    2

    SEMINARIA

    1. Edukacja zdrowotna – pojęcie, modele, metody, formy i środki dydaktyczne. Zasady obowiązujące w procesie edukacji zdrowotnej.

    U1-U3

    2,5

    1. Etapy działania w procesie edukacji zdrowotnej. Diagnoza stanu do potrzeb edukacji. Wyznaczanie celów edukacji zdrowotnej. Czynniki utrudniające przebieg edukacji zdrowotnej. Czynniki sprzyjające edukacji zdrowotnej.

    U1-U3

    2,5

    1. Planowanie edukacji zdrowotnej w szkołach podstawowych. Prezentacja scenariuszy zajęć.

    U1-U3

    2,5

    1. Planowanie edukacji zdrowotnej w szkołach ponadpodstawowych. Prezentacja scenariuszy zajęć.

    U1-U3

    2,5

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    1. Udział pielęgniarki w realizacji zagadnień z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia ujętych w programie wychowawczym i programie profilaktyki szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Realizacja programu edukacyjnego w wybranych klasach szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Kształtowanie umiejętności dbania o swoje zdrowie.

    U1-U3, K1-K4

    10

    1. Prowadzenie u uczniów szkół podstawowych grupowej profilaktyki próchnicy zębów metodą nadzorowanego szczotkowania zębów preparatami fluorkowymi.

    U1-U3, K1-K4

    10

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.): Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwa i położnictwa. Tom 1-2. PZWL, Warszawa 2022.
    2. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. PZWL, Warszawa 2017.
    3. Sierakowska M., Wrońska I (red.): Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa 2022.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Charzyńska – Gula M.: Zrozumieć promocję zdrowia. Makmed, Lublin 2010.
    2. Jethon Z., Grzybowski A. (red.): Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. PZWL, Warszawa 2000.
    3. Karski J.B. (red.): Promocja zdrowia. Wydawnictwo Ignis, Warszawa 1999.
    4. Oblacińska A., Ostręga W.: Standardy i metodyka pracy pielęgniarki i higienistki szkolnej. IMiDz, Warszawa 2003.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zajęcia z promocji zdrowia kończą się zaliczeniem pisemnym test jednokrotnego wyboru (20 pytań) po zakończeniu zajęć praktycznych w terminie uzgodnionym ze starostą roku. Do zaliczenia przedmiotu jest wymagane uzyskanie minimum 12 punktów.

    Zasady zaliczania nieobecności

    • Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej.
    • Nie wymagają odrabiania i zaliczania usprawiedliwione nieobecności z powodu urlopów dziekańskich, hospitalizacji (do trzech dni). W przypadku dłuższych urlopów dziekańskich decyzję podejmuje Kierownik Zakładu.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    • W ramach odrabiania nieobecności można uczestniczyć w zajęciach na ten sam temat z inną grupą
      po ustaleniu z osobą prowadzącą, jednak nie później niż przewiduje dany blok programowy.
    • Zajęcia, które nie zostały odrobione muszą być zaliczone w formie pisemnego sprawdzianu na koniec semestru z wiedzy prezentowanej na opuszczonych zajęciach. Zaliczenia pisemne zawsze ocenia asystent grupy, do której jest przypisany student.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    • Obecność na wszystkich zajęciach.
    • Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności.
    • Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w danym przedmiocie.
    • Nie przewiduje się zwolnienia z zaliczenia.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Podsumowujące  metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się z zakresu wiedzy ocenia się poprzez:

    • Zaliczenie pisemne.
    • Czas trwania – 20 minut.
    • Liczba pytań testowych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 20.
    • Kryterium uzyskania zaliczenia jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na minimum 12 pytań, tj. 60% pytań testowych.

     

    Efekty z zakresu umiejętności oceniane są metodą:

    • Realizacji zleconego zadania.
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej prawidłowe wykonanie zadania.

     

    Efekty z zakresu kompetencji społecznych oceniane są metodą:

    • samooceny – student ocenia samodzielnie, czy jest w stanie zrealizować dany efekt uczenia się (potrafi (2 pkt), potrafi z pomocą nauczyciela (1 pkt), nie potrafi (0 pkt)); Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie 10 pkt w skali 20-punktowej.

    Data opracowania sylabusa: 16.06.2025

    Sylabus opracował(a): dr n. o zdr. Ewa Perkowska