KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2025/2026 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Pielęgniarstwo | |||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki X praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr n. o zdr. Ewa Perkowska | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Promocja zdrowia | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: |
| ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykład, dyskusja, pokaz, obserwacja, ćwiczenia, instruktaż, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie koncepcje i założenia promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. | C.W13. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | ||||||||||||
W2 | Zna i rozumie zadania pielęgniarki w promocji zdrowia i zasady konstruowania programów promocji zdrowia. | C.W14. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | ||||||||||||
W3 | Zna i rozumie strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym. | C.W15. | Bieżąca informacja zwrotna | Test dopasowania | ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||
U1 | Potrafi oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem narzędzi pomiaru. | C.U44. | Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U2 | Potrafi dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób, kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych oraz opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych. | C.U47. | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie seminarium | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U3 | Potrafi rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia. | C.U48. | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, próba pracy | Realizacja zleconego zadania, projekt, prezentacja | ||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||
K1 | Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem, jego rodziną lub opiekunem. | K.01. | Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | ||||||||||||
K2 | Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. | K.03. | Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | ||||||||||||
K3 | Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe. | K.04. | Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | ||||||||||||
K4 | Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta. | K.06. | Obserwacja pracy studenta, zaliczenie poszczególnych czynności | Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela prowadzącego | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 40 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 20 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. | 15 | |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 5 | |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 60 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 2 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY |
| W1 | 2 | |||||||||||||
| W3 | 2 | ||||||||||||||
| W1 | 2 | ||||||||||||||
| W2, W3 | 2 | ||||||||||||||
| W2, W3 | 2 | ||||||||||||||
SEMINARIA |
| U1-U3 | 2,5 | |||||||||||||
| U1-U3 | 2,5 | ||||||||||||||
| U1-U3 | 2,5 | ||||||||||||||
| U1-U3 | 2,5 | ||||||||||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE |
| U1-U3, K1-K4 | 10 | |||||||||||||
| U1-U3, K1-K4 | 10 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zajęcia z promocji zdrowia kończą się zaliczeniem pisemnym – test jednokrotnego wyboru (20 pytań) po zakończeniu zajęć praktycznych w terminie uzgodnionym ze starostą roku. Do zaliczenia przedmiotu jest wymagane uzyskanie minimum 12 punktów. | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności |
| |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości |
| |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia |
| |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się z zakresu wiedzy ocenia się poprzez:
Efekty z zakresu umiejętności oceniane są metodą:
Efekty z zakresu kompetencji społecznych oceniane są metodą:
| ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 16.06.2025 | Sylabus opracował(a): dr n. o zdr. Ewa Perkowska | |||||||||||||||

