Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Poł - Praktyka położnicza w perspektywie międzynarodowej.
  • Ostatnia zmiana 14.02.2022 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus Poł - Praktyka położnicza w perspektywie międzynarodowej

     

    Załącznik nr 5 do Uchwały RWNZ nr 176//2019 z dnia 28 maja 2019 r.

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek studiów

     

    Położnictwo

    Profil studiów

    □ ogólnoakademicki X praktyczny

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Kontakt (tel./email):

    Tel. 85 732 68 20, e-mail: zpoz@umb.edu.pl, jolanta.lewko@umb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Dr hab. Jolanta Lewko

    Osoba(y) prowadząca(e):

    Dr hab. Jolanta Lewko

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Filozofia i etyka zawodu położnej, Podstawy opieki położniczej

    Poziom studiów:

    I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne X niestacjonarne X

    Rok studiów

    I X II □ III □ I V □ V □

    Semestr studiów:

    1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    Praktyka położnicza w perspektywie międzynarodowej

    ECTS 3

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy X fakultatywny □

    Język wykładowy:

    polski X obcy X

    Miejsce realizacji:

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    -

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

    -

    FORMA ZAJĘĆ

     

    Liczba godzin

    Wykład

    15

    Seminarium

    20

    Ćwiczenia

     

    Samokształcenie /bez nauczyciela

    50

    E-learning

     

    Zajęcia praktyczne

     

    Praktyki zawodowe

     

    Inne ……………………

     

    RAZEM

     

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    • Przekazanie studentom wiedzy o istocie stosowania odpowiednich przepisów prawa w działalności zawodowej;
    • Kształtowanie u studenta umiejętności krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych;

    Metody dydaktyczne

     

    Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury

     

     

    Narzędzia dydaktyczne

    np.: rzutnik folii, rzutnik multimedialny, plansze

     

    MACIERZ EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    C.W9.

    procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych położnych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej;

    P7S_WG

    P7S_WK

    Ocena przygotowania do zajęć

    Projekt, prezentacja

    w

    C.W10.

    systemy kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;

    P7S_WG

    P7S_WK

    Ocena przygotowania do zajęć

    Projekt, prezentacja

    s

    C.W11.

    systemy i współczesne kierunki organizowania opieki położniczej;

    P7S_WG

    P7S_WK

    Dyskusja w czasie zajęć

    Esej refleksyjny

    w

    C.W12.

    inicjatywy i strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia kobiet;

    P7S_WG

    P7S_WK

    Ocena przygotowania do zajęć

    Ocena 360°

    w

    C.W13.

    zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń

    zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej.

    P7S_WG

    P7S_WK

    Ocena przygotowania do zajęć

    Ocena 360°

    w

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    C.U9.

    stosować zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego

    położnictwa, ginekologii i neonatologii;

    P7S_UW

    P7S_UK

    P7S_UO

    Dyskusja w czasie zajęć

    Ocena 360°

    s

    C.U10.

    analizować inicjatywy i strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia kobiet w celu organizowania opieki nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia.

    P7S_UW

    P7S_UK

    P7S_UO

    Dyskusja w czasie zajęć

    Ocena 360°

    s

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

     

    okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową;

     

    Dyskusja w czasie zajęć

    Ocena 360°

    s

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; BN – samokształcenie/bez nauczyciela ; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa; EL- e-learning

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

               

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    35

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    15

    Udział w ćwiczeniach/(wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    20

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    20

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    20

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

    10

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

    -

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

    Godziny ogółem

    85

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

     

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    Uznawanie kwalifikacji zawodowych położnych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

    2

    Współczesne systemy i kierunki organizowania opieki położniczej.

    3

    Strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia kobiet.

    3

    Zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń

    zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej.

    5

    Strategia pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce

    2

     

     

     

     

    ĆWICZENIA

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    SEMINARIA

    Kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Finlandii, Hiszpanii i Portugalii

    4

    Modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego

    położnictwa, ginekologii i neonatologii w Polsce.

    5

    Modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego

    położnictwa, ginekologii i neonatologii w wybranych krajach Unii Europejskiej.

    5

    Współpraca polskich towarzystw naukowych z organizacjami międzynarodowymi. Rola WHO w pielęgniarstwie na świecie.

    5

    "Nursing Now” Polska

    1

     

     

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    PRAKTYKI ZAWODOWE

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    SAMOKSZTAŁCENIE

    Projekt „e-learning assistant”

     

     

     

     

     

     

     

    E- LEARNING

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    LITERATURA

     

    PODSTAWOWA

    Wrońska I., Krajewska – Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Czelej, Lublin, 2007

    Deklaracja Monachijska – Pielęgniarki i położne na rzecz zdrowia. Ministerstwo Zdrowia, 2000

    http://www.ptpol.pl/

    Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce. Warszawa 2017.

    Pfefferle PI, Van den Stock E, Nauerth A; "E-learning assistant"-project group. The LEONARDO-DA-VINCI pilot project "e-learning-assistant" - Situation-based learning in nursing education. Nurse Educ Today. 2010
    Jul;30(5):411-9.

     

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

    https://www.who.int/nursing-midwifery-resources/en/

    https://www.icn.ch/

    Andrews M, Brewer M, Buchan T, Denne A, Hammond J, Hardy G, Jacobs L, McKenzie

    L, West S. Implementation and sustainability of the nursing and midwifery

    standards for mentoring in the UK. Nurse Educ Pract. 2010 Sep;10(5):251-5.

    Duffy K, Gillies A. Supervision and assessment: the new Nursing and Midwifery 
    Council standards. Nurs Manag (Harrow). 2018 Jul 27;25(3):17-21.

     

     

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    EFEKTY UCZENIA SIĘ

     

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

    wyżej wymienione formujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia oceniono systemem procentowym

    60%

    70%

    80%

    90%

    100%

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

     

    OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    □ pozytywny wynik końcowego egzaminu

    □ egzamin teoretyczny pisemny

    □ egzamin teoretyczny ustny

    □ egzamin praktyczny

    X zaliczenie

     

    Data opracowania programu:01.10.2021

     

    Program opracował: dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko