Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulaminy: Dydaktyczny, Porządkowy, BHP i PPOŻ Jednostki.
  • Ostatnia zmiana 30.09.2025 przez Zakład Medycyny Sądowej

    Regulaminy: Dydaktyczny, Porządkowy, BHP i PPOŻ Jednostki

     

    Regulamin dydaktyczny dla studentów

     

    1. Obecność studentów jest obowiązkowa na wszystkich formach zajęć (realizowanych stacjonarnie oraz w formie on-line).
    2. Zajęcia w Zakładzie Medycyny Sądowej (ćwiczenia, seminaria, wykłady) są prowadzone stacjonarnie dla wszystkich studentów.
    3. Na zajęcia Student zobligowany jest do posiadania własnego fartucha i maseczki ochronnej (Zakład zapewnia fartuchy jedynie na zajęcia prosektoryjne). W czasie ćwiczeń prosektoryjnych zaleca się zdejmowanie zegarków i/lub biżuterii. Długie włosy powinny być odpowiednio spięte lub związane w kucyk.
    4. Na zajęciach nie dopuszcza się nieobecności nieusprawiedliwionych.
    5. Nieobecności na zajęciach usprawiedliwiane są na podstawie zaświadczenia lekarskiego, urlopu/zwolnienia dziekańskiego lub oświadczenia o zaistnienia wypadku losowego, a usprawiedliwienie powinno być dostarczone do Kierownika jednostki w ciągu 7 dni od ustania okoliczności uzasadniających nieobecność.
    6. Nieobecności na zajęciach można odrobić poprzez udział w zajęciach z inną grupą ćwiczeniową a w szczególnych okolicznościach indywidualnie u osoby prowadzącej.
    7. Jako nieobecność na zajęciach traktuje się spóźnienie dłuższe niż 15 min.
    8. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia z przedmiotu medycyna sądowa dla studentów Wydziału Lekarskiego oraz Etyka Lekarska jest obecność i czynny udział we wszystkich zajęciach.
    9. Warunkiem zaliczenia jest sprawdzenie wiadomości teoretycznych i praktycznych w formie pisemnej testowej u osoby prowadzącej. Zaliczenie testowe z medycyny sądowej składa się z 15 pytań – warunkiem zaliczenia jest odpowiedź prawidłowa na co najmniej 60% pytań, czyli 9 pytań. Natomiast w przypadku etyki lekarskiej zaliczenie testowe składa się z 10 pytań – warunkiem zaliczenia jest odpowiedź prawidłowa na co najmniej 60% pytań, czyli 6 pytań.
    10. Wyniki zaliczenia podawane są do wiadomości studenta w ciągu 14 dni w systemie VERBIS, lub indywidualnie.
    11. Nieobecność nieusprawiedliwiona na zaliczeniu końcowym skutkuje uzyskaniem 0 punktów z zaliczenia.
    12. Nieobecności na zaliczeniu usprawiedliwiane są na podstawie zaświadczenia lekarskiego, urlopu/zwolnienia dziekańskiego lub oświadczenia o zaistnienia wypadku losowego, a usprawiedliwienie powinno być dostarczone do kierownika jednostki w ciągu 7 dni od ustania okoliczności uzasadniających nieobecność
    13. Student, który nie zaliczył wszystkich wymaganych zajęć, nie może być dopuszczony do zaliczenia końcowego.
    14. Studentowi przysługuje prawo do wglądu w pracę zaliczeniową w obecności pracowników Zakładu. Ewentualna poprawa zaliczenia będzie miała testową formę pisemną.
    15. Niezgłoszenie się na zaliczenie poprawkowe bez usprawiedliwienia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.
    16. Student, który nie zaliczył wszystkich wymaganych zajęć, nie może być dopuszczony do sesji egzaminacyjnej.
    17. Egzamin z medycyny sądowej dla studentów Wydziału Lekarskiego ma charakter testowy – 50 pytań, warunkiem zdania egzaminu jest odpowiedź prawidłowa na 30 pytań to jest 60%.
    18. Studentowi przysługuje prawo do dwóch egzaminów poprawkowych. Każdy egzamin poprawkowy przeprowadzanych jest w takiej formie, w jakiej odbył się pierwszy egzamin.
    19. Niezgłoszenie się na egzamin/egzamin poprawkowy bez usprawiedliwienia skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej.
    20. Zasady usprawiedliwiania nieobecności na egzaminie i egzaminach poprawkowych określa Regulamin Studiów.
    21. Wyniki egzaminu/egzaminów podawane są do wiadomości studenta w ciągu 14 dni od daty przeprowadzenia egzaminu i zostaną umieszczone w systemie VERBIS
    22. Student ma prawo wglądu do swojej pracy pisemnej w ciągu tygodnia od ogłoszenia wyników przez dwa dni wskazane przez Kierownika jednostki w czasie wskazanym przez Kierownika jednostki w obecności pracowników Zakładu.
    23. W przypadku stwierdzenia posiadania lub korzystania przez studenta z niedozwolonej formy pomocy, zaliczenie/egzamin tego studenta zostaje przerwany, co jest równoznaczne z uzyskaniem 0 pkt. i oceny niedostatecznej bez możliwości poprawy. Szczegółowe zapisy o niedozwolonej pomocy zawiera Regulamin Studiów i Zarządzenie Rektora.
    24. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie zapisy Regulaminu Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich UMB.
    25. Ze względu na fakt, że podczas zajęć Studenci zetkną się z prowadzonymi postępowaniami karnymi, wszelkie informacje związane z okolicznościami tych spraw nie mogą być rozpowszechniane. Na zajęciach obowiązuje całkowity zakaz fotografowania, jak i używania innych urządzeń elektronicznych.

     

     

      Regulamin porządkowy  dla studentów

       

      1. W czasie  zajęć (seminariów i ćwiczeń)  studenta obowiązuje odzież ochronna (fartuch lekarski) oraz zmiana obuwia.
      2. Odzież wierzchnią (płaszcze, kurtki , itp.) oraz obuwie należy pozostawić w szatni.
      3. Przebywanie studentów w salach dydaktycznych jest dozwolone wyłącznie w obecności asystenta.
      4. Podczas zajęć nie wolno opuszczać sal dydaktycznych bez zgody asystenta.
      5. W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z przebiegiem ćwiczeń lub w nagłych wypadkach, należy zwracać się do asystenta.
      6. Podczas zajęć i egzaminu telefony komórkowe i wszelkiego rodzaju tego typu urządzenia powinny być bezwzględnie wyłączone.
      7. Podczas ćwiczeń, seminariów i wykładów wykonywanie zdjęć jest zabronione. Łamanie tej zasady jest traktowane jako naruszenie kodeksu etyki przyszłego zawodu i będzie podlegać odpowiedzialności z Regulaminu studiów. Dodatkowo, student przyłapany na fotografowaniu jest zobowiązany do usunięcia zdjęcia w obecności asystenta.
      8. W czasie zajęć student jest odpowiedzialny za swoje rzeczy osobiste.  W przypadku ich uszkodzenia lub kradzieży Zakład Medycyny Sądowej nie ponosi odpowiedzialności.
      9. Zabrania się jedzenia i picia w salach dydaktycznych.
      10. W całym budynku obowiązuje zakaz palenia. 
      11. Dodatkowo w pomieszczeniach prosektoryjnych:
      1. Pomieszczenia znajdujące się za drzwiami łącznika, oznaczonego napisem "Teren Zakaźny", przy nie stosowaniu się do przepisów niniejszego regulaminu i nie zachowaniu szczególnych środków ostrożności, mogą stwarzać ryzyko różnorodnych zakażeń. Przebywanie studentów w łączniku, korytarzach i pomieszczeniach prosektoryjnych na obu poziomach (parter i suteryna), bez wiedzy i obecności asystenta jest zabronione.
      2. Przed przystąpieniem do zajęć wraz z asystentem, po przejściu łącznika, studenci udają się do szatni, gdzie obowiązani są nałożyć wierzchnie fartuchy ochronne. Przebywanie w prosektorium bez fartuchów jest zabronione.
      3. W pomieszczeniach prosektoryjnych należy zachować szczególną ostrożność :
      • nie dotykać ścian, sprzętów, narzędzi, urządzeń, naczyń ani zwłok znajdujących się w prosektorium!
      • bezwzględnie wykonywać wszystkie polecenia asystenta
      • w razie uczucia zasłabnięcia, nagłego zdarzenia (np. zabrudzenia materiałem biologicznym, skaleczenia), czy każdej innej potrzeby, niezwłocznie powiadomić asystenta
      • nie oddalać się z prosektorium bez wiedzy asystenta
      • samowolnie nie przechodzić do innych pomieszczeń niż to, w którym znajduje się grupa z asystentem.                                                                                                    

            12.W czasie zajęć na terenie prosektorium obowiązuje taktowne i kulturalne zachowanie.

           13.Wszystkie informacje wynikające z zajęć prosektoryjnych, związane z każdą sprawą, objęte są bezwzględną tajemnicą lekarską. Studentów obowiązuje również tajemnica dochodzenia (śledztwa) pod groźbą odpowiedzialności karnej.

           14. Po zakończeniu zajęć w prosektorium, studenci udają się do szatni, gdzie zdejmują fartuchy ochronne. W szatni znajduje się również łazienka i ubikacja dla studentów. Apelujmy o zachowanie porządku w szafach ubraniowych. Po zdjęciu odzieży ochronnej, pomieszczenia prosektoryjne należy wraz z asystentem niezwłocznie opuścić.

       

      Regulamian BHP i PPOŻ

       

      1. Wstęp do części prosektoryjnej Zakładu mają wyłącznie studenci odbywający aktualnie zajęcia zgodnie z harmonogramem zajęć.
      2. Na zajęciach obowiązuje  czysty fartuch oraz odpowiednie obuwie. Wprowadzanie osób postronnych na teren Zakładu jest zabronione.
      3. Zabrania się studentom przebywania w Prosektorium oraz wykonywania jakichkolwiek czynności medycznych bez opieki/nadzoru asystenta prowadzącego zajęcia.
      4. W trakcie zajęć student jest zobowiązany do zachowania spokoju i okazywania należytego szacunku osobom zmarłym oraz personelowi medycznemu.
      5. Zabrania się wnoszenia się na teren Zakładu ubrań wierzchnich, toreb, plecaków, itp.
      6. Obowiązuje bezwzględny zakaz wnoszenia i spożywania pokarmów, picia jakichkolwiek napojów i żucia gumy na terenie Zakładu.
      7. Student w trakcie ćwiczeń jest zobowiązany do przestrzegania zasad aseptyki i antyseptyki, ze szczególnym uwzglednieniem kontaktu z materiałem zakaźnym w czasie pobytu w Prosektorium.
      8. Należy używać środków ochrony osobistej: rękawiczki, fartuchy ochronne oraz środków czystości i dezynfekcyjnych zgodnie z ich przeznaczeniem.
      9. Student z objawami infekcji jest zobowiązany do zgłaszania tego faktu asystentowi prowadzącemu przed rozpoczęciem zajęć w celu zastosowania odpowiednich środków ochrony epidemiologicznej.
      10. W przypadku urazu, skaleczenia, bądź ryzykownego kontaktu z materiałem biologicznym należy niezwłocznie powiadomić asystenta prowadzącego ćwiczenia.
      11. Rękawiczki czy inny sprzęt jednorazowego użytku bezpośrednio po ich użyciu umieścić w pojemniku na materiały skażone (oznaczone czerwonym workiem).
      12. Zasady stosowania środków ochrony osobistej, prawidłowego użycia środków do dezynfekcji rąk i sprzętu medycznego oraz ich lokalizacja zostaną omówione z każdą grupą w trakcie pierwszego dnia zajęć.
      13. Obowiązuje bezwzględny zakaz wynoszenia dowodów rzeczowych lub biologicznych, jak i sprzętu medycznego, lub jego elementów, w tym w szczególności w systuacji ich potencjalnego skażenia biologicznego. 
      14. Na terenie Zakładu obowiązuje bezwzględny zakaz palenia tytoniu. Zakaz ten dotyczy również tzw. e-papierosów.
      15. Studentom zabrania się używania jakichkolwiek źródeł ognia.
      16. W przypadku wystąpienia niekontrolowanego źródła ognia lub jakiegokolwiek zagrożenia powstałego w miejscu prowadzenia zajęć student jest zobligowany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie asystenta prowadzącego ćwiczenia lub innego pracownika Zakładu.  
      17. Na terenie budynku znajdują się odpowiednio oznaczone środki gaśnicze.
      18. W przypadku konieczności ewakuacji, należy bezwzględnie wykonywać polecenia koordynatora akcji.
      19. W przypadkach wymagających udzielenia natychmiastowej pomocy, każdy poinformowany o tym pracownik Zakładu przebywający w pobliżu zdarzenia jest zobowiązany do jej udzielenia.
      20. Na terenie Zakładu dostępne są materiały opatrunkowe.