Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Mamy POWER inwestujemy w kompetencje studentów.
  • Ostatnia zmiana 09.10.2023 przez Medyk Białostocki

    Mamy POWER inwestujemy w kompetencje studentów

    Wszystko zaczęło się od maila z zaproszeniem do udziału w projekcie. Proces rekrutacyjny - pomimo, że wydawał się skomplikowany i nie do przejścia - w rzeczywistości był lekki, łatwy i przyjemny. W końcu dla chcącego nic trudnego – wspomina Matylda Sochoń, studentka pielęgniarstwa.

    W roku akademickim 2022/2023 na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku po raz czwarty odbyły się Zajęcia warsztatowe realizowane w zespole interdyscyplinarnym prowadzone w ramach projektu pn. ,,Mamy POWER – inwestujemy w kompetencje regionu” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Warto wspomnieć, że tegoroczna IV edycja jest już ostatnią odsłoną programu dla studentów z różnych kierunków kształcenia medycznego.

     

    Matylda Sochoń: -  Moduł „Zajęcia warsztatowe (…)” koordynowane były przez panią prof. dr hab. Zytę Beatę Wojszel, która była jego opiekunem merytorycznym oraz panią Annę Piłaszewicz – pracownika Działu Projektów Pomocowych, która organizowała wszystkie zajęcia, rozwiewała nasze wątpliwości i odpowiadała na zapytania.

    Wszystkie zajęcia były skierowane do 24 studentek i studentów UMB z dwóch ostatnich lat studiów kierunków: pielęgniarstwo, lekarski, fizjoterapia oraz farmacja. Dzięki takiej formie zajęć uczestnicy projektu mogli wziąć udział w trzech zajęciach warsztatowych oraz dwóch wizytach studyjnych. Grupy studentów nie znały się wcześniej, więc był to bardzo dobry moment na zapoznanie się oraz zawiązanie trwałych znajomości. Od rozpoczęcia projektu mieliśmy okazję poznać specyfikę innych kierunków medycznych, dowiedzieć się w jaki sposób i z której perspektywy inne osoby z branży medycznej będą podchodzić do opieki nad osobami geriatrycznymi, a to wszystko z pomocą trenerów. Warto zaznaczyć, że Uniwersytet Medyczny w Białymstoku posiada bardzo szeroką ofertę różnych projektów pomocowych, w tym: szkoleń, kursów oraz wyjazdów dla studentów, jednak tylko ten konkretny daje możliwość międzywydziałowej współpracy i wzajemnego zrozumienia niezależnie od kierunku.

    Projekt rozpoczął się od 2-dniowych warsztatów z zakresu komunikacji oraz również 2-dniowych warsztatów z umiejętności analitycznych. Na pierwszych zajęciach (podzieleni zawsze na dwie grupy ok. 12-osobowe i dwa terminy) mogliśmy poznać m.in. zasady prawidłowej komunikacji oraz bariery w komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych, a także zasady komunikowania się w zespole interdyscyplinarnym i z opiekunem osoby starszej. Na kolejnych warsztatach omawialiśmy zagadnienia z zakresu zastosowania metod analitycznych w diagnostyce medycznej, rozwiązywania sytuacji problematycznych wymagających myślenia analitycznego w procesie diagnostycznym i terapeutycznym, interpretacji wyników badań pod kątem rozmowy z pacjentem w podeszłym wieku oraz najczęstszych błędów przy podejmowaniu decyzji terapeutycznych.

    Ostatnim etapem warsztatów stacjonarnych były praktyczne zajęcia w 8-osobowych zespołach interdyscyplinarnych (po dwie osoby z każdego kierunku) z udziałem pacjenta symulowanego pod okiem trenerek – wykładowczyń UMB. Zajęcia opierały się na części teoretycznej oraz praktycznej: wykład (prezentacja) oraz praca z symulowaną pacjentką – poznanie historii choroby z różnych perspektyw diagnostycznych (osoby z każdego kierunku zbierały wywiad diagnostyczny odzwierciedlający daną grupę medyczną), omawianie i analiza przypadku między różnymi perspektywami medycznymi, omawianie wyników badań pacjentki, przekazanie zaleceń terapeutycznych i farmakologicznych pacjentce oraz ustalenie planu leczenia. Był to dla nas sprawdzian wiedzy oraz umiejętność całościowej opieki nad pacjentem geriatrycznym. Nie lada wyzwaniem okazało się ustalenie wspólnych celów leczenia, skorygowanie błędów z zakresu leczenia farmakologicznego oraz rozmowa z pacjentką. Przekonaliśmy się, że każdy z nas jest tak samo ważny w całościowej opiece nad chorym, starszym pacjentem.

    Pierwsza wizyta studyjna odbyła się w Podlaskim Centrum Psychogeriatrii w Białymstoku, gdzie mogliśmy zobaczyć jak przebiega kompleksowa, interdyscyplinarna opieka i praca z osobami starszymi na oddziale dziennym ze schorzeniami neurodegeneracyjnymi. Na oddziale mieliśmy okazję obserwać seniorów w czasie ich typowego dnia w ośrodku i podczas zajęć z terapeutkami (akurat trafiliśmy na robienie przez pacjentów pięknych kartek na Święta Wielkanocne). Podczas spotkań z personelem mogliśmy dowiedzieć się w jaki sposób odbywa się komunikacja z pacjentami, ich rehabilitacja, jakie stosuje się niefarmakologiczne formy aktywizacji oraz w jaki sposób pacjenci spędzają czas w ośrodku.

    Zwieńczeniem projektu była zagraniczna wizyta studyjna, czyli 3-dniowy pobyt w Pampelunie w hiszpańskim regionie Navarra, gdzie w kwietniu 2023 roku pojechaliśmy podzieleni na dwie grupy. W czasie pobytu mieliśmy okazję zobaczyć, pozwiedzać oraz doświadczyć jakie podejście do osób starszych mają medycy (przedstawiciele tych samych zawodów medycznych co my) z Hiszpanii. Pod czujnym okiem dwóch koordynatorów grupy dr Fabricio Zambom Ferraresi oraz dr Nicolasa Martineza-Velilla (kierownika Servicio de Geriatria del Complejo Hospitalario de Navarra oraz bardzo ważnej postaci w hiszpańskiej i europejskiej geriatrii) zostaliśmy oprowadzeni po Navarrabiomed - Centrum Badań Biomedycznych oraz po Hospital Universitario de Navarra. Medycy szczegółowo opowiedzieli nam o pracy oddziału geriatrycznego oraz mogliśmy zobaczyć i sprawdzić działanie niektórych maszyn do ćwiczeń dla seniorów. Cała prezentacja oraz możliwość wypróbowania na sobie ćwiczeń przygotowanych dla osób w podeszłym wieku zrobiła na nas ogromne wrażenie (szczególnie na studentach z kierunku fizjoterapii). Wszystkie ćwiczenia są starannie przygotowywane oraz koordynowane przez wykwalifikowaną kadrę specjalistów, którzy czuwają nad bezpieczeństwem podopiecznych. Zwiedziliśmy również inne ważne i ciekawe placówki medyczne czy instytucje, w tym: Universidad de Navarra, w którym studenci z różnych stron świata mogą zdobywać wiedzę z różnych dziedzin: medycyny, sztuki czy nauk biologicznych. Uniwersytet posiada również Centrum Symulacji Medycznych i to tutaj studenci kierunków medycznych mogą doskonalić swoje umiejętności z zakresu pierwszej pomocy, opieki nad pacjentem oraz czynności pielęgniarskich i pielęgnacyjnych.

    Mieliśmy także chwilę wolnego czasu na zwiedzenie Pampeluny. Zważywszy, że byliśmy wiosną i nie było upałów, mogliśmy spokojnie podziwiać piękno tego miasta i jego architektury. Udało się nam również zwiedzić nadmorskie miasto San Sebastian i cieszyć oczy widokiem oceanu.

    Dzięki udziałowi w tym projekcie bardzo wiele się nauczyłam o pacjentach geriatrycznych, o drugim człowieku, a przede wszystkim o sobie i jak być lepszą wersją siebie. Poznałam bardzo fajnych i wartościowych ludzi, zarówno rówieśników z innych kierunków, jak i przemiłe osoby z Hiszpanii, które pokazały to, co mają w swoim mieście najcenniejsze. Tak jak już wspominałam na samym początku, jest to ostatnia edycja programu, ale z tego miejsca chcę wszystkim osobom zaangażowanym serdecznie podziękować za możliwość wzięcia udziału w projekcie. Wspomnienia oraz zawiązane znajomości zostaną ze mną na zawsze. Uważam, że studenci UMB mają Power!

     

    Matylda Sochoń, I rok studiów II stopnia pielęgniarstwo

  • 70 LAT UMB            Logotyp Młody Medyk.