Koordynator przedmiotu:
dr n. med. Anna Baranowska
e-mail: anna.baranowska@umb.edu.pl
PROGRAM NAUCZANIA
Podstawy pielęgniarstwa to przedmiot zawodowy
Materiał nauczania jest realizowany zgodnie z ustalonym planem studiów.
Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 520 godzin w tym:
40 godzin wykładów
200 godzin ćwiczeń w tym14 godzin w Pracowniach Symulacji Medycznej (2 semestr)
120 godzin zajęć praktycznych
120 godzin praktyk zawodowych
40 godzin bez nauczyciela
Wykłady odbywać się będą w 1 i 2 semestrze w trybie stacjonarnym w terminach zgodnych z planem zajęć zamieszczonym na stronie internetowej UMB
Sala i miejsce odbywania zajęć: Aula 0.2, WNoZ ul. Szpitalna 37.
Prowadzący wykłady: dr A. Baranowska, dr H.Rolka, dr hab. K. Kowalczuk, dr.Marta Milewska-Buzun, dr Rafał Milewski
- Ćwiczenia na pracowniach umiejętności odbywać się będą w 1 i 2 semestrze w trybie stacjonarnym w terminach zgodnych z planem zajęć zamieszczonym na stronie zamieszczonym na stronie internetowej UMB, ze szczegółowym rozpisem pracowni dla każdej grupy ćwiczeniowej.
Prowadzący ćwiczenia: dr Anna Baranowska, dr Agnieszka Lankau, dr hab. Krystyna Kowalczuk, dr Hanna Rolka,dr Krystyna Klimaszewska, dr hab. Beata Kowalewska, dr Marta Milewska-Buzun, dr Rafał Milewski oraz pracownicy zatrudnieni na umowę zlecenie i doktoranci zakładu.
Sala i miejsce odbywania zajęć:
Pracownie nr 108,105,9,8,5, ZZOM, ul. Skłodowskiej-Curie 7A
- Symulacja medyczna wysokiej wierności w ramach ćwiczeń.
Ćwiczenia odbywać się będą w 2 semestrze
Sala i miejsce odbywania zajęć: Centrum Symulacji Medycznych ul Szpitalna 30
Prowadzący ćwiczenia: dr Anna Baranowska, dr Agnieszka Lankau, , dr Hanna Rolka
- Pacjent standaryzowany w ramach ćwiczeń
Ćwiczenia odbywać się będą w 2 semestrze
Sala i miejsce odbywania zajęć: Centrum Symulacji Medycznych ul Szpitalna 30
Prowadzący ćwiczenia: dr Anna Baranowska, dr hab. Krystyna Kowalczuk,
Zajęcia praktyczne w szpitalu
odbywać się będą w 1 i 2 semestrze w trybie stacjonarnym w terminach zgodnych z planem zajęć zamieszczonym na stronie zamieszczonym na stronie internetowej UMB
Sala i miejsce odbywania zajęć: USK w Białymstoku
Praktyka zawodowa
Jest to praktyka samodzielna, wymaga wcześniejszego zaplanowania i samodzielnego zapewnienia sobie miejsca – potwierdzając termin odbycia praktyki z oddziałową/oddziałowym wybranej kliniki oddziału.
Praktyka może rozpocząć się po odbyciu zajęć praktycznych z asystentem w szpitalu. Musi być zakończona z końcem sierpnia a potwierdzenie jej odbycia dostarczone do zakładu (w dzienniczku praktyk studenta). Jest to ostatni element potrzebny do zakończenia, rozliczenia przedmiotu.
Miejsce:
Szpitale w Białymstoku szczególnie USK lub w miejscu zamieszkania studenta w klinikach/oddziałach o profilu internistycznym dla dorosłych
Zakres tematyczny wymienionych form wchodzących w skład przedmiotu
WYKŁADY
I SEMESTR
Wykład | tematy | czas |
1 | Uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa. Definicja zawodu pielęgniarki według Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (ICN). Pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia. Funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki/rza oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej. Podstawy pielęgniarstwa jako przedmiot wprowadzający do medycznych czynności zawodowych
| 3 |
2 | Obserwacja i rejestracja podstawowych funkcji życiowych (ocena tętna, ciśnienia tętniczego, oddechu, temperatury, wysycenia krwi tlenem, OCŻ, szczytowy przepływ wydechowy-PEF)
Skutki długotrwałego unieruchomienia. Opieka nad pacjentem zagrożonym wystąpieniem odleżyn. Pielęgnowanie rany odleżynowej. | 3 |
3. | Zakres i charakter opieki nad pacjentem z cechami niedożywienia. Stosowanie środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Żywienie chorego przez zgłębnik i przetokę odżywczą. | 3 |
4. | Udział pielęgniarki/rza w farmakoterapii cz. 1. Zasady przygotowywania i przechowywania leków. Podawanie leków drogą przewodu pokarmowego, na skórę, systemy transdermalne. | 3 |
5. | Udział pielęgniarki/rza w farmakoterapii cz. 2. przez układ oddechowy, dopochwowo, dospojówkowo do jamy nosa, ucha. Postawy tlenoterapii. Postawy tlenoterapii biernej. Pobieranie materiału biologicznego do badań: krwi żylnej, moczu, kału, wymazów z jamy nosowo-gardłowej, z ran i owrzodzeń | 3 |
| Podawanie leków drogą dotkankową (iniekcje śródskórne, podskórne, heparynoterapia, podstawy insulinoterapii) Podawanie leków drogą domięśniową
| |
6. | Zadania pielęgniarki/rza w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym, o niepomyślnym rokowaniu, chorym przewlekle, długotrwale unieruchomionym. Zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach i sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson).
| 3 |
7. | Diagnoza pielęgniarska wyznacznikiem interwencji pielęgniarskich. Zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich. Udział pielęgniarki/-rza w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Proces pielęgnowania (definicję, etapy, zasady) oraz metody organizacji pracy, w tym w ramach podstawowej opieki pielęgniarskiej (primary nursing), jej istotę i odrębności, z uwzględnieniem ich wpływu na jakość opieki pielęgniarskiej i rozwój praktyki pielęgniarskiej.
| 2 |
Wykład | tematy | Czas |
1 | Kaniulacja naczyń żylnych obwodowych. Podawanie leków dożylnie, podstawy płynoterapii. Kaniulacja żyły szyjnej zewnętrznej. | 3 |
2 | Pielęgnacja dostępu centralnego. | 3 |
| Zasady obsługi portu naczyniowego. | |
3 | Udział pielęgniarki/rza w leczeniu ran. Postępowanie z raną niepowikłaną i upośledzeniem w procesie gojenia rany. | 3 |
4 | Pielęgnowanie pacjentów z nietrzymaniem moczu i cewnikiem założonym do pęcherza moczowego na stałe. Opieka nad pacjentem z wyłonioną stomią jelitową i urostomią. | 3 |
5. | Opieka nad pacjentem z chorobą przewlekłą. | 3 |
6. | Udzielanie pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia | 2 |
7. | Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman). | 3 |
| Klasyfikacje praktyki pielęgniarskiej (Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej International Classification for Nursing Practice, ICNP, oraz Międzynarodowa Klasyfikacja Diagnoz Pielęgniarskich według NANDA NANDA’s International Nursing Diagnoses, North American Nursing Diagnosis Association, NANDA). |
ĆWICZENIA
PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA
KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO
I ROK I SEMESTR - 120 godzin lekcyjnych
TEMATY ĆWICZEŃ NA ROK AKADEMICKI 2025/26
40x3l.= 120l.
PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA
KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO
I ROK II SEMESTR- 80godzin lekcyjnych
TEMATY ĆWICZEŃ NA ROK AKADEMICKI 2025/26
22x3l.=66l. - ćwiczenia w Pracowni Umiejetności Pielęgniarskich
14l. - ćwiczenia w Centrum Symulacji Medycznych
L.P. | TEMATY ĆWICZEŃ |
Technika pobierania krwi do badań laboratoryjnych metodą tradycyjną. Pobieranie krwi do badań laboratoryjnych, normy /OB., morfologia, elektrolity, gazometria, cukier itp./ zasady, wskazania, p/wskazania. | |
Technika pobierania krwi do badań laboratoryjnych aspiracyjno-próżniową i/lub prózniową Pobieranie krwi do badań laboratoryjnych, normy /OB., morfologia, elektrolity, gazometria, cukier itp./ zasady, wskazania, p/wskazania. | |
Przygotowanie i podawanie leków dożylnie przy użyciu igły iniekcyjnej. Kaniulacja żył przy użyciu igły typu „motylek”. Monitorowanie i pielęgnacja miejsca wkłucia obwodowego. | |
Kaniulacja żył przy użyciu igły typu „Vigo”, podawanie leków dożylnie. Przygotowanie założonego wcześniej wkłucia do podania leku. Monitorowanie i pielęgnacja miejsca wkłucia obwodowego. Specyfika kaniulacji żył u dziecka. | |
Wykonywanie kroplowego wlewu dożylnego. Podawanie leków we wlewie kroplowym. | |
Przygotowanie leku do podania w pompie strzykawkowej. Podstawy obsługi pompy strzykawkowej. | |
Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu tematów 1-6 | |
Przygotowanie materiału opatrunkowego, rękawic, narzędzi i bielizny do sterylizacji. Przygotowanie stolika opatrunkowego, prezentacja podstawowych narzędzi chirurgicznych. Technika otwierania jałowych pakietów, nakładanie rękawic chirurgicznych. Chirurgiczne mycie rąk. Zakładanie odzieży operacyjnej. Aseptyka i antyseptyka. | |
Rana, etapy gojenia rany. Technika wykonywania opatrunku na ranie czystej. Zdejmowanie szwów. | |
Technika wykonywania opatrunku na ranie brudnej. Płukanie rany. Drenaż jam ciała. Pobieranie wymazu z rany. | |
Obsługa i pielęgnacja wkłucia obwodowego, centralnego. Jednoczasowa podaż dwóch płynów infuzyjnych. | |
Obsługa i pielęgnacja portu naczyniowego cz.1. | |
Obsługa i pielęgnacja portu naczyniowego cz.2. | |
Cewnikowanie żyły szyjnej zewnętrznej. | |
Udział pielęgniarki w badaniu. Pobieranie materiału do badan laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystowanie lekarzowi przy badaniach diagnostycznych. Asystowanie do nakłucia lędźwiowego, nakłucia mostka, nakłucia jamy brzusznej i jamy opłucnowej, podaż toksyny botulinowej w leczeniu spastyczności.
| |
Toaleta drzewa oskrzelowego u chorego cz.1 | |
Toaleta drzewa oskrzelowego u chorego cz.2 | |
Karmienie niemowląt i dzieci starszych. Karmienie dziecka przez zgłębnik. Lewatywa i wlewka doodbytnicza u dziecka. | |
Cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety na stałe. Monitorowanie diurezy i usuwanie cewnika. Płukanie pęcherza moczowego. | |
Cewnikowanie pęcherza moczowego jednorazowe u kobiety i mężczyzny. Pobieranie moczu do badań laboratoryjnych. | |
Cewnikowanie pęcherza moczowego u mężczyzny na stałe. Pielęgnowanie chorych z nietrzymaniem moczu zastosowanie cewników zewnętrznych. | |
22. | Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu tematów 8 - 23 |
| Pacjent standaryzowany (czas:6 x 45min.) w Centrum Symulacji Medycznych |
| Symulacja wysokiej wierności (czas:8 x 45minut) w Centrum Symulacji Medycznych |
|
|

obowiązuje wejściówka punktowana (0-3p)
TEMATY ZAJĘĆ SEMINARYJNYCH NA ZAJĘCIACH PRAKTYCZNYCH Z PODSTAW PIELĘGNIARSTWA
LICENCJAT PIELĘGNIARSTWO
Obowiązuje przygotowanie teoretyczne do poniższych tematów przez kolejne dni zajęć praktycznych:
- Udział pielęgniarki/rza w procesie leczenia – zasady czytania indywidualnej karty zleceń lekarskich, przygotowywanie i podawanie leków różnymi drogami.
Udział pielęgniarki/rza w potęgowaniu zdrowia pacjenta (profilaktyka, edukacja zdrowotna, promocja zdrowia) – pogadanka, pokaz, oświata zdrowotna lub inna forma do wyboru.
- Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu krążenia. Pisemne opracowanie arkusza do zbierania danych.
- Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu oddechowego.
- Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu pokarmowego.
- Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu moczo - płciowego.
- Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami narządów zmysłu.
- Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu ruchu.
- Gromadzenie, zapisywanie, analizowanie i wartościowanie danych o pacjencie w celu określenia jego stanu według założeń procesu pielęgnowania. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej. Planowanie i ocena działań pielęgnacyjno – opiekuńczych. Pisemne opracowanie procesu pielęgnowania wybranego pacjenta.
9. Pisemne kolokwium zaliczeniowe z zakresu zajęć seminaryjnych.
10. Samoocena studentów. Podsumowanie zajęć.
REGULAMIN SZCZEGÓŁOWY ZALICZENIA PRZEDMIOTU PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA
REALIZOWANEGO W ZAKŁADZIE ZINTEGROWANEJ OPIEKI MEDYCZNEJ
NA KIERUNKU PIELĘGNIARSTWO ROK I STUDIA I STOPNIA
- Regulamin zajęć dydaktycznych z przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa realizowanego w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej jest zgodny z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku.
- Zasady ogólne wymagane do zaliczenia przedmiotu zawarte są w Regulaminie Ogólnym obowiązującym w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej.
OGÓLNE ZASADY:
Uczestnictwo w ćwiczeniach jest możliwe po spełnieniu następujących:
- Mundurek, ale pierwsze 2 m-ce fartuch medyczny (biały, czysty i wyprasowany)
- obuwie ochronne na niskiej podeszwie - medyczne
- posiadanie identyfikatora studenta wraz z mundurem
- schludny wygląd (upięte włosy, krótkie paznokcie, ewentualnie pomalowane bezbarwnym lakierem tzw. odżywką do paznokci jeśli ktoś musi, w szpitalu bez jakiegokolwiek lakieru do paznokci)
Student zobowiązany jest do:
- punktualnego przychodzenia na zajęcia
- zmiany obuwia i ubrania w szatni studenckiej (dotyczy zajęć na pracowniach)
- rzeczy osobiste w postaci toreb, plecaków zabrać należy na pracownię, nie zostawiać w szatni bo nikt za to nie odpowiada.
- przestrzegania regulaminu placówki i przepisów bhp i ppoż
- kulturalnego zachowania się podczas zajęć
- podporządkowania się planowi zajęć
- wykonywania poleceń asystenta prowadzącego zajęcia (asystentów w zakładzie jest wielu, każde ćwiczenia mogą być prowadzone przez innego asystenta)
- dbania o porządek na pracowni umiejętności i powierzony sprzęt, każda grupa 10 minut przed wyjściem z ćwiczeń będzie porządkować pracownię zgodnie ze wskazaniami asystenta
- przygotowania teoretycznego do każdego ćwiczenia i aktywnego w nich uczestnictwa, brak przygotowania może spowodować odwołanie danych zajęć całej grupy bez możliwości ich odrobienia.
- student uczestniczy w ćwiczeniach ze swoją grupą, w wyjątkowych sytuacjach, za zgodą koordynatora może zmienić grupę, godzinę zajęć
Student zobowiązany jest do 1 grudnia potwierdzić w zbiorczym dokumencie dla całego roku:
- posiadanie aktualnej KSIĄŻECZKI ZDROWIA/oświadczenia lekarskiego
- szczepienia WZW typu B (podanie daty ostatniego szczepienia)
- posiadania ubezpieczenia (firma, daty obowiązywania szczepienia)
Starosta roku oddaje koordynatorowi zbiorczy dokument.
PODCZAS TRWANIA ZAJĘĆ OBOWIĄZUJE BEZWZGLĘDNY ZAKAZ UŻYWANIA TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH itp. - telefon należy wyłączyć
- Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady, ćwiczenia, zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe).
W wyjątkowych sytuacjach: w razie choroby (przedstawienie zwolnienia) czy przyczyn losowych - nieobecności z zakresu ćwiczeń będzie można zaliczyć (bez punktów) w ramach tzw. konsultacji (dni i godziny zostaną umieszczone na stronie zakładu).
Czas na zaliczenie nieobecności to 2 tygodnie, jednak nie później niż zbliżające się kolokwium zaliczeniowe. Brak zaliczenia nieobecności przekreśla uczestnictwo w kolokwium którego dotyczą opuszczone tematy.
Przychodząc na zaliczenie nieobecności należy przygotować się z danego materiału teoretycznie (bez przygotowania proszę nie przychodzić!), należy umówić się z odpowiedzialnym za grupę asystentem w ustalony przez niego sposób (mailowo lub osobiście). Na konsultacji będzie można przećwiczyć zaległe umiejętności. Natomiast brak przygotowania teoretycznego spowoduje zakończenie konsultacji oraz brak zaliczenia ćwiczenia.
Ogólna uwaga: Należy na bieżąco usprawiedliwiać i uzupełniać ewentualne nieobecności, nie ma możliwości przystąpienia do kolejnego kolokwium nie mając poprzedniego zaliczonego
Należy się zgłaszać do asystentów wg poniższego podziału grup, adresy mailowe zamieszczone będą na stronie zakładu:
Osoby odpowiedzialne za przebieg dydaktyki:
Dr hab. Krystyna Kowalczuk gr 1-6
Dr Hanna Rolka gr 7-12
Dr Marta Milewska-Buzun gr 13-18
ZALICZENIE PRZEDMIOTU
- Przystąpienie do egzaminu kończącego przedmiot jest możliwe po zaliczeniu wszystkich składowych:
- wszystkie ćwiczenia - Uzyskanie minimum punktów (60%)
- 4 kolokwia praktyczne - Uzyskanie minimum punktów (60%)
- samokształcenie
- zajęcia praktyczne z asystentem w szpitalu:
w 1. semestrze w styczniu
w 2. semestrze w czerwcu
- test wiedzy - Uzyskanie minimum punktów (60%)
Wpis oceny z przedmiotu do protokołu jest możliwy po pozytywnym zdaniu egzaminu oraz odbyciu praktyk zawodowych wakacyjnych (samodzielne – wakacyjne 120g. do końca sierpnia)
SZCZEGÓŁOWA PUNKTACJA:
- Za prawie każde ćwiczenie (bo prawie na wszystkich jest wejściówka) student uzyskuje maksymalnie 3 punkty za „wejściówkę” (lista punktowanych ćwiczeń jest oznaczona żółtym kolorem w rozpisce tematów)
Łączna Ilość punktów może jeszcze się zmienić w trakcie roku akademickiego, w związku ze zmianą ilości godzin ćwiczeń najczęściej dniami wolnymi- rektorskimi czy dziekańskimi.
W przypadku nieobecności na ćwiczeniach (nawet usprawiedliwionych) student otrzymuje 0 pkt, chyba, że odrobi te zajęcia z inną grupą ćwiczeniową w przeciągu 2 tygodni, wówczas ma możliwość uzyskania 0-3 pkt.
Każda nieobecność musi być usprawiedliwiona oraz odrobiona w formie indywidualnych konsultacji.
Aby podejść do egzaminu student musi uzyskać 60% wszystkich możliwych do uzyskania w ciągu roku punktów
- W trakcie roku akademickiego odbędą się:
- 4kolokwia praktyczne, każde punktowane po 10 punktów (łącznie 50p.) przystąpienie do kolokwium praktycznego możliwe jest tylko wtedy gdy student ma zaliczone wszystkie tematy obejmujące dane kolokwium.
- 1 zaliczenie teoretyczne – test wiedzy z zakresu wykładów oraz ćwiczeń z obu semestrów
- Punktacja uzyskana w trakcie ćwiczeń - „wejściówki”, kolokwiów praktycznych i teoretycznych jest punktacją ostateczną (oznacza to, że nie ma poprawek).
10. Zwolnienie z egzaminu
W przypadku, gdy student otrzyma minimum:
- z ćwiczeń 90%
- z kolokwiów praktycznych 95%
- z zaliczenia teoretycznego 95%
- zaliczy pozytywnie zajęcia praktyczne na maksymalną ilość punktów
zostaje zwolniony z egzaminu końcowego uzyskując ocenę bardzo dobrą (5,0)
- Zwolnione z egzaminu mogą być jedynie te osoby, których frekwencja na zajęciach przez cały rok akademicki bliska była 100%
11. Egzamin tzw. mini OSCE (Objective Structured Clinical Examination), czyli Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny jest narzędziem oceny umiejętności klinicznych. Jest najczęściej stosowaną metodą w ewaluacji efektów kształcenia.
Egzamin składać się będzie ze stacji
- Student wykonuje na każdej ze stacji inne zadanie na fantomie, w wyznaczonym czasie, w trakcie jest oceniany przez nauczyciela za pomocą listy kontrolnej tzw. checklist wg której wcześniej trenowana była podczas ćwiczeń dana umiejętność
- Każda ze stacji oceniana jest za pomocą ustalonej/znanej studentowi punktacji
- Brak wykonania prawidłowo czynności oznaczonej tzw. punktem krytycznym podczas zabiegu/zadania oceniane jest na zero punktów =stacja jest nie zaliczona
- Każdy student podczas egzaminu praktycznego będzie miał stworzone identyczne warunki, oceniany będzie wg tych samych checklist, będzie miał taki sam czas na wykonanie zadania
- Wyniki egzaminu dla wszystkich zdających danego dnia podane będą po zakończeniu egzaminu przez ostatniego studenta
Ocenianie:
Każdy z elementów podlega ocenie od oceny niedostatecznej (2,0) do bardzo dobrej (5,0)
OCENA KOŃCOWA to średnia z wszystkich otrzymanych ocen,
< 3 pkt - niedostateczny (2,0)
- 3 – 3,25 dostateczny (3,0)
- 3,26 – 3,74 dość dobry (3,5)
- 3,75 – 4,25 dobry (4,0)
- 4,26 – 4,74 ponad dobry (4,5)
- 4,75 – 5,0 bardzo dobry (5,0)
Inne zasady:
- Kolokwia w ramach przedmiotu odbywają się w terminach określonych w planie zajęć
- Nie ma możliwości odrobienia zajęć praktycznych. Wyjątkowo pojedyncze godziny, w trakcie realizowania zajęć z inną grupą.
- Student (lub absolwent) kierunku Ratownictwo, Położnictwo może starać się o zmniejszenie obowiązującej ilości godzin ćwiczeń, w tym celu składa pismo do kierownika ZZOM, załączając odpowiednie dokumenty potwierdzające zdany egzamin z odpowiedniego przedmiotu realizowanego wcześniej w ZZOM.
- Student ma prawo wglądu do pracy zaliczeniowej w wyznaczonym terminie, jednak przez okres nie dłuższy niż siedem dni od daty podania jej wyniku.
- Prace zaliczeniowe pozostają w Zakładzie przez okres 12 miesięcy, a następnie są oddawane do archiwum.
- W przypadku, nieobecności na kolokwium praktycznym lub teoretycznym, czy egzaminie należy usprawiedliwienie złożyć u Koordynatora przedmiotu, najpóźniej w dniu zaliczenia a w wyjątkowych przypadkach w ciągu 7 dni po terminie zaliczenia (osobiście lub mailowo)
- W przypadku uznania, że niezgłoszenie się studenta na zaliczenie jest usprawiedliwione. Koordynator Przedmiotu wyznaczy nowy termin zaliczenia, co traktuje się jako pierwszy termin.
- Termin egzaminów poprawkowych nie może być ustalony po zakończeniu sesji poprawkowej, czyli po 15 września.
- Szczegółowe wytyczne dotyczące egzaminów i zaliczeń reguluje Regulamin Studiów Stacjonarnych zamieszczony na stronie internetowej UMB.
- Zakończenie przedmiotu skutkujące wpisem oceny za egzamin do protokołu, jest możliwe po przedstawieniu dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyk zawodowych do końca sierpnia.
SYLABUS DO PRZEDMIOTU ZNAJDUJE SIĘ NA STRONIE INTERNETOWEJ WYDZIAŁU NAUK O ZDROWIU UMB

