Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Podstawy pielęgniarstwa.
  • Ostatnia zmiana 19.10.2025 przez Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej

    Podstawy pielęgniarstwa

    Koordynator przedmiotu:

    dr n. med. Anna Baranowska

    e-mail: anna.baranowska@umb.edu.pl

     

    PROGRAM NAUCZANIA

    Podstawy pielęgniarstwa to przedmiot zawodowy

    Materiał nauczania jest realizowany zgodnie z ustalonym planem studiów.

    Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 520 godzin w tym:

    40  godzin wykładów

    200 godzin ćwiczeń w tym14 godzin w Pracowniach Symulacji Medycznej (2 semestr)

    120   godzin zajęć praktycznych

    120 godzin praktyk zawodowych

    40  godzin bez nauczyciela

     

    Wykłady  odbywać się będą w 1 i 2 semestrze w trybie stacjonarnym w terminach zgodnych z planem zajęć zamieszczonym na stronie internetowej UMB

    Sala i miejsce odbywania zajęć:  Aula 0.2, WNoZ ul. Szpitalna 37.

    Prowadzący wykłady: dr A. Baranowska, dr H.Rolka, dr hab. K. Kowalczuk, dr.Marta Milewska-Buzun, dr Rafał Milewski

    Ćwiczenia

    1. Ćwiczenia na pracowniach umiejętności  odbywać się będą w 1 i 2 semestrze w trybie stacjonarnym w terminach zgodnych z planem zajęć zamieszczonym na stronie  zamieszczonym na stronie internetowej UMB, ze szczegółowym rozpisem pracowni dla każdej grupy ćwiczeniowej.

       Prowadzący ćwiczenia: dr Anna Baranowska, dr Agnieszka Lankau, dr hab. Krystyna Kowalczuk, dr Hanna Rolka,dr Krystyna Klimaszewska,  dr hab. Beata Kowalewska, dr Marta Milewska-Buzun, dr Rafał Milewski oraz pracownicy zatrudnieni na umowę zlecenie i doktoranci zakładu.

    Sala i miejsce odbywania zajęć:

    Pracownie nr 108,105,9,8,5, ZZOM, ul. Skłodowskiej-Curie 7A

     

    1. Symulacja medyczna wysokiej wierności w ramach ćwiczeń.

    Ćwiczenia odbywać się będą w 2 semestrze

    Sala i miejsce odbywania zajęć: Centrum Symulacji Medycznych ul Szpitalna 30

    Prowadzący ćwiczenia: dr Anna Baranowska, dr Agnieszka Lankau, , dr Hanna Rolka

     

    1. Pacjent standaryzowany w ramach ćwiczeń

    Ćwiczenia odbywać się będą w 2 semestrze

    Sala i miejsce odbywania zajęć: Centrum Symulacji Medycznych ul Szpitalna 30

    Prowadzący ćwiczenia: dr Anna Baranowska,  dr hab. Krystyna Kowalczuk,

    Zajęcia praktyczne w szpitalu

    odbywać się będą w 1 i 2 semestrze w trybie stacjonarnym w terminach zgodnych z planem zajęć zamieszczonym na stronie  zamieszczonym na stronie internetowej UMB

    Sala i miejsce odbywania zajęć: USK w Białymstoku

     

    Praktyka zawodowa

    Jest to praktyka samodzielna, wymaga wcześniejszego zaplanowania i samodzielnego zapewnienia sobie miejsca – potwierdzając termin odbycia praktyki z oddziałową/oddziałowym wybranej kliniki oddziału.

    Praktyka może rozpocząć się po odbyciu zajęć praktycznych z asystentem w szpitalu. Musi być zakończona z końcem sierpnia a potwierdzenie jej odbycia dostarczone do zakładu (w dzienniczku praktyk studenta). Jest to ostatni element potrzebny do zakończenia, rozliczenia  przedmiotu.

    Miejsce:

    Szpitale w Białymstoku szczególnie USK lub w miejscu zamieszkania studenta w klinikach/oddziałach o profilu internistycznym dla dorosłych

     

    Zakres tematyczny wymienionych form wchodzących w skład przedmiotu

    WYKŁADY

    I SEMESTR

    Wykład

    tematy

    czas

    1

    Uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa.

    Definicja zawodu pielęgniarki według Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (ICN). Pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia. Funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki/rza oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej.

    Podstawy pielęgniarstwa jako przedmiot wprowadzający do medycznych czynności zawodowych

     

    3

    2

    Obserwacja i rejestracja  podstawowych funkcji życiowych (ocena tętna, ciśnienia tętniczego, oddechu, temperatury, wysycenia krwi tlenem, OCŻ, szczytowy przepływ wydechowy-PEF)

     

    Skutki długotrwałego unieruchomienia. Opieka nad pacjentem zagrożonym wystąpieniem odleżyn. Pielęgnowanie rany odleżynowej.

    3

    3.

    Zakres i charakter opieki nad pacjentem z cechami niedożywienia. Stosowanie środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Żywienie chorego przez zgłębnik i przetokę odżywczą.

    3

    4.

    Udział pielęgniarki/rza w farmakoterapii cz. 1. Zasady przygotowywania i przechowywania leków. Podawanie leków drogą przewodu pokarmowego, na skórę, systemy transdermalne.

    3

    5.

    Udział pielęgniarki/rza w farmakoterapii cz. 2.  przez układ oddechowy, dopochwowo, dospojówkowo do jamy nosa, ucha. Postawy tlenoterapii. Postawy tlenoterapii biernej.

    Pobieranie materiału biologicznego do badań: krwi żylnej, moczu, kału, wymazów z jamy nosowo-gardłowej, z ran i owrzodzeń

    3

     

    Podawanie leków drogą dotkankową (iniekcje śródskórne, podskórne, heparynoterapia, podstawy insulinoterapii) Podawanie leków drogą domięśniową

     

     

     

    6.

    Zadania pielęgniarki/rza w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym, o niepomyślnym rokowaniu, chorym przewlekle, długotrwale unieruchomionym. Zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach i sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej

    Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson).

     

    3

    7.

    Diagnoza pielęgniarska wyznacznikiem interwencji pielęgniarskich. Zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich. Udział pielęgniarki/-rza w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji.

    Proces pielęgnowania (definicję, etapy, zasady) oraz  metody organizacji pracy, w tym w ramach podstawowej opieki pielęgniarskiej (primary nursing), jej istotę i odrębności, z uwzględnieniem ich wpływu na jakość opieki pielęgniarskiej i rozwój praktyki pielęgniarskiej.

     

    2

     

    II SEMESTR

    Wykład

    tematy

    Czas

    1

    Kaniulacja naczyń żylnych obwodowych. Podawanie leków dożylnie, podstawy płynoterapii. Kaniulacja żyły szyjnej zewnętrznej. 

    3

    2

    Pielęgnacja dostępu centralnego.

    3

     

    Zasady obsługi portu naczyniowego.

    3

    Udział pielęgniarki/rza w leczeniu ran. Postępowanie z raną niepowikłaną i upośledzeniem w procesie gojenia rany.

    3

    4

    Pielęgnowanie pacjentów z nietrzymaniem moczu i cewnikiem założonym do pęcherza moczowego na stałe.

    Opieka nad pacjentem z wyłonioną stomią jelitową i urostomią.

    3

    5.

    Opieka nad pacjentem z chorobą przewlekłą.

    3

    6.

    Udzielanie pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia

    2

    7.

    Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman).

    3

     

    Klasyfikacje praktyki pielęgniarskiej (Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej International Classification for Nursing Practice, ICNP, oraz Międzynarodowa Klasyfikacja Diagnoz Pielęgniarskich według NANDA NANDA’s International Nursing Diagnoses, North American Nursing Diagnosis Association, NANDA).

     

     

     

     

    ĆWICZENIA

    PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA

    KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO

    I ROK I SEMESTR - 120 godzin lekcyjnych

    TEMATY ĆWICZEŃ NA ROK AKADEMICKI 2025/26

    40x3l.= 120l.

     

    L.P.

    TEMATY ĆWICZEŃ  

    1.  

    Organizacja zajęć na pracowni umiejętności pielęgniarskich. Regulamin pracowni.    Segregacja odpadów.  Zwykłe i higieniczne mycie rąk. Wprowadzenie do symulacji medycznych jako metody realizowania wybranych zajęć.

    1.  

    Bandażowanie głowy, klatki piersiowej, barków i brzucha bioder, kończyny górnej i dolnej, za pomocą opaski i chusty trójkątnej oraz innych metod.

    1.  

    Ocena tętna, ciśnienia tętniczego krwi i oddechu, ośrodkowego cisnienia żylnego,  Pulsoksymetria, saturacja, szczytowy przepływwydechowy. Prowadzenie kontrolek.

    1.  

    Badanie ostrości wzroku i słuchu, widzenia barwnego.

    Pomiar temperatury. Karta gorączkowa- ocena i zapis temperatury, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, stolca, wzrostu i masy ciała. obwodów, Wskażniki: BMI, wskażniki dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHTR, grubość fałdówskórno-tłuszczowych.

    1.  

    Przygotowanie łóżka dla chorego. Słanie łóżka z chorym częściowo niesprawnym fizycznie  i obłożnie chorym. Zmiana bielizny pościelowej i osobistej u pacjenta częściowo niesprawnego i obłożnie chorego w sytuacji wybiórczego i całkowitego jej zabrudzenia. Zasady ergonomii pracy przy łóżku pacjenta.

    1.  

    Toaleta całego ciała chorego leżącego cz.1. Toaleta jamy ustnej. Nacieranie, oklepywanie.

    1.  

    Toaleta ciała cz.2. Zabiegi zapewniające utrzymanie czystości głowy. Likwidacja wszawicy. Wykonywanie płukania jamy ustnej, gardła, oka i ucha.

    1.  

    Przemieszczanie i pozycjonowanie pacjenta z wykorzystaniem różnych metod i technik. Zasady bhp, ergonomii pracy. Wykonywanie ćwiczeń biernych i czynnych.

    1.  

    Gimnastyka oddechowa. Wykonywanie drenażu ułożeniowego u pacjentów.

    Ocena ryzyka rozwoju odleżyn, stosowanie  działań profilaktycznych.

    1.  

    Zabiegi przeciwzapalne. Technika stawiania baniek.

    1.  

    Technika wykonywania zabiegów rektalnych u dorosłych cz.1 (lewatywa, wlewka przeczyszczająca).

    1.  

    Technika wykonywania zabiegów rektalnych u dorosłych cz.2 (kroplowy wlew doodbytniczy zwolniony i przyspieszony, sucha rurka). Podawanie leków doodbytniczo – wlewka lecznicza.

    1.  

    Technika karmienia chorych przez zgłębnik (karmienie metodą porcji przy użyciu strzykawki i stosując wlew grawitacyjny z zestawem Flocare)

    1.  

    Zastosowanie PEG (niskoprofilowagastrostomia balonowa)

    1.  

    Płukanie żołądka.

    1.  

    Zabezpieczenie i irygacja kolostomii.

    1.  

    Zabezpiecznie ileostomii i urostomii.

    1.  

    Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych.       

    Pobieranie, kału, moczu do badania, wymazów z nosa, gardła i lub plwociny do badania. Dokumentowanie diurezy (DZM, Bilans Płynów)

    Podawanie pacjentowi leków różnymi drogami, Przechowywanie i przygotowywanie leków zgodnie z obowiązującymi standardami.

     

    1.  

    Podawanie pacjentowi leków różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza i  zgodnie z posiadanymi kompetencjami:

    - podawanie leków do oka, ucha, nosa;

    - podawanie leków drogą układu oddechowego (tlenoterapia, inhalacje, nebulizacje).

    - podawanie leków drogą układu  pokarmowego,

    - podawanie leków drogą moczowo-płciową.

    Pielęgnowanie skóry i jej wytworów oraz błon śluzowych z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosowanie kąpieli leczniczych.

    1.  

    Wprowadzenie do symulacji medycznych. Symulacje podsumowujące nabyte umiejętności

    1.  

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu ćwiczeń  2-20.

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz. 1.

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz. 2.

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz. 3.

    1.  

    Umiejętności przygotowujące do wstrzyknięć.  Zasady podawania leków drogą dotkankową. Przechowywanie leków zgodnie z obowiązującymi standardami.

    Postacie leków, niezgodności w mieszaninach roztworów do wstrzyknięć, interakcje lekowe, reakcje uczuleniowe na podane leki (wstrząs anafilaktyczny).

    1.  

    Rozpuszczanie leków podawanych dotkankowo.

    1.  

    Pisemne obliczanie dawki leku i wg tego przepisu nabieranie leku do strzykawki.

    Wielokrotne rozpuszczanie leku.

    Wstrzyknięcia śródskórne. Przygotowanie leku do podania drogą wstrzyknięcia śródskórnego.

    Zestaw przeciwwstrząsowy.

    1.  

    Wstrzyknięcia podskórne cz 1. Pomiar poziomu glukozy przy pomocy glukometru. Prowadzenie kontrolki pomiarów glikemii.

    1.  

    Wstrzyknięcia podskórne cz 2. Wskazania, przeciwskazania, powikłania.

    Technika podawania preparatów heparyny drobnocząsteczkowej. Technika podawania insuliny przy użyciu strzykawki i penu.

    1.  

    Wykonywanie wstrzyknięć domięśniowych cz.1  w okolicę mięśnia pośladkowego większego.

    1.  

    Wykonywanie wstrzyknięć domięśniowych cz.2  w okolicę mięśnia naramiennego, okolicę mięśnia czworogłowego uda, w okolicę mięśnia pośladkowego mniejszego.

    1.  

    Symulacje podsumowujące nabyte umiejętności

    1.  

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe metodą mini OSCE z zakresu ćwiczeń 22-33.

    1.  

    Kąpiel noworodka i niemowlęcia. Przewijanie i ubieranie dzieci. Wykonywanie pomiarów długości, wagi i obwodów u dziecka. Pobieranie moczu i kału u dzieci w różnym wieku do badania

    1.  

    Wykonywanie EKG

    1.  

    Doraźne unieruchamianie złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowywać pacjenta do transportu. Doraźnie tamowanie krwawień i krwotoków.

    1.  

    Udzielanie pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia

    1.  

    Proces pielęgnowania cz.1

    1.  

    Proces pielęgnowania cz.2

     

    PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA

    KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO

    I ROK II SEMESTR- 80godzin lekcyjnych

    TEMATY ĆWICZEŃ NA ROK AKADEMICKI 2025/26

    22x3l.=66l. - ćwiczenia w Pracowni Umiejetności Pielęgniarskich

    14l. - ćwiczenia w Centrum Symulacji Medycznych

     

    L.P.

    TEMATY ĆWICZEŃ

     

    Technika pobierania krwi do badań laboratoryjnych metodą tradycyjną.

    Pobieranie krwi do badań laboratoryjnych, normy /OB., morfologia, elektrolity, gazometria, cukier itp./ zasady, wskazania, p/wskazania.

     

    Technika pobierania krwi do badań laboratoryjnych aspiracyjno-próżniową i/lub prózniową

    Pobieranie krwi do badań laboratoryjnych, normy /OB., morfologia, elektrolity, gazometria, cukier itp./ zasady, wskazania, p/wskazania.

     

    Przygotowanie i podawanie leków dożylnie przy użyciu igły iniekcyjnej. Kaniulacja żył przy użyciu igły typu  „motylek”. Monitorowanie i pielęgnacja miejsca wkłucia obwodowego.

     

    Kaniulacja żył przy użyciu igły typu „Vigo”, podawanie leków dożylnie. Przygotowanie założonego wcześniej wkłucia do podania leku. Monitorowanie i pielęgnacja miejsca wkłucia obwodowego. Specyfika kaniulacji żył u dziecka.

     

    Wykonywanie kroplowego wlewu dożylnego. Podawanie leków we wlewie kroplowym.

     

    Przygotowanie leku do podania w pompie strzykawkowej. Podstawy obsługi pompy strzykawkowej.

      
     

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu tematów 1-6

     

    Przygotowanie materiału opatrunkowego, rękawic, narzędzi i bielizny do sterylizacji. Przygotowanie stolika opatrunkowego, prezentacja podstawowych narzędzi chirurgicznych. Technika otwierania jałowych pakietów, nakładanie rękawic chirurgicznych. Chirurgiczne mycie rąk. Zakładanie odzieży operacyjnej. Aseptyka i antyseptyka.

     

    Rana, etapy gojenia rany. Technika wykonywania opatrunku na ranie czystej. Zdejmowanie szwów. 

     

    Technika wykonywania opatrunku na ranie brudnej. Płukanie rany. Drenaż jam ciała. Pobieranie wymazu z rany.

    1.  

    Obsługa i pielęgnacja wkłucia obwodowego, centralnego. Jednoczasowa podaż dwóch płynów infuzyjnych.

     

    Obsługa i pielęgnacja  portu naczyniowego cz.1.

    1.  

    Obsługa i pielęgnacja  portu naczyniowego cz.2.

    1.  

    Cewnikowanie żyły szyjnej zewnętrznej.

    1.  

    Udział pielęgniarki w badaniu. Pobieranie materiału do badan laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystowanie lekarzowi przy badaniach diagnostycznych.

    Asystowanie do nakłucia lędźwiowego,  nakłucia mostka,  nakłucia jamy brzusznej i jamy opłucnowej, podaż toksyny botulinowej w leczeniu spastyczności.

     

    1.  

    Toaleta drzewa oskrzelowego u chorego cz.1

    1.  

    Toaleta drzewa oskrzelowego u chorego cz.2

    1.  

    Karmienie niemowląt i dzieci starszych. Karmienie dziecka przez zgłębnik.

    Lewatywa i wlewka doodbytnicza u dziecka.

    1.  

    Cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety na stałe. Monitorowanie diurezy i usuwanie cewnika. Płukanie pęcherza  moczowego.

    1.  

    Cewnikowanie pęcherza moczowego jednorazowe u kobiety i mężczyzny. Pobieranie moczu do badań laboratoryjnych.

    1.  

    Cewnikowanie pęcherza moczowego u mężczyzny na stałe. Pielęgnowanie chorych z nietrzymaniem moczu zastosowanie cewników zewnętrznych.

         22.

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu tematów 8 - 23

     

    Pacjent standaryzowany (czas:6 x 45min.) w Centrum Symulacji Medycznych

     

    Symulacja wysokiej wierności (czas:8 x 45minut) w Centrum Symulacji Medycznych

     

     

    obowiązuje wejściówka punktowana (0-3p)

     

    TEMATY ZAJĘĆ SEMINARYJNYCH NA ZAJĘCIACH PRAKTYCZNYCH Z PODSTAW PIELĘGNIARSTWA

    LICENCJAT PIELĘGNIARSTWO

     

    Obowiązuje przygotowanie teoretyczne do poniższych tematów przez kolejne dni zajęć praktycznych:

     

    1. Udział pielęgniarki/rza w procesie leczenia – zasady czytania indywidualnej karty zleceń lekarskich, przygotowywanie i podawanie leków różnymi drogami.

             Udział pielęgniarki/rza w potęgowaniu zdrowia pacjenta (profilaktyka, edukacja zdrowotna, promocja zdrowia) – pogadanka, pokaz, oświata zdrowotna lub inna forma do wyboru.

     

    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu krążenia. Pisemne opracowanie arkusza do zbierania danych.

     

    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu oddechowego.

     

    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu pokarmowego.

     

    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu moczo - płciowego.

     

    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami narządów zmysłu.

     

    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu ruchu.

     

    1. Gromadzenie, zapisywanie, analizowanie i wartościowanie danych o pacjencie w celu określenia jego stanu według założeń procesu pielęgnowania. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej. Planowanie i ocena działań pielęgnacyjno – opiekuńczych. Pisemne opracowanie procesu pielęgnowania wybranego pacjenta.

     

    9.      Pisemne kolokwium zaliczeniowe z zakresu zajęć seminaryjnych.

     

    10.    Samoocena studentów. Podsumowanie zajęć.

     

    REGULAMIN  SZCZEGÓŁOWY  ZALICZENIA  PRZEDMIOTU PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA

    REALIZOWANEGO W  ZAKŁADZIE  ZINTEGROWANEJ  OPIEKI  MEDYCZNEJ

    NA KIERUNKU PIELĘGNIARSTWO  ROK I STUDIA I STOPNIA

    1. Regulamin zajęć dydaktycznych z przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa realizowanego w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej jest zgodny z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku.
    2. Zasady ogólne wymagane do zaliczenia przedmiotu zawarte są w Regulaminie Ogólnym obowiązującym w  Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej.

    OGÓLNE ZASADY:

    Uczestnictwo w  ćwiczeniach jest możliwe po spełnieniu następujących:

    • Mundurek, ale pierwsze 2 m-ce fartuch medyczny (biały, czysty i wyprasowany)
    • obuwie  ochronne na niskiej  podeszwie - medyczne
    • posiadanie identyfikatora studenta wraz z mundurem
    • schludny wygląd (upięte włosy, krótkie paznokcie, ewentualnie pomalowane bezbarwnym lakierem tzw. odżywką do paznokci jeśli ktoś musi, w szpitalu bez jakiegokolwiek lakieru do paznokci)

     

    Student zobowiązany jest do:

    • punktualnego  przychodzenia  na  zajęcia
    • zmiany obuwia i ubrania w szatni studenckiej (dotyczy zajęć na pracowniach)
    • rzeczy osobiste w postaci toreb, plecaków zabrać należy na pracownię, nie zostawiać w szatni bo nikt za to nie odpowiada.
    • przestrzegania  regulaminu  placówki  i  przepisów  bhp i  ppoż
    • kulturalnego  zachowania się podczas zajęć
    • podporządkowania się planowi zajęć
    • wykonywania poleceń asystenta prowadzącego zajęcia (asystentów w zakładzie jest wielu, każde ćwiczenia mogą być prowadzone przez innego asystenta)
    • dbania  o  porządek na pracowni umiejętności i powierzony  sprzęt, każda grupa 10 minut przed wyjściem z ćwiczeń będzie porządkować pracownię zgodnie ze wskazaniami asystenta
    • przygotowania  teoretycznego do każdego ćwiczenia i aktywnego w nich  uczestnictwa, brak przygotowania może spowodować odwołanie danych zajęć całej grupy bez możliwości ich odrobienia.
    • student uczestniczy w ćwiczeniach ze swoją grupą, w wyjątkowych sytuacjach, za zgodą koordynatora może zmienić grupę, godzinę zajęć

    Student zobowiązany jest do 1 grudnia potwierdzić w zbiorczym dokumencie dla całego roku:

    • posiadanie aktualnej KSIĄŻECZKI ZDROWIA/oświadczenia lekarskiego
    • szczepienia WZW typu B  (podanie daty ostatniego szczepienia)
    • posiadania ubezpieczenia (firma, daty obowiązywania szczepienia)

    Starosta roku oddaje koordynatorowi zbiorczy dokument.

     

    PODCZAS TRWANIA ZAJĘĆ OBOWIĄZUJE BEZWZGLĘDNY ZAKAZ UŻYWANIA TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH itp.  - telefon należy wyłączyć

    1. Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady, ćwiczenia, zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe).

     

    W wyjątkowych sytuacjach: w razie choroby (przedstawienie zwolnienia) czy przyczyn losowych - nieobecności z zakresu ćwiczeń będzie można zaliczyć (bez punktów) w ramach tzw. konsultacji (dni i godziny zostaną umieszczone na stronie zakładu).

    Czas na zaliczenie nieobecności to 2 tygodnie, jednak nie później niż zbliżające się kolokwium zaliczeniowe. Brak zaliczenia nieobecności przekreśla uczestnictwo w kolokwium którego dotyczą opuszczone tematy.

    Przychodząc na zaliczenie nieobecności należy przygotować się z danego materiału teoretycznie (bez przygotowania proszę nie przychodzić!), należy umówić się z odpowiedzialnym za grupę asystentem w ustalony przez niego sposób (mailowo lub osobiście). Na konsultacji będzie można przećwiczyć zaległe umiejętności. Natomiast brak przygotowania teoretycznego spowoduje zakończenie konsultacji oraz brak zaliczenia ćwiczenia.

    Ogólna uwaga: Należy na bieżąco usprawiedliwiać i uzupełniać ewentualne nieobecności, nie ma możliwości przystąpienia do kolejnego kolokwium nie mając poprzedniego zaliczonego

     

    Należy się zgłaszać do asystentów wg poniższego podziału grup, adresy mailowe zamieszczone będą na stronie zakładu:

    Osoby odpowiedzialne za przebieg dydaktyki:

    Dr hab. Krystyna Kowalczuk gr 1-6

    Dr Hanna Rolka gr 7-12

    Dr Marta Milewska-Buzun gr 13-18

     

    ZALICZENIE PRZEDMIOTU

    1. Przystąpienie do egzaminu kończącego przedmiot jest możliwe po zaliczeniu wszystkich składowych:
    1. wszystkie ćwiczenia  - Uzyskanie minimum punktów (60%)
    1. 4 kolokwia praktyczne - Uzyskanie minimum punktów (60%)
    1. samokształcenie
    2. zajęcia praktyczne z asystentem w szpitalu:

    w 1. semestrze w styczniu

    w 2. semestrze w czerwcu

    1. test wiedzy  - Uzyskanie minimum punktów (60%)

     

    Wpis oceny z przedmiotu do protokołu jest możliwy po pozytywnym zdaniu egzaminu oraz odbyciu praktyk zawodowych wakacyjnych (samodzielne – wakacyjne 120g. do końca sierpnia)

     

    SZCZEGÓŁOWA PUNKTACJA:

    1. Za prawie każde ćwiczenie (bo prawie na wszystkich jest wejściówka) student uzyskuje maksymalnie 3 punkty za „wejściówkę” (lista punktowanych ćwiczeń jest oznaczona żółtym kolorem w rozpisce tematów)

    Łączna Ilość punktów może jeszcze się zmienić w trakcie roku akademickiego, w związku ze zmianą ilości godzin ćwiczeń najczęściej dniami wolnymi- rektorskimi czy dziekańskimi.

     

    W przypadku nieobecności na ćwiczeniach (nawet usprawiedliwionych) student otrzymuje 0 pkt, chyba, że odrobi te zajęcia z inną grupą ćwiczeniową w przeciągu 2 tygodni, wówczas ma możliwość uzyskania 0-3 pkt.

    Każda nieobecność musi być usprawiedliwiona oraz odrobiona w formie indywidualnych konsultacji.

     

    Aby podejść do egzaminu student musi uzyskać 60% wszystkich możliwych do uzyskania w ciągu roku punktów

     

    1. W trakcie roku akademickiego odbędą się:
    • 4kolokwia praktyczne, każde punktowane po 10 punktów (łącznie 50p.) przystąpienie do kolokwium praktycznego możliwe jest tylko wtedy gdy student ma zaliczone wszystkie tematy obejmujące dane kolokwium.

     

    • 1 zaliczenie teoretyczne – test wiedzy  z zakresu wykładów oraz ćwiczeń z obu semestrów

     

    1. Punktacja uzyskana w trakcie ćwiczeń - „wejściówki”, kolokwiów praktycznych i teoretycznych jest punktacją ostateczną (oznacza to, że nie ma poprawek).

     

     

    10. Zwolnienie z egzaminu

    W przypadku, gdy student otrzyma minimum:

     

    • z ćwiczeń 90%
    • z kolokwiów praktycznych 95%
    • z zaliczenia teoretycznego 95%
    • zaliczy pozytywnie zajęcia praktyczne na maksymalną ilość punktów

     

    zostaje zwolniony z egzaminu końcowego uzyskując ocenę bardzo dobrą (5,0)

    • Zwolnione z egzaminu mogą być jedynie te osoby, których frekwencja na zajęciach przez cały rok akademicki bliska była 100%

     

     

    11. Egzamin tzw. mini OSCE (Objective Structured Clinical Examination), czyli Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny jest narzędziem oceny umiejętności klinicznych. Jest najczęściej stosowaną metodą w ewaluacji efektów kształcenia.

     

     

    Egzamin składać się będzie ze stacji

    • Student wykonuje na każdej ze stacji inne zadanie na fantomie, w wyznaczonym czasie, w trakcie jest oceniany przez nauczyciela za pomocą listy kontrolnej tzw. checklist wg której wcześniej trenowana była podczas ćwiczeń dana umiejętność
    • Każda ze stacji oceniana jest za pomocą ustalonej/znanej studentowi punktacji
    • Brak wykonania prawidłowo czynności oznaczonej tzw. punktem krytycznym podczas zabiegu/zadania oceniane jest na zero punktów =stacja jest nie zaliczona
    • Każdy student podczas egzaminu praktycznego będzie miał stworzone identyczne warunki, oceniany będzie wg tych samych checklist, będzie miał taki sam czas na wykonanie zadania
    • Wyniki egzaminu dla wszystkich zdających danego dnia podane będą po zakończeniu egzaminu przez ostatniego studenta

    Ocenianie:

     Każdy z elementów podlega ocenie od oceny niedostatecznej (2,0) do bardzo dobrej (5,0)

     

    OCENA KOŃCOWA to średnia z wszystkich otrzymanych ocen,

     

    < 3 pkt - niedostateczny (2,0)

      • 3 – 3,25 dostateczny (3,0)
      • 3,26 – 3,74 dość dobry (3,5)
      • 3,75 – 4,25 dobry (4,0)
      • 4,26 – 4,74 ponad dobry (4,5)
      • 4,75 – 5,0 bardzo dobry (5,0)

     

    Inne zasady:

    1. Kolokwia w ramach przedmiotu odbywają się w terminach określonych w planie zajęć

     

    1. Nie ma możliwości odrobienia zajęć praktycznych. Wyjątkowo pojedyncze godziny, w trakcie realizowania zajęć z inną grupą.
    2. Student (lub absolwent) kierunku Ratownictwo, Położnictwo może starać się o zmniejszenie obowiązującej ilości godzin ćwiczeń, w tym celu składa pismo do kierownika ZZOM, załączając odpowiednie dokumenty potwierdzające zdany egzamin z odpowiedniego przedmiotu realizowanego wcześniej w ZZOM.
    3. Student ma prawo wglądu do pracy zaliczeniowej w wyznaczonym terminie, jednak przez okres nie dłuższy niż siedem dni od daty podania jej wyniku.
    4. Prace zaliczeniowe pozostają w Zakładzie przez okres 12 miesięcy, a następnie są oddawane do archiwum.
    5. W przypadku, nieobecności na kolokwium praktycznym lub teoretycznym, czy egzaminie należy usprawiedliwienie złożyć u Koordynatora przedmiotu, najpóźniej w dniu zaliczenia a w wyjątkowych przypadkach w ciągu 7 dni po terminie zaliczenia (osobiście lub mailowo)
    6. W przypadku uznania, że niezgłoszenie się studenta na zaliczenie jest usprawiedliwione. Koordynator Przedmiotu wyznaczy nowy termin zaliczenia, co traktuje się jako pierwszy termin.
    7. Termin egzaminów poprawkowych nie może być ustalony po zakończeniu sesji poprawkowej, czyli po 15 września.
    8. Szczegółowe wytyczne dotyczące egzaminów i zaliczeń reguluje Regulamin Studiów Stacjonarnych zamieszczony na stronie internetowej UMB.
    9. Zakończenie przedmiotu skutkujące wpisem oceny za egzamin do protokołu, jest możliwe po przedstawieniu dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyk zawodowych do końca sierpnia.    

     

     

    SYLABUS DO PRZEDMIOTU ZNAJDUJE SIĘ NA STRONIE INTERNETOWEJ WYDZIAŁU NAUK O ZDROWIU UMB