• 18.02.2020 Zakład Laboratoryjnej Diagnostyki Klinicznej

    Program nauczania

    Sylabus z przedmiotu "Diagnostyka laboratoryjna"

     

    Godziny konsultacyjne dla studentów
    I roku Dietetyki (studia stacjonarne)
    i
    I roku Położnictwa (studia stacjonarne)
    Wydziału Nauk o Zdrowiu

     

                    Prof. dr hab. n. med. Joanna Matowicka-Karna         poniedziałek 11.00 – 11.30

                                                                                   Dr hab. n. med. Violetta Dymicka-Piekarska          wtorek 11.00 – 11.30

                                                                                                         Dr n. med. Jolanta Czyżewska          piątek 11.00 – 11.30
                                                                                                           Dr n. med. Joanna Kaminska          poniedziałek 12.00 – 12.30

                                                                                        Dr n. med. Olga Martyna Koper-Lenkiewicz         środa 11.00-11.30
                                                                                                               Dr. n. med. Justyna Zińczuk        piątek 11.00 – 11.30

     

     

     

    Program nauczania przedmiotu: „Diagnostyka laboratoryjna”

     

    1. Jednostka odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu: Zakład Laboratoryjnej Diagnostyki Klinicznej UMB
    2. Kierownik Zakładu: Prof. dr hab. med. Joanna Matowicka-Karna
    3. Osoba odpowiedzialna za nauczanie przedmiotu: Prof. dr hab. med. Joanna Matowicka-Karna
    4. Wymiar godzinowy przedmiotu:
       

    wykłady - 15 godz.

    ćwiczenia - 15 godz.

    ogółem - 30 godz. ECTS – 2

     

    Forma zakończenia zajęć: zaliczenie pisemne (test wielokrotnego wyboru obejmujący wszystkie treści programu nauczania przedmiotu: Diagnostyka Laboratoryjna”).

    1. Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy mają zaliczone wszystkie ćwiczenia.
    2. Cel nauczania: nowoczesne techniki diagnostyczne i badania laboratoryjne w zaburzeniach narządowych i układowych
    3. Formy nauczania: wykłady, ćwiczenia
    4. Program nauczania:
       

    WYKŁADY

    Rola diagnostyki laboratoryjnej w rozpoznaniu choroby.

    Materiał biologiczny i przyczyny błędów przedlaboratoryjnych i laboratoryjnych.

    Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej.

    Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej.

    Białka osocza w diagnostyce laboratoryjnej. Diagnostyka enzymatyczna.

    Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń metabolizmu kostnego.

    Markery w diagnostyce chorób nowotworowych.

    Diagnostyka laboratoryjna miażdżycy i zaburzeń gospodarki lipidowej.

    Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń hormonalnych. Cukrzyca.

    Laboratoryjne osoczowe wskaźniki filtracji, sekrecji i reabsorbcji nerkowej.

    Wartość diagnostyczna i kontrola jakości badań laboratoryjnych.

    Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń erytropoezy.

    Diagnostyka laboratoryjna chorób rozrostowych układu krwiotwórczego.

    Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń hemostazy.

    Badania laboratoryjne wydalin i wydzielin ustrojowych.

     

    ĆWICZENIA

    Badanie moczu w chorobach nerek i dróg moczowych.
    Badania laboratoryjne płynu mózgowo-rdzeniowego (pmr) i innych płynów z jam ciała.

    Laboratoryjna diagnostyka ostrych i przewlekłych stanów zapalnych.

    Białka osocza i markery nowotworowe.

    Diagnostyka laboratoryjna chorób pasożytniczych.

    Znaczenie diagnostyczne morfologii krwi obwodowej.

    Rozmaz krwi obwodowej – wartość diagnostyczna.

    Podstawowe badania z zakresu hemostazy.

    Elektrolity i równowaga kwasowo-zasadowa.

    Enzymologia kliniczna.

    Gospodarka lipidowa.

    Diagnostyka laboratoryjna chorób układu pokarmowego.

    Badania laboratoryjne w endokrynologii.

    Badania laboratoryjne w cukrzycy i chorobach nerek.

    Badania laboratoryjne w stanach nagłych.