Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Piel - Koordynowana opieka zdrowotna.
  • Ostatnia zmiana 06.02.2023 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Sylabus Piel - Koordynowana opieka zdrowotna

    Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023

    Kierunek studiów

    Pielęgniarstwo

    Profil studiów

    X ogólnoakademicki □ praktyczny

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko

    Poziom studiów

    I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne X niestacjonarne □

    Rok studiów

    I X II □ III □ I V □ V □

    Semestr studiów:

    1 X 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □

    Nazwa modułu zajęć

    Koordynowana opieka zdrowotna

    Język wykładowy

    polski X angielski □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    Klinika Neurologii USK

    I Klinika Chirurgii Ogólnej i Endokrynologicznej USK

    II Klinika Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologii USK

    Klinika Chorób Wewnętrznych i Chorób Metabolicznych USK

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Po realizacji zajęć student będzie znał rolę pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej oraz będzie potrafił koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia.

    Metody kształcenia:

    Wykład, dyskusja, opis przypadku, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie modele koordynowanej opieki zdrowotnej funkcjonujące w Polsce i w innych państwach świata.

    B.W16.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie pisemne

    W2

    Zna i rozumie przepisy prawne dotyczące koordynacji opieki zdrowotnej nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia.

    B.W17.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie pisemne

    W3

    Zna i rozumie zasady koordynowania programów zdrowotnych oraz procesu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych w różnych obszarach systemu ochrony zdrowia.

    B.W18.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Zaliczenie pisemne

    W4

    Zna i rozumie zasady działania interdyscyplinarnych zespołów terapeutycznych w ochronie zdrowia.

    B.W19.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie pisemne

    W5

    Zna i rozumie założenia teoretyczne i zasady opracowywania standardów i wytycznych postępowania pielęgniarskiego ze szczególnym uwzględnieniem medycyny opartej na faktach (evidence based medicine) i praktyki pielegniarskiej opartej na dowodach naukowych (evidence based nursing practice).

    B.W20.

    Ocena przygotowania do zajęć

    Zaliczenie pisemne

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi koordynować realizację świadczeń zdrowotnych adresowanych do pacjentów chorych przewlekle.

    B.U19.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U2

    Potrafi opracować diagnozę potrzeb zdrowotnych i plan organizacji opieki oraz leczenia na poziomie określonej organizacji i na poziomie międzyinstytucjonalnym.

    B.U20.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U3

    Potrafi planować i koordynować proces udzielania świadczeń zdrowotnych, z uwzględnieniem kryterium jakości i efektywności tych świadczeń.

    B.U21.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Dokonuje krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych.

    K.01.

    Dyskusja w czasie zajęć

    Ocena 360°

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    20

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    23

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

    20

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    10

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    13

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem:

    63

    Liczba punktów ECTS

    2,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Koordynowana opieka zdrowotna – definicja, wprowadzenie.

    W1

    2

    2. Nowoczesna idea i rozwój koordynowanej opieki zdrowotnej.

    W1

    2

    3. Plan opieki zdrowotnej - struktura.

    W4

    2

    4. Podstawowe typy finansowania opieki zdrowotnej.

    W4

    2

    5.Najważniejsze zasady koordynowanej opieki zdrowotnej.

    W1

    2

    6.Instrumenty nadzoru nad kosztami jakością i wykorzystaniem zasobów w koordynowanej opiece zdrowotnej.

    W4

    3

    7. Typy integralnej części składowych systemu opieki zdrowotnej.

    W4, W5

    2

    8.Modele opieki koordynowanej funkcjonujące w Polsce i wybranych krajach.

    W1

    3

    9.Regulacje prawne w zakresie koordynacji opieki zdrowotnej nad świadczeniobiorcą w systemie ochrony zdrowia.

    W2

    1

    10. Zasady koordynowania programów zdrowotnych oraz procesu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych.

    W3

    1

    PRAKTYKI ZAWODOWE

    1. Koordynowanie realizacji świadczeń zdrowotnych adresowanych do pacjentów w wybranych stanach chorobowych.

    U1

    5

    1. Diagnoza potrzeb zdrowotnych pacjentów.

    U2

    5

    1. Planowanie organizacji opieki oraz leczenia na poziomie określonej organizacji i na poziomie międzyinstytucjonalnym.

    U2

    5

    1. Planowanie i koordynowanie proces udzielania świadczeń zdrowotnych.

    U3

    5

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Banaś I., Zając M.: Koordynowana opieka zdrowotna: cele i zasady organizacji (2016).
    2. Kowalska K.: Koordynowana opieka zdrowotna. Doświadczenia polskie i międzynarodowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
    3. Urbaniak M.: Organizacyjne i prawne aspekty systemów ochrony zdrowia wybranych państw. Difin, Warszawa 2018.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Czerska I., Trojanowska A., Korpak T.: Przyszłość opieki zdrowotnej w Polsce – nowe horyzonty. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2019.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    W ramach odrabiania nieobecności obowiązuje zaliczenie treści ustnie.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach. Odrobienie lub zaliczenie wszystkich nieobecności. Zaliczenie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów zgodnie z planowaną metodą weryfikacji osiągnięć zamierzonych efektów uczenia się w ramach modułu zajęć. Nie przewiduje się zwolnienia z egzaminu.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie pisemne, udzielenie odpowiedzi na 3 pytania opisowe. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać co najmniej 60% punktów.

    Data opracowania sylabusa:15.05.2022

    Sylabus opracował(a): dr hab. n. o zdr. Jolanta Lewko