Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Harmonogram zajęć.
  • Ostatnia zmiana 19.12.2023 przez Zakład Symulacji Medycznych

    Harmonogram zajęć

    Zajęcia z pediatrii metodą symulacji medycznej to 7 godzin ćwiczeń praktycznych (godz. 8.00-13.15).

    Zajęcia są standaryzowane, tzn. że każda grupa ma te same tematy / scenariusze realizowane w identycznych warunkach (dlatego przestrzegamy zasady poufności). Ze względu na dużą liczbę przygotowanych scenariuszy oraz różny indywidualny czas potrzebny do ich realizacji nie wszystkie scenariusze zostaną zrealizowane przez każdą z grup studenckich. Czas realizacji scenariusza przez grupę nie jest przedmiotem oceny.

    Obowiązują listy kontrolne do zaliczenia zajęć. Np. student otrzymuje 2 pkt za przeprowadzenie wywiadu, 2 pkt za  badanie przedmiotowe, 2 pkt za prawidłowe rozpoznanie oraz 4 pkt za właściwe leczenie zgodne ze schematem. Łącznie można otrzymać 10 pkt, minimum do zaliczenia to 6, w tym krytyczne punkty, bez realizacji których nie można uzyskać zaliczenia (np. postawienie właściwego rozpoznania czy podanie właściwego leku).

     

    Plan dnia ćwiczeń:

    1. Zapoznanie się z zespołem.
    2. Pisemne sprawdzenie wiadomości studenta w formie odpowiedzi na pytania otwarte / zamknięte.
    3. Omówienie zasad odbywania zajęć w tym symulacji wysokiej wierności.
    4. Standaryzowane omówienie sali i sprzętu.
    5. Wprowadzenie do scenariusza, przydzielenie ról.
    6. Scenariusz.
    7. Debriefing – omówienie i dyskusja nad scenariuszem.
    8. Wnioski na przyszłość.

     

    Powyższy cykl (punkty 5-7) będzie powtórzony 5-6 razy w ciągu jednego dnia zajęć w godzinach 8.00-13.15 Jak widać program jest napięty, więc proszę o punktualne przybycie. Najlepiej być w centrum 5 minut przed rozpoczęciem zajęć.

     

    Podręcznik niezbędny do uzyskania podstawowych wiadomości z przedmiotu:

    • Lissauer, Carroll: Pediatria, wydanie 6 (red. wydania polskiego: T. Jackowska, A. Wrotek), Edra, Urban & Partner 2023 (wybrane rozdziały)

    Symulacja uczy umiejętności, zatem bardzo ważne jest przypomnienie sobie wiadomości zdobytych w poprzednich latach lub nabycie wiedzy potrzebnej do realizacji danego scenariusza. Warto też przejrzeć prezentacje, które otrzymaliście Państwo od swoich nauczycieli realizujących interesujące nas tematy (wykłady, seminaria, ćwiczenia). Istotne będą wyłącznie wiadomości praktyczne dotyczące rozpoznawania i leczenia poszczególnych jednostek chorobowych.

     

    Tematy do przygotowania:

     

    A. Umiejętności techniczne:

     

    1. Zaburzenia rytmu serca: tachykardia (częstoskurcz) / bradykardia (bloki p-k).
    2. Omdlenie / zasłabnięcie / zespół wydłużonego QT.
    3. Hipoglikemia - postępowanie.
    4. Zaostrzenie astmy oskrzelowej, zapalenie płuc, zakrztuszenie (I pomoc), zespół krupu.
    5. Gorączka, drgawki, stan padaczkowy.
    6. Wrodzone wady serca: VSD, PDA, ToF, TGA - diagnostyka i wstępne postępowanie. Próba tlenowa we wstępnej diagnostyce różnicowania sinicy u noworodka.
    7. Wrodzone wady metaboliczne u noworodka: wrodzony przerost nadnerczy (WPN), wrodzona niedoczynność tarczycy (WNT).
    8. Obrzęk mózgu (guz mózgu, inne przyczyny)
    9. Ciało obce w przewodzie pokarmowym (np. bateria)

     

    Uwagi zamieszczone na wniosek studentów poprzednich lat:

    1. W zakresie powyższych zagadnień proszę przygotować tylko objawy, różnicowanie i leczenie.
    2. Średni czas dobrego teoretycznego przygotowania do zajęć to 2-3 dni (z pewnością więcej niż jeden dzień).
    3. Niektóre scenariusze są trudne. Liczba uzyskanych punktów na listach kontrolnych nie decyduje o ostatecznym zaliczeniu ćwiczenia.
    4. Studenci, którzy przygotują się do zajęć teoretycznie oraz będą aktywnie uczestniczyli w symulacjach i dyskusji z pewnością uzyskają zaliczenie.

     

    Umiejętności techniczne będą oceniane w trzech głównych aspektach: 1) badanie ABCDE - 30%, 2) wywiad SAMPLE - 30%, 3) znajomość wytycznych, standardów, nazw i dawek leków – zgodnie z informacjami wymaganymi w trakcie zajęć z pediatrii - ok 40%. Zaliczenie od min 60%.

    Powyższe proporcje mogą się zmieniać w zależności od rodzaju scenariusza - dokładna informacja będzie podana przed rozpoczęciem danego ćwiczenia. Do oceny umiejętności technicznych zostały opracowane listy kontrolne, które pomogą nam zobiektywizować i wystandaryzować zajęcia. W związku z planowanym OSCE listy kontrolne będą do wglądu ocenianego studenta po zakończeniu scenariusza.

     

    Link: ABCDE i SAMPLE

    I pomoc w niedrożności dróg oddechowych spowodowanej ciałem obcym u dziecka:

    niedrożność dróg oddechowych - film 1

    niedrożność dróg oddechowych - film 2

     

    B. Umiejętności nietechniczne = miękkie

    1. Przedstawianie się i kontakt z rodzicami / opiekunami dziecka – Protokół PARENTS
    2. Komunikacja w zespole –Pętla zamknięta.
    3. Panowanie nad stresem - Odpowiedź na sytuację stresową
    4. Świadomość sytuacyjna - Świadomość sytuacyjna
    5. Komunikacja z innymi lekarzami / konsultantem – Protokół SBAR
    6. Profesjonalizm.
    7. Ocena umiejętności nietechnicznych – Skala Ottawa
    8. Protokół SPIKES - przekazywanie niepomyślnych wiadomości.

     

    Umiejętności miękkie bardzo trudno jest oceniać  obiektywnie, dlatego zamieszczoną skalę należy traktować jako swego rodzaju wskazówki, a nie sztywne reguły zaliczenia ćwiczeń.

    Najważniejsze elementy umiejętności miękkich:

    • panowanie nad stresem
    • komunikacja z członkami zespołu, wydawanie jasnych poleceń
    • używanie pętli zamkniętej (kierownik zespołu: „podaj . . .” członek zespołu: „podałem . . .”; itp.),
    • słuchanie członków zespołu
    • profesjonalizm w stosunku do pacjenta i osób mu towarzyszących (informacja o działaniach, uzyskiwanie zgody, szacunek, wsparcie itp.)
    • podsumowanie działań („mamy pacjenta z . . , parametry: . . . , wyniki: . . . wykonaliśmy . . . podaliśmy . . .reakcja . . .itd), uzyskiwanie globalnej perspektywy
    • unikanie błędu fiksacji / nastawienia (błąd fiksacji = uporczywy brak weryfikacji lub korekty diagnozy czy planu terapeutycznego wobec ewidentnych dowodów na to, że taka korekta jest niezbędna)
    • korzystanie z konsultacji, wzywanie niezbędnej pomocy
    • profesjonalne raportowanie pacjenta (np. przez telefon: kto dzwoni, skąd, w sprawie jakiego pacjenta, jakie są dolegliwości, parametry, wyniki, co zrobiliśmy do tej pory, o co prosimy, jak pilnie potrzebna jest pomoc itp.)
    • prowadzenie dokładnej dokumentacji

     

    Liczba uzyskanych punktów w powyższych skalach w umiejętnościach miękkich nie będzie warunkiem zaliczenia, ale materiałem do dyskusji w trakcie debriefingu.

     

    Zaliczenie umiejętności miękkich:

    • moderowana dyskusja z omówieniem poszczególnych działań członków zespołu
    • samoocena studenta i wyznaczenie kierunku dalszego rozwoju

     

    Wg powyższych skal oceniany jest głównie kierownik zespołu. Zakładając, że przeprowadzimy 6 scenariuszy w ciągu dnia każdy będzie oceniony. Przydział ról odbędzie się na zasadzie losowania lub zgłoszenia chętnych :).

     

    Przykładowe pytania na "wejściówkę" przed zajęciami:

    1. Wymień częste przyczyny zaburzeń oddychania u dziecka w wieku przedszkolnym/szkolnym.
    2. Opisz schemat leczenia zaostrzenia astmy oskrzelowej u dzieci.
    3. Opisz krótko leczenie wstrząsu anafilaktycznego u dzieci.
    4. Wymień badania potrzebne do diagnostyki zapalenia płuc u dzieci.
    5. Jakie są najczęstsze zaburzenia rytmu u dzieci ?
    6. Diagnostyka gorączki i infekcji u niemowląt i małych dzieci.
    7. Wymień i opisz objawy oponowe u dzieci.
    8. Opisz krótko leczenie posocznicy u dzieci.
    9. Wymień przyczyny krótkiej utraty przytomności u dzieci.
    10. Opisz wymienioną wadę serca.
    11. Diagnostyka różnicowa wymienionego zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej lub kwasowo-zasadowej (hiperkaliemia, kwasica).
    12. Leczenie bradykardii u dzieci.
    13. Wymień sinicze wady serca / Wymień wady serca występujące bez sinicy.
    14. Wstępna diagnostyka i leczenie obrzęku mózgu u dziecka.
    15. Postępowanie w przypadkach ciała obcego w przewodzie pokarmowym u małego dziecka.
    16. Wymień aktualnie obowiązujące testy przesiewowe w Polsce u noworodków.

     

    Zasady zajęć symulacyjnych

     

    Krótkie teoretyczne wprowadzenie do symulacji medycznej

     

    Wprowadzenie do symulatora dziecka - film (18 min)

    Wprowadzenie do symulatora niemowlęcia - film (3 min)

     

    Nowość - pompa infuzyjna:

    Umiejętność obsługi pompy infuzyjnej nie jest wymagana na zajęciach w ZSM.

    Dla uzyskania zaliczenia informujemy wyraźnie o podawanej dawce leku bez rozpuszczania i objętości mówiąc np. jednostki na godzinę lub mg / ug na minutę czy na godzinę. 

    Dla przykładu zamieszczam jednak sposób rozpuszczenia leków (dla chętnych):

    1. 50 jednostek insuliny (0.5ml) rozpuszczamy w strzykawce 50 ml 0.9%NaCl, mamy stężenie 1j/1ml, dawka przykładowa - 4 jednostki na godzinę, to oznacza ustawienie 4 ml roztworu / godzinę w pompie

    2. 500 ug Prostinu (1ml) rozpuszczamy w strzykawce 50 ml 0.9% NaCl, mamy 10 ug / 1ml, dawka początkowa leku to 0.1 ug/kg/minutę, dla wagi 3 kg czyli 0.3ug/min tj 18 ug/godzinę -> proporcja - wychodzi 1.8 ml / godzinę. Czyli cała ampułka Prostinu starczy nam na 24 godziny wlewu :) Oczywiście zmieniamy dawki w zależności od efektu do max 0.4 ug / min / kg.