Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej | |||||||||||||
Nazwakierunku | Analityka Medyczna | Poziom i formastudiów | Jednolite studia magisterskie | stacjonarne niestacjonarne | |||||||||
Nazwa przedmiotu | Anatomia | Punkty ECTS | 6 | ||||||||||
Jednostka realizująca | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka | Osoba odpowiedzialna | prof. dr hab. Janusz Dzięcioł | ||||||||||
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy | Semestr II | Rodzaj zajęć i liczba godzin | wykłady 15 | ćwiczenia 45 | seminaria 0 | |||||||
Cel kształcenia | Zapoznanie studentów z budową narządów i układów, ich topografią i funkcją, zrozumienie ich roli i funkcjonowania w żywym organizmie oraz zastosowaniem zdobytej wiedzy w diagnostyce medycznej. | ||||||||||||
Treści programowe | Wykłady:Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu morfologii anatomii: komórka, tkanka, układ, narząd. Budowa ciała ludzkiego oraz jego układy. Okolice i linie ciała ludzkiego. Określenie orientacyjne w przestrzeni – płaszczyzny i osie ciała. Układ kostno-stawowo-mięśniowy. Ogólne wiadomości o budowie aparatu ruchu i jego podział. Ogólna budowa kości i ich rola. Podział kośćca. Rodzaje połączeń kości – połączenia stałe i wolne. Budowa stawu – stałe i niestałe elementy stawu. Kryteria podziału stawów. Ogólne wiadomości o rodzajach i budowie mięśni. Ogólne wiadomości o czynnościach mięśni (czynniki warunkujące skurcze mięśni, kierunek działania mięśni – synergistyczne i antagonistyczne działanie mięśni). Charakterystyka mięśni poprzecznie prążkowanych i gładkich: (wpływ na bierny aparat ruchu, na czynności oddechowe i na procesy wydalnicze). Układ nerwowy – wprowadzenie do neuroanatomii. Funkcja układu nerwowego; pojęcie neuronu, zwoju, splotu, drogi nerwowej. Podział układu nerwowego – ośrodkowy i obwodowy. Anatomia ośrodkowe układ nerwowy (OUN) Opis poszczególnych części mózgowia z uwzględnieniem podziału czynnościowego. Autonomiczny układ nerwowy –ogólna budowa i funkcja. Budowa narządu wzroku i słuchu. Nerwy czaszkowe. Układ krążeniowo-oddechowy – Budowa ogólna i znaczenie układu krążenia. Anatomia klatki piersiowej – budowa, okolice i linie klatki piersiowej. Położenie gruczołu sutkowego i odpływ chłonki. Ogólne wiadomości o układzie chłonnym – budowa i znaczenie. Budowa naczyń tętniczych i żylnych. Krążenie duże. Krążenie małe - budowa i związek z układem oddechowym. Krew (elementy upostaciowane krwi, osocze). Krążenie płodowe. Podział i znaczenie układu oddechowego. Oddychanie płucne i tkankowe. Mechanizm oddychania. Układ pokarmowy. Budowa ściany jamy brzusznej. Miejsca zmniejszonej oporności ścian. Ogólna budowa i funkcja układu pokarmowego. Otrzewna. Stosunek narządów do otrzewnej. Jama otrzewnej. Gruczoły przewodu pokarmowego – czynność. Część nadokrężnicza i podokrężnicza jamy brzusznej Układ moczowo-płciowy. Budowa miednicy mniejszej. Budowa i funkcje układu moczowego. Budowa nefronu. Czynność układu płciowego. Topografia narządów miednicy mniejszej. Układ endokrynny – Rodzaje gruczołów wydzielania wewnętrznego i ich rola w organizmie. Budowa, położenie i czynność gruczołów wewnątrzwydzielniczych. Rodzaje hormonów i ich znaczenie.
Ćwiczenia: Materiał podzielony jest na 3 cykle tematyczne: -osteologia, myologia, ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy -układ krążenia i naczyniowy, układ oddechowy -układ pokarmowy, układ moczowo-płciowy i wydzielania wewnętrznego
Cykl tematyczny kończy się kolokwium
1. Szkielet osiowy – Kręgosłup – ogólna budowa kręgów i różnice pomiędzy poszczególnymi odcinkami kręgosłupa. Kości tworzące ogólną budowę klatki piersiowej – mostek i żebra. Kości kończyny górnej i dolnej – główne elementy budowy dotyczące powierzchni stawowych. Kości mózgoczaszki i twarzoczaszki i ich zasadnicze części.
2. Połączenia kręgosłupa oraz połączenia stawowe żeber i mostka. Krzywizny kręgosłupa (pojęcie lordozy, kyfozy i skoliozy). Połączenia między kośćmi czaszki (szwy – wieńcowy, strzałkowy i węgłowy) i ciemiączka. Staw skroniowo-żuchwowy. Stawy kończyny górnej i jej obręczy (staw ramienny, łokciowy, promieniowo – nadgarstkowy) – budowa i mechanika. Pozostałe tylko nazwy stawów. Połączenia kończyny dolnej. Budowa i połączenia miednicy. Staw biodrowy, kolanowy, skokowo-goleniowy- budowa i mechanika.
3. Mięśnie grzbietu powierzchowne (czworoboczny i najszerszy grzbietu) oraz głębokie – położenie i czynność. Mięśnie powierzchowne i głębokie klatki piersiowej – położenie i czynność Przepona – budowa, otwory, czynność.
4.Ośrodkowy układ nerwowy – kresomózgowie – płaty i ośrodki w nich się znajdujące. Międzymózgowie – ośrodki podkorowe międzymózgowia, czynność podwzgórza.
5. Obwodowy układ nerwowy – splot szyjny, ramienny, lędźwiowy i krzyżowy – gałęzie długie i zakres ich unerwienia oraz objawy porażenia.
6. Podział, ośrodki i rola układu autonomicznego. Narząd wzroku i słuchu.
7. Położenie i budowa serca (przedsionki, komory i przegroda serca). Zastawki serca (żylne i tętnicze) – budowa i czynność. Budowa ścian serca. Budowa osierdzia. Unaczynienie i unerwienie serca.
8. Aorta – podział, położenie gałęzie – zakres unaczynienia. Naczynia tętnicze kończyny górnej i dolnej i miejsca badania tętna Żyły powierzchowne (dokładnie) i głębokie kończyny górnej i dolnej. Żyła główna górna i dolna – z czego powstają skąd zbierają krew i dokąd uchodzą.
9. Jama nosowa – podział, budowa (okolica węchowa i oddechowa). Zatoki przynosowe, wymienić i podać dokąd uchodzą. Gardło, krtań, tchawica, oskrzela główne – budowa, położenie i czynność. Płuca – podział anatomiczny (płaty, segmenty) korzeń płuca Podział drzewa oskrzelowego. Opłucna i jej zachyłki, jama opłucnej.
10. Układ limfatyczny – ogólna budowa i funkcja. Podział i zawartość śródpiersia.
11. Jama ustna i narządy jamy ustnej – budowa. Ślinianki – położenie, czynność i dokąd uchodzą. Gardło – budowa. Pierścień gardłowy limfatyczny. Przełyk, żołądek, jelito cienkie – budowa, położenie i czynność.
12. Jelito grube – części, położenie i czynność. Wątroba, pęcherzyk żółciowy i Trzustka - budowa, położenie i czynność. Drogi żółciowe. Krążenie wrotne.
13. Układ moczowy – nerki, moczowód, pęcherz moczowy – położenie, budowa i czynność. Cewka moczowa żeńska i męska – budowa.
14. Budowa, położenie i rola jajników, jajowodów, macicy i pochwy. Droga komórki jajowej. Budowa, położenie i rola jąder, najądrzy, nasieniowodu, pęcherzyków nasiennych i gruczołu krokowego. Droga plemnika.
15. Budowa, położenie i czynność narządów dokrewnych. | ||||||||||||
Formy i metody dydaktyczne | Wykłady z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia prowadzone są na przygotowanych przez asystentów preparatach pochodzących ze zwłok ludzkich oraz programach komputerowych A.D.A.M., atlasach oraz różnych rodzajach obrazowania przyżyciowego (CT, Rtg, MRI). | ||||||||||||
Formy zaliczenia | Przedmiot kończy się egzaminem testowym z pytaniami otwartymi. | ||||||||||||
Literatura podstawowa |
Atlasy
| ||||||||||||
Literatura uzupełniająca |
| ||||||||||||
Efekty kształcenia | Efekty kształcenia | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | |||||||||||
P-W01 | Posiada podstawową wiedzę anatomiczną oraz rozumie zasady budowy, topografii i funkcjonowania narządów. | K_W01 | |||||||||||
P-W02 | Zna niektóre nazwy angielskie, łacińskie, przede wszystkim części ciała i narządów ze względu na przydatność ich w dalszej nauce i pracy zawodowej. | K_W03 | |||||||||||
P-W03 | Rozpoznaje zasadnicze struktury anatomiczne na materiale prosektoryjnym, w atlasach i na osobnikach żywych. | K_W01, K_W02 | |||||||||||
P-W04 | Zna struktury anatomiczne i rozpoznaje na obrazach uzyskanych przy pomocy różnych rodzajów obrazowania przyżyciowego (RTG, CT, MRI). | K_W18 | |||||||||||
P-W05 | Zna powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. | K_W18 | |||||||||||
P-U01 | Zdolność wykorzystania nabytej wiedzy dla celów diagnostycznych i terapeutycznych w różnych dyscyplinach analityki medycznej. | K_U06 | |||||||||||
P-K01 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się. | K_K01 | |||||||||||
Bilans nakładu pracy studenta | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: |
|
| ||||||||||
Udział w wykładach | 15 x 1h | 15h | |||||||||||
Udział w ćwiczeniach | 15 x 3h | 45h | |||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z ćwiczeniami | 2 x 1h | 2h | |||||||||||
| RAZEM: | 62h | |||||||||||
Samodzielna praca studenta: |
|
| |||||||||||
Przygotowanie do ćwiczeń | 15x3h | 45h | |||||||||||
Przygotowanie do kolokwiów | 3x 10h | 30h | |||||||||||
Przygotowanie do egzaminu | 1x30h | 30h | |||||||||||
| RAZEM | 105h | |||||||||||
| Ogółem | 167h | |||||||||||
| ECTS | 6 | |||||||||||
Wskaźniki ilościowe | Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: | 62h | ECTS | ||||||||||
3 | |||||||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym [45h +2h+45h +15h+15h]: | 122h | 4 | |||||||||||
Nr efektu kształcenia | Metody weryfikacji efektu kształcenia | ||||||||||||
Formujące | Podsumowujące | ||||||||||||
P-W01 | Zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczenia | kolokwium, egzamin | |||||||||||
P-W02 | Zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczenia | kolokwium, egzamin | |||||||||||
P-W03 | Zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczenia | kolokwium, egzamin | |||||||||||
P-W04 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczenia | kolokwium | |||||||||||
P-W05 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach, zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczenia | kolokwium, egzamin | |||||||||||
P-U01 | Zaliczenie każdego ćwiczenia | egzamin | |||||||||||
P-K01 | Ocena zdolności do samodzielnej pracy | zaliczenie ćwiczenia |