SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2022/2023
Nazwa przedmiotu/modułu | Język angielski specjalistyczny | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Studium Języków Obcych | |
e-mail jednostki | sjosekr@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Higiena stomatologiczna | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £
| 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Znajomość jęz. angielskiego na poziomie co najmniej B1(wyniki z matury); zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym; na roku II realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
| |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 100 godz. ćwiczeń + 100 godzin samokształcenia | |
Założenia i cele przedmiotu | Celem lektoratu jest nauka języka specjalistycznego, czyli kształcenie sprawności językowych pozwalających na: 1) rozumienie tekstów o tematyce zawodowej, 2) tłumaczenie krótkich tekstów specjalistycznych z zakresu higieny stomatologicznej z języka angielskiego na język polski i z języka polskiego na język angielski przy pomocy słownika, 3) rozumienie ze słuchu nagrań audio, video, wykładów i prezentacji, 4) komunikacja w środowisku zawodowym i z pacjentem, 5) przedstawianie tematów zawodowych w formie prezentacji multimedialnej. | |
Metody dydaktyczne
| - konsultacje – raz w tygodniu - praca z tekstem - dyskusja - prezentacja - opis przypadku - komunikacja z pacjentem i zespołem dentystycznym
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Mgr Ewa Szczepaniak | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr n. hum. Agnieszka Dudzik |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | ||||
W126 | Student zna podstawową terminologię anatomiczną oraz słownictwo związane z wykonywanym zawodem w języku angielskim na poziomie B2 Student zna język nowożytny na poziomie B2 | WK34 | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny Metody formujące: - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - zaliczenia cząstkowe |
umiejętności | ||||
U18
| Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną w jęz. angielskim
| UK8
| ćwiczenia | Metody podsumowujące - projekt, prezentacja
Metody formujące, - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - ocena komunikacji z pacjentem i zespołem dentystycznym; opis przypadku |
U19
| Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości w jęz. angielskim | UK8 | ćwiczenia | |
U34
| Umie przekazać lekarzowi i innym członkom zespołu stomatologicznego w formie pisemnej lub ustnej informacje dotyczące realizacji swoich obowiązków w jęz. angielskim |
UK10 |
ćwiczenia | |
U54 | Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy w jęz. angielskim |
UK16
| ćwiczenia | |
U85 | Posługuje się w mowie i piśmie językiem angielskim ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stomatologicznej (poziom B2) | UK24
| ćwiczenia | |
U107 | Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia w jęz. angielskim | UK17 UK31 | ćwiczenia | |
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | KK1 | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące. - obserwacja pracy studenta
|
K4 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role | KK4 | ćwiczenia | |
K11 |
| KK11 | ćwiczenia |
Punkty ECTS | 4+4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 0 | |
| 100 | |
| 0 | |
| 0 | |
| 2 | |
| godziny razem: 102 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 50 | |
| 30 | |
| 20 | |
| godziny razem: 100 | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | tematyka |
W126 Student zna podstawową terminologię anatomiczną oraz słownictwo związane z wykonywanym zawodem w języku angielskim na poziomie B2
U18 Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną w jęz. angielskim
U19 Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości w jęz. angielskim
U54 Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy w jęz. angielskim
U85 Posługuje się w mowie i piśmie językiem angielskim ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stomatologicznej (poziom B2)
U107 Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia w jęz. angielskim
|
Rok I. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku – historia, teraźniejszość i przyszłość. Struktura, nazwy kierunków studiów. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Ćwiczenia translacyjne z użyciem języka akademickiego. (2 godz.) Droga do zawodu higienisty stomatologicznego. Studia w Polsce i za granicą. Analiza porównawcza – podobieństwa i różnice. Ćwiczenie sprawności mówienia. (2 godz.) Historia stomatologii: najciekawsze wydarzenia, odkrycia, naukowcy. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. (2 godz.) Budowa ciała ludzkiego (1): ogólny opis anatomiczny, części i jamy ciała, narządy. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.) Budowa ciała ludzkiego (2): układy i ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.) Jama ustna i zęby. Procesy fizjologiczne dotyczące aparatu żucia. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.) Budowa zęba. Rodzaje uzębienia. Podział zębów ze względu na ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.) Zespół dentystyczny i jego zadania; rola higienisty stomatologicznego; cechy osobowości. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia (dyskusja). (2 godz.) Gabinet dentystyczny i jego wyposażenie: pomieszczenia, urządzenia, narzędzia. Komunikacja słowna z dentystą - Wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia leksykalne i translacyjne. (4 godz.) Zasady bezpieczeństwa w gabinecie stomatologicznym – praca z tekstem (4 godz.) Dziedziny stomatologii: terminologia, krótka charakterystyka, specjaliści. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. (2 godz.) Epidemiologia i profilaktyka: próchnica i jej zapobieganie, higiena jamy ustnej. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Komunikacja z pacjentem – język instrukcji (6 godz.) Dieta a stan uzębienia. Komunikacja z pacjentem. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia.( 4 godz.) Zabieg usuwania kamienia nazębnego. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Udzielanie rad pacjentom. (4 godz.) Ćwiczenia kulturowe – ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia (film, wykład) (2 godz.)
Rok II Pacjent stomatologiczny: umawianie się na wizytę. Wywiad, badanie stomatologiczne, diagnostyka jamy ustnej, planowanie zabiegów higienicznych. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Instruowanie pacjenta (język poleceń). (6 godz.) Opis przypadku – ćwiczenia leksykalne i translacyjne. (4 godz.) Przygotowanie i prezentacja przygotowanego dialogu z pacjentem z zastosowaniem języka komunikacji wraz z opisem przypadku. Język formalny i nieformalny (6 godz.) Podstawowe zabiegi stomatologiczne – praca z tekstem. Ćwiczenia leksykalne. (6 godz.) Postępowanie z bólem. Rodzaje bólu. Udzielanie porad i instruowanie pacjenta. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. (3 godz.) Praca z pacjentem pediatrycznym. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia, zbieranie wywiadu, planowanie zabiegów higienicznych. (6 godz.) Higiena jamy ustnej i zabiegi profilaktyczne u dzieci. Ćwiczenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem oraz mówienia. Ćwiczenia translacyjne. Udzielanie porad. (4 godz.) Praca higienisty z trudnym i nie współpracującym pacjentem - język komunikacji (3 godz.) Analiza i ćwiczenia w pisaniu CV i listu motywacyjnego (4 godz.) Język prezentacji. Przygotowanie krótkiej prezentacji z dziedziny higieny stomatologicznej. (2 godz.) Prezentacje multimedialne przedstawiane przez studentów. (4 godz.) Ćwiczenia kulturowe – ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia (film, wykład) (2 godz.) |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
1. Virginia Evans, Jenny Dooley, Apodaca Craig, Career Paths Dental Hygienist, Express Publishing, 2018 2. E. Fleischer, English for dental professions [Język angielski zawodowy w branży stomatologicznej], EDICON, Poznań . |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
1. K. Studzińska-Pasieka, M. Otto, Open Your English Wide!!! English for Dental Professional, Wyd. Bestom, Łódź 2005 2. E. Donesh-Jeżo, English in Dentistry, WPL, Kraków 2008. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Należy określić w szczególności: zasady dopuszczenia do egzaminu, zwalniania z egzaminu, sposób i warunki zaliczenia zajęć, łącznie z określeniem zasad zaliczania nieobecności oraz określeniem liczby godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu oraz możliwości i formy wyrównywania zaległości – z Regulaminu Dydaktycznego Jednostki |
Zajęcia są obowiązkowe. Student ma prawo opuścić bez usprawiedliwienia 2 zajęcia w ciągu roku z obowiązkiem zaliczenia materiału w formie ustalonej przez prowadzącego zajęcia. W przypadku 3-4 nieusprawiedliwionych nieobecności student ma obowiązek pisemnego zaliczenia nie odbytych zajęć w ciągu tygodnia po zakończonym lektoracie w danym roku akademickim. W przypadku 5-8 nieusprawiedliwionych zajęć student ma obowiązek pisemnego zaliczenia materiału z całego roku akademickiego, w ciągu tygodnia po zakończonym lektoracie w danym roku akademickim. Więcej niż 8 nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia i obowiązkiem powtórzenia przedmiotu. Wszystkie usprawiedliwione zajęcia muszą być zaliczone w formie ustalonej przez prowadzącego zajęcia w ciągu 2 tygodni od zakończenia zwolnienia, w przeciwnym razie usprawiedliwiona nieobecność będzie zaliczana według zasad dla nieobecności nieusprawiedliwionej. |
mgr Ewa Szczepaniak – koordynator przedmiotu
…………………………………………………………………………...
(podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)