Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||
Kierunek studiów | Zdrowie Publiczne i Epidemiologia | ||||||||||||
Profil studiów | x ogólnoakademicki □ praktyczny | ||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka, Zakład Fizjologii (jednostka zaliczająca moduł zajęć) | ||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. Marcin Baranowski (Zakład Fizjologii), prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, mgr Justyna Klimek (Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka) | ||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) x II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne □ | ||||||||||||
Rok studiów | I x II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 x 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Anatomia i fizjologia | ||||||||||||
Język wykładowy | polski x angielski □ | ||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Nauka podstaw anatomii prawidłowej człowieka. Zapoznanie studentów z budową narządów, układów i ich topografią. Przekazanie studentom wiedzy w zakresie prawidłowej czynności całego organizmu człowieka, wzajemnych związków pomiędzy układami i narządami oraz powstawania, roli i składu płynów ustrojowych. | |||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady informacyjne, ćwiczenia audytoryjne i praktyczne, dyskusja. | ||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||
W1 | Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka. Ma podstawowy zakres wiadomości z zakresu budowy i czynności poszczególnych układów i narządów. Rozumie i potrafi wyjaśnić wzajemne zależności pomiędzy układem pokarmowym a układem nerwowym, krążenia i oddychania, moczowym i dokrewnym. | W01 | Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, zaliczenie teoretyczne ćwiczeń, kolokwia. | Egzamin pisemny | |||||||||
W2 | Zna mechanizmy regulacji funkcji narządów i układów organizmu człowieka. | ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||
U1 | Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej, zasobów informacyjnych poszerzoną o formułowanie własnych wniosków.
| U10 | Dyskusja w czasie ćwiczeń, obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczenia, kolokwia | Egzamin pisemny | |||||||||
U2 | Potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (m.in. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim. | U15 | Dyskusja w czasie ćwiczeń, obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczenia, kolokwia | Egzamin pisemny | |||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||
K1 | Potrafi brać odpowiedzialność za działania własne i właściwie organizować pracę własną. | K08 | Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach | Zaliczenie ustne
| |||||||||
K2
| Potrafi samodzielnie i krytyczne uzupełniać wiedzę i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny. | K09 | Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, zaliczenie teoretyczne ćwiczenia, kolokwia | Zaliczenie ustne
| |||||||||
K3 | Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi. | K11 | Dyskusja w czasie ćwiczeń, obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach | Zaliczenie ustne
| |||||||||
K4 | Posiada umiejętność stałego dokształcania się. | K13 | Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach | Zaliczenie ustne
| |||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 40 | ||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | ||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 10 | ||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 10 | ||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 60 | ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 20 | ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 20 | ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 20 | ||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 100 | ||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 4 | ||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||
WYKŁADY Anatomia | Osteologia
Połączenia kości
Układ mięśniowy
| W1 | 10 | ||||||||||
Ośrodkowy układ nerwowy 1. Mózgowie – ogólna budowa i podział. 2. Rdzeń kręgowy. 1. Nerwy czaszkowe – I – XII. 2. Sploty nerwowe: a) splot szyjny – z czego powstaje, gdzie leży, gałęzie długie (nerw przeponowy – zakres unerwienia) b) splot ramienny – z czego powstaje, gdzie leży, nerwy długie odchodzące od części podobojczykowej splotu i zakres ich unerwienia e) splot krzyżowy – z czego powstaje, gdzie leży, nerwy długie- nerw kulszowy oraz jego podział – nerw piszczelowy i strzałkowy wspólny (podział na nerw strzałkowy powierzchowny i głęboki), ogólnie zakres unerwienia tych nerwów 3. Układ nerwowy autonomiczny: a) podział c) ośrodki układu przywspółczulnego d) czynność 4. Narząd wzroku: 5. Narząd przedsionkowo-ślimakowy: a) ucho zewnętrzne – jego elementy składowe i krótka charakterystyka | |||||||||||||
Układ krążenia 1. Położenie i budowa serca. 2. Zastawki serca. 3. Budowa ściany serca. 4. Osierdzie. 5. Krążenie małe – gdzie i czym się rozpoczyna i kończy. 6. Krążenie duże – gdzie i czym się rozpoczyna i kończy. 7. Aorta – jej podział na części, przebieg, gałęzie aorty piersiowej, gałęzie aorty brzusznej (parzyste i nieparzyste). 8. Naczynia tętnicze kończyny górnej – tętnica pachowa, ramienna, łokciowa i promieniowa (zakres ich unaczynienia- ogólnie). 10. Naczynia tętnicze klatki piersiowej – ogólnie zakres ich unaczynienia. 12. Naczynia tętnicze kończyny dolnej – tętnica biodrowa zewnętrzna, udowa, podkolanowa, piszczelowa przednia i tylna – zakres ich unaczynienia. 13. Żyła główna górna i dolna – gdzie i z czego powstają, skąd zbierają krew i dokąd uchodzą. 14. Żyły głębokie i powierzchowne kończyny górnej i dolnej – z czego powstają i dokąd uchodzą. | |||||||||||||
Układ oddechowy 1. Jama nosowa – podział, ogólna budowa. 5. Tchawica – części, budowa, położenie. 6. Oskrzela główne – budowa, położenie. 7. Płuca – budowa ogólna płuc (płaty, szczeliny) i korzeń płuca. 9. Opłucna, jama opłucnej i jej zachyłki. 10. Droga powietrza oddechowego. | |||||||||||||
Układ pokarmowy 1. Jama ustna – podział, ograniczenie. 5. Gardło. 6. Pierścień gardłowy limfatyczny. 7. Przełyk – położenie, czynność, zwężenia. 8. Żołądek – położenie, budowa, czynność. 9. Jelito cienkie – części, położenie, czynność. 10. Dwunastnica – podział, jakie przewody i gdzie uchodzą do dwunastnicy. 12. Otrzewna i jama otrzewnej Narządy jamy brzusznej. | |||||||||||||
Układ moczowo - płciowy. Układ dokrewny. 1. Nerki – położenie, budowa zewnętrzna i wewnętrzna, czynność. | |||||||||||||
WYKŁADY Fizjologia | Pobudliwość i przewodnictwo. Jonowe podstawy powstawania potencjału spoczynkowego i czynnościowego w neuronie, włóknie mięśniowym poprzecznie prążkowanym. Przekaźnictwo synaptyczne. Zmiany pobudliwości podczas występowania potencjału czynnościowego w neuronach, miocytach i komórkach mięśnia sercowego. | W1, W2 | 10 | ||||||||||
Podział czynnościowy układu nerwowego. Fizjologia czucia i podział receptorów. Odruch. Łuk odruchowy. Rodzaje odruchów. Autonomiczny układ nerwowy. | |||||||||||||
Krew. Układ krążenia - hemodynamika, zjawiska elektryczne oraz mechaniczne zachodzące podczas pracy serca, czynnościowy podział naczyń krwionośnych, mechanizmy regulacyjne. Przepływ krwi w niektórych obszarach naczyniowych. | |||||||||||||
Mechanizmy działania hormonów. Systemy kontroli hormonalnej. Funkcje poszczególnych gruczołów wydzielania wewnętrznego. Układ rozrodczy męski i żeński. | |||||||||||||
ĆWICZENIA Anatomia |
Tematyka ćwiczeń skorelowana jest z tematyką wykładów. |
5 |
W1, U1, U2, K1, K2, K3, K4 | |||||||
ĆWICZENIA Fizjologia | Badanie ostrości wzroku u człowieka (tablice Snellena). Stwierdzenie plamki ślepej Mariotte’a w oku ludzkim. Badanie krzywizny rogówki przy pomocy keratoskopu Placido. Testy odróżniające głuchotę odbiorczą od głuchoty przewodowej przy użyciu widełek stroikowych (próby: Webera, Rinnego, Schwabacha). Badanie niektórych odruchów fizjologicznych u człowieka. Mierzenie ciśnienia tętniczego u człowieka. Pomiar tkanki tłuszczowej przy użyciu analizatora i fałdomierzy. Interaktywna i komputerowa symulacja procesów fizjologicznych z zakresu: mięśni, układu nerwowego, układu sercowo-naczyniowego, hormonów. | 5 | W2, U1, U2, K1, K2, K3, K4 | |||||||
SEMINARIA Anatomia | Tematyka seminariów skorelowana jest z tematyką wykładów. | 5 | W1, U1, U2, K1, K2, K3, K4 | |||||||
SEMINARIA Fizjologia | Stężenie jonów w przestrzeniach płynów ustrojowych. Błona komórkowa: kanały, nośniki, pompy, receptory. Mechanizmy transportu przez błonę komórkową. Drugi przekaźnik wewnątrzkomórkowy. Fizjologia komórki nerwowej - potencjał spoczynkowy czynnościowy. Budowa i rodzaje synaps. Jonowe podstawy EPSP i IPSP. Fizjologia mięśni poprzecznie prążkowanych. Przewodzenie informacji czuciowej, receptory i narządy zmysłów. Odruch i łuk odruchowy. Autonomiczny układ nerwowy. Budowa, transmitery, receptory i efekty pobudzenia AUN. Krew, hemoglobina, krzywa dysocjacji oksyhemoglobiny. Transport tlenu i dwutlenku węgla. Elektrofizjologia serca: potencjał spoczynkowy i czynnościowy. Budowa i funkcja układu bodźco-przewodzącego. Regulacja funkcji krążenia. Mikrokrążenie: budowa i funkcje. Fizjologia gruczołów wydzielania wewnętrznego. Wzajemne powiązanie pomiędzy układem nerwowym i wydzielania wewnętrznego w utrzymaniu homeostazy. Klasyfikacja i mechanizm działania hormonów. Kontrola wydzielania dokrewnego. Hormony podwzgórzowe, przysadki mózgowej, gruczołu tarczowego i trzustki, regulujące gospodarkę wapniowo – fosforanową. Męskie i żeńskie hormony płciowe. Hormonalna regulacja ciąży i porodu. | 5 | W2, U1, U2, K1, K2, K3, K4 | |||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) | 1. Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2013. 2. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2013. 3. Górski J. (red.): Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa 2002. 4. Traczyk W.Z.: Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL, Warszawa 2004. | |||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
| 1. Yokochi C.: Fotograficzny Atlas Anatomii Człowieka. PZWL, Warszawa 2012. 2. Sobotta J.: Atlas Anatomii Człowieka. Tom I i II. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010. 3. Bullock J., Boyle J., Wang M.B.: Fizjologia. Urban & Partner, Wrocław 2004. | |||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru). | |||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność musi być usprawiedliwiona. | |||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Teoretyczne zaliczenie (w ustalonym terminie) materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach. | |||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Zaliczenie wszystkich ćwiczeń. Uzyskanie określonej w regulaminie Zakładu Anatomii Prawidłowej Człowieka min. liczby punktów z kolokwiów. | |||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | ||||||
60-68% | 69-75% | 76-82% | 83-89% | 90-100% | ||||||
Data opracowania sylabusa: 26.07.2022 | Sylabus Sylabus opracował(a): prof. dr prof. dr hab. Marcin Baranowski, prof. dr prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, mgr Justyna Klimek | |||||||||