Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Logopedia z fonoaudiologią | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki x praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr n. med. Magdalena Szkudlarek, mgr Ewa Ostrowska, prof. dr hab. n. med. Janusz Dzięcioł | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) x II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I x II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 x 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Podstawy anatomii | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski x angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Celem zajęć jest omówienie anatomii prawidłowej człowieka w zakresie szczegółowego zapoznania studentów ze budową i funkcją struktur tworzących aparat mowy, narząd słuchu, narząd wzroku, układ ruchu oraz ogólnego zapoznania studentów z budową pozostałych narządów i układów. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady informacyjne; seminaria (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna) | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie anatomii narządu głosu, fizjologii procesu głosowego oraz patologii głosu o charakterze czynnościowym i organicznym. | W02 | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie seminariów, zaliczenia cząstkowe (kolokwia - ocena w punktach) | Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test uzupełniania odpowiedzi) | |||||||||||||||
W2 | Posiada wiedzę w zakresie anatomii, patomorfologii, patofizjologii oraz diagnozowanych postaci czynnościowych dysfonii. | W03 | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie seminariów, zaliczenia cząstkowe (kolokwia - ocena w punktach) | Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test uzupełniania odpowiedzi) | |||||||||||||||
W3 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zaburzeń mowy o różnej etiologii. | W08 | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie seminariów, zaliczenia cząstkowe (kolokwia - ocena w punktach) | Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test uzupełniania odpowiedzi) | |||||||||||||||
W4 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu słuchu i równowagi. | W10 | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie seminariów, zaliczenia cząstkowe (kolokwia - ocena w punktach) | Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test uzupełniania odpowiedzi) | |||||||||||||||
W5 | Zna elementarne procedury wykorzystywane w profilaktyce zaburzeń jakości głosu, mowy i słuchu. | W14 | Obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie seminariów, zaliczenia cząstkowe (kolokwia - ocena w punktach) | Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test uzupełniania odpowiedzi) | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 40 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 35 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 10 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych | 12 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 13 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 75 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY | Aparat oddechowy mowy:
| W1, W2, W3, W5 | 1 | ||||||||||||||||
Aparat fonacyjny mowy – krtań:
| W1, W2, W3, W5 | 1 | |||||||||||||||||
Aparat artykulacyjno - rezonansowy mowy - gardło i jama ustna - część I Gardło
| W1, W2, W3, W5 | 1 | |||||||||||||||||
Aparat artykulacyjno - rezonansowy mowy - gardło i jama ustna - część II Jama ustna właściwa:
| W1, W2, W3, W5 | 1 | |||||||||||||||||
Aparat artykulacyjno - rezonacyjny mowy - jama nosowa i zatoki przynosowe:
| W1, W2, W3, W5 | 1 | |||||||||||||||||
Programowanie mowy - układ nerwowy w aspekcie procesu mowy - część I:
| W1, W2, W3, W5 | 1 | |||||||||||||||||
Programowanie mowy - układ nerwowy w aspekcie procesu mowy - część II:
| W1, W2, W3, W5 |
| |||||||||||||||||
Narząd słuchu i równowagi:
| W4, W5 | 1 | |||||||||||||||||
Podstawy budowy i funkcji układu ruchowego w aspekcie komunikacji międzyludzkiej (komunikacja niewerbalna):
| W3, W5 | 1 | |||||||||||||||||
Podstawowe wiadomości z zakresu układu moczowo- płciowego i endokrynnego (ze szczególnym uwzględnieniem wpływu hormonów na narządu aparatu mowy). | W3, W5 | 1 | |||||||||||||||||
SEMINARIA |
| W1, W2, W3, W5 | 6 | ||||||||||||||||
Aparat fonacyjny mowy:
| W1, W2, W3, W5 | 6 | |||||||||||||||||
Aparat artykulacyjno- rezonansowy mowy - gardło i jama ustna - część II:
| W1, W2, W3, W5 | 6 | |||||||||||||||||
Realizacja procesu programowania mowy na poziomie układu nerwowego - układ nerwowy w aspekcie procesu mowy:
| W1, W2, W3, W5 | 6 | |||||||||||||||||
Układ wzrokowy w aspekcie komunikacji międzyludzkiej (mowa pisana). | W1, W2, W3, W5 | 3 | |||||||||||||||||
Układ pokarmowy ze szczególną analizą podstaw anatomicznych rehabilitacji mowy po zabiegach laryngektomii (wykształcenie mowy przełykowej). | W1, W2, W3, W5 | 3 | |||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
2. Drake R., Vogl A.W, Mitchell A.W.M.: Gray Anatomia. Podręcznik dla studentów. Tom 3. Anatomia głowy i szyi, neuroanatomia. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.3. Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.4. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021.5. Gilroy A., Schuenke M., Ross L.: Atlas anatomii. MedPharm Polska, Wrocław 2018 | ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Egzamin. Na łączny wynik egzaminu pisemnego (testy MCQ oraz testy uzupełniania odpowiedzi) składają się punkty uzyskane z samego egzaminu (max. 40) oraz punkty dodatkowe odzwierciedlające pracę studenta w trakcie zajęć. Punkty dodatkowe są obliczane indywidualnie na podstawie łącznego wyniku uzyskanego przez studenta ze wszystkich kolokwiów. Punkty dodatkowe stanowią 1/10 całkowitego wyniku uzyskanego ze wszystkich kolokwiów przez studenta. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym seminarium, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Nie ma możliwości przystąpienia do kolokwium w innym terminie. W przypadku konieczności osiągnięcia minimum dopuszczenia do egzaminu (16 pkt) student ma prawo do przystąpienia do jednego kolokwium w ciągu roku pod warunkiem usprawiedliwienia nieobecności spowodowanej chorobą (zwolnienie lekarskie) lub wypadkiem losowym (zaświadczenie odpowiednich władz). Dodatkowy termin zaliczenia będzie podany po zakończeniu wszystkich zajęć z anatomii przewidzianych planem. Nie ma możliwości przystąpienia do dodatkowego terminu zaliczenia z ostatniego kolokwium. | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na zajęciach. Uzyskanie minimum 16 punktów łącznie z 4 kolokwiów dopuszcza do sesji egzaminacyjnej. 4 kolokwia w formie sprawdzianów pisemnych (testy MCQ oraz testy uzupełniania odpowiedzi) ocenianych w punktach (kolokwium I - 8 pkt; kolokwium II - 16 pkt; kolokwium III - 12 pkt; kolokwium IV - 16 pkt). Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania w trakcie kolokwiów wynosi 52. Punktacja uzyskana w trakcie kolokwiów jest oceną ostateczną i nie może być poprawiana. Uzyskanie powyżej 46 punktów umożliwia przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym. | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
od 20.0 do 27.999 pkt | od 28.0 do 31.999 pkt | od 32.0 do 35.999 pkt | od 36.0 do 37.999 pkt | powyżej 38.0 pkt | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 29.06.2022 | Sylabus opracował(a): dr n. med. Magdalena Anna Szkudlarek | ||||||||||||||||||