Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Pielęgniarstwo | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki x praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. n. med. Janusz Dzięcioł, dr n. med. Elżbieta Litwiejko-Pietryńczak | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) x II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I x II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 x 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Anatomia | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski x angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Poznanie budowy makroskopowej i topograficznej ciała ludzkiego. Poprawne posługiwanie się mianownictwem anatomicznym. Poznanie aspektów klinicznych anatomii. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady multimedialne. Ćwiczenia na fantomach. Prezentacje wybranych preparatów ciała ludzkiego. | ||||||||||||||||||
Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Posiada podstawową wiedzę anatomiczną oraz rozumie zasady budowy, topografii i funkcjonowania narządów. | A.W1. | Ocena pracy studenta poprzez weryfikację rozumienia pojęć anatomicznych. Ocena praktyczna rozpoznawania budowy makroskopowej ciała ludzkiego | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
W2 | Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka, a także podstawowy zakres wiadomości z zakresu budowy i czynności poszczególnych układów i narządów. | A.W1. | |||||||||||||||||
W3 | Zna i rozumie prawidłową budowę i funkcje komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego oraz rozumie współzależności ich budowy i funkcji w warunkach zdrowia i choroby. | A.W1. | |||||||||||||||||
W4 | Zna i potrafi wyjaśnić wzajemne zależności pomiędzy układem pokarmowym a układem nerwowym, krążenia i oddychania, moczowym i dokrewnym. | A.W1. | |||||||||||||||||
W5 | Zna podstawowe procesy fizjologiczne i mechanizmy funkcjonowania człowieka. | A.W2. | |||||||||||||||||
W6 | Omawia procesy fizjologiczne zachodzące w układzie krążenia, układzie oddechowym, układzie pokarmowym, układzie moczowym oraz zależności istniejące między nimi. | A.W2. | |||||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Zna topografię narządów ciała ludzkiego i posługuje się mianownictwem anatomicznym. | A.U1. | Ocena pracy studenta podczas ćwiczeń | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
U2 | Zna niektóre nazwy angielskie, łacińskie, przede wszystkim części ciała i narządów ze względu na przydatność ich w dalszej nauce i pracy zawodowej. | A.U1. | |||||||||||||||||
U3 | Rozpoznaje zasadnicze struktury anatomiczne na materiale prosektoryjnym, w atlasach i na osobnikach żywych. | A.U1. | |||||||||||||||||
U4 | Opisuje stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami. | A.U1. | |||||||||||||||||
U5 | Wykazuje różnice w budowie i charakteryzuje funkcje życiowe człowieka dorosłego i dziecka. | A.U1. | |||||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 60 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 15 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 15 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym |
| ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 75 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY | 1. Osteologia | W1-W6 | 30 | ||||||||||||||||
2. Połączenia kości | |||||||||||||||||||
3. Układ mięśniowy | |||||||||||||||||||
4. Ośrodkowy układ nerwowy | |||||||||||||||||||
5.Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny. Narządy zmysłów. | |||||||||||||||||||
6. Układ krążenia | |||||||||||||||||||
7. Układ naczyniowy i limfatyczny. | |||||||||||||||||||
8. Układ oddechowy | |||||||||||||||||||
9. Układ pokarmowy | |||||||||||||||||||
10. Układ moczowo-płciowy i gruczoły dokrewne. | |||||||||||||||||||
ĆWICZENIA | 1. Osteologia | U1-U5 | 30 | ||||||||||||||||
2. Połączenia kości | |||||||||||||||||||
3. Układ mięśniowy | |||||||||||||||||||
4. Ośrodkowy układ nerwowy | |||||||||||||||||||
5.Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny. Narządy zmysłów. | |||||||||||||||||||
6. Układ krążenia | |||||||||||||||||||
7. Układ naczyniowy i limfatyczny. | |||||||||||||||||||
8. Układ oddechowy | |||||||||||||||||||
9. Układ pokarmowy | |||||||||||||||||||
10. Układ moczowo-płciowy i gruczoły dokrewne. | |||||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) | 1. Paulsen F., Waschke J., Jędrzejewski K.S. (red.): Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 1-3. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019. 2. Suder E., Brużewicz S.: Anatomia człowieka (podręcznik i atlas dla studentów licencjatów medycznych). Wydawnictwo Medyczne Górnicki, Wrocław 2021. 3. Krechowiecki A., Czerwiński F.: Zarys anatomii człowieka. PZWL, Warszawa 2019. 4.Bruska M., Ciszek B. (red.): Anatomia człowieka. Woźniak. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019. | ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) | 1. Kopf-Maier P.: Atlas anatomii człowieka. Tom 1-2. PZWL, Warszawa 2003. 2. Sinielnikow R.: Zarys anatomii człowieka. Medicina, Moskwa1978. 3. Sokołowska-Pituchowa J.: Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa 2006. 4. Sylwanowicz W.: Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa 1985. | ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie zajęć odbywa się w formie trzech kolokwiów. Podczas każdego z nich można zdobyć maksymalnie 20 punktów. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność usprawiedliwiona (zwolnienie lekarskie, inne) umożliwia przystąpienie do zaliczenia danego bloku tematycznego, zaległości. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | - | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Uzyskanie przez studenta minimum 25 punktów dopuszcza do egzaminu w ustalonym terminie. Uzyskanie 57 punktów i powyżej umożliwia przystąpienie do egzaminu w terminie "zerowym". | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
60%-74% | 75%-80% | 81%-84% | 85%-94% | 95%-100% | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 09.05.2022 | Sylabus opracował(a): dr n. med. Elżbieta Litwiejko-Pietryńczak | ||||||||||||||||||