Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Położnictwo | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki █ praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | lek. Leszek Garbowski | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) █ II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne █ niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I █ II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 █ 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Anatomia | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski █ angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Zapoznanie studentów z budową narządów i układów, ich topografią i funkcją, zrozumienie ich roli i funkcjonowania w żywym organizmie oraz praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w postępowaniu klinicznym. Opanowanie i posługiwanie się nazewnictwem anatomicznym. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady - wykład konwencjonalny, wykład problemowy Ćwiczenia - pokaz (ćwiczenia na fantomach, ćwiczenia na preparatach anatomicznych), dyskusja dydaktyczna, ekspozycja, metody programowe z użyciem komputera, metoda projektów | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna, krążenie matczyno-płodowe), w tym różnice w budowie ciała człowieka dorosłego, niemowlęcia i noworodka. | A.W1 | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Egzamin pisemny
| |||||||||||||||
W2 | Zna i rozumie budowę i funkcjonowanie miednicy kostnej i mięśni dna miednicy jako kanału rodnego. | A.W2 | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Egzamin pisemny
| |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Potrafi posługiwać się w praktyce mianownictwem anatomicznym i wykorzystywać znajomość topografii narządów oraz wykazywać różnice w budowie noworodka, niemowlęcia i człowieka dorosłego. | A.U1 | Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach | Zaliczenia cząstkowe, zaliczenie praktyczne | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1 | Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta niezależnie od różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatią. | K01 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K2 | Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta. | K02 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K3 | Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. | K03 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K4 | Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe. | K04 | Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K5 | Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. | K05 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K6 | Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta. | K06 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K7 | Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. | K07 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 60 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 15 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 15 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 75 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY | Osteologia cz. I – kości. | W1, W2 | 3 | ||||||||||||||||
Osteologia cz. II – połączenia kości. | W1, W2 | 3 | |||||||||||||||||
Układ mięśniowy. | W1, W2 | 3 | |||||||||||||||||
Ośrodkowy układ nerwowy. | W1 | 3 | |||||||||||||||||
Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny, narządy zmysłów. | W1, W2 | 3 | |||||||||||||||||
Układ krążenia. Układ naczyniowy. | W1, W2 | 3 | |||||||||||||||||
Układ limfatyczny. Układ oddechowy. | W1 | 3 | |||||||||||||||||
Układ pokarmowy. | W1 | 3 | |||||||||||||||||
Układ płciowy żeński. Układ płciowy męski. Okolica krocza. Dno miednicy. Łożysko. | W1, W2 | 3 | |||||||||||||||||
Układ moczowy. Gruczoły dokrewne. Gruczoł piersiowy. | W1, W2 | 3 | |||||||||||||||||
ĆWICZENIA | Osteologia cz. I – kości. | W1, W2, U1, K1-K7 | 3 | ||||||||||||||||
Osteologia cz. II – połączenia kości. | W1, W2, U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
Układ mięśniowy. | W1, W2, U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
Ośrodkowy układ nerwowy. | W1, U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny, narządy zmysłów. | W1, W2, U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
Układ krążenia. Układ naczyniowy. | W1, W2, U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
Układ limfatyczny. Układ oddechowy. | W1, U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
Układ pokarmowy. | W1, U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
Układ płciowy żeński. Układ płciowy męski. Okolica krocza. Dno miednicy. Łożysko. | W1, W2, U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
Układ moczowy. Gruczoły dokrewne. Gruczoł piersiowy. | W1, W2, U1, K1-K7 | 3 | |||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie zajęć odbywa się w formie czterech kolokwiów sprawdzających wiedzę teoretyczną studenta. Podczas każdego z nich można zdobyć 15 punktów. W trakcie ostatnich ćwiczeń zaplanowano zaliczenie praktyczne, za które można otrzymać 20 punktów. Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania w trakcie ćwiczeń wynosi 80. Uzyskanie 72 punktów i powyżej upoważnia studenta do przystąpienia do egzaminu w terminie "0". Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sesji zimowej w formie egzaminu (pytania testowe jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, pytania otwarte, opisowe). Termin i forma egzaminu zostanie określona w zależności od stanu epidemicznego z uwzględnieniem zaleceń organów władzy i uczelni. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady oraz ćwiczenia). Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone. Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości. | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej 34 punktów z kolokwiów i zaliczenia praktycznego oraz obecność na wszystkich zajęciach. | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia jednak liczne błędy w odniesieniu do informacji szczegółowych, niedopuszczalne są błędy z zakresu wiedzy podstawowej. Student rozpoznaje większość zasadniczych struktur anatomicznych, na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach.
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę rozwiązując większość podstawowych zadań dotyczących powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. | Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia liczne błędy w odniesieniu do informacji szczegółowych, niedopuszczalne są błędy z zakresu wiedzy podstawowej. Student rozpoznaje większość zasadniczych struktur anatomicznych na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach, nie zna szczegółów ważnych z punkty widzenia kształcenia kierunkowego.
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę rozwiązując wszystkie podstawowe zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. | Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową i szczegółową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia nieliczne błędy dotyczące informacji szczegółowych. Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach zasadnicze struktury anatomiczne oraz popełnia błędy w odniesieniu do elementów szczegółowych.
Student rozwiązuje większość zadań dotyczących powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi formułować wnioski. | Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową i szczegółową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, posiadaną wiedzę potrafi wykorzystać do formułowania wniosków oraz kojarzenia faktów, popełnia nieliczne błędy dotyczące informacji szczegółowych. Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach zasadnicze struktury anatomiczne oraz popełnia nieliczne błędy w odniesieniu do elementów szczegółowych.
Student rozwiązuje wszystkie zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi formułować wnioski. | Student dysponuje pełną wiedzą z zakresu anatomii prawidłowej człowieka (na poziomie przewidzianym dla danego kierunku kształcenia), potrafi ją wykorzystać do formułowania wniosków oraz kojarzenia faktów, nie popełnia błędów także w odniesieniu do informacji szczegółowych. Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach wszystkie zasadnicze struktury anatomiczne oraz szczegóły ważne z punktu widzenia kształcenia kierunkowego.
Student rozwiązuje wszystkie zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi stawiać hipotezy oraz formułować trafne wnioski. | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 26.07.2022 | Sylabus opracował(a): lek. Leszek Garbowski | ||||||||||||||||||