Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. 1 rok .
  • Ostatnia zmiana 27.02.2024 przez Studium Języków Obcych EUS

    1 rok

                                             

     

     

                                                                       Pielęgniarstwo II stopnia

                                   https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia

    Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego

    na kierunku PIELĘGNIARSTWO studia magisterskie

    rok I, semestr 1 i 2

     

     

    Treści programowe

    Sprawności językowe

    Liczba godzin

    ROK I, semestr 1

    Zajęcia organizacyjne. Przepisy BHP. Regulamin SJO. Zapoznanie z tematyką zajęć lektoratu języka angielskiego. Autoprezentacja. Pytanie o i uzyskiwanie podstawowych danych osobowych, uzupełnianie kwestionariusza osobowego. Rozmowa o motywacjach i oczekiwaniach zawodowych.

    Język akademicki - wyrażanie preferencji, słowotwórstwo; ćwiczenia w czytaniu, słuchaniu oraz mówieniu i pisaniu; autoprezentacja.

     

    2

    Pielęgniarstwo – charakterystyka zawodu. Szpital – personel medyczny i nazwy pomieszczeń szpitalnych. 

    Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania, wyszukiwanie informacji; ćwiczenia leksykalne; dyskusja; ćwiczenia translacyjne. Słowotwórstwo.

    4

    Budowa i funkcjonowanie układów narządów w organizmie człowieka – powtórzenie wiadomości. 

    Doskonalenie sprawności czytania, rozumienia ze słuchu i mówienia; słowotwórstwo, terminologia fachowa i potoczna.

    2

    Opis procedury przyjęcia do szpitala. Przeprowadzanie wywiadu z pacjentem i uzupełnianie karty pacjenta.

    Parametry życiowe: mierzenie temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia krwi. 

    Użycie pytań pośrednich.

    Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia. Definiowanie i tworzenie pytań.

    Wypełnianie dokumentacji medycznej. Analiza i zastosowanie skrótów medycznych.

    Test sprawdzający wiadomości.

    4

    Sprzęty szpitalne i przyrządy medyczne.

    Zawodowe narażenia w pracy pielęgniarskiej: HIV i AIDS. 

    Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu, mówienia i pisania; doskonalenie wymowy. Analiza i zastosowanie skrótów medycznych.

    Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, pisania oraz mówienia. Ćwiczenia leksykalne.

    4

    Przedrostki i przyrostki pochodzenia łacińskiego i greckiego. 

    Ćwiczenia leksykalne. Słowotwórstwo związane z przedrostkami i przyrostkami.

    2

    Opieka nad pacjentem przed i po operacji. Rola pielęgniarki na bloku operacyjnym.

    Rany i szwy – opis procedury zdejmowania szwów. 

    Doskonalenie sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu; ćwiczenia leksykalne; słuchanie ze zrozumieniem (uzupełnianie luk, sporządzanie notatki służbowej).

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

    Wlewy dożylne. Opis procedury podawania wlewów dożylnych. 

    Doskonalenie sprawności mówienia, użycie trybu rozkazującego. Kolejność wykonywania procedur. Ćwiczenie sprawności czytania i mówienia.

    2

    Układ krążenia. Budowa układu oraz serca. Schorzenia układu krążenia.

    Procedura wykonywania elektrokardiogramu. Analiza dokumentacji medycznej. 

    Doskonalenie rozumienia ze słuchu. Ćwiczenia leksykalne. Analiza i zastosowanie skrótów medycznych. Analiza i uzupełnianie dokumentacji medycznej w języku angielskim.

    2

    Procedura wykonywania elektrokardiogramu.

    Wprowadzenie terminologii. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu oraz mówienia. Utrwalenie wiadomości.

    2

    Ćwiczenia podsumowujące zagadnienia omówione w pierwszym semestrze.

    Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia. Ćwiczenia leksykalne, parafrazowanie. Doskonalenie sprawności mówienia. Podsumowanie pracy w pierwszym semestrze.

    Test sprawdzający wiadomości.

    2

    ROK I, semestr 2

    Układ oddechowy. Budowa i funkcje. Schorzenia układu oddechowego.

    Doskonalenie sprawności czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne. Przygotowanie krótkiej wypowiedzi w oparciu o tekst. Analiza stanu pacjenta.

    4

    Układ trawienny. Budowa i funkcje. Schorzenia układu trawiennego.

    Doskonalenie sprawności czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne. Przygotowanie krótkiej wypowiedzi w oparciu o tekst.

    4

    Układ moczowy. Budowa i funkcje. Schorzenia układu moczowego. Dializy i transplantacje.

     

    Doskonalenie sprawności czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne. Przygotowanie krótkiej wypowiedzi w oparciu o tekst. Uzupełnianie dokumentacji medycznej.

    Test sprawdzający wiadomości.

    4

    Cukrzyca – edukacja pacjenta cukrzycowego. Sposoby leczenia cukrzycy i podawania insuliny.

     

    Doskonalenie sprawności mówienia. Dialogi.  Użycie języka potocznego i medycznego w komunikacji z personelem medycznym. Doskonalenie skrótów medycznych.

    2

    Współdziałanie układów narządów i organów w ciele człowieka.

     

    Doskonalenie słownictwa i sprawności mówienia – prezentacje dotyczące układów.

    2

       Układ dokrewny – budowa i funkcje. Schorzenia układu dokrewnego. Gruczoły w ludzkim ciele.

     

    Doskonalenie sprawności czytania tekstu specjalistycznego ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne. Przygotowanie krótkiej prezentacji w oparciu o tekst.

    Test sprawdzający wiadomości.

    4

    Zmiany nowotworowe. Ból – rodzaje i sposoby leczenia bólu. Chemioterapia.

    Ćwiczenia leksykalne, parafrazowanie. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia. Doskonalenie języka komunikacji z pacjentem z użyciem wybranych struktur gramatycznych. Użycie języka potocznego i medycznego w komunikacji z pacjentem. Skróty medyczne.

    4

    Odżywianie i zaburzenia odżywiania. Makro i mikro elementy oraz ich funkcje.

     

    Ćwiczenia leksykalne. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia

    Test sprawdzający wiadomości.

    4

    Choroby związane z niewłaściwym żywieniem.

     

    Ćwiczenia leksykalne, parafrazowanie. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia.

    Podsumowanie pracy w roku akademickim. 

    2

     

    LITERATURA PODSTAWOWA

    1. Kurczak K., Maczkowska-Czado A.: English for Nurses. Podręcznik. MediPage, Warszawa 2017

    2. Martin E., McFerran T.A.: Dictionary of Nursing. Oxford University Press, Oxford 2008

    3. DeLaune S.C., Ladner P.K.: Fundamentals of Nursing. Standards & Practice. Delmar Cengage Learning, New York 2011

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    1. Glendenning R.H.: Professional English In Use. Cambridge University Press, Cambridge 2007

    2. Allum V., McGarr P.: Cambridge English for Nursing Intermediate Plus. Cambridge University Press, Cambridge 2008

    3. Grice T.: Oxford English for Careers – Nursing 2. Oxford University Press, Oxford 2011