Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 26.10.2023 przez Studium Języków Obcych KRK

    Sylabus

     

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Język angielski specjalistyczny

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Studium Języków Obcych

    e-mail jednostki

    sjosekr@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Techniki dentystyczne

    Poziom kształcenia

    I stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne x niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £ angielski x

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy x fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I x II x III £

    1 x 2 x 3 x 4 x 5 £ 6 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Znajomość jęz. angielskiego na poziomie co najmniej B1(wyniki z matury); na roku I zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym; na roku II realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzedniego roku studiów

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    120 godz. ćwiczenia (w tym on-line) - 60 - na I roku, 60 - na II roku

    Założenia i cele przedmiotu

    Celem lektoratu jest nauka języka specjalistycznego, czyli kształcenie sprawności językowych pozwalających na: 1) rozumienie tekstów o tematyce zawodowej, 2) tłumaczenie krótkich tekstów specjalistycznych z zakresu technik dentystycznych z języka angielskiego na język polski i z języka polskiego na język angielski przy pomocy słownika, 3) rozumienie ze słuchu nagrań audio, video, wykładów i prezentacji, 4) komunikacja w środowisku zawodowym i z pacjentem, 5) przedstawianie tematów zawodowych w formie prezentacji multimedialnej.

    Metody dydaktyczne

    - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach)

    - dyskusja

    - prezentacja

    - opis przypadku

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - e-learning

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    mgr Dariusz Frankowski

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    dr n. hum. Agnieszka Dudzik

     

    efekty uczenia się przedmiotowe (symbol

    i numer)

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (opis)

    Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer)

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    W4

    Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim.

    WK1, WK2,

    WK3, WK4, WK5, WK6,

    WK7

    WK8, WK9,

    WK10, WK11, WK12,

    WK13

    WK14, W15, WK16,WK17, WK18,WK19, WK20,WK21, WK22,WK23, WK24,WK33,

    WK39, WK40,

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    - zaliczenie bez oceny po roku I

    - egzamin pisemny po roku II

    Metody formujące,

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    umiejętności

    U19

    Student posługuje się w mowie i piśmie językiem obcym w zakresie terminologii protetyczno-stomatologicznej (poziom B2)

    UK38

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - zaliczenie bez oceny po roku I

    - egzamin pisemny po roku II

    - projekt, prezentacja

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych sprawności językowych

    - ocena przygotowania do zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    - opis przypadku w jęz. ang.

    kompetencje społeczne

    K14

    Opanował język obcy w stopniu umożliwiającym korzystanie z piśmiennictwa zawodowego i podstawową komunikację (poziom B2)

    KK1, KK4

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące.:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    - zaliczenie bez oceny po roku I

    - egzamin pisemny po roku II

    - projekt, prezentacja

    Metody formujące:.

    - obserwacja pracy studenta

     

    Punkty ECTS

    4+4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    120

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    -

    1. Udział w konsultacjach
     
     

    godziny razem: 120

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)
     
    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów
     
    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego
     
     

    godziny razem:

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (symbol i numer)

    tematyka

    WIEDZA

    W4

     

    UMIEJĘTNOŚCI

    U19

     

    KOMPETENCJE

    K14

     

    Rok I

    Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Krótka historia, struktura, kierunki, stopnie naukowe. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwania informacji i mówienia.

    Wprowadzenie do kursu języka angielskiego na kierunku Techniki dentystyczne. Studia w Polsce i za granicą – wyszukiwanie informacji w Internecie.

    Historia stomatologii, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju technik dentystycznych - ćwiczenie sprawności czytania, słuchania i mówienia. Ćwiczenia leksykalne.

    Budowa ciała ludzkiego - ogólny opis anatomiczny, części i jamy ciała, narządy; układy i ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, słuchania; wyszukiwanie informacji.

    Jama ustna i zęby. Procesy fizjologiczne dotyczące aparatu żucia. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, słuchania; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne.

    Budowa zęba. Rodzaje uzębienia. Podział zębów ze względu na ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne.

    Dziedziny stomatologii – podstawowa terminologia, krótka charakterystyka, specjaliści. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia leksykalne.

    Zespół dentystyczny i jego zadania. Rola technika dentystycznego w zespole dentystycznym. Ćwiczenie sprawności słuchania, czytania ze zrozumieniem i mówienia.

    Gabinet dentystyczny i jego wyposażenie. Stanowisko pracy technika dentystycznego. Podstawowe narzędzia. Ćwiczenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne.

    Zagrożenia w pracy technika dentystycznego. Środki bezpieczeństwa. Praca z tekstem specjalistycznym. Ćwiczenie sprawności mówienia.

    Podstawowe problemy pacjenta stomatologicznego. Higiena jamy ustnej - ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; ćwiczenia leksykalne.

    Próchnica zębów i jej skutki. Zapobieganie próchnicy zębów - ćwiczenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem; ćwiczenia leksykalne.

    Dieta i styl życia a stan uzębienia. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia.

    Wartości numeryczne – liczby, ułamki, procenty itd. Odczytywanie i zapis.

    Wybrane zagadnienia gramatyczne.

    Rok II

    Protetyka dentystyczna – zakres działania, specjaliści. Wady kwalifikujące do leczenia protetycznego – ćwiczenia leksykalne, czytanie ze zrozumieniem, słuchanie (ćwiczenie wymowy); praca ze słownikiem, ćwiczenia translacyjne. Ćwiczenie sprawności mówienia.

    Techniki protetyczne – rodzaje protez, korony, mosty i wkłady; charakterystyka podstawowych konstrukcji protetycznych; materiały, narzędzia i aparatura. Wady i zalety poszczególnych technik – ćwiczenia leksykalne. Czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w Internecie, praca ze słownikiem.

    Technika CAD/CAM – definiowanie, język opisu; wady i zalety – ćwiczenia porównawcze – czytanie ze zrozumieniem, wyciąganie wniosków, mówienie.

    Przypadki pacjentów protetycznych – analiza opisów przypadków (case reports). Rozmowa z dentystą i pacjentem – wyjaśnianie, instruowanie, zadawanie pytań. Ćwiczenie sprawności słuchania, czytania ze zrozumieniem i mówienia.

    Implantologia stomatologiczna – rodzaje implantów, materiały, wskazania do zastosowania i przeciwwskazania. Wady i zalety - czytanie ze zrozumieniem, słuchanie; ćwiczenia translacyjne - praca ze słownikiem.

    Przypadki pacjentów z implantami. Analiza opisów przypadków (case reports). Rozmowa z dentystą i pacjentem – wyjaśnianie, instruowanie, zadawanie pytań. Ćwiczenie sprawności słuchania, czytania ze zrozumieniem i mówienia.

    Ortodoncja – zakres działania, specjaliści. Wady twarzowo-szczękowo-zgryzowe kwalifikujące do leczenia ortodontycznego. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Wymowa.

    Techniki ortodontyczne – współcześnie stosowane aparaty ortodontyczne; materiały, narzędzia i aparatura. Wady i zalety. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Wymowa.

    Leczenie ortodontyczne dorosłego pacjenta. Ćwiczenia gramatyczno-leksykalne. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne.

    Zasady aseptyki obowiązujące przy wykonywaniu aparatów protetycznych, ortodontycznych i implantów. Zasady postępowania – wyszukiwanie informacji. Język formalny (pisany i mówiony) i nieformalny.

    Język prezentacji – wprowadzenie. Przygotowanie tekstu specjalistycznego do prezentacji.

    Prezentowanie wybranych zagadnień z zakresu technik dentystycznych w formie krótkiej prezentacji multimedialnej.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    E. Donesh-Jeżo, English in Dentistry, WPL, Kraków 2008

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    K. Studzińska-Pasieka, M. Otto, Open Your English Wide!!! English for Dental Professional, Wyd. Bestom, Łódź 2005

    Materiały autorskie

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu

    Warunki zaliczenia – na podstawie ocen cząstkowych otrzymanych w trakcie trwania lektoratu (testy, odpowiedzi ustne, projekty) oraz frekwencji na zajęciach.

    Egzamin pisemny po roku II.

    Zajęcia są obowiązkowe. Student ma prawo opuścić bez usprawiedliwienia 2 zajęcia w ciągu roku z obowiązkiem zaliczenia materiału w ciągu 2 tygodni. Każda dodatkowa nieobecność nieusprawiedliwiona musi być odrobiona a materiał zaliczony w sposób określony przez prowadzącego zajęcia. Brak odrobienia zajęć/zaliczenia materiału skutkuje niezaliczeniem lektoratu.

    Nieobecność usprawiedliwiona – obowiązek zaliczenia materiału w ciągu 2 tygodni.

    Niezaliczenie materiału – obowiązek zaliczenia w ciągu 2 tygodni.

     

    mgr Dariusz Frankowski, koordynator przedmiotu

    (podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)