Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Tematyka zajęć i sylabus.
  • Ostatnia zmiana 21.11.2023 przez Studium Języków Obcych RAM

    Tematyka zajęć i sylabus

    Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2023/24

    na kierunku FIZJOTERAPIA

    Rok I (jednolite studia magisterskie), semestr I

    Sylabus: https://www.umb.edu.pl/wnoz/system_studiow/sylabusy_na_cykle_ksztalcenia

    L.p.

    Tematyka

    Sprawności językowe i gramatyka

    Ilość godzin

    1.

    Zajęcia organizacyjne (zapoznanie z programem nauczania, kryteria i formy oceny pracy studenta i uzyskania zaliczenia, regulamin SJO). Orientacja w poziomie językowym grupy (przedstawianie się, uzasadnienie wyboru kierunku studiów itp.)

     

    Wypowiedzi ustne studentów

     

    2

    2.

    Uniwersytet Medyczny w Białymstoku – krótka historia i teraźniejszość.

    Słownictwo związane z uczelnią i studiowaniem; praca z tekstem i słownikiem.

     

    2

    3.

    Student fizjoterapii (profil idealnego studenta fizjoterapii).

     

    Opracowanie własnego profilu studenta, wypełnianie kwestionariusza, nazwy przedmiotów, formy oceny pracy studenta - opis.

     

    2

    4.

    Zdrowie (fizyczne, psychiczne, społeczne , duchowe), choroba, niepełnosprawność.

     

    Styl życia a zdrowie.

    Praca z tekstem, tworzenie definicji, praca ze słownikiem.

     

    Dyskusja, krótkie prezentacje

    2

    5.

    Fizjoterapia jako kierunek studiów – profil kandydata, profil absolwenta.

     

    Praca z tekstem, dyskusja, prezentacje grupowe.

     

    2

    6.

    Fizjoterapia jako kierunek studiów – programy nauczania, organizacja studiów w Polsce i Wlk. Brytanii.

     

    Praca z tekstem, ustne streszczenie tekstu wg planu, porównanie programów nauczania w Wlk. Brytanii i Polsce

     

    2

    7.

    Powtórzenie i utrwalenie materiału. Test sprawdzający

     

     

    2

    8.

    Fizjoterapia jako autonomiczna dziedzina medycyny (1) – opis zakresu pojęcia „fizjoterapia”.

     

    Praca z tekstem i słownikiem. Czytanie tekstu ze zrozumieniem. Ćwiczenia słownikowe

     

    2

    9.

    Fizjoterapia jako autonomiczna dziedzina medycyny (2) – standardy wykonywania zawodu fizjoterapeuty.

     

    Dyskusja – prezentowanie własnych poglądów, język argumentacji, podsumowanie

    2

    10.

    Fizjoterapia jako autonomiczna dziedzina medycyny (3) – specjalizacje zawodowe, perspektywy pracy.

     

    Definiowanie pojęć, wypowiedź pisemna, ćwiczenia translacyjne.

     

    2

    11.

    Fizjoterapia w praktyce klinicznej (1) – kodeks etyki.

     

    Czytanie tekstu ze zrozumieniem, parafrazowanie zasad kodeksu etyki, ćwiczenia słownikowe i translacyjne.

     

    2

    12.

    Fizjoterapia w praktyce klinicznej (2) - proces podejmowania decyzji klinicznych.

    Czytanie tekstu ze zrozumieniem, parafrazowanie zasad kodeksu etyki, ćwiczenia słownikowe i translacyjne.

     

    2

    13.

    Fizjoterapia w praktyce klinicznej (3) – wywiad kliniczny, uzyskiwanie różnego typu informacji od pacjenta.

     

    Praca ze słownikiem, tworzenie list słownictwa, układanie pytań do wywiadu, ćwiczenia praktyczne – wywiad (role playing).

     

    2

    14.

    Fizjoterapia w praktyce klinicznej (4) – dokumentacja. Medical history recording form.

     

    Praca z tekstem i słownikiem, wypełnianie formularzy, krótkie prezentacje ustne.

    2

    15.

    Powtórzenie i utrwalenie materiału. Test sprawdzający.

     

     

    2

     

    Literatura podstawowa:

    1.. M. Toczyłowski, U. Krasnodębska – Basics of English for Physiotherapy (skrypt), Białystok 2013 2. J. Ciecierska - English for Physiotherapy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011

    2. J. Ciecierska - English for Physiotherapy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011

     

    Tematyka zajęć w ramach lektoratu jęz. angielskiego 2023/24

    na kierunku FIZJOTERAPIA

    Rok I (jednolite studia magisterskie), semestr II

     

     

     

     

     

    L.p.

    Tematyka

    Sprawności językowe i gramatyka

    Liczba godzin

    1.

    Fizjoterapia, fizjoterapeuta i jego pacjent

     

    • słownictwo - powtórzenie i poszerzenie wiedzy na temat fizjoterapii, specjalizacje, prezentacja własnej osoby, definiowanie i opis pojęć). Pacjent – prawa pacjenta(praca z tekstem, parafrazowanie, prezentacja przykładów).

     

    2

    2.

    Ciało ludzkie

     

    ćwiczenia słownikowe – podstawowa terminologia anatomiczna w pracy fizjoterapeuty; wysłuchanie mini-wykładu z anatomii; opis wybranych dolegliwości leczonych przez fizjoterapeutę – praca z tekstem nagranym, opis wybranej dolegliwości).

    2

    3.

    Układ kostny

    1. kości szkieletu fachowe i potoczne –ćwiczenie wymowy, praca z tekstem nagranym, opis wybranych kości - definiowanie; opis szkieletu – uzupełnianie tekstu). Anatomical position (poszerzenie słownictwa, praca ze słownikiem, definiowanie). Budowa kości (słownictwo, opis diagramu). Osteoporoza (słuchanie i robienie notatek, odtwarzanie wykładu na podstawie planu, streszczenie nagrania na podstawie pytań). Powtórzenie materiału jednostki – ćwiczenia translacyjne/test sprawdzający.

     

    6

    4.

    Stawy, choroby stawów i interwencja fizjoterapeuty

     

    • klasyfikacja stawów i struktur stawowych – praca z tekstem, słownictwo, definiowanie; choroba zwyrodnieniowa stawów – wyszukiwanie informacji, uzupełnianie tabelki, słownictwo, porównanie opisu popularnonaukowego i naukowego; objawy choroby zwyrodnieniowej – nagranie, wywiad na temat objawów – zadawanie pytań, role-play; ROM – słownictwo, wymowa, opis; ćwiczenia rozciągające – nagranie, ćwiczenie wydawania poleceń pacjentowi). Powtórzenie materiału jednostki – ćwiczenia translacyjne/test sprawdzający.

     

    8

    5.

    Układ mięśniowy

    • mięsnie szkieletowe – praca z tekstem, opracowanie słownictwa, wymowa, rekonstrukcja tekstu na podst. planu; jak pracują mięśnie – uzupełnianie tekstu, praca z nagraniem – uzupełnianie diagramu; poszerzenie słownictwa – zaburzenia pracy mięśni, napięcie mięśniowe – wymowa, definiowanie, ćwiczenia słownikowe; masaż – praca z tekstem, wyciąganie wniosków i ich ustne uzasadnienie, opis pisemny wybranej techniki leczenia mięsni; ćwiczenia z piłką – nagranie, wykonywanie nagranych poleceń, wydawanie poleceń koledze itp.). Powtórzenie materiału jednostki – ćwiczenia translacyjne/test sprawdzający

    8

    6.

    Semestralne powtórzenie materiału i testy osiągnięć

     

    4

     

    Literatura podstawowa:

    1. J. Ciecierska - English for Physiotherapy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011 2. M. Toczyłowski, U. Krasnodębska – Basics of English for Physiotherapy ,(skrypt), Białystok 2013

    2. M. Toczyłowski, U. Krasnodębska – Basics of English for Physiotherapy ,(skrypt), Białystok 2013