Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 26.10.2023 przez Studium Języków Obcych KRK

    Sylabus

     

     

     

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Język angielski specjalistyczny

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Studium Języków Obcych

    e-mail jednostki

    sjosekr@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Higiena stomatologiczna

    Poziom kształcenia

    I stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne £ niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £ II £ III £

     

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Znajomość jęz. angielskiego na poziomie co najmniej B1(wyniki z matury); zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym; na roku II realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

     

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    100 godz. ćwiczeń + 100 godzin samokształcenia

    Założenia i cele przedmiotu

    Celem lektoratu jest nauka języka specjalistycznego, czyli kształcenie sprawności językowych pozwalających na: 1) rozumienie tekstów o tematyce zawodowej, 2) tłumaczenie krótkich tekstów specjalistycznych z zakresu higieny stomatologicznej z języka angielskiego na język polski i z języka polskiego na język angielski przy pomocy słownika, 3) rozumienie ze słuchu nagrań audio, video, wykładów i prezentacji, 4) komunikacja w środowisku zawodowym i z pacjentem, 5) przedstawianie tematów zawodowych w formie prezentacji multimedialnej.

    Metody dydaktyczne

     

    - konsultacje – raz w tygodniu

    - praca z tekstem

    - dyskusja

    - prezentacja

    - opis przypadku

    - komunikacja z pacjentem i zespołem dentystycznym

     

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Mgr Ewa Szczepaniak

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n. hum. Agnieszka Dudzik

     

    efekty uczenia się przedmiotowe (symbol

    i numer)

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (opis)

    Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer)

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    W126

    Student zna podstawową terminologię anatomiczną oraz słownictwo związane z wykonywanym zawodem w języku angielskim na poziomie B2 Student zna język nowożytny na poziomie B2

    WK34

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny

    Metody formujące:

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    umiejętności

    U18

     

     

    Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną w jęz. angielskim

     

    UK8

     

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące

    - projekt, prezentacja

     

    Metody formujące,

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    - ocena komunikacji z pacjentem i zespołem dentystycznym; opis przypadku

    U19

     

    Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości w jęz. angielskim

    UK8

    ćwiczenia

    U34

     

    Umie przekazać lekarzowi i innym członkom zespołu stomatologicznego w formie pisemnej lub ustnej informacje dotyczące realizacji swoich obowiązków w jęz. angielskim

     

    UK10

     

    ćwiczenia

    U54

    Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy w jęz. angielskim

     

    UK16

     

    ćwiczenia

    U85

    Posługuje się w mowie i piśmie językiem angielskim ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stomatologicznej (poziom B2)

    UK24

     

    ćwiczenia

    U107

    Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia w jęz. angielskim

    UK17

    UK31

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

    KK1

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące.

    - obserwacja pracy studenta

     

    K4

    Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role

    KK4

    ćwiczenia

    K11

    1. opanował język obcy w stopniu umożliwiającym korzystanie z piśmiennictwa zawodowego i podstawową komunikację (poziom B2)

    KK11

    ćwiczenia

     

    Punkty ECTS

    4+4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    100

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    0

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem: 102

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    50

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    30

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    20

     

    godziny razem: 100

       

     

    Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (symbol i numer)

    tematyka

     

    W126 Student zna podstawową terminologię anatomiczną oraz słownictwo związane z wykonywanym zawodem w języku angielskim na poziomie B2

     

     

    U18 Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną w jęz. angielskim

     

    U19 Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości w jęz. angielskim

     

    U54 Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy w jęz. angielskim

     

    U85 Posługuje się w mowie i piśmie językiem angielskim ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stomatologicznej (poziom B2)

     

    U107 Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia w jęz. angielskim

     

    1. Student opanował język obcy w stopniu umożliwiającym korzystanie z piśmiennictwa zawodowego i podstawową komunikację (poziom B2)

     

    Rok I.

    Droga do zawodu higienisty stomatologicznego. Studia w Polsce i za granicą. Analiza porównawcza – podobieństwa i różnice. Ćwiczenie sprawności mówienia. (3 godz.)

    Miejsce pracy higienisty stomatologicznego. Personel dentystyczny. Rola higienisty stomatologicznego jako członka zespołu dentystycznego. Cechy osobowości. Ćwiczenie sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem i mówienia (dyskusja). (3 godz.)

    Gabinet dentystyczny i jego wyposażenie: pomieszczenia, urządzenia, narzędzia. Komunikacja słowna z personelem - Wyszukiwanie informacji. Ćwiczenie sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne i translacyjne. (3 godz.)

    Zasady bezpieczeństwa w gabinecie stomatologicznym. Wyposażenie ochronne – praca z tekstem. Ćwiczenie sprawności słuchania i mówienia (3 godz.)

    Główne dziedziny stomatologii: terminologia, krótka charakterystyka, specjaliści. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. (2 godz.)

    Budowa ciała ludzkiego (1): ogólny opis anatomiczny, części i jamy ciała, narządy. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.)

    Budowa ciała ludzkiego (2): układy i ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.)

    Jama ustna i zęby. Procesy fizjologiczne dotyczące aparatu żucia. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Komunikacja z pacjentem. (4 godz.)

    Budowa zęba. Rodzaje uzębienia. Podział zębów ze względu na ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Komunikacja z personelem (4 godz.)

    Przeprowadzanie wywiadu z pacjentem – wywiad medyczny i dentystyczny – ćwiczenie sprawności mówienia (4 godz.)

    Epidemiologia i profilaktyka: próchnica i jej zapobieganie, choroby przyzębia – oznaki i objawy. Higiena jamy ustnej. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Komunikacja z pacjentem – język instrukcji (6 godz.)

    Dieta a stan uzębienia. Komunikacja z pacjentem. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia.( 4 godz.)

    Zagadnienia gramatyczne – układanie pytań, strona bierna, pytania pośrednie i bezpośrednie (4 godz.)

    Ćwiczenia kulturowe – ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia (film, wykład) (2 godz.)

    Rok II

    Pacjent stomatologiczny: umawianie się na wizytę. Wywiad, badanie stomatologiczne, diagnostyka jamy ustnej, planowanie zabiegów higienicznych. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Instruowanie pacjenta (język poleceń). (6 godz.)

    Opis przypadku – ćwiczenia leksykalne i translacyjne. (2 godz.)

    Przygotowanie i prezentacja przygotowanego dialogu z pacjentem z zastosowaniem języka komunikacji wraz z opisem przypadku. Język formalny i nieformalny (4 godz.)

    Podstawowe zabiegi wykonywane przez higienistę stomatologicznego – zabiegi usuwania kamienia nazębnego, lakowania i fluoryzacji. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia leksykalne. Udzielanie rad pacjentom. (6 godz.)

    Choroby jamy ustnej – zakażenia (oznaki i objawy). Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia leksykalne. (3 godz.)

    Postępowanie z bólem. Rodzaje bólu. Udzielanie porad i instruowanie pacjenta. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. (3 godz.)

    Praca z pacjentem pediatrycznym. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia, zbieranie wywiadu, planowanie zabiegów higienicznych. (3 godz.)

    Higiena jamy ustnej i zabiegi profilaktyczne u dzieci. Ćwiczenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem oraz mówienia. Ćwiczenia translacyjne. Udzielanie porad. (4 godz.)

    Praca higienisty z pacjentem starszym i nie współpracującym - język komunikacji (3 godz.)

     

    Praca higienisty stomatologicznego w nagłych wypadkach – ćwiczenie sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem oraz mówienia (3 godz.)

     

    Analiza i ćwiczenia w pisaniu CV i listu motywacyjnego (4 godz.)

    Język prezentacji. Przygotowanie krótkiej prezentacji z dziedziny higieny stomatologicznej. (3 godz.)

    Prezentacje multimedialne przedstawiane przez studentów. (4 godz.)

    Ćwiczenia kulturowe – ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia (film, wykład) (2 godz.)

     

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1. Virginia Evans, Jenny Dooley, Apodaca Craig, Career Paths Dental Hygienist, Express Publishing, 2018

    2. E. Fleischer, English for dental professions [Język angielski zawodowy w branży stomatologicznej], EDICON, Poznań .

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    1. K. Studzińska-Pasieka, M. Otto, Open Your English Wide!!! English for Dental Professional, Wyd. Bestom, Łódź 2005

    2. E. Donesh-Jeżo, English in Dentistry, WPL, Kraków 2008.

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Należy określić w szczególności: zasady dopuszczenia do egzaminu, zwalniania z egzaminu, sposób i warunki zaliczenia zajęć, łącznie z określeniem zasad zaliczania nieobecności oraz określeniem liczby godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu oraz możliwości i formy wyrównywania zaległości – z Regulaminu Dydaktycznego Jednostki

     

    1. zaliczenia – na podstawie ocen cząstkowych otrzymanych w trakcie trwania semestru (testy, odpowiedzi ustne, projekty) oraz frekwencji na zajęciach. Wszyscy studenci przystępują do egzaminu pisemnego na roku II – semestr 4.

    Zajęcia są obowiązkowe. Student ma prawo opuścić bez usprawiedliwienia 2 zajęcia w ciągu roku z obowiązkiem zaliczenia materiału w formie ustalonej przez prowadzącego zajęcia. W przypadku 3-4 nieusprawiedliwionych nieobecności student ma obowiązek pisemnego zaliczenia nie odbytych zajęć w ciągu tygodnia po zakończonym lektoracie w danym roku akademickim. W przypadku 5-8 nieusprawiedliwionych zajęć student ma obowiązek pisemnego zaliczenia materiału z całego roku akademickiego, w ciągu tygodnia po zakończonym lektoracie w danym roku akademickim.

    Więcej niż 8 nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia i obowiązkiem powtórzenia przedmiotu. Wszystkie usprawiedliwione zajęcia muszą być zaliczone w formie ustalonej przez prowadzącego zajęcia w ciągu 2 tygodni od zakończenia zwolnienia, w przeciwnym razie usprawiedliwiona nieobecność będzie zaliczana według zasad dla nieobecności nieusprawiedliwionej.

     

     

     

    mgr Ewa Szczepaniak – koordynator przedmiotu

    …………………………………………………………………………...

    (podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)