SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Język angielski specjalistyczny | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Studium Języków Obcych | |
e-mail jednostki | sjosekr@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Higiena stomatologiczna | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £
| 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Znajomość jęz. angielskiego na poziomie co najmniej B1(wyniki z matury); zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym; na roku II realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
| |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 100 godz. ćwiczeń + 100 godzin samokształcenia | |
Założenia i cele przedmiotu | Celem lektoratu jest nauka języka specjalistycznego, czyli kształcenie sprawności językowych pozwalających na: 1) rozumienie tekstów o tematyce zawodowej, 2) tłumaczenie krótkich tekstów specjalistycznych z zakresu higieny stomatologicznej z języka angielskiego na język polski i z języka polskiego na język angielski przy pomocy słownika, 3) rozumienie ze słuchu nagrań audio, video, wykładów i prezentacji, 4) komunikacja w środowisku zawodowym i z pacjentem, 5) przedstawianie tematów zawodowych w formie prezentacji multimedialnej. | |
Metody dydaktyczne
| - konsultacje – raz w tygodniu - praca z tekstem - dyskusja - prezentacja - opis przypadku - komunikacja z pacjentem i zespołem dentystycznym
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Mgr Ewa Szczepaniak | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr n. hum. Agnieszka Dudzik |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | ||||
W126 | Student zna podstawową terminologię anatomiczną oraz słownictwo związane z wykonywanym zawodem w języku angielskim na poziomie B2 Student zna język nowożytny na poziomie B2 | WK34 | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - egzamin pisemny Metody formujące: - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - zaliczenia cząstkowe |
umiejętności | ||||
U18
| Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną w jęz. angielskim
| UK8
| ćwiczenia | Metody podsumowujące - projekt, prezentacja
Metody formujące, - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - ocena komunikacji z pacjentem i zespołem dentystycznym; opis przypadku |
U19
| Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości w jęz. angielskim | UK8 | ćwiczenia | |
U34
| Umie przekazać lekarzowi i innym członkom zespołu stomatologicznego w formie pisemnej lub ustnej informacje dotyczące realizacji swoich obowiązków w jęz. angielskim |
UK10 |
ćwiczenia | |
U54 | Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy w jęz. angielskim |
UK16
| ćwiczenia | |
U85 | Posługuje się w mowie i piśmie językiem angielskim ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stomatologicznej (poziom B2) | UK24
| ćwiczenia | |
U107 | Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia w jęz. angielskim | UK17 UK31 | ćwiczenia | |
kompetencje społeczne | ||||
K1 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | KK1 | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące. - obserwacja pracy studenta
|
K4 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role | KK4 | ćwiczenia | |
K11 |
| KK11 | ćwiczenia |
Punkty ECTS | 4+4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 0 | |
| 100 | |
| 0 | |
| 0 | |
| 2 | |
| godziny razem: 102 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 50 | |
| 30 | |
| 20 | |
| godziny razem: 100 | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | tematyka |
W126 Student zna podstawową terminologię anatomiczną oraz słownictwo związane z wykonywanym zawodem w języku angielskim na poziomie B2
U18 Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną w jęz. angielskim
U19 Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości w jęz. angielskim
U54 Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy w jęz. angielskim
U85 Posługuje się w mowie i piśmie językiem angielskim ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stomatologicznej (poziom B2)
U107 Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia w jęz. angielskim
|
Rok I. Droga do zawodu higienisty stomatologicznego. Studia w Polsce i za granicą. Analiza porównawcza – podobieństwa i różnice. Ćwiczenie sprawności mówienia. (3 godz.) Miejsce pracy higienisty stomatologicznego. Personel dentystyczny. Rola higienisty stomatologicznego jako członka zespołu dentystycznego. Cechy osobowości. Ćwiczenie sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem i mówienia (dyskusja). (3 godz.) Gabinet dentystyczny i jego wyposażenie: pomieszczenia, urządzenia, narzędzia. Komunikacja słowna z personelem - Wyszukiwanie informacji. Ćwiczenie sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne i translacyjne. (3 godz.) Zasady bezpieczeństwa w gabinecie stomatologicznym. Wyposażenie ochronne – praca z tekstem. Ćwiczenie sprawności słuchania i mówienia (3 godz.) Główne dziedziny stomatologii: terminologia, krótka charakterystyka, specjaliści. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. (2 godz.) Budowa ciała ludzkiego (1): ogólny opis anatomiczny, części i jamy ciała, narządy. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.) Budowa ciała ludzkiego (2): układy i ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.) Jama ustna i zęby. Procesy fizjologiczne dotyczące aparatu żucia. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Komunikacja z pacjentem. (4 godz.) Budowa zęba. Rodzaje uzębienia. Podział zębów ze względu na ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Komunikacja z personelem (4 godz.) Przeprowadzanie wywiadu z pacjentem – wywiad medyczny i dentystyczny – ćwiczenie sprawności mówienia (4 godz.) Epidemiologia i profilaktyka: próchnica i jej zapobieganie, choroby przyzębia – oznaki i objawy. Higiena jamy ustnej. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Komunikacja z pacjentem – język instrukcji (6 godz.) Dieta a stan uzębienia. Komunikacja z pacjentem. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia.( 4 godz.) Zagadnienia gramatyczne – układanie pytań, strona bierna, pytania pośrednie i bezpośrednie (4 godz.) Ćwiczenia kulturowe – ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia (film, wykład) (2 godz.) Rok II Pacjent stomatologiczny: umawianie się na wizytę. Wywiad, badanie stomatologiczne, diagnostyka jamy ustnej, planowanie zabiegów higienicznych. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Instruowanie pacjenta (język poleceń). (6 godz.) Opis przypadku – ćwiczenia leksykalne i translacyjne. (2 godz.) Przygotowanie i prezentacja przygotowanego dialogu z pacjentem z zastosowaniem języka komunikacji wraz z opisem przypadku. Język formalny i nieformalny (4 godz.) Podstawowe zabiegi wykonywane przez higienistę stomatologicznego – zabiegi usuwania kamienia nazębnego, lakowania i fluoryzacji. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia leksykalne. Udzielanie rad pacjentom. (6 godz.) Choroby jamy ustnej – zakażenia (oznaki i objawy). Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia leksykalne. (3 godz.) Postępowanie z bólem. Rodzaje bólu. Udzielanie porad i instruowanie pacjenta. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. (3 godz.) Praca z pacjentem pediatrycznym. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia, zbieranie wywiadu, planowanie zabiegów higienicznych. (3 godz.) Higiena jamy ustnej i zabiegi profilaktyczne u dzieci. Ćwiczenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem oraz mówienia. Ćwiczenia translacyjne. Udzielanie porad. (4 godz.) Praca higienisty z pacjentem starszym i nie współpracującym - język komunikacji (3 godz.)
Praca higienisty stomatologicznego w nagłych wypadkach – ćwiczenie sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem oraz mówienia (3 godz.)
Analiza i ćwiczenia w pisaniu CV i listu motywacyjnego (4 godz.) Język prezentacji. Przygotowanie krótkiej prezentacji z dziedziny higieny stomatologicznej. (3 godz.) Prezentacje multimedialne przedstawiane przez studentów. (4 godz.) Ćwiczenia kulturowe – ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia (film, wykład) (2 godz.) |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
1. Virginia Evans, Jenny Dooley, Apodaca Craig, Career Paths Dental Hygienist, Express Publishing, 2018 2. E. Fleischer, English for dental professions [Język angielski zawodowy w branży stomatologicznej], EDICON, Poznań . |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
1. K. Studzińska-Pasieka, M. Otto, Open Your English Wide!!! English for Dental Professional, Wyd. Bestom, Łódź 2005 2. E. Donesh-Jeżo, English in Dentistry, WPL, Kraków 2008. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Należy określić w szczególności: zasady dopuszczenia do egzaminu, zwalniania z egzaminu, sposób i warunki zaliczenia zajęć, łącznie z określeniem zasad zaliczania nieobecności oraz określeniem liczby godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu oraz możliwości i formy wyrównywania zaległości – z Regulaminu Dydaktycznego Jednostki |
Zajęcia są obowiązkowe. Student ma prawo opuścić bez usprawiedliwienia 2 zajęcia w ciągu roku z obowiązkiem zaliczenia materiału w formie ustalonej przez prowadzącego zajęcia. W przypadku 3-4 nieusprawiedliwionych nieobecności student ma obowiązek pisemnego zaliczenia nie odbytych zajęć w ciągu tygodnia po zakończonym lektoracie w danym roku akademickim. W przypadku 5-8 nieusprawiedliwionych zajęć student ma obowiązek pisemnego zaliczenia materiału z całego roku akademickiego, w ciągu tygodnia po zakończonym lektoracie w danym roku akademickim. Więcej niż 8 nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia i obowiązkiem powtórzenia przedmiotu. Wszystkie usprawiedliwione zajęcia muszą być zaliczone w formie ustalonej przez prowadzącego zajęcia w ciągu 2 tygodni od zakończenia zwolnienia, w przeciwnym razie usprawiedliwiona nieobecność będzie zaliczana według zasad dla nieobecności nieusprawiedliwionej. |
mgr Ewa Szczepaniak – koordynator przedmiotu
…………………………………………………………………………...
(podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)